0113-KDIPT2-2.4011.793.2019.2.KK - PIT w zakresie obowiązków płatnika oraz zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych przez pracownika w związku z konkursem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.793.2019.2.KK PIT w zakresie obowiązków płatnika oraz zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych przez pracownika w związku z konkursem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 23 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2020 r. (data wpływu 26 lutego 2020 r.) oraz pismem z dnia 25 lutego 2020 r. (data wpływu 28 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych przez pracownika w związku z konkursem "....", na pokrycie kosztów:

* podróży do zagranicznego ośrodka naukowego - jest prawidłowe,

* pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych przez pracownika w związku z konkursem "....", na pokrycie kosztów podróży i pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 12 lutego 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.793.2019.1.k.k., wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 13 lutego 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 20 lutego 2020 r.). W dniu 26 lutego 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 26 lutego 2020 r.). Natomiast w dniu 28 lutego 2020 r. (data nadania 26 lutego 2020 r.) uzupełniono wniosek w zakresie pełnomocnictwa do reprezentowania Wnioskodawcy.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Pracownik Uniwersytetu jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę od dnia 1 października 2017 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. na stanowisku adiunkta. Pracownik ten został laureatem konkursu "...." organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Przedmiotem konkursu jest staż w zagranicznym zespole naukowym realizującym granty ERC i polega na wsparciu naukowców, którzy prowadzą badania naukowe w polskich jednostkach naukowych, w tym w uczelniach. Na finansowanie stażu NCN przyznał środki finansowe Wnioskodawcy na podstawie decyzji Dyrektora NCN w formie pokrycia kosztów związanych z pobytem stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym oraz pokrycia kosztów podróży stażysty w obie strony do zagranicznego ośrodka naukowego. Środki finansowe zostały przekazane Wnioskodawcy na podstawie umowy o finansowanie stażu w zagranicznym zespole naukowym realizującym grant ERC, przyznanego w ramach konkursu "....", zawartej pomiędzy NCN a Wnioskodawcą. Środki finansowe są przekazywane pracownikowi Uczelni na podstawie dwustronnej umowy zawartej pomiędzy pracownikiem a Wnioskodawcą w sześciu miesięcznych ratach i są przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z pobytem stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym i nie mogą być wydatkowane przez stażystę na inne cele niż określone w umowie. Środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów podróży stażysty w obie strony do zagranicznego ośrodka naukowego związanej z odbyciem przez stypendystę stażu, są wypłacane jednorazowo w terminie wskazanym przez stażystę. Pracownik będący stażystą otrzymał od Wnioskodawcy polecenie odbycia podróży służbowej w celu odbycia stażu i prowadzenia określonych badań naukowych w zagranicznym ośrodku naukowym.

Jednocześnie stażysta pozostaje przez cały okres pobytu na stażu naukowym, tj. od dnia 1 listopada 2019 do dnia 1 maja 2020 r., w stosunku pracy z Uniwersytetem i pobiera z tego tytułu wynagrodzenie za pracę. Od środków finansowych wypłacanych stażyście przeznaczonych na pokrycie kosztów związanych z pobytem stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym Uczelnia pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, wg skali podatkowej, natomiast środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów podróży stażysty w obie strony do zagranicznego ośrodka naukowego związanej z odbyciem przez stażystę stażu zostały zwolnione, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości określonej w odrębnych przepisach. Stażysta podważa zasadność pobierania przez Uczelnię zaliczek na podatek u dochodowy od osób fizycznych od środków finansowych wypłacanych stażyście przeznaczonych na pokrycie kosztów związanych z pobytem stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym. W świetle ostatnich zmian legislacyjnych, rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki (Dziennik Ustaw poz. 1982), zmieniło sytuację podatników w ramach niektórych programów tylko w ramach otrzymywanych stypendiów, a nie innych środków wypłacanych na np. pokrycie pobytu stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym.

Wypłacane należności pracownikowi Uczelni z programu.... nie stanowią przychodów z tytułu stypendiów określonych w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. z 2019 r. poz. 1384) i innych środków finansowych przyznanych w konkursach na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki, jak również stypendiów naukowych przyznanych ze środków projektów badawczych, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. a)-c) i lit. e) pkt 4 i 7 ustawy o Narodowym Centrum Nauki, na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki. Wypłacane stażyście środki finansowe zostały określone w umowie jako środki przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z pobytem stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym, jak również jako środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży w obie strony stażysty do zagranicznego ośrodka naukowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie na pokrycie kosztów związanych z pobytem stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym wypłacane przez Uniwersytet pracownikowi Uczelni, będącemu laureatem konkursu "...." organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie na pokrycie kosztów związanych z pobytem stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym, wypłacane przez Uniwersytet pracownikowi Uczelni będącemu laureatem konkursu "...." organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki, w świetle obowiązujących przepisów, nie korzysta z katalogu zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a naliczana i potrącana przez Uczelnię od wypłacanego świadczenia zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych jest należna. Natomiast środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów podróży stażysty w obie strony do zagranicznego ośrodka naukowego, związanej z odbyciem przez stażystę stażu, zostały zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości określonej w odrębnych przepisach.

Ponieważ wypłacane należności pracownikowi Uczelni z programu "...." nie stanowią przychodów z tytułu stypendiów określonych w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. z 2019 r. poz. 1384) i innych środków finansowych przyznanych w konkursach na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki, jak również stypendiów naukowych przyznanych ze środków projektów badawczych, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. a)-c) i lit. e) pkt 4 i 7 ustawy o Narodowym Centrum Nauki, na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki, lecz wpłacane stażyście środki finansowe określono w umowie jako środki przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z pobytem stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym, jak również jako środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży w obie strony stażysty do zagranicznego ośrodka naukowego, Wnioskodawca uważa, że do wpłaty należności pracownikowi z tytułu programu "...." nie będą miały zastosowania przepisy ww. rozporządzenia i wypłata tych należności będzie podlegać podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązków płatnika oraz zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych przez pracownika w związku z konkursem "....", na pokrycie kosztów:

* podróży do zagranicznego ośrodka naukowego - jest prawidłowe,

* pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy - źródłami przychodów są inne źródła.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Mając na uwadze wyżej przywołane uregulowania prawne należy zaznaczyć, że przepis art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia jedynie przykładowo przychody ze stosunku pracy. Świadczy o tym użycie słowa "w szczególności", co oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodami ze stosunku pracy są więc wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz świadczenia nieodpłatne, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Przesłanką zakwalifikowania przychodu do źródła określonego jako "stosunek pracy" jest to, aby przychód wiązał się z wykonywaniem pracy na rzecz pracodawcy. Świadczenie otrzymane za pośrednictwem pracodawcy, lecz niewynikające ze stosunku pracy - nawet jeżeli jako kryterium stanowiące podstawę jego przyznania zostanie określony fakt istnienia stosunku pracy, nie może stanowić podstawy do uznania takiego świadczenia jako pochodzącego ze stosunku pracy.

Natomiast za pracownika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (art. 12 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku gdy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Jak stanowi art. 31 ww. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

a. podróży służbowej pracownika,

b. podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Zgodnie z art. 21 ust. 13 ww. ustawy, przepis ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Z treści wniosku wynika, że pracownik Uniwersytetu jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę od dnia 1 października 2017 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. na stanowisku adiunkta. Pracownik ten został laureatem konkursu "...." organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Przedmiotem konkursu jest staż w zagranicznym zespole naukowym realizującym granty ERC i polega na wsparciu naukowców, którzy prowadzą badania naukowe w polskich jednostkach naukowych, w tym w Uczelniach. Na finansowanie stażu NCN przyznał środki finansowe Wnioskodawcy na podstawie decyzji Dyrektora NCN w formie pokrycia kosztów związanych z pobytem stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym oraz pokrycia kosztów podróży stażysty w obie strony do zagranicznego ośrodka naukowego. Środki finansowe zostały przekazane Wnioskodawcy na podstawie umowy o finansowanie stażu w zagranicznym zespole naukowym realizującym grant ERC, przyznanego w ramach konkursu "....", zawartej pomiędzy NCN a Uczelnią. Środki finansowe są przekazywane pracownikowi Wnioskodawcy na podstawie dwustronnej umowy zawartej pomiędzy pracownikiem a Wnioskodawcą w sześciu miesięcznych ratach i są przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z pobytem stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym i nie mogą być wydatkowane przez stażystę na inne cele niż określone w umowie. Środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów podróży stażysty w obie strony do zagranicznego ośrodka naukowego, związanej z odbyciem przez stypendystę stażu, są wypłacane jednorazowo w terminie wskazanym przez stażystę. Pracownik będący stażystą otrzymał od Wnioskodawcy polecenie odbycia podróży służbowej w celu odbycia stażu i prowadzenia określonych badań naukowych w zagranicznym ośrodku naukowym.

Jednocześnie stażysta pozostaje przez cały okres pobytu na stażu naukowym, tj. od dnia 1 listopada 2019 do dnia 1 maja 2020 r., w stosunku pracy z Uniwersytetem i pobiera z tego tytułu wynagrodzenie za pracę. Od środków finansowych wypłacanych stażyście przeznaczonych na pokrycie kosztów związanych z pobytem stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym Uczelnia pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, wg skali podatkowej, natomiast środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów podróży stażysty w obie strony do zagranicznego ośrodka naukowego związanej z odbyciem przez stażystę stażu zostały zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości określonej w odrębnych przepisach. Wnioskodawca wskazał, że wypłacane należności pracownikowi Uczelni z programu "..." nie stanowią przychodów z tytułu stypendiów określonych w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. z 2019 r. poz. 1384) i innych środków finansowych przyznanych w konkursach na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki, jak również stypendiów naukowych przyznanych ze środków projektów badawczych, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. a)-c) i lit. e) pkt 4 i 7 ustawy o Narodowym Centrum Nauki, na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki. Wypłacane stażyście środki finansowe zostały określone w umowie jako środki przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z pobytem stażysty w zagranicznym ośrodku naukowym, jak również jako środki przeznaczone na pokrycie kosztów podróży w obie strony stażysty do zagranicznego ośrodka naukowego.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji podróży służbowej i dlatego należy odwołać się do pojęcia podróży służbowej zawartego w art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040), w myśl którego pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Podróż służbowa charakteryzuje się tym, że odbywana jest poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, na polecenie pracodawcy, w celu wykonania określonego przez pracodawcę zadania. Wszystkie te cechy wystąpić muszą łącznie, a brak jednej z nich wyklucza zakwalifikowanie pracy świadczonej przez pracownika jako podróży służbowej.

We wniosku wskazano, że przez cały okres pobytu za granicą pracownik Uniwersytetu będzie zatrudniony na podstawie umowy o pracę i będzie pozostawał w stosunku pracy. Spełnione zostały zatem warunki do uznania wyjazdu Wnioskodawcy za podróż służbową, tj. wyjazd pracownika na polecenie pracodawcy poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałe miejsce pracy - w celu wykonania zadania służbowego. Zatem, przekazywane pracownikowi w ramach konkursu "..." środki na sfinansowanie kosztów podróży i pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednakże tylko do wysokości limitu określonego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167), przy spełnieniu pozostałych warunków wymienionych w tym przepisie. Natomiast ewentualna nadwyżka wypłacanych świadczeń - ponad limit określony w ww. rozporządzeniu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 1 rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki (Dz. U. z 2019 r. poz. 1982), zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu otrzymania przez podatników tego podatku:

1. stypendiów, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. z 2019 r. poz. 1384), i innych środków finansowych przyznanych w konkursach na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki,

2. stypendiów naukowych przyznanych ze środków projektów badawczych, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 lit. a-c) i lit. e, pkt 4 i 7 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki, na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki - w zakresie, w jakim nie są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 39 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r., w związku z art. 330 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669 oraz z 2019 r. poz. 39 i 534).

We wniosku Wnioskodawca wskazał, że wypłacone pracownikowi należności z konkursu "...." nie są środkami wymienionymi w § 1 rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki. W związku z tym, przyjmując za Wnioskodawcą, stwierdzić należy, że środki wypłacone pracownikowi z konkursu "..." nie zostały wyłączone z opodatkowania na podstawie § 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju.

Mając na uwadze obowiązujące przepisu oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, że środki pieniężne przekazane przez Wnioskodawcę pracownikowi będącemu laureatem konkursu "...." na pokrycie kosztów związanych z podróżą i Jego pobytem jako stażysta w zagranicznym ośrodku naukowym, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże tylko do wysokości limitu określonego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Natomiast ewentualna nadwyżka wypłacanych świadczeń - ponad limit określony w ww. rozporządzeniu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie ewentualna nadwyżka nie będzie korzystała z wyłączenia wymienionego w § 1 rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 14 października 2019 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych przez Narodowe Centrum Nauki.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidulanej Wnioskodawca zajął stanowisko, że świadczenie wypłacane stażyście na pokrycie kosztów pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym nie korzysta ze zwolnienia z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, że wypłacane świadczenie korzysta ze zwolnienia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za nieprawidłowe. Jednocześnie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków finansowych na pokrycie kosztów podróży stażysty do zagranicznego ośrodka naukowego uznano za prawidłowe.

Tutejszy Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcy i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl