0113-KDIPT2-3.4011.223.2020.2.GG - Skutki podatkowe uczestnictwa w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę francuską.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.223.2020.2.GG Skutki podatkowe uczestnictwa w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę francuską.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2020 r. (data wpływu 19 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 1 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę francuską - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę francuską.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 27 kwietnia 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.223.2020.l.GG (doręczonym dnia 28 kwietnia 2020 r.), wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), w zw. z art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, 567, 568), do jego uzupełnienia, w terminie 7 dni od dnia zakończenia ww. stanów, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 1 czerwca 2020 r. wpłynęło do Organu uzupełnienie wniosku z dnia 1 czerwca 2020 r. (data nadania 1 czerwca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W 2014 r. Wnioskodawca był pracownikiem. Polska Sp.z.o.o. (dalej "Spółka" lub ". Polska") z siedzibą w.... Spółka jest firmą zajmującą się świadczeniem usług outsourcingowych, głównie w obszarze księgowości i finansów oraz IT, a także usług doradczych.

Spółka podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka należy do Grupy Kapitałowej... (dalej "Grupa"). Grupa posiada biura w ponad... krajach na świecie, w których zatrudnionych jest ponad... osób. Podmiotem dominującym Grupy w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości i 100% wspólnikiem Spółki jest... S.A. z siedzibą w...,... (dalej ". S.A." lub "spółka. "). W 2014 r. Wnioskodawca uczestniczył w programie akcjonariatu pracowniczego wdrażanym wśród pracowników spółek z Grupy (dalej "Uczestnicy"). Program akcji pracowniczych polegał na zaoferowaniu pracownikom Grupy (Uczestnikom) możliwości nabycia akcji... S.A. ("Program"). Akcje... S.A. są notowane na... giełdzie papierów wartościowych. Uczestnikami Programu mogły zostać osoby, w tym pracownicy Spółki spełniający kryteria udziału w programie. Program został utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy spółki.... W dniu 7 maja 2014 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy.... S.A. podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału spółki, a w dniu 30 lipca 2014 r. Zarząd... S.A. podjął decyzję (uchwałę) w sprawie wdrożenia programu akcjonariatu pracowniczego w związku z uchwałą Walnego Zgromadzenia (dalej "Program"). Podwyższenie kapitału zakładowego... S.A. zaplanowane było na grudzień 2014 r. a uprawnieni do objęcia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym byli Uczestnicy, w tym Wnioskodawca.

Uprawnienie Wnioskodawcy do udziału w Programie wynikało z uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy spółki.., która była administratorem i organizatorem Programu. Spółka francuska wykonywała wszystkie kluczowe zadania związane z przeprowadzeniem Programu, w szczególności:

a.

spółka... była odpowiedzialna za określenie warunków Programu i kryteriów uczestnictwa,

b.

pracownicy Spółki nie byli uprawnieni do udziału w Programie i otrzymania nagrody na podstawie umowy o pracę, regulaminu wynagradzania, jak również innych regulaminów obowiązujących w Spółce a dotyczących zasad wynagradzania;

c.

podstawowym celem Programu było zmotywowanie Uczestników do zwiększenia wydajności oraz efektywności pracy, a w konsekwencji do osiągania przez Grupę jak najwyższych dochodów przy jednoczesnym braku ingerencji w obowiązujące zasady wynagradzania za pracę. Uczestnictwo w Programie nie było ekwiwalentem za pracę faktycznie wykonaną na rzecz Spółki;

d. Spółka miała za zadanie dokonanie jedynie czynności technicznych umożliwiających komunikację pomiędzy spółką... i Wnioskodawcą związanych m.in. z przesłaniem dokumentów i przekazaniem spółce. środków inwestowanych w Programie.

Cena, po jakiej zostały zaoferowane akcje została określona w EURO i ustalona w oparciu o średni kurs otwarcia akcji. S.A. z 20 sesji giełdowych poprzedzających posiedzenie Zarządu, na którym została ustalona cena emisyjna oferowanych akcji (zwana też ceną referencyjną). Posiedzenie zarządu zaplanowano na 17 listopada 2014 r. Dodatkowo cena akcji została obniżona o...% rabat. Uczestnicy biorący udział w programie mogli nabyć akcje za kwotę minimalną wynoszącą. zł i nie wyższą niż.% szacowanego rocznego wynagrodzenia brutto w 2014 r. Uczestnicy którzy zdecydowali się na skorzystanie z oferty nabyli akcje za pośrednictwem pracowniczego funduszu - Funduszu Zbiorowego Inwestowania w Papiery Wartościowe (nazwa francuska: Fonds Commune de Placement d'Enterprise, dalej: "FCPE" lub "Fundusz") - instytucji powszechnie stosowanej przez spółki francuskie dla realizacji programów akcjonariatu pracowniczego. Fundusz został utworzony we F.., według prawa francuskiego i jest nadzorowany przez Urząd Rynków Finansowych (nazwa francuska: Autorite des marches financiers) zgodnie z prawem francuskim.

Zgodnie z obowiązującym we Francji prawem, Fundusz nie jest traktowany jako osoba prawna. Według wiedzy Wnioskodawcy, Fundusz nie jest funduszem kapitałowym w rozumieniu art. 5a pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm., dalej: u.p.d.o.f. lub UPDoF). Po przystąpieniu do programu FCPE wydał uczestnikom jednostki uczestnictwa, których wartość była odzwierciedleniem wartości akcji (z uwzględnieniem jednak dyskonta przyznanego pracownikom). Wartość jednostek uczestnictwa w FCPE ulegała zmianom odpowiadającym zmianom kursu akcji. Według wiedzy Wnioskodawcy zgodnie z prawem francuskim, Wnioskodawca posiadający jednostki FCPE, jest właścicielem akcji spółki francuskiej. Jednocześnie FCPE nie jest - z formalnego punktu widzenia - stroną jakichkolwiek czynności prawnych. Stroną umów zawieranych przez FCPE są bowiem uczestnicy Programu posiadający jednostki FCPE, w tym Wnioskodawca. Oznacza to, że akcje spółki francuskiej nie są własnością FCPE. Z prawnego i podatkowego punktu widzenia FCPE jest podmiotem transparentnym. Według wiedzy Wnioskodawcy, francuskie regulacje zasadniczo nie dopuszczają zbywalności jednostek uczestnictwa w FCPE. Jednostki uczestnictwa FCPE mogą być jedynie umorzone w określonych okolicznościach. Jednostki uczestnictwa FCPE stanowią inne prawa majątkowe, o których mowa w art. 24 ust. 11b u.p.d.o.f., w brzmieniu ustawy obowiązującym od dnia 1 stycznia 2018 r., tj. takie prawa, w wyniku których uczestnik Programu nabywa i posiada Akcje. Wnioskodawca przekazał Funduszowi stosowne środki pieniężne, które Fundusz zainwestował w akcje. S.A. Nabyte przez Fundusz w imieniu Wnioskodawcy akcje. S.A. były przetrzymywane w imieniu Wnioskodawcy przez FCPE. Z kolei FCPE wydał Wnioskodawcy jednostki uczestnictwa odzwierciedlające wartość emisyjną akcji. zakupionych przez FCPE na rzecz Wnioskodawcy. Liczba jednostek uczestnictwa w FCPE odpowiadała liczbie zakupionych przez Fundusz na rzecz Wnioskodawcy akcji. S.A. Wartość jednostek uczestnictwa była zmienna i była pochodną zmian ceny akcji spółki francuskiej. Jednostki uczestnictwa w funduszu FCPE zostały zablokowane, tj. możliwość ich umorzenia została wyłączona do dnia 18 grudnia 2019 r., za wyjątkiem przypadków przedterminowego umorzenia przewidzianych przepisami prawa francuskiego. Przez okres trwania Programu Uczestnicy nie otrzymywali efektywnie dywidendy oraz nie mieli prawa głosu z subskrybowanych akcji.

W grudniu 2019 r. Wnioskodawca skorzystał z możliwości dobrowolnego umorzenia jednostek FCPE oraz otrzymał w związku z tym środki pieniężne.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, że podlega On nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce na podstawie art. 3 ust. 1 UPDoF. Program motywacyjny, w którym uczestniczył Wnioskodawca jest systemem wynagradzania w rozumieniu art. 24 ust. 11b u.p.d.o.f., co potwierdzają następujące okoliczności:

a. Program został utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia spółki. S.A. z siedzibą w. (spółka prawa francuskiego, dalej jako "Spółka Francuska"). Wnioskodawca był uprawniony do udziału w programie motywacyjnym na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia,

b. Spółka Francuska jest spółką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki. Polska sp. z o.o. (dalej jako: "... ") tj. spółki zatrudniającej Wnioskodawcę w momencie przystąpienia do programu motywacyjnego; c) Wnioskodawca jako osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę w... otrzymywał od spółki. Polska w momencie przystąpienia do programu motywacyjnego świadczenia z umowy o pracę, tj. z tytułu określonego w art. 12 u.p.d.o.f.;

c. Wnioskodawca w ramach programu motywacyjnego zyskał uprawnienie do otrzymania świadczeń w ramach programu nabywając prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji Spółki Francuskiej. Nabycie akcji nastąpiło za pośrednictwem Funduszu Zbiorowego Inwestowania w Papiery Wartościowe (francuskie: Fonds Commune de Placement d'Enterprise, dalej: "FCPE"), który jest instytucją powszechnie stosowaną przez spółki francuskie dla realizacji programów akcjonariatu pracowniczego. Fundusz taki nie jest traktowany jako osoba prawna i, według wiedzy Wnioskodawcy, nie jest funduszem kapitałowym w rozumieniu art. 5a pkt 14 u.p.d.o.f., od strony prawnej i podatkowej FCPE jest podmiotem transparentnym, nie był stroną czynności prawnych związanych z nabyciem akcji. Wnioskodawca posiadając jednostki uczestnictwa FCPE był właścicielem akcji Spółki Francuskiej, e) Wnioskodawca w ramach programu motywacyjnego uzyskał świadczenie w postaci prawa do faktycznego nabycia akcji Spółki Francuskiej na skutek realizacji innych praw majątkowych to jest za pośrednictwem jednostek uczestnictwa FCPE, które jak wskazano powyżej jest prawnie oraz podatkowo podmiotem transparentnym, tj. nie był stroną żadnych czynności prawnych związanych z nabycie/objęciem akcji Spółki Francuskiej;

d. W praktyce Wnioskodawca przekazał FCPE środki pieniężne, które FCPE zainwestował w akcje Spółki Francuskiej, wydając Wnioskodawcy jednostki uczestnictwa FCPE. Jednostki uczestnictwa FCPE odzwierciedlały wartość emisyjną akcji Spółki Francuskiej, które zostały zakupione przez FCPE na rzecz Wnioskodawcy, a liczba jednostek uczestnictwa odpowiadała liczbie zakupionych przez FCPE na rzecz Wnioskodawcy akcji Spółki Francuskiej. Jednostki uczestnictwa FCPE stanowią inne prawa majątkowe w rozumieniu art. 24 ust. 11b u.p.d.o.f.;

e. Zgodnie z art. 24 ust. 12a u.p.d.o.f. Spółka Francuska jest spółką, której siedziba znajduje się na terytorium Francji, więc państwa członkowskiego Unii Europejskiej, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania Powyższe okoliczności wyraźnie wskazują, że program motywacyjny, na podstawie którego Wnioskodawca nabył akcje Spółki Francuskiej spełnia wszystkie wymogi programu motywacyjnego wskazane w art. 24 ust. 11b u.p.d.o.f.

Wnioskodawca wskazał, że w momencie przystąpienia do programu motywacyjnego był pracownikiem. Polska. Tytułem wyjaśnienia Wnioskodawca podał, że przyznanie uprawnienia do udziału w programie motywacyjnym nie zostało dokonane w celu zastąpienia części wynagrodzenia, Wnioskodawcy, nie wynikało z zawartej przez Wnioskodawcę umowy o pracę, czy obowiązujących w. Polska regulaminów dotyczących wynagradzania pracowników, w tym w szczególności regulaminu wynagradzania. W tym zakresie podkreślenia wymaga fakt, że program nie tylko nie stanowił możliwości uniknięcia jakiegokolwiek opodatkowania, lecz wręcz przeciwnie - pozwalał na powstanie dodatkowego przychodu do opodatkowania w Polsce po stronie pracowników. W momencie umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE oraz sprzedaży akcji Wnioskodawca nie był już pracownikiem....

Wnioskodawca po upływie terminu zablokowania jednostek uczestnictwa FCPE skorzystał z możliwości umorzenia jednostek FCPE. Wnioskodawca mógł skorzystać z dwóch rozwiązań w związku z umorzeniem jednostek uczestnictwa FCPE. Wnioskodawca mógł: (i) otrzymać akcje spółki francuskiej bezpośrednio jako następstwo umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE - gdyby Wnioskodawca dokonał takiego wyboru - albo (ii) zażądać wydania środków ze zbycia przez FCPE akcji spółki francuskiej, co w praktyce oznaczało sprzedaż przez FCPE akcji Spółki Francuskiej, umorzenie jednostek uczestnictwa FCPE oraz wydanie Wnioskodawcy środków pieniężnych z tytułu zbycia akcji spółki francuskiej. Wnioskodawca skorzystał z opcji wskazanej w punkcie (ii) powyżej, tj. na skutek dyspozycji Wnioskodawcy nastąpiło umorzenie jednostek uczestnictwa FCPE oraz sprzedaż akcji spółki francuskiej. Na skutek sprzedaży akcji Wnioskodawca otrzymał środki pieniężne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy w przypadku zbycia Akcji spółki francuskiej przechowywanych przez FCPE dla Wnioskodawcy i wypłaty środków uzyskanych na skutek zbycia Akcji (co następuje w związku z umorzeniem jednostek uczestnictwa FCPE), przychód uzyskany z tego tytułu będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 19% przewidzianej w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: "Ustawy o PIT" lub "u.p.d.o.f.")?

Zdaniem Wnioskodawcy (po uzupełnieniu), zbycie akcji spółki francuskiej w związku z umorzeniem jednostek uczestnictwa FCPE przez Wnioskodawcę powinno zostać opodatkowanie stawką 19% zgodnie z postanowieniami art. 30b ust. 1 u.p.d.o.f.

Przedmiotem opodatkowania powinien być dochód Wnioskodawcy uzyskany w momencie zbycia akcji (art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f.), tj. różnica pomiędzy przychodem z uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji oraz kosztami uzyskania przychodu (art. 24 ust. 11a u.p.d.o.f.), którymi w tym przypadku są wydatki na objęcie lub nabycie tych akcji (zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 u.p.d.o.f.).

Na uzasadnienie swojego stanowiska Wnioskodawca podał, co następuje:

Zgodnie z art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f., jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1.

spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2.

spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 - podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Zgodnie z art. 24 ust. 11a u.p.d.o.f., dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 u.p.d.o.f., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 30b u.p.d.o.f., od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Akcje spółki są papierami wartościowymi, takiego statusu nie można również odmówić akcjom spółki francuskiej. Akcje te stanowią papiery wartościowe, których zbycie jest opodatkowane w ramach źródła jakimi są kapitały pieniężne - zgodnie z powołanym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f. Dochody powstałe na skutek zbycia papierów wartościowych podlegają opodatkowaniu w wysokości 19% zgodnie z art. 30b u.p.d.o.f.

Wnioskodawca nabył akcje w ramach programu motywacyjnego, który spełnia wymogi programu motywacyjnego wskazane w art. 24 ust. 11b u.p.d.o.f., który:

* został utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia spółki francuskiej - spółki dominujące w stosunku do pracodawcy Wnioskodawcy;

* Wnioskodawca jako osoba zatrudniona na podstawie umowy o prace w. Polska otrzymywał od spółki. Polska w momencie przystąpienia do programu motywacyjnego świadczenia z umowy o pracę, tj. z tytułu określonego w art. 12 u.p.d.o.f.;

* Wnioskodawca w ramach programu motywacyjnego zyskał uprawnienie do objęcia lub nabycia akcji spółki francuskiej. Wnioskodawca posiadając jednostki uczestnictwa FCPE był właścicielem akcji spółki francuskiej;

* Wnioskodawca w ramach programu motywacyjnego uzyskał świadczenie w postaci prawa do faktycznego nabycia akcji Spółki Francuskiej na skutek realizacji innych praw majątkowych to jest za pośrednictwem jednostek uczestnictwa FCPE;

* zgodnie z art. 24 ust. 12a u.p.d.o.f., Spółka Francuska jest spółką, której siedziba znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Uznanie programu, którego uczestnikiem był Wnioskodawca za zgodny z art. 24 ust. 11b u.p.d.o.f. przesądza, że przychód z tytułu nabycia wskazanych akcji powstał dopiero w momencie zbycia akcji. Natomiast zgodnie z postanowieniami art. 24 ust. 11a u.p.d.o.f., dochód Wnioskodawcy z tytułu odpłatnego zbycia akcji stanowi różnicę pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 u.p.d.o.f. Kosztami z tytułu odpłatnego zbycia akcji są natomiast koszty nabycia tych akcji, który to wniosek wynika z treści art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy. Wnioskodawca zrealizował swoje uprawnienia z programu motywacyjnego poprzez umorzenie jednostek uczestnictwa FCPE, co wiązało się ze sprzedażą przez FCPE akcji spółki francuskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy jednocześnie podkreślić, że Wnioskodawca mógł zażądać tylko umorzenia jednostek FCPE najpierw, wydania akcji i dopiero z późniejszym terminie sprzedać akcje Spółki Francuskiej. Taka sprzedaż akcji Spółki Francuskiej bezsprzecznie oznaczałaby zbycie akcji i wiązała się z koniecznością zapłaty podatku w wysokości 19% od uzyskanego dochodu. Jednakże Wnioskodawca zażądał jednoczesnego umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE i zbycia akcji Spółki Francuskiej - nie zmienia to jednak charakteru samej czynności - bowiem wraz z umorzeniem jednostek uczestnictwa FCPE, nastąpiło zbycie akcji Spółki Francuskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy uzasadnia to zapłatę podatku w wysokości 19% od uzyskanego dochodu zgodnie z dyspozycją 30b u.p.d.o.f. Brak bowiem podstaw, by sytuację jednoczesnego umorzenia jednostek FCPE i zbycia akcji inkorporowanych w tych jednostkach traktować inaczej, niż gdyby te sytuacje były odsunięte w czasie. Należy pamiętać, że FCPE jest podmiotem transparentnym podatkowo i prawnie, nie był stroną żadnych z czynności prawnych, jednostki FCPE i ich wartość odpowiadała wartości akcji Spółki Francuskiej, a same jednostki należy traktować jako inne prawa majątkowe w rozumieniu art. 24 ust. 11b u.p.d.o.f. Wobec przedstawionych powyżej okoliczności zbycie akcji Spółki Francuskiej w związku z umorzeniem jednostek uczestnictwa FCPE przez Wnioskodawcę powinno zostać opodatkowanie stawką 19% zgodnie z postanowieniami art. 30b ust. 1 u.p.d.o.f. Przedmiotem opodatkowania powinien być dochód Wnioskodawcy uzyskany w momencie zbycia akcji (art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f.) tj. różnica pomiędzy przychodem z uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji oraz kosztami uzyskania przychodu (art. 24 ust. 11a u.p.d.o.f.), którymi w tym przypadku są wydatki na objęcie lub nabycie tych akcji (zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 u.p.d.o.f.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b powoływanej ustawy).

Z treści wniosku i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna, podlegająca w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i były pracownik polskiej spółki kapitałowej (dalej: "Spółka") należącej do międzynarodowej grupy kapitałowej, na której czele stoi europejska spółka akcyjna z siedzibą we... (dalej: spółka francuska), uczestniczy w programie motywacyjnym (dalej: "Program") organizowanym i administrowanym przez spółkę francuską. Na moment wprowadzenia w Spółce Programu Wnioskodawca był jej pracownikiem. Program stanowi systemem wynagradzania, o którym mowa w art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Został on utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy spółki francuskiej. Spółka francuska jest spółką akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w odniesieniu do Spółki. Wnioskodawca był uprawniony do nabycia akcji spółki francuskiej notowanych na giełdzie papierów wartościowych w. Uczestnictwo w Programie ani akcje spółki francuskiej przyznawane w Programie nie są ekwiwalentem za pracę wykonywaną przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki. Podstawowym celem Programu jest zmotywowanie pracowników uczestniczących w Programie do zwiększenia wydajności oraz efektywności pracy. Spółka ma za zadanie jedynie dokonać technicznych czynności, które umożliwią komunikację między spółką francuską i Wnioskodawcą. Akcje były subskrybowane za pośrednictwem i są przechowywane w imieniu Wnioskodawcy przez specjalny wehikuł inwestycyjny (dalej: "FCPE"). FCPE jest powszechnie wykorzystywany we. dla celów przechowywania akcji posiadanych przez pracowników - inwestorów. FCPE wyda Wnioskodawcy jednostki uczestnictwa, których wartość będzie odzwierciedleniem wartości akcji. FCPE został utworzony we Francji według prawa francuskiego i nie jest on traktowany jako osoba prawna ani spółka osobowa. Według wiedzy Wnioskodawcy FCPE nie jest funduszem kapitałowym w rozumieniu art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. FCPE nie jest również funduszem w rozumieniu Dyrektywy 2009/65/EC z dnia 13 lipca 2009 r. Zgodnie z prawem francuskim Wnioskodawca posiadający jednostki FCPE jest właścicielem akcji spółki francuskiej. Jednostki uczestnictwa FCPE stanowią inne prawa majątkowe, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Inwestycja w ramach Programu jest objęta 5-letnim okresem blokady, w ciągu której Wnioskodawca co do zasady, nie może dokonać umorzenia posiadanych jednostek uczestnictwa w FCPE. Wnioskodawca po upływie terminu zablokowania jednostek uczestnictwa FCPE skorzystał z możliwości umorzenia jednostek FCPE.

Odnosząc przedstawiony opis stanu faktycznego do przepisów prawa należy stwierdzić, że w przypadku zbycia akcji spółki francuskiej po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód, który będzie podlegał opodatkowaniu jako przychód z kapitałów pieniężnych,

Zgodnie z treścią art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 - podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Jak stanowi art. 24 ust. 11a ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

W myśl art. 24 ust. 11b ww. ustawy, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1. spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 - w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Natomiast art. 24 ust. 12a ww. ustawy stanowi, że przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z regulacji tych jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia w przypadku, gdy:

1.

jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną, będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,

2.

podatnik uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),

3.

w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,

4.

podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek,

5.

siedziba lub zarząd spółki akcyjnej, której akcje nabywa podatnik, znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania

W przypadku takich programów motywacyjnych przychód po stronie podatnika powstaje dopiero w momencie zbycia wskazanych akcji i jest on zaliczany do przychodów ze źródła, jakim są kapitały pieniężne.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne wynikające z treści zacytowanego art. 24 ust. 11 w zw. z art. 24 ust. 11a, ust. 11b i ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że program motywacyjny, w którym uczestniczył Wnioskodawca, spełnia definicję programu motywacyjnego.

W niniejszej sprawie:

1.

program, w którym uczestniczy Wnioskodawca, stanowi system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy spółki francuskiej, która jest spółką akcyjną;

2.

spółka francuska, której akcje będzie nabywał Wnioskodawca, jest spółką akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do Spółki, której Wnioskodawca był pracownikiem;

3. Wnioskodawca uzyskiwał od Spółki świadczenia lub inne należności z tytułu określonego w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

4. Wnioskodawca w ramach Programu uzyskał prawo objęcia akcji spółki francuskiej przez FCPE, którego jednostki uczestnictwa stanowią inne prawa majątkowe wskazane w art. 24 ust. 11b cytowanej ustawy podatkowej; 5. siedziba spółki francuskiej znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Powyższe powoduje, że w niniejszej sprawie opodatkowanie przychodu z tytułu sprzedaży akcji nastąpi tylko w momencie zbycia przez Wnioskodawcę akcji spółki francuskiej.

B We wniosku Wnioskodawca wskazał, że po upływie terminu zablokowania jednostek uczestnictwa FCPE skorzystał z możliwości umorzenia jednostek FCPE. Wnioskodawca mógł skorzystać z dwóch rozwiązań w związku z umorzeniem jednostek uczestnictwa FCPE. Wnioskodawca mógł: (i) otrzymać akcje spółki francuskiej bezpośrednio jako następstwo umorzenia jednostek uczestnictwa FCPE - gdyby Wnioskodawca dokonał takiego wyboru - albo (ii) zażądać wydania środków ze zbycia przez FCPE akcji spółki francuskiej, co w praktyce oznaczało sprzedaż przez FCPE akcji Spółki Francuskiej, umorzenie jednostek uczestnictwa FCPE oraz wydanie Wnioskodawcy środków pieniężnych z tytułu zbycia akcji spółki francuskiej. Wnioskodawca skorzystał z opcji wskazanej w punkcie (ii) powyżej, tj. na skutek dyspozycji Wnioskodawcy nastąpiło umorzenie jednostek uczestnictwa FCPE oraz sprzedaż akcji spółki francuskiej. Na skutek sprzedaży akcji Wnioskodawca otrzymał środki pieniężne.

Zatem, w przypadku zbycia akcji spółki francuskiej w 2019 r., po stronie Wnioskodawcy powstał przychód, który będzie podlegał opodatkowaniu jako przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Stosownie do art. 17 ust. 1ab pkt 1 powoływanej ustawy, przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Stosownie do art. 30b ust. 3 ww. ustawy, przepisy ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku, zgodnie z taką umową, jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Na podstawie art. 30b ust. 5 ww. ustawy, dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b (art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy).

Przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1 (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Jednocześnie Organ informuje, że termin na rozliczenie dochodów za 2019 r. z tytułu sprzedaży Akcji uległ "wydłużeniu" do końca maja 2020 r.

Zgodnie z art. 15zzj ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 568), złożenie organowi podatkowemu zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2019 r. oraz wpłacenie należnego podatku dochodowego od osób fizycznych po upływie terminu na jego złożenie, nie później jednak niż w terminie do dnia 31 maja 2020 r. jest równoznaczne ze złożeniem przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych zawiadomienia, o którym mowa w art. 16 § 4 ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2020 r. poz. 19). W takim przypadku organ nie wszczyna postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, a wszczęte umarza.

Podsumowując - ze względu na spełnienie w niniejszej sprawie przesłanek wynikających z art. 24 ust. 11 w zw. z art. 24 ust. 11a i ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku zbycia akcji przechowywanych przez Fundusz dla Wnioskodawcy i wydania Mu środków pieniężnych z umorzenia jednostek uczestnictwa w Funduszu, powstanie przychodu po stronie Wnioskodawcy ma miejsce jedynie w momencie zbycia akcji spółki francuskiej. Dochód ten jest zaliczany do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych i podlega opodatkowaniu w dacie zbycia akcji spółki francuskiej, według zasad przewidzianych w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według 19% stawki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl