0113-KDIPT2-3.4011.102.2018.4.IR - Zakwalifikowanie wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług doradczych do przychodu z działalności gospodarczej i wybór opodatkowania podatkiem liniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.102.2018.4.IR Zakwalifikowanie wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług doradczych do przychodu z działalności gospodarczej i wybór opodatkowania podatkiem liniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanego i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 31 stycznia 2018 r. (data wpływu 12 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług doradczych do przychodu z działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

We wniosku złożonym przez:

* Zainteresowanego będącego stroną postępowania: Spółka Akcyjna

* Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: Pana....

przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zainteresowany niebędący stroną postępowania, w dniu 1 grudnia 2017 r. w trybie art. 368 § 4 Kodeksu spółek handlowych został powołany na stanowisko członka zarządu Zainteresowanego - Spółki Akcyjnej. Zgodnie z uchwałą Rady Nadzorczej, Zainteresowanemu niebędącemu stroną postępowania powierzona została funkcja Prezesa Zarządu. Przyczyną powołania Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania do pełnienia funkcji członka zarządu są przeprowadzane u Zainteresowanego zmiany własnościowe, tj. zmiana akcjonariusza i będąca jej następstwem rezygnacja dotychczasowego Prezesa Zarządu Zainteresowanego. Jednocześnie Zainteresowany i Zainteresowany niebędący stroną postępowania postanowili, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania swoje obowiązki na stanowisku Prezesa Zarządu będzie wykonywał na podstawie umowy o pracę.

W zawartej umowie o pracę Zainteresowany i Zainteresowany niebędący stroną postępowania postanowili, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie odpowiedzialny za działalność Zainteresowanego i będzie podlegał nadzorowi sprawowanemu przez Radę Nadzorczą Wnioskodawcy oraz - w zakresie wynikającym z Kodeksu spółek handlowych - Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy Zainteresowanego.

Zgodnie z treścią zawartej umowy o pracę, Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest zobowiązany do sprawowania zarządu generalnego nad całością przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w tym w szczególności do:

* bieżącego zarządzania przedsiębiorstwem Wnioskodawcy w sposób gwarantujący uzyskiwanie możliwie najlepszych wyników z działalności operacyjnej. Odpowiedzialność obszarowa oraz cele do realizacji w ramach organizacji związane będą głównie ze wzrostem rentowności i efektywnością działania organizacji Wnioskodawcy,

* reprezentowania Wnioskodawcy zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksie spółek handlowych,

* udziału w posiedzeniach zarządu Wnioskodawcy, współdziałania z pozostałymi członkami zarządu i organami Wnioskodawcy na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, w tym w szczególności przepisach Kodeksu spółek handlowych, postanowieniach statutu Wnioskodawcy, uchwałach organów Wnioskodawcy, a także innych aktach prawa i dokumentach wewnętrznych Wnioskodawcy,

* udział w spotkaniach z klientami strategicznymi i dostawcami Wnioskodawcy oraz aktywne wsparcie procesów negocjacyjnych z klientami i dostawcami,

* podpisywania w imieniu Wnioskodawcy umów z kontrahentami, pracownikami i osobami trzecimi,

* przygotowanie i udział w decyzjach inwestycyjnych wraz z pozostałymi członkami zarządu oraz innymi odpowiednimi organami Wnioskodawcy,

* inicjowanie i wprowadzanie w życie koniecznych zmian w procedurach wewnętrznych mających na celu poprawę funkcjonowania Wnioskodawcy i Jego wyników ekonomicznych,

* bieżącej analizy stanu finansowego oraz zarządzania płynnością finansową Wnioskodawcy,

* nadzorowania wszelkich procesów u Wnioskodawcy, w tym poprzez nadzór oraz kontrolę poszczególnych działów przedsiębiorstwa Wnioskodawcy,

* ścisłego współdziałania i zarządzania, w procesie sprawowania zarządu, poszczególnymi działami organizacyjnymi Wnioskodawcy, w tym finansowo-księgowym, kontrolingowym, kadr i płac, działem produkcyjnym, działem kontroli jakości, działem logistyki, działem R,

* sprawowanie bieżącej kontroli nad zakładami produkcyjnymi,

* prezentacji realizacji budżetu Radzie Nadzorczej w razie potrzeby nie rzadziej jednak niż raz na kwartał,

* kontaktu i współpracy z jedynym akcjonariuszem w zakresie finansów, w tym nadzór nad przygotowywaniem sprawozdań oraz raportów monitoringowych w ujęciu miesięcznym,

* prowadzenia odpowiedniej bieżącej i długofalowej polityki personalnej, w tym polityki wynagrodzeń dla pracowników Wnioskodawcy, z uwzględnieniem możliwości finansowych Wnioskodawcy oraz dyrektywy godnego wynagradzania pracowników,

* zarządzania finansami spółek zależnych Wnioskodawcy w Polsce i za granicą, których funkcjonowanie jest planowane w przyszłości. Będzie to związane z konsolidacją sprawozdań finansowych,

* ochrony interesów i praw Wnioskodawcy oraz dbania o renomę Wnioskodawcy.

W ramach zawartej umowy o pracę, na żądanie Wnioskodawcy, Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest zobowiązany do przygotowania sprawozdania ze swojej działalności za okres wskazany w żądaniu i przedstawienia wyników swojej pracy. Zainteresowany niebędący stroną postępowania zobowiązany jest do wykonywania swoich obowiązków wynikających z zawartej umowy o pracę zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, Kodeksem pracy, aktów wewnętrznych Wnioskodawcy (w szczególności Statutem Wnioskodawcy oraz regulaminach).

Jednocześnie, Zainteresowany niebędący stroną postępowania prowadzi również indywidualną działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej i współpracuje z Wnioskodawcą od stycznia 2018 r. na podstawie Umowy doradztwa (dalej: jako "Umowa doradztwa"). Zakres obowiązków wynikających z Umowy doradztwa obejmuje świadczenie na rzecz Wnioskodawcy usługi doradztwa z zakresu funkcjonowania Wnioskodawcy jako podmiotu gospodarczego, sklasyfikowane według PKD jako pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22.Z), obejmujące:

* doradztwo w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego,

* doradztwo w zakresie strategii i działalności marketingowej,

* doradztwo w zakresie budżetowania i kontroli kosztów,

* doradztwo personalne oraz doradztwo w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi,

* doradztwo w zakresie określenia oraz monitoringu realizacji sprzedaży.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania posiada specjalistyczną wiedzę, wieloletnie doświadczenie oraz kwalifikacje umożliwiające mu świadczenie usług wskazanych w Umowie doradztwa. Jednoczenie szczegółowy zakres usług został wskazany w załączniku do Umowy. I tak zgodnie z załącznikiem do Umowy doradztwa, doradztwo w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego obejmuje:

* opracowywanie celów strategicznych przedsiębiorstwa w zakresie wzrostu udziału w rynku napojów bezalkoholowych na okresy od 3 do 5 lat,

* opracowywanie celów strategicznych przedsiębiorstwa w zakresie podniesienia jakości produkowanych wyrobów na okresy od 3 do 5 lat,

* ustalenie zadań dla poszczególnych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa na okresy obejmujące rok bilansowy, ich bieżąca aktualizacja i dostosowanie do nowo zaistniałych warunków.

Z kolei doradztwo w zakresie strategii i działalności marketingowej obejmuje:

* analizę dotychczasowej polityki promocyjno-reklamowej stosowanej w przedsiębiorstwie,

* opracowywanie założeń działalności marketingowej przedsiębiorstwa w formie projektów doradczych, z podziałem na etapy realizacji,

* zoptymalizowanie i wdrożenie skutecznych działań marketingowych w przedsiębiorstwie (na płaszczyznach atl, btl, outdoor, internet, pr, inbound marketing),

* weryfikację skuteczności wdrożonych w przedsiębiorstwie działań marketingowych.

Następnie doradztwo w zakresie budżetowania i kontroli kosztów obejmuje:

* bieżące monitorowanie procesu budżetowania i kontroli wykonania budżetów,

* opracowywanie mechanizmów kontroli wykonania oraz aktualizowania budżetów.

Z kolei doradztwo personalne oraz doradztwo w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi obejmuje:

* doradztwo personalne w zakresie strategii zarządzania zasobami ludzkimi, w tym ocenę istniejących zasobów, przedstawianie propozycji zmian,

* doradztwo w zakresie polityki zatrudnienia, szkoleń i współpracy personelu w przedsiębiorstwie,

* planowanie oraz organizację procesów rekrutacji i selekcji personelu przedsiębiorstwa na stanowiska od średnich do najwyższych szczebli zatrudnienia,

* opracowywanie zmian w systemie kadrowym i organizacji pracy przedsiębiorstwa zapewniających optymalne wykorzystanie zasobów personalnych.

Wreszcie doradztwo w zakresie określenia oraz monitoringu realizacji sprzedaży obejmuje:

* doradztwo w zakresie określenia oraz monitoringu sprzedaży oferowanych przez przedsiębiorstwo towarów, sposobów pozyskiwania i rozpoznawania potrzeb nabywców oraz standardów współpracy z nabywcami oferowanych przez przedsiębiorstwo towarów,

* przygotowywanie analiz w ramach bieżącego monitorowania jakości i poziomu obsługi nabywców oferowanych przez przedsiębiorstwo towarów.

Zgodnie z treścią Umowy doradztwa, Zainteresowany niebędący stroną postępowania ponosi odpowiedzialność wobec Wnioskodawcy oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie Umowy doradztwa. Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie wykonuje objętych Umową doradztwa usług doradczych pod jakimkolwiek kierownictwem. Strony umowy zgodnie postanowiły i oświadczyły, że zakres czynności wykonywanych w ramach Umowy doradztwa nie dotyczy czynności wykonywanych przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania jako Prezesa Zarządu Wnioskodawcy w zakresie sprawowania zarządu generalnego nad przedsiębiorstwem Wnioskodawcy. Strony uzgodniły, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie będzie upoważniony w ramach usług doradczych do podejmowania lub wydawania jakichkolwiek decyzji lub oświadczeń woli, które wiązałyby spółkę albo odnosiły bezpośredni skutek dla Wnioskodawcy. Strony uzgodniły, że wszelkie decyzje, których skutkiem będzie powstanie po stronie Wnioskodawcy jakichkolwiek zobowiązań, dotyczące wprowadzania nowych produktów, opakowań lub zakupu nowych urządzeń, dotyczące zmian systemu motywacyjnego pracowników produkcyjnych Wnioskodawcy, związane z zatrudnieniem kluczowych pracowników produkcyjnych oraz pracowników działu jakości, będą podejmowane przez właściwe organy Wnioskodawcy, w szczególności zarząd Wnioskodawcy. Ponadto w zawartej Umowie doradztwa strony postanowiły, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania określa czas i miejsce wykonywania czynności wynikających z zawartej umowy, a usługi doradztwa będą świadczone przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w dowolnie wybranym przez Zainteresowanego czasie. Usługi te będą świadczone w siedzibie Wnioskodawcy lub za pośrednictwem środków komunikacji na odległość. Zainteresowany niebędący stroną postępowania może dowolnie zmieniać miejsce świadczenia usług według potrzeb. Świadczenie objętych Umową doradztwa usług następować będzie z wykorzystaniem urządzeń technicznych i zasobów Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania.

Mając na uwadze powyższe, w ramach wniosku, Wnioskodawca zwraca się o interpretację dotyczącą zaistniałego stanu faktycznego dotyczącego pełnienia przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania funkcji członka zarządu Wnioskodawcy, jako spółki kapitałowej i jednocześnie wykonywania przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania na rzecz Wnioskodawcy usług doradczych (w ramach działalności gospodarczej).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, zakres Umowy doradczej nie obejmuje zakresu czynności wykonywanych w ramach zatrudnienia Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania na stanowisku Prezesa Zarządu. Umowa doradztwa nie obejmuje jakichkolwiek czynności zarządzania Zainteresowanym lub dokonywania czynności o podobnym charakterze, na rzecz i w interesie tegoż przedsiębiorstwa. Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie jest również upoważniony w ramach usług doradczych do podejmowania lub wydawania jakichkolwiek decyzji lub oświadczeń woli, które wiązałyby Zainteresowanego albo odnosiły bezpośredni skutek dla Zainteresowanego.

Mając na uwadze treść zawartej pomiędzy Zainteresowanym, a Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania Umowy doradztwa, należy wskazać, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

* ponosi odpowiedzialność wobec Zainteresowanego oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych,

* nie wykonuje umowy o świadczenie usług doradczych pod kierownictwem,

* ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jednocześnie, wynagrodzenie z tytułu wykonywania Umowy doradztwa jest odrębne, niż to otrzymywane z tytułu stosunku pracy łączącego Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z Zainteresowanym.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania dokonał wyboru formy opodatkowania podatkiem liniowym. W tym miejscu należy podkreślić, że w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowanie zasada określona w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Zainteresowanemu przysługiwać będzie, na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych prawo do zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków na wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w ramach indywidualnej działalności gospodarczej usług doradczych?

2. Czy Zainteresowanemu przysługiwać będzie, na gruncie podatku od towarów i usług, prawo odliczenia podatku od towarów i usług z wystawianych przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania faktur dokumentujących świadczenie usług doradczych?

3. Czy wynagrodzenie otrzymywane przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z tytułu świadczenia usług doradczych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, powinno być kwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i w rezultacie Zainteresowany niebędący stroną postępowania ma prawo do opodatkowania dochodów z usług doradczych 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

4. Czy świadczone przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w ramach indywidualnej działalności gospodarczej usługi doradcze, na gruncie podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanego i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, w zakresie pytania oznaczonego nr 3. Natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Zainteresowanego i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, wynagrodzenie otrzymywane przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z tytułu świadczenia usług doradczych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, powinno być kwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i w rezultacie Zainteresowany niebędący stroną postępowania ma prawo do opodatkowania dochodów z usług doradczych 19% liniowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanego i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 cytowanej wyżej ustawy, źródłami przychodów jest:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),

* działalność wykonywana osobiście (pkt 2),

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą, uważa się działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z kolei z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak wynika z literalnej treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści przepisu art. 9a ust. 1 wyżej powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 tej ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym dotyczy wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (tj. ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania, w dniu 1 grudnia 2017 r. w trybie art. 368 § 4 Kodeksu spółek handlowych został powołany na stanowisko członka zarządu Wnioskodawcy - Spółki Akcyjnej. Zgodnie z uchwałą Rady Nadzorczej, Zainteresowanemu niebędącemu stroną postępowania powierzona została funkcja Prezesa Zarządu. Jednocześnie Wnioskodawca i Zainteresowany niebędący stroną postępowania postanowili, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania swoje obowiązki na stanowisku Prezesa Zarządu będzie wykonywał na podstawie umowy o pracę. Zgodnie z treścią zawartej umowy o pracę, Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest zobowiązany do sprawowania zarządu generalnego nad całością przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W ramach zawartej umowy o pracę, na żądanie Wnioskodawcy, Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest zobowiązany do przygotowania sprawozdania ze swojej działalności za okres wskazany w żądaniu i przedstawienia wyników swojej pracy. Zainteresowany niebędący stroną postępowania zobowiązany jest do wykonywania swoich obowiązków wynikających z zawartej umowy o pracę zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, Kodeksem pracy, aktów wewnętrznych Wnioskodawcy (w szczególności Statutem Wnioskodawcy oraz regulaminach). Jednocześnie, Zainteresowany niebędący stroną postępowania prowadzi również indywidualną działalność gospodarczą i współpracuje z Wnioskodawcą od stycznia 2018 r. na podstawie Umowy doradztwa. Zakres obowiązków wynikających z Umowy doradztwa obejmuje świadczenie na rzecz Wnioskodawcy usługi doradztwa z zakresu funkcjonowania Wnioskodawcy jako podmiotu gospodarczego, sklasyfikowane według PKD jako pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22.Z). Zgodnie z treścią Umowy doradztwa, Zainteresowany niebędący stroną postępowania ponosi odpowiedzialność wobec Wnioskodawcy oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie Umowy doradztwa. Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie wykonuje objętych Umową doradztwa usług doradczych pod jakimkolwiek kierownictwem. Strony umowy zgodnie postanowiły i oświadczyły, że zakres czynności wykonywanych w ramach Umowy doradztwa nie dotyczy czynności wykonywanych przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania jako Prezesa Zarządu Zainteresowanego w zakresie sprawowania zarządu generalnego nad przedsiębiorstwem. Strony uzgodniły, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie będzie upoważniony w ramach usług doradczych do podejmowania lub wydawania jakichkolwiek decyzji lub oświadczeń woli, które wiązałyby spółkę albo odnosiły bezpośredni skutek dla Zainteresowanego. Ponadto w zawartej Umowie doradztwa strony postanowiły, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania określa czas i miejsce wykonywania czynności wynikających z zawartej umowy, a usługi doradztwa będą świadczone przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w dowolnie wybranym przez Zainteresowanego czasie. Usługi te będą świadczone w siedzibie Zainteresowanego lub za pośrednictwem środków komunikacji na odległość. Świadczenie objętych Umową doradztwa usług następować będzie z wykorzystaniem urządzeń technicznych i zasobów Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania. Jednocześnie, wynagrodzenie z tytułu wykonywania Umowy doradztwa jest odrębne, niż to otrzymywane z tytułu stosunku pracy łączącego Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z Zainteresowanym. Zainteresowany niebędący stroną postępowania dokonał wyboru formy opodatkowania podatkiem liniowym.

O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).

W przypadku kiedy Zainteresowany niebędący stroną postępowania w ramach usług doradztwa nie wykonywał i nie wykonuje żadnych czynności zarządzania na rzecz Zainteresowanego, tj. usług na rzecz pracodawcy odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy, a jedynie szereg czynności których istotą jest doradztwo i równocześnie nie są spełnione łącznie warunki określone w art. 5b ust. 1 ww. ustawy, wówczas przychody uzyskiwane przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z tytułu usług doradczych można zakwalifikować jako przychody z działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przypadku gdy usługi doradcze świadczone przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej nie odpowiadają czynnościom zarządzania wykonywanym w związku z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu na rzecz Zainteresowanego w ramach stosunku pracy, to przychody te stanowią przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z których dochody podlegają opodatkowaniu przez świadczącego te usługi według stawki liniowej, o której mowa w art. 30c ww. ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanego i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanego i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zaznaczyć należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku. Mając powyższe na uwadze, tutejszy Organ informuje, że nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę tego, czy świadczone przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej na rzecz Zainteresowanego usługi są wyłącznie usługami doradczymi.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanego i Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl