0113-KDIPT2-3.4011.327.2017.1.GG - Obowiązki płatnika w związku z przekształceniem przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.327.2017.1.GG Obowiązki płatnika w związku z przekształceniem przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2017 r. (data wpływu 10 października 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekształceniem przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekształceniem przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej

Spółka z o.o., przekształcona Sp. z o.o.) powstał w wyniku przekształcenia działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną H Z pod nazwą: "" (przedsiębiorca przekształcany) na podstawie art. 551 § 5 i art. 584 (1-13) Kodeksu spółek handlowych (dalej

k.s.h.). Przekształcona Sp. z o.o. została w dniu 1 września 2017 r. wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, H Z stała się wspólnikiem jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zgodnie z art. 584 (2) k.s.h., spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. W zakresie stosunków pracy, na podstawie art. 584 (2) k.s.h. przekształcona Sp. z o.o. stała się stroną umów o pracę w dotychczasowych stosunkach pracy, które nie uległy rozwiązaniu ani przerwaniu w związku z przekształceniem przedsiębiorstwa osoby fizycznej w spółkę kapitałową, nastąpiła zmiana formy prawnej w Spółkę o.o., na której spoczywać będą m.in. obowiązki wynikające z prawa pracy.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (dalej

p.d.o.f.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane "zakładami pracy" są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy.

Natomiast zgodnie z art. 38 ust. 1a i ust. 1b p.d.o.f., w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy wymienieni w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R), a w razie zaprzestania prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym, deklarację o której mowa w ust. 1a przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności.

Z kolei zgodnie z art. 39 ust. 1 i ust. 2 p.d.o.f., w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5 (PIT - 11).

W związku z przekształceniem przedsiębiorcy przekształcanego w spółkę kapitałową zgodnie z art. 551 § 5 i 584 (1-13) k.s.h., powstała wątpliwość co do określenia podmiotu, na którym spoczywa obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej PIT-4R oraz imiennych informacji PIT-11 za okres przed i po przekształceniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zarówno przedsiębiorca przekształcany jak i przekształcona Spółka z o.o. mają obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej PIT-4R oraz imiennych informacji PIT-11 za okres przed i po przekształceniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, wyłącznie na przekształconej Spółce z o.o. będzie spoczywał obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej PIT-4R oraz imiennych informacji PIT-11 za okres przed i po przekształceniu.

Z art. 584 (2) § 1 k.s.h. wynika, że spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. W zakresie stosunków pracy dojdzie do przejęcia z mocy prawa pracowników przedsiębiorcy przekształcanego na przekształconą Spółkę z o.o. pracowników, w wyniku czego spółka z o.o. stanie się pracodawcą w odniesieniu do zatrudnionych pracowników. W wyniku przekształcenia nastąpi pełna kontynuacja dotychczasowych stosunków pracy oraz forma prawna podmiotu będącego pracodawcą. Oznacza to, że przekształcona Spółka z o.o. przejmie po przedsiębiorcy przekształcanym obowiązki płatnika zaliczek na podatek dochodowy oraz obowiązki w zakresie sporządzania i przekazywania deklaracji rocznej (PIT-4R) i informacji imiennych (PIT-11) wynikające z art. 38 ust. 1, art. 39 ust. 1 p.d.o.f.

Nie następuje bowiem likwidacja działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę przekształcanego i związane z tym rozwiązanie stosunków pracy. Przekształcona Spółka z o.o. przejmuje ww. obowiązki w odniesieniu co całego roku kalendarzowego, w którym nastąpiło przekształcenie, zgodnie z art. 584 (1-13) k.s.h.

Wnioskodawca wskazuje, że Jego stanowisko dotyczące przejęcia obowiązków sporządzenia i przekazania urzędowi skarbowemu deklaracji PIT-4R oraz dodatkowo podatnikowi informacji PIT-11 zostało potwierdzone, m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 17 listopada 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. IPPB2/415-684/11-4/AK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.).

W przepisach tych ustawodawca zawarł katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Według art. 93a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, który ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie, jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca powstał w wyniku przekształcenia działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną pod nazwą: "" (przedsiębiorca przekształcany), na podstawie art. 551 § 5 i art. 584 (1-13) Kodeksu spółek handlowych. Przekształcona Spółka z o.o. została w dniu 1 września 2017 r. wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, H Z stała się wspólnikiem jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W zakresie stosunków pracy, na podstawie art. 584 (2) k.s.h. przekształcona Sp. z o.o. stała się stroną umów o pracę w dotychczasowych stosunkach pracy, które nie uległy rozwiązaniu ani przerwaniu w związku z przekształceniem przedsiębiorstwa osoby fizycznej w spółkę kapitałową, nastąpiła zmiana formy prawnej w Spółkę o.o., na której spoczywać będą m.in. obowiązki wynikające z prawa pracy.

Odnosząc się do okoliczności zawartych we wniosku należy stwierdzić, że definicja płatnika i jego obowiązki zostały określone w przepisie art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do którego płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Analizując natomiast obowiązki Wnioskodawcy w zakresie sporządzenia informacji podatkowych należy się odnieść do regulacji prawnych zawartych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 i ust. 1a ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu

skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

Przepis art. 39 ust. 1 powyższej ustawy stanowi, że w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, lub urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. (art. 39 ust. 2 ww. ustawy).

W rozpatrywanym stanie faktycznym przekształcona Spółka z o.o. stała się stroną umów o pracę w dotychczasowych stosunkach pracy, na podstawie przepisu art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 962, z późn. zm.), zgodnie z którym w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Powołana regulacja przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. W związku z przekształceniem podmiotu z działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną na jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nastąpiło przejęcie przez Wnioskodawcę pracowników zgodnie z art. 231 § 1 Kodeksu pracy, tj. nowy pracodawca - Wnioskodawca, stał się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Na mocy powołanych wyżej regulacji obowiązki płatnika związane z przejęciem pracowników nie ustały, lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejął także obowiązek obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane.

Okoliczności powyższe powodują, że Wnioskodawca został następcą prawnym w zakresie praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, a więc również obowiązków nałożonych przepisami art. 38 ust. 1 i ust. 1a i art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzić należy, że roczna deklaracja o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R oraz informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 dla pracowników Wnioskodawcy obejmujące dane za rok podatkowy 2017, przed przekształceniem i po przekształceniu powinny zostać sporządzone przez Wnioskodawcę jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, będącego następcą prawnym przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, wstępującym we wszystkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl