0113-KDIPT2-3.4011.1105.2021.2.MS - Rozliczanie PIT w związku z wydawaniem nagród w ramach akcji promocyjnych

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.1105.2021.2.MS Rozliczanie PIT w związku z wydawaniem nagród w ramach akcji promocyjnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z organizacją akcji promocyjnych. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 11 marca 2022 r. (wpływ 11 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej również: "Spółka"), jest spółką kapitałową i posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Przeważającym rodzajem działalności Wnioskodawcy jest PKD 73.11.Z - działalność agencji reklamowych. Wnioskodawca zajmuje się m.in. podejmowaniem działań w obszarze marketingu (...) na zlecenie i koszt przedsiębiorców (dalej "zleceniodawcy"). Szczególnie w obliczu pandemii wprowadzone rozwiązania i wykorzystywane przez Wnioskodawcę narzędzia marketingu zintegrowanego umożliwiają budowanie marek zleceniodawców oraz pozwalają skutecznie dotrzeć zleceniodawcom do odbiorców ich produktów, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: "konsumentów").

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zamierza zawierać ze zleceniodawcami umowy na przeprowadzenie i zrealizowanie za wynagrodzeniem akcji promocyjnych, których adresatami (uczestnikami) będą konsumenci zgodnie z następującym modelem:

- Spółka będzie występowała w roli oficjalnego organizatora akcji promocyjnej, przyrzekającego nagrody oraz faktycznie wydającego nagrody,

- zaś zleceniodawca będzie zlecającym przeprowadzenie i zrealizowanie akcji promocyjnej Spółce oraz fundatorem nagród.

Wśród akcji promocyjnych organizowanych przez Spółkę będą znajdowały się akcje, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: "u.p.d.o.f. ") w tym konkursy, sprzedaż premiowa, a także inne akcje promocyjne z nagrodami. Spółka będzie odpowiedzialna za prawne, techniczne i organizacyjne aspekty akcji promocyjnej oraz będzie zobowiązana do wydania nagród. Zasady organizacji i przeprowadzenia akcji promocyjnej będzie ustalał regulamin, który będzie określał m.in.: nazwę i czas trwania akcji promocyjnej, uczestników, zasady wyłaniania laureatów, zasady przyznawania nagród itd. Akcje promocyjne będą realizowane przez Wnioskodawcę jako przyrzeczenie publiczne. Tym samym to Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem konsumentów (uczestników akcji promocyjnej) do przeprowadzenia akcji promocyjnej, wyłonienia uczestników uprawnionych do otrzymania nagrody (laureatów) oraz wydania nagród laureatom.

Zleceniodawca będzie fundatorem nagród oraz zobowiązanym do zapłaty wynagrodzenia Spółce za przeprowadzenie akcji promocyjnej. Nagrodami w akcji promocyjnej będą nagrody rzeczowe oraz nagrody pieniężne. Nagrody pieniężne są przyznawane w celu usprawnienia procesu wydawania nagród rzeczowych. Nagroda pieniężna jest skalkulowana w takiej wysokości, aby stanowiła równowartość podatku dochodowego, który powinien być zapłacony przez podatnika (konsumenta) przed wydaniem mu nagrody przez Spółkę. Spółka, jako oficjalny organizator akcji promocyjnych, zobowiązana będzie na podstawie zawartej ze zleceniodawcą umowy oraz regulaminu danej akcji promocyjnej do wydania nagród laureatom, które będą w jej posiadaniu.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że nagrody rzeczowe zostaną zakupione przez fundatora nagród, tj. Zleceniodawcę, z którym Wnioskodawca zawarł umowę na przeprowadzenie i zrealizowanie akcji promocyjnej. Zostaną one przekazane Wnioskodawcy w celu realizacji Jego zobowiązań wynikających z zawartej umowy oraz regulaminu akcji promocyjnej. Zobowiązanie Wnioskodawcy jako oficjalnego organizatora akcji promocyjnej wobec uprawnionych uczestników do wydania im nagrody rzeczowej zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej wynika z treści art. 919 § 1 Kodeksu cywilnego (przyrzeczenie publiczne). Nagrody rzeczowe będą w posiadaniu Wnioskodawcy i to wyłącznie on będzie odpowiedzialny za prawidłową realizację i przebieg akcji promocyjnej oraz wydanie nagród. Wnioskodawca będzie posiadaczem (dysponentem) nagród rzeczowych i to Wnioskodawca będzie dokonywał świadczeń w postaci wydania nagrody rzeczowej na rzecz uprawnionych uczestników.

Nagrody pieniężne w ramach akcji promocyjnej są przyznawane wyłącznie w celu usprawnienia procesu wydawania nagród rzeczowych. Nagroda pieniężna jest skalkulowana w takiej wysokości, aby stanowiła równowartość zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, który powinien być wpłacony na rachunek bankowy (lub do kasy) Wnioskodawcy przez uprawnionego uczestnika przed wydaniem mu nagrody rzeczowej. Nagroda pieniężna będzie wypłacana uprawnionemu uczestnikowi poprzez potrącenie (kompensatę). Uprawniony uczestnik upoważni Wnioskodawcę jako organizatora akcji promocyjnej do potrącenia (kompensaty) zryczałtowanego podatku dochodowego należnego od wygranej nagrody rzeczowej z kwoty nagrody pieniężnej. Kwota zryczałtowanego podatku dochodowego będzie wpłacona przez Wnioskodawcę z jego rachunku bankowego na rachunek bankowy właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, w związku z wydaniem nagród w ramach przeprowadzanych na zlecenie akcji promocyjnych będzie płatnikiem podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 1, 4 i 7 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego organu podatkowego podatku dochodowego od osób fizycznych od wydanych konsumentom nagród?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca w związku z wydaniem konsumentom nagród w ramach przeprowadzanych na zlecenie akcji promocyjnych jest płatnikiem podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 1, 4 i 7 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., a tym samym na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego organu podatkowego podatku dochodowego od osób fizycznych od wydanych nagród.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f., płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

W myśl art. 42 ust. 1 u.p.d.o.f. płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Wykładnia językowa i systemowa wewnętrzna przywołanych przepisów prowadzi do wniosku, że funkcję płatnika pełni podmiot, który dokonuje świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 u.p.d.o.f.

W treści przytoczonych powyżej przepisów prawa ustawodawca posłużył się wyrażeniami:

- "osoby prawne, które dokonują świadczeń" (art. 41 ust. 1),

- "od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych" (art. 41 ust. 4).

W ocenie Spółki oznacza to, że obowiązki płatnika, o których mowa powyżej ciążą na podmiocie faktycznie dokonującym świadczeń. W świetle zdarzenia przyszłego takim podmiotem jest Spółka, czyli podmiot który faktycznie dokonuje świadczeń. Spółka jako organizator jest jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników akcji promocyjnej do jej przeprowadzenia, wyłonienia osób uprawnionych do otrzymania nagród (laureatów) i wydania nagród. Spółka posiada pełną wiedzę co do ilości, wartości, momentu przekazania świadczeń oraz otrzymujących świadczenia, dzięki czemu jest w stanie prawidłowo wypełnić obowiązki płatnika. W treści regulaminu akcji promocyjnej wyraźnie będzie określone, że Spółka (organizator) jest zobowiązana w stosunku do uczestników uprawnionych do otrzymania nagrody (laureatów), aby wydać im nagrody - zobowiązanie to wynika z treści art. 919 § 1 Kodeksu cywilnego (przyrzeczenie publiczne). Skoro to Spółka, jako organizator akcji promocyjnej, zobowiązana jest wydać nagrodę na rzecz laureata, a jednocześnie na mocy art. 41 ust. 1 i 4 u.p.d.o.f. jako podmiot wydający nagrody zobowiązana jest do pobrania od laureata (podatnika) zryczałtowanego podatku dochodowego tym samym, to właśnie Spółka powinna być traktowana przez organy podatkowe jako płatnik tego podatku. Nagrody, które zostaną wydane w ramach akcji promocyjnej będą w posiadaniu Spółki i wyłącznie Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za prawidłowy przebieg akcji promocyjnej i wydanie nagród. W przypadku nagród pieniężnych Spółka będzie uprawniona do dokonania potrącenia nagrody pieniężnej na poczet należnego podatku dochodowego. Nie można bowiem zgodzić się z taką wykładnią ww. przepisów prawa podatkowego, która prowadziłaby do konkluzji, że podmiot (Spółka) wydający nagrody i pobierający zryczałtowany podatek dochodowy w oparciu o treść ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest jego płatnikiem. W ocenie Spółki, taki sposób wykładni przepisów prawa byłby sprzeczny z obowiązującą na gruncie polskiego systemu prawnego zasadą racjonalności prawodawcy. Skoro zatem Spółka, jako organizator akcji promocyjnych, zobowiązana jest w myśl art. 919 § 1 Kodeksu cywilnego oraz regulaminu danej akcji promocyjnej do wydania nagrody oraz pobrania od laureata (podatnika) zryczałtowanego podatku dochodowego z tego tytułu celem odprowadzenia go, jako płatnik, na rachunek bankowy właściwego naczelnika urzędu skarbowego, to należy jednoznacznie stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wyłącznie jej przysługuje status płatnika tegoż podatku. Odmienna wykładnia powołanych przepisów prawa prowadziłaby bowiem do konkluzji sprzecznych z zasadami racjonalności ustawodawcy podatkowego, ponieważ obciążałaby obowiązkami płatnika podmiot, który nie jest organizatorem akcji promocyjnej, nie dokonuje wydania nagród i który nie posiada szczegółowej wiedzy o tym na rzecz kogo, w jakiej dacie i o jakiej wartości zostały wydane nagrody w ramach akcji promocyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródło przychodów wskazał inne źródła.

W myśl z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Wnioskodawca zajmuje się m.in. podejmowaniem działań w obszarze marketingu bezpośredniego i marketingu baz danych oraz online marketingu (na zlecenie i koszt zleceniodawcy). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza zawierać ze zleceniodawcami umowy na przeprowadzenie i zrealizowanie za wynagrodzeniem akcji promocyjnych, których adresatami (uczestnikami) będą konsumenci (osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej) zgodnie z następującym modelem:

- Wnioskodawca będzie występował w roli oficjalnego organizatora akcji promocyjnej, przyrzekającego nagrody oraz faktycznie wydającego nagrody,

- zaś zleceniodawca będzie zlecającym przeprowadzenie i zrealizowanie akcji promocyjnej Spółce oraz fundatorem nagród. Nagrody rzeczowe zostaną zakupione przez fundatora nagród, tj. Zleceniodawcę, z którym Wnioskodawca zawarł umowę na przeprowadzenie i zrealizowanie akcji promocyjnej.

Spółka będzie odpowiedzialna za prawne, techniczne i organizacyjne aspekty akcji promocyjnej oraz będzie zobowiązana do wydania nagród. Zasady organizacji i przeprowadzenia akcji promocyjnej będzie ustalał regulamin, który będzie określał m.in.: nazwę i czas trwania akcji promocyjnej, uczestników, zasady wyłaniania laureatów, zasady przyznawania nagród itd. Akcje promocyjne będą realizowane przez Wnioskodawcę jako przyrzeczenie publiczne. Wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem konsumentów (uczestników akcji promocyjnej) do przeprowadzenia akcji promocyjnej, wyłonienia uczestników uprawnionych do otrzymania nagrody (laureatów) oraz wydania nagród laureatom.

Zleceniodawca będzie fundatorem nagród oraz zobowiązanym do zapłaty wynagrodzenia Spółce za przeprowadzenie akcji promocyjnej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy w związku z wydaniem nagród w ramach przeprowadzanych na zlecenie akcji promocyjnych będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, a tym samym na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego organu podatkowego podatku dochodowego od osób fizycznych od wydanych konsumentom nagród.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższą definicję, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1.

obliczenie,

2.

pobranie,

3. wpłacenie - podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ww. ustawy.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności;

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do treści art. 41 ust. 4 powołanej ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług jako agencja reklamowa będzie w rezultacie odpowiadać jedynie za prawne, techniczne i organizacyjne aspekty prowadzonej akcji promocyjnej, jak sam wskazał we wniosku - na zlecenie i koszt Zleceniodawcy. Wnioskodawca będzie zawierał ze Zleceniodawcami umowy na przeprowadzenie i zrealizowanie za wynagrodzeniem akcji promocyjnych, których uczestnikami będą konsumenci. Wnioskodawca będzie jedynie organizatorem akcji promocyjnej i przekazującym nagrody, zaś Zleceniodawca będzie zlecającym przeprowadzenie i zrealizowanie akcji promocyjnej, będzie również fundatorem nagród oraz zobowiązanym do zapłaty wynagrodzenia Wnioskodawcy za przeprowadzenie akcji promocyjnej. Zatem, powyższe okoliczności dowodzą, że ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji przedsięwzięć będzie ponosił Zleceniodawca. Wobec tego nie można uznać, że na Wnioskodawcy jako podmiocie organizującym na zlecenie akcje promocyjne będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w efekcie Wnioskodawca nie ponosi ekonomicznego ciężaru wydawanych nagród w akcjach promocyjnych, a jedynie działa na zlecenie Zleceniodawcy.

Tym samym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że ciężar poboru podatku od nagród spoczywa na podmiocie, który odpowiada przed uczestnikiem za przekazanie nagrody zgodnie zasadami określonymi w regulaminie. W konsekwencji opinia, że płatnikiem podatku dochodowego w opisanym zdarzeniu przyszłym jest Wnioskodawca, ponieważ to On zgodnie z zapisami regulaminu jest podmiotem wydającym nagrodę oraz jako organizator akcji promocyjnych odpowiada względem uczestników za jej prawidłowe przeprowadzenie, wyłonienie osób uprawnionych do otrzymania nagród i wydania nagród jest błędna.

Wydawanie nagrody następuje w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy, którego produkty są promowane, a przekazanie nagród jest elementem kompleksowej usługi świadczonej przez Wnioskodawcę jako agencję reklamową, która w zakresie wydawania nagród pełni rolę dostawcy. Całkowita wartość wydanych nagród jest ponoszona przez Zleceniodawcę, a zatem to on jest rzeczywistym świadczeniodawcą a nie Wnioskodawca. Zleceniodawca nie jest ograniczony w możliwości wykonania obowiązku wobec uczestników polegającego na wydaniu nagrody, a wynikającego z przyrzeczenia publicznego, za pośrednictwem Wnioskodawcy jako agencji reklamowej.

Powyższe zapisy w regulaminie nie zmieniają faktu, że podmiotem finansującym całe przedsięwzięcie łącznie z nagrodami jest podmiot zlecający, czyli Zleceniodawca. Wnioskodawca jako agencja reklamowa, która na zlecenie organizuje akcje promocyjne, poprzez zawarcie umowy nie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu zlecającego. Podkreślenia wymaga, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej.

W konsekwencji, w opisanym zdarzeniu przyszłym, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 1, ust. 4 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl