0113-KDIPT2-2.4011.455.2020.1.MP - Nieodpłatne przekazanie przez gminę przydomowej oczyszczalni ścieków jako niestanowiące przychodu mieszkańca.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.455.2020.1.MP Nieodpłatne przekazanie przez gminę przydomowej oczyszczalni ścieków jako niestanowiące przychodu mieszkańca.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2020 r. (data wpływu 28 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem złożonym w dniu 15 lipca 2020 r. oraz pismem z dnia 14 lipca 2020 r. (data wpływu 24 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z budową przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z budową przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), w związku z czym, pismem z dnia 9 lipca 2020 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.455.2020.1.MP, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 9 lipca 2020 r. i doręczono w dniu 9 lipca 2020 r.

W dniu 15 lipca 2020 r. wpłynęło do Organu pismo, które zawierało braki formalne (brak podpisu osoby upoważnionej), w związku z czym, pismem z dnia 16 lipca 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.455.2020.2.MP, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie II wysłane zostało w dniu 17 lipca 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 20 lipca 2020 r.), natomiast w dniu 24 lipca 2020 r., wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 20 lipca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina X jako jednostka samorządu terytorialnego w 2013 r. dokonała inwestycji w ramach projektu o nazwie "Budowa Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków w Gminie X", współfinansowanego ze środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Możliwość skorzystania z finansowania przez Gminę Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków, była dostępna dla wszystkich mieszkańców Gminy z miejscowości, w których brak było sieci kanalizacji sanitarnej. Zasady nabywania Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków przez mieszkańców miały charakter ogólny i były dla wszystkich mieszkańców Gminy takie same. W pierwszym etapie projektu, tj. w 2013 r., wybudowano. Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków. W związku z inwestycją Gmina zawarła z zainteresowanymi mieszkańcami na okres siedmiu lat, umowy cywilnoprawne określające zasady użytkowania. Zgodnie z zawartymi umowami, Gmina jest właścicielem oczyszczalni umiejscowionych na terenie prywatnych działek za zgodą ich właścicieli na użyczenie gruntów w całym okresie trwania umowy. Na podstawie opisanych umów z mieszkańcami, Gmina zobowiązała się świadczyć przez oznaczony czas, kompleksową usługę oczyszczania ścieków, w skład której wchodzi: zainstalowanie Przydomowej Biologicznej Oczyszczalni Ścieków na nieruchomości stanowiącej własność danego mieszkańca według zatwierdzonej dokumentacji, udostępnienie oczyszczalni mieszkańcowi na okres trwania umowy, zapewnienie odpowiedniego przeszkolenia użytkownikowi (PBOŚ) w zakresie eksploatacji oczyszczalni. Wszelkie koszty funkcjonowania oczyszczalni, w tym: przeglądy okresowe, naprawy, wywóz osadu oraz koszty zużycia energii elektrycznej ponosi Gmina. Mieszkańcy Gminy po wybudowaniu oraz udostępnieniu przez Gminę oczyszczalni, partycypują w kosztach poprzez uiszczanie opłat za ścieki.

Gmina po zakończeniu realizacji projektu, czyli po siedmiu latach zamierza, protokolarnie na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej nieodpłatnie przekazać Przydomowe Biologiczne Oczyszczalnie Ścieków na własność mieszkańcom. Zgodnie z prowadzoną przez Gminę ewidencją środków trwałych, wartość jednej oczyszczalni po odjęciu kosztów amortyzacji wynosi na dzień 31 grudnia 2019 r., kwotę.... W części zawartych umów zakończył się okres ich obowiązywania.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy 2020 r. Gmina X jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadanie inwestycyjne o nazwie "Budowa Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków" w Gminie X. Źródłem finansowania zadania są: środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska oraz środki własne Gminy. Mieszkańcy nie uczestniczyli w finansowaniu Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków. Prawa i obowiązki stron określone zostały w umowach cywilnoprawnych z mieszkańcami, u których wybudowano oczyszczalnie. Przydomowe Biologiczne Oczyszczalnie Ścieków po ich wbudowaniu stanowią własność Gminy. Wszelkie koszty funkcjonowania oczyszczalni w tym: przeglądy okresowe, naprawy, wywóz osadu oraz koszty zużycia energii elektrycznej ponosi Gmina. Mieszkańcy ponoszą koszty zużycia ścieków. Gmina zamierza przekazać Przydomowe Biologiczne Oczyszczalnie Ścieków mieszkańcom w bieżącym roku (tj. 2020 r.), na nieodpłatne użytkowanie. Z tytułu przekazania w nieodpłatne użytkowanie Gmina nie pobiera żadnych opłat, ani też nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z późniejszą eksploatacją tych oczyszczalni. Realizacja przedmiotowego zadania należy do zadań własnych Gminy. Mieszkańcy Gminy nie otrzymali ani nie otrzymają środków finansowych, a nieodpłatne świadczenie rzeczowe w postaci sfinansowania budowy Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków. Świadczenie to polega na wykonaniu robót budowlanych na posesjach mieszkańców - osób fizycznych (właścicieli posesji).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy - Gminy x, że wartość wykonanej usługi polegającej na budowie Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni ścieków, a następnie nieodpłatne przekazanie tych urządzeń przez Gminę po zakończeniu trwania umowy na rzecz mieszkańców (właścicieli posesji), nie będzie dla nich stanowić przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz będącego jego konsekwencją dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 2 ww. ustawy?

2. Czy istnieje obowiązek wystawienia przez Gminę informacji PIT-11 dla osób fizycznych, którym Gmina zamierza protokolarnie przekazać Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków na własność?

Zdaniem Wnioskodawcy, wybudowanie przez Gminę oczyszczalni w ramach projektu o nazwie Budowa Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków na rzecz mieszkańców nie stanowi przychodu. Gmina x jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne określone przepisami prawa.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należą sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Realizacja inwestycji polegającej na budowie Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków na terenie nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych, umożliwiła wypełnienie obowiązku wynikających z zadań własnych Gminy w zakresie odprowadzania ścieków na terenach, na których brak jest możliwości podłączenia nieruchomości do kanalizacji sanitarnej. Nieodpłatne przekazanie użytkownikowi Przydomowej Biologicznej Oczyszczalni Ścieków po upływie okresu umowy użytkowania, stanowić będzie, kontynuację tak przyjętego sposobu odprowadzania ścieków, tym samym, przyczyni się do realizacji zadań własnych Gminy.

Wobec powyższego nieodpłatne przekazanie Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków dotychczasowym użytkownikom, nie będzie stanowić przychodu w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ po przekazaniu urządzeń na własność zachowany zostanie cel przedsięwzięcia, tj. odprowadzanie i oczyszczanie ścieków na terenie Gminy x.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne, niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł, będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W ocenie Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), wybudowanie przez Gminę oczyszczalni w ramach projektu o nazwie Budowa Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków, a następnie nieodpłatne przekazanie tych urządzeń przez Gminę po zakończeniu okresu trwania umowy na rzecz mieszkańców, nie stanowi przychodu. Realizacja inwestycji polegającej na budowie Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków na terenie nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych, umożliwiła wypełnienie obowiązku wynikających z zadań własnych Gminy w zakresie odprowadzania ścieków na terenach, na których brak jest możliwości podłączenia nieruchomości do kanalizacji sanitarnej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środku budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Jeżeli zatem, podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku dochodowego.

Wobec powyższego nieodpłatne przekazanie Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków dotychczasowym użytkownikom, nie będzie stanowić przychodu w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ po przekazaniu urządzeń na własność zachowany zostanie cel przedsięwzięcia, tj. odprowadzanie i oczyszczanie ścieków na terenie Gminy x.

Zasady skorzystania z finansowania przez Gminę budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dla wszystkich mieszkańców były takie same. W związku z tym, nie miały one charakteru indywidualnego, tylko charakter ogólny. Zatem, nie można mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego względem konkretnego mieszkańca Gminy. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec skorzystał z zasad finansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na preferencyjnych warunkach w stosunku do pozostałych mieszkańców Gminy, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w związku z zasadami finansowania przez Gminę budowy Przydomowych Oczyszczalni Ścieków, po stronie mieszkańca (właściciela posesji) nie powstanie przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, Gmina nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-11 dla poszczególnych osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy, zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina x jako jednostka samorządu terytorialnego w 2013 r. dokonała inwestycji w ramach projektu o nazwie "Budowa Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków w Gminie x ". Źródłem finansowania zadania są środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska oraz środki własne Gminy (mieszkańcy nie uczestniczyli w finansowaniu). Możliwość skorzystania z finansowania przez Gminę budowy Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków była dostępna dla wszystkich mieszkańców Gminy z miejscowości, w których brak było sieci kanalizacji sanitarnej. Zasady nabywania Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków przez mieszkańców, miały charakter ogólny i były dla wszystkich mieszkańców Gminy takie same. W związku z inwestycją Gmina zawarła z zainteresowanymi mieszkańcami (u których wybudowano oczyszczalnie) na okres siedmiu lat, umowy cywilnoprawne określające zasady użytkowania. Zgodnie z zawartymi umowami, Gmina jest właścicielem oczyszczalni umiejscowionych na terenie prywatnych działek, za zgodą ich właścicieli na użyczenie gruntów w całym okresie trwania umowy. Przydomowe Biologiczne Oczyszczalnie Ścieków po ich wbudowaniu stanowią własność Gminy. Wszelkie koszty funkcjonowania oczyszczalni w tym: przeglądy okresowe, naprawy, wywóz osadu oraz koszty zużycia energii elektrycznej ponosi Gmina. Mieszkańcy ponoszą koszty zużycia ścieków. Gmina zamierza w 2020 r. przekazać Przydomowe Biologiczne Oczyszczalnie Ścieków mieszkańcom na nieodpłatne użytkowanie. Z tytułu przekazania w nieodpłatne użytkowanie Gmina nie pobiera żadnych opłat, ani też nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z późniejszą eksploatacją tych oczyszczalni. Zgodnie z zawartymi umowami z mieszkańcami, Gmina po zakończeniu realizacji projektu, tj. po siedmiu latach, zamierza protokolarnie na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej przekazać Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków, mieszkańcom na własność. Mieszkańcy Gminy nie otrzymali ani nie otrzymają środków finansowych, a nieodpłatne świadczenie rzeczowe w postaci sfinansowania budowy Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków. Świadczenie to polega na wykonaniu robót budowlanych na posesjach mieszkańców - osób fizycznych (właścicieli posesji).

Z treści wniosku wynika zatem, że zasady skorzystania z finansowania przez Gminę budowy Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków dla wszystkich mieszkańców były takie same. W związku z tym, nie mają one miały charakteru indywidualnego, tylko charakter ogólny. Zatem, nie można mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego względem konkretnego mieszkańca Gminy. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec skorzystał z zasad finansowania budowy Przydomowej Biologicznej Oczyszczalni Ścieków na preferencyjnych warunkach w stosunku do pozostałych mieszkańców Gminy, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że w związku z zasadami finansowania przez Gminę budowy Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków, po stronie mieszkańca (właściciela posesji) nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani w konsekwencji, dochód w myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy.

Zatem, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przesłania osobom fizycznym (mieszkańcom Gminy, którym w opisanej sytuacji przekazano Przydomowe Biologiczne Oczyszczalnie Ścieków), informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie podkreślić należy, że samo przywołanie przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowi o uznaniu stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe, wobec jednoznacznego wskazania Wnioskodawcy, że "po stronie mieszkańca (właściciela posesji) nie powstanie przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, Gmina nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-11 dla poszczególnych osób fizycznych". Natomiast nadmienić należy, że konsekwencją uznania braku powstania przychodu jest również brak możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego (np. w myśl art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy), nie można bowiem zwolnić z opodatkowania czegoś, co nie stanowi przedmiotu opodatkowania.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl