0113-KDIPT2-3.4011.118.2017.1.RR - Zwolnienie z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.118.2017.1.RR Zwolnienie z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca na podstawie umowy nr...., zawartej z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dniu 14 lutego 2017 r., na podstawie zlecenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (pismo z dnia 14 listopada 2016 r., znak....), w trybie przewidzianym art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. poz. 164, z późn. zm), realizuje ofertę złożoną w związku z Zaproszeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego do składania ofert w ramach projektu pozakonkursowego o charakterze koncepcyjnym pt. "...." w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (nr wniosku o dofinansowanie:....). Oferta ma na celu wypracowanie jednolitego sposobu prowadzenia sześciomiesięcznych praktyk zawodowych, który po odpowiednich regulacjach prawnych mógłby być wprowadzony jako rozwiązanie systemowe dla wyższych szkół zawodowych, na pierwszym stopniu studiów na kierunkach studiów o profilu praktycznym.

Uczestnikami projektu, tj. osobami, które otrzymają stypendium będą studenci Wnioskodawcy, na II i III roku studiów stacjonarnych pierwszego stopnia, na kierunkach o profilu praktycznym, tj.: rolnictwo, mechanika i budowa maszyn, pedagogika, pielęgniarstwo. Do powyższej grupy zalicza się osoby pracujące (w tym umowy cywilnoprawne) jak i niepracujące oraz osoby, które ukończyły 26 rok życia.

Przedmiotem oferty jest realizacja sześciomiesięcznej praktyki zawodowej dla uczestników projektu (studentów), w rozumieniu art. 11 ust. 9 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1842, z późn. zm.). Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadząca kształcenie na określonym kierunku studiów i poziomie kształcenia o profilu praktycznym jest obowiązana uwzględnić w programie kształcenia, co najmniej trzymiesięczne praktyki zawodowe. Jednostka ta może organizować kształcenie przemiennie w formie zajęć dydaktycznych realizowanych w uczelni i w formie praktyk odbywanych u pracodawcy, uwzględniając realizację wszystkich efektów kształcenia przewidzianych w programie kształcenia dla tego kierunku, poziomu i profilu kształcenia.

Za udział w ww. praktykach student (uczestnik projektu) otrzyma stypendium, które przyznawane jest decyzją Rektora, zgodnie z Regulaminem przyznawania świadczeń materialnych studentom Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.... uczestniczącym w projekcie, pn. "...." w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, wprowadzonym zarządzeniem nr 3/2017 Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.... z dnia 31 stycznia 2017 r. Wysokość stypendium wynosi 2 300 zł, a środki finansowe na realizację zadań, w tym na sfinansowanie stypendiów, w ramach programu praktyk, tj. realizacji oferty przez Wnioskodawcę, pochodzą ze środków finansowych ujętych w cz. 38 budżetu państwa - szkolnictwo wyższe (15,72% środków) oraz z budżetu środków europejskich (84,28%) w ramach projektu pozakonkursowego o charakterze koncepcyjnym, pt. "...." (Działanie 3.1), realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym świadczenia pieniężne wypłacane w ramach projektu pozakonkursowego o charakterze koncepcyjnym, pt. "...." w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego studentom (uczestnikom projektu) w formie stypendium, będą w całości zwolnione z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach projektu pozakonkursowego o charakterze koncepcyjnym, pt. "....." w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego studentom (uczestnikom projektu) w formie stypendium będzie w całości zwolniona z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032).

Za ww. stanowiskiem zdaniem Wnioskodawcy przemawia następująca argumentacja:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej "ustawą o PIT", opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy o PIT.

Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15. art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 i 1948).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne,

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2,

4.

5.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych,

6.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Natomiast w myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe,

4.

środki na realizację wspólnej polityki rolnej,

5.

środki przeznaczone na realizację:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,

c. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009:

5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych,

5b) środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym,

5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz.UE.L 348 z 20 grudnia 2013 r., str. 129, z późn. zm.);

6. inne środki.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, tak jak w przedmiotowej sprawie, środki pochodzące z Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój oraz Regionalnego Programu Operacyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie wyznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Natomiast użyte w tym przepisie sformułowanie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy, skoro przedmiotowe stypendia stażowe oraz szkoleniowe są wypłacane w ramach projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Regionalnego Programu Operacyjnego, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, to spełniają warunek określony w regulacji art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczący udziału środków europejskich w pomocy udzielanej uczestnikom projektu i jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich - o których mowa w ustawie o finansach publicznych - stanowią przychód uczestników, jednakże zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. ww. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, realizując projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej ("Program praktyk zawodowych w Państwowych Wyższych Szkołach Zawodowych") w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, wprowadzonym zarządzeniem nr 3/2017 Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej... z dnia 31 stycznia 2017 r., powinien On stosować w odniesieniu do dochodów z tego tytułu (tj. stypendium) zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Jego stanowisko jest tożsame ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacjach indywidualnych:

* z dnia 9 lutego 2017 r., nr 2461-IBPB-2-2.4511.1068.2016.1.AP, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach,

* z dnia 27 listopada 2015 r., nr ILPB1/4511-1-1263/15-2/AMN, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu,

* z dnia 18 października 2012 r., nr IPTPB2/415-555/12-4/KSM, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

Wnioskodawca podkreśla również, że Minister Finansów interpretacją indywidualną wydaną w dniu 30 marca 2011 r., nr DD3/033/50/KDJ/11/PK-171, na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zmienił z urzędu interpretację indywidualną z dnia 16 września 2010 r., nr IPPB4/415-512/10-5/MP, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów w której uznano, że wbrew stanowisku wyrażonemu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który zastosował zawężającą wykładnię powyższego zwolnienia przedmiotowego, że stypendia stażowe wypłacone w 2010 r. uczestnikom projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z udziałem środków europejskich, korzystają w całości ze zwolnienia od podatku na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że wypłata stypendium za praktyki zawodowe również w całości podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl