0113-KDIPT2-2.4011.429.2018.4.SR - Określenie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.429.2018.4.SR Określenie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2018 r. (data wpływu 23 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 października 2018 r. (data wpływu 2 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2018 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 16 października 2018 r., Nr 0113-KDIPT1-3.4012.646.2018.1.MK 0113-KDIPT1-3.4012.647.2018.1.MK 0113-KDIPT2-2.4011.428.2018.1.SR 0113-KDIPT2-2.4011.429.2018.1.SR, wezwano Wnioskodawcę na podstawie art. 169 § 1-2 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 16 października 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 23 października 2018 r.), zaś w dniu 2 listopada 2018 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 30 października 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości niezabudowanych stanowiących działki gruntu oznaczone numerami ewidencyjnymi 629/2 (o pow. 19 900 m2) i 629/3 (o pow. 500 m2), o łącznej powierzchni wynoszącej 2,0400 ha, położonych w miejscowości..., w gminie..., dla których Sąd Rejonowy w..., VI Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą o nr... (jest to grunt rolny, V klasa górska).

Opisaną powyżej nieruchomość Wnioskodawca nabył w dniu 12 września 1990 r. na podstawie umowy sprzedaży zawartej w..., rep. A nr..., a w związku z jej nabyciem nie przysługiwało Mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca nigdy nie prowadził i aktualnie też nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest ani nie był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotowe nieruchomości (tj. działki o numerach 629/2 oraz 629/3) nie były i nie są wykorzystywane przez Niego w celach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT ani w działalności rolniczej zdefiniowanej w art. 2 pkt 15 ww. ustawy, jak również wskazane wyżej nieruchomości (działki nr 629/2 i nr 629/3) nie służą świadczeniu usług rolniczych.

Opisane powyżej działki od 1990 r. użytkował osobiście na cele rolne, a produkty uzyskiwane z tej działalności wykorzystywał wyłącznie na własne potrzeby. Od 2000 r. (i nadal) ww. działki są udostępniane osobom trzecim nieodpłatnie i bez jakiegokolwiek tytułu prawnego (odpłatne umowy najmu lub dzierżawy ww. nieruchomości nie były nigdy zawierane) do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (sąsiad wypasa bydło na ww. nieruchomościach i pobiera dopłaty z ARiMR albowiem zgodnie z ustawą z dnia 5 lutego 2005 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego płatności przysługują faktycznemu użytkownikowi, który wykonuje wszelkie czynności niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania gospodarstwa). Decyzja o takim sposobie wykorzystywania ww. działek (udostępnienie ich nieodpłatnie osobom trzecim) była wynikiem pogorszenia się stanu zdrowia Wnioskodawcy - jest osobą niepełnosprawną w stopniu umiarkowanym z uwagi na ograniczenia narządu ruchu.

W dacie nabycia przedmiotowej nieruchomości dla wskazanych powyżej działek brak było miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Na podstawie uchwały nr. Rady Gminy... z dnia 27 kwietnia 2012 r. (publ. Dz. U. Województwa... z dnia 13 sierpnia 1998 r.) ustalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, którym wskazano przeznaczenie przedmiotowych działek pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną (MN22) oraz pod drogi i ulice dojazdowe (D1). Jako właściciel ww. nieruchomości Wnioskodawca nie inicjował ww. postępowania w sprawie uchwalenia MPZP.

Po nabyciu własności przedmiotowych nieruchomości Wnioskodawca nie podejmował żadnych działań mających na celu zwiększenie wartości czy też atrakcyjności ww. działek (brak ogrodzenia, nie są doprowadzone jakiekolwiek media). Nigdy nie zostały dokonane jakiekolwiek inne ulepszenia lub poczynione nakłady finansowe mające na celu przygotowanie ww. nieruchomości do sprzedaży (brak utwardzenia dróg wewnętrznych, brak wytyczenia dostępu do drogi publicznej, brak zorganizowania i urządzenia zieleni), nie występował także o wydanie decyzji w przedmiocie warunków zabudowy.

W związku z rozpoczęciem budowy własnego domu jednorodzinnego - celem zabezpieczenia środków na jego wykończenie i zagospodarowanie w razie nieuzyskania stosownego kredytu - Wnioskodawca chce w bieżącym roku złożyć wniosek o podział działki oznaczonej numerem 629/2 na mniejsze działki, których powierzchnia nie będzie mogła wynosić mniej niż 1 200 m2 każda (zgodnie z zapisami obowiązującego MPZP, tym samym powstanie nie więcej niż 16 działek), aby umożliwić sobie sprzedaż części gruntu jako działek budowlanych. Wobec okoliczności, że zgodnie z art. 93 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, podział nieruchomości nie jest dopuszczalny, jeżeli projektowane do wydzielenia działki gruntu nie mają dostępu do drogi publicznej, Wnioskodawca będzie musiał tak zaplanować wydzielenie działek by zapewnić każdej z nich dostęp do drogi publicznej czy to poprzez wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności dla wydzielonych działek gruntu czy to poprzez ustanowienie dla tych działek innych służebności drogowych, jeżeli nie ma możliwości wydzielenia drogi wewnętrznej z nieruchomości objętej podziałem.

Przedmiotem zbycia będą zatem działki powstałe w wyniku podziału działki gruntu (podział działki nie jest jeszcze ustalony - jak dotąd Wnioskodawca nie zlecił geodecie ich wydzielenia i nie wie ile działek zostanie dokładnie wydzielonych z przedmiotowej działki) oznaczonej numerem ewidencyjnym 629/2 (o pow. 19 900 m2), położonej w miejscowości..., w gminie..., dla której aktualnie Sąd Rejonowy w..., VI Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą o nr....

Wnioskodawca nie zamierza czynić jakichkolwiek nakładów finansowych lub innych celem uatrakcyjnienia nieruchomości powstałych w wyniku podziału działki - nie zamierza występować o warunki zabudowy (chyba że okaże się to konieczne z uwagi na jakiekolwiek obowiązujące przepisy prawa), ponosić nakładów na zagospodarowywanie zieleni, uzbrajać w jakiekolwiek media (woda, prąd, gaz), utwardzać wydzielonych dróg, ogradzać tych działek czy w jakikolwiek inny sposób ich ulepszać. Jedynym działaniem jakie zamierza podjąć w związku ze zorganizowaniem sprzedaży przyszłych wydzielonych działek jest zamieszczenie oferty sprzedaży w lokalnej prasie i sieci Internet lub w biurach nieruchomości (jednakże bez zlecania jakimkolwiek pośrednikom poszukiwania nabywców na oferowane przez Niego działki).

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że sprzedaż przyszłych wydzielonych działek miałaby przyjąć charakter okazjonalny albowiem Wnioskodawca nie zamierza sprzedawać od razu wszystkich działek, które zostaną wydzielone z działki o nr 629/2, jak również nie zamierza wyzbywać się własności działki o nr 629/3, a środki ze sprzedaży wydzielonych działek zostaną przeznaczone na własne cele mieszkaniowe - celem sfinansowania budowy i wykończenia domu jednorodzinnego.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że nieruchomości będące przedmiotem wniosku stanowią odrębną własność Wnioskodawcy, zostały nabyte przed zawarciem związku małżeńskiego i nie zostały wniesione do majątku wspólnego.

Wnioskodawca posiada inne nieruchomości oprócz wskazanej we wniosku - obecnie zamieszkuje w budynku mieszkalnym pochodzącym z początku XX wieku, którego jest współwłaścicielem w udziale 50%, uzyskanym w formie darowizny od rodziców. W budynku tym zamieszkuje obecnie rodzina Wnioskodawcy oraz rodzice Wnioskodawcy (łącznie 6 osób). Ponadto, Wnioskodawca jest właścicielem działki zabudowanej budynkiem gospodarczym otrzymanej również w formie darowizny od rodziców. Darowizny te zostały wykonane około 10 lat temu. Prawa te nie są przedmiotem sprzedaży - Wnioskodawca nie planuje ich sprzedaży również w przyszłości z uwagi na zamieszkiwanie i korzystanie z nich przez rodziców.

Wnioskodawca dotychczas nie dokonywał wcześniej sprzedaży innych nieruchomości niż te wskazane we wniosku.

Podział działek nastąpi niezwłocznie po uzyskaniu interpretacji, natomiast ich sprzedaż będzie uzależniona od zainteresowania potencjalnych nabywców - planowane jest sprzedanie działek bez zbędnej zwłoki dla pozyskanie środków na budowę nowego budynku mieszkalnego, zabezpieczającego potrzeby mieszkaniowe rodziny Wnioskodawcy.

Planowana sprzedaż działek nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm), będzie ona miała charakter incydentalny, a pozyskane ze sprzedaży środki zostaną przeznaczone na własne potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. W związku z planowaną transakcją sprzedaży działek, które powstaną wskutek podziału działki nr 629/2 wraz z ewentualnymi udziałami w drodze wewnętrznej, zapewniającej komunikację do nich, w warunkach opisanych we wniosku pojawiła się wątpliwość czy czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w obowiązującej stawce 23%?

2. W związku z planowaną transakcją sprzedaży działek, które powstaną wskutek podziału działki nr 629/2 wraz z ewentualnymi udziałami w drodze wewnętrznej, zapewniającej komunikację do nich, w warunkach opisanych we wniosku pojawiła się wątpliwość czy przychody (dochody) ze zbycia wyżej wymienionych działek będą stanowić źródło przychodu (dochodu) w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy ewentualne przychody (dochody) ze zbycia wyżej wymienionych działek trzeba będzie traktować jako przychody (dochody z działalności gospodarczej) w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkować na zasadach określonych w art. 24 ust. 2 tejże ustawy?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast pytanie oznaczone nr 1 dotyczące podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzone odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy (w odniesieniu do pytania nr 2), sprzedaż przyszłych wydzielonych działek nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych albowiem od momentu nabycia przez Wnioskodawcę przedmiotowych nieruchomości upłynęło 5 lat (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a sprzedaż nie jest dokonywana w ramach wykonywania działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 ww. ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza rozumiana jest jako działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Celem uznania, że sprzedaż nieruchomości nastąpiła w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą być spełnione łącznie przesłanki ciągłości, zorganizowania i zarobkowego charakteru, a których to przesłanek Wnioskodawca z całą pewnością nie spełnia.

Zorganizowany charakter może mieć charakter formalny bądź faktyczny i oznacza, że podatnik nie tylko wykorzystuje, ale stwarza sobie okoliczności do zarobku na handlu nieruchomościami. Przez ciągłość działań należy rozumieć z kolei stałość ich wykonywania, powtarzalność, regularność i stabilność. Podkreślenia wymaga, że choć w doktrynie i orzecznictwie pojawiają się wątpliwości czy dla oceny zorganizowanego i ciągłego charakteru działalności istotne są takie czynniki jak zamiar (rozumiany jako świadome nakierowanie na cel) podatnika w zakresie sprzedaży nieruchomości z zyskiem (wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2014 r., sygn. akt II FSK 1512/12; uchwała Izby Finansowej NSA z dnia 21 października 2013 r., sygn. akt II FPS 1/13), to nie ulega wątpliwości, że ważnym czynnikiem dla ustalenia czy przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości stanowią wynik działań, którym można przypisać cechy działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są okoliczności zbycia, a także okoliczność nabycia danej nieruchomości. Każda transakcja związana ze sprzedażą nieruchomości powinna być rozpatrywana indywidualnie, z uwzględnieniem całokształtu okoliczności z nią związanych, w tym czynności podjętych przez sprzedającego przed dokonaną sprzedażą. Znaczenie dla oceny zdarzenia mogą mieć również indywidualne cechy przedmiotu transakcji, bądź okoliczności życiowe, w jakich znajdował się podatnik dokonujący transakcji, a które miały wpływ na jego decyzje. Wskutek powyższego przyjąć należy, że wszelkie działania cechujące się fachowością (stałym, nieokazjonalnym, nieamatorskim charakterem), podporządkowaniu regułom opłacalności i zysku lub zasadzie racjonalnego gospodarowania, działaniem na własny rachunek, powtarzalnością działań (np. seryjnością produkcji, stypizowaniem działań, ciągłością współpracy) i uczestnictwem w obrocie gospodarczym, są pozarolniczą działalnością gospodarczą, a uzyskiwane w ich wyniku przychody są przychodami ze źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 21 marca 2014 r., sygn. akt I SA/Bd 409/14).

Niemniej jednak dopiero łączne spełnienie wszystkich wymienionych w tym przepisie przesłanek determinuje możliwość kwalifikacji uzyskanego przez podatnika przychodu do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Przy czym, wszelkie wątpliwości związane z oceną czy podatnik prowadzi działalności gospodarczą i czy zbycie nieruchomości nastąpiło w ramach prowadzonej działalności, zgodnie z wyrażoną w art. 2a ustawy - Ordynacja podatkowa zasadą in dubio pro tributario: "niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika", należy interpretować na korzyść podatnika.

Dodatkowo wskazuje się również, że nie może być uznane za działalność gospodarczą wygenerowanie zysku w sposób przypadkowy (np. podział i sprzedaż działek z zyskiem wskutek zamiany przeznaczenia gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego), czy też wyprzedaż majątku własnego, czy nieruchomości nabytych w drodze spadku.

Mając na uwadze okoliczność, że Wnioskodawca jedynie wyprzedaje majątek prywatny, który nie został nabyty z zamiarem jego dalszej odsprzedaży, a w jego działaniu brak jest cech koniecznych dla uznania, że prowadzona jest działalność gospodarcza (ciągłość i zorganizowanie) należy wskazać, że przychód (dochód) ze sprzedaży udziałów w działkach nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 1a ww. ustawy, jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30c, art. 30e, art. 30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Odrębnym źródłem przychodu, określonym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

* zarobkowym celu działalności,

* wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

* prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości niezabudowanych stanowiących działki gruntu oznaczone numerami ewidencyjnymi 629/2 (o pow. 19 900 m2) i 629/3 (o pow. 500 m2), o łącznej powierzchni wynoszącej 2,0400 ha (grunt rolny, V klasa górska), które nabył w dniu 12 września 1990 r. na podstawie umowy sprzedaży. Wnioskodawca nigdy nie prowadził i aktualnie też nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest ani nie był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotowe nieruchomości (tj. działki o numerach 629/2 oraz 629/3) nie były i nie są wykorzystywane przez Niego w celach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT ani w działalności rolniczej zdefiniowanej w art. 2 pkt 15 ww. ustawy, jak również wskazane wyżej nieruchomości (działki nr 629/2 i nr 629/3) nie służą świadczeniu usług rolniczych. Opisane powyżej działki od 1990 r. użytkował osobiście na cele rolne, a produkty uzyskiwane z tej działalności wykorzystywał wyłącznie na własne potrzeby. Od 2000 r. (i nadal) ww. działki są udostępniane osobom trzecim nieodpłatnie i bez jakiegokolwiek tytułu prawnego (odpłatne umowy najmu lub dzierżawy ww. nieruchomości nie były nigdy zawierane) do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (sąsiad wypasa bydło na ww. nieruchomościach i pobiera dopłaty z ARiMR albowiem zgodnie z ustawą z dnia 5 lutego 2005 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego płatności przysługują faktycznemu użytkownikowi, który wykonuje wszelkie czynności niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania gospodarstwa). Decyzja o takim sposobie wykorzystywania ww. działek (udostępnienie ich nieodpłatnie osobom trzecim) była wynikiem pogorszenia się stanu zdrowia Wnioskodawcy - jest osobą niepełnosprawną w stopniu umiarkowanym z uwagi na ograniczenia narządu ruchu. W dacie nabycia przedmiotowej nieruchomości dla wskazanych powyżej działek brak było miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Na podstawie uchwały Rady Gminy ustalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, którym wskazano przeznaczenie przedmiotowych działek pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz pod drogi i ulice dojazdowe. Jako właściciel ww. nieruchomości Wnioskodawca nie inicjował ww. postępowania w sprawie uchwalenia MPZP. Po nabyciu własności przedmiotowych nieruchomości Wnioskodawca nie podejmował żadnych działań mających na celu zwiększenie wartości czy też atrakcyjności ww. działek (brak ogrodzenia, nie są doprowadzone jakiekolwiek media). Nigdy nie zostały dokonane jakiekolwiek inne ulepszenia lub poczynione nakłady finansowe mające na celu przygotowanie ww. nieruchomości do sprzedaży (brak utwardzenia dróg wewnętrznych, brak wytyczenia dostępu do drogi publicznej, brak zorganizowania i urządzenia zieleni), nie występował także o wydanie decyzji w przedmiocie warunków zabudowy. W związku z rozpoczęciem budowy własnego domu jednorodzinnego - celem zabezpieczenia środków na jego wykończenie i zagospodarowanie w razie nieuzyskania stosownego kredytu - Wnioskodawca chce w bieżącym roku złożyć wniosek o podział działki oznaczonej nr 629/2 na mniejsze działki, których powierzchnia nie będzie mogła wynosić mniej niż 1 200 m2 każda (zgodnie z zapisami obowiązującego MPZP, tym samym powstanie nie więcej niż 16 działek), aby umożliwić sobie sprzedaż części gruntu jako działek budowlanych. Wobec okoliczności, że zgodnie z art. 93 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, podział nieruchomości nie jest dopuszczalny, jeżeli projektowane do wydzielenia działki gruntu nie mają dostępu do drogi publicznej Wnioskodawca będzie musiał tak zaplanować wydzielenie działek by zapewnić każdej z nich dostęp do drogi publicznej czy to poprzez wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności dla wydzielonych działek gruntu, czy to poprzez ustanowienie dla tych działek innych służebności drogowych, jeżeli nie ma możliwości wydzielenia drogi wewnętrznej z nieruchomości objętej podziałem. Przedmiotem zbycia będą zatem działki powstałe w wyniku podziału działki gruntu (podział działki nie jest jeszcze ustalony - jak dotąd Wnioskodawca nie zlecił geodecie ich wydzielenia i nie wie ile działek zostanie dokładnie wydzielonych z przedmiotowej działki) oznaczonej numerem ewidencyjnym 629/2 (o pow. 19 900 m2). Wnioskodawca nie zamierza czynić jakichkolwiek nakładów finansowych lub innych celem uatrakcyjnienia nieruchomości powstałych w wyniku podziału działki - nie zamierza występować o warunki zabudowy (chyba że okaże się to konieczne z uwagi na jakiekolwiek obowiązujące przepisy prawa), ponosić nakładów na zagospodarowywanie zieleni, uzbrajać w jakiekolwiek media (woda, prąd, gaz), utwardzać wydzielonych dróg, ogradzać tych działek czy w jakikolwiek inny sposób ich ulepszać. Jedynym działaniem jakie zamierza podjąć w związku ze zorganizowaniem sprzedaży przyszłych wydzielonych działek jest zamieszczenie oferty sprzedaży w lokalnej prasie i sieci Internet lub w biurach nieruchomości (jednakże bez zlecania jakimkolwiek pośrednikom poszukiwania nabywców na oferowane przez Niego działki). Sprzedaż przyszłych wydzielonych działek miałaby przyjąć charakter okazjonalny albowiem Wnioskodawca nie zamierza sprzedawać od razu wszystkich działek, które zostaną wydzielone z działki o nr 629/2, jak również nie zamierza wyzbywać się własności działki o nr 629/3, a środki ze sprzedaży wydzielonych działek zostaną przeznaczone na własne cele mieszkaniowe - celem sfinansowania budowy i wykończenia domu jednorodzinnego. Nieruchomości będące przedmiotem wniosku stanowią odrębną własność Wnioskodawcy, zostały nabyte przed zawarciem związku małżeńskiego i nie zostały wniesione do majątku wspólnego. Wnioskodawca posiada inne nieruchomość oprócz wskazanej we wniosku - obecnie zamieszkuje w budynku mieszkalnym pochodzącym z początku XX wieku, którego jest współwłaścicielem w udziale 50%, uzyskanym w formie darowizny od rodziców. W budynku tym zamieszkuje obecnie rodzina Wnioskodawcy oraz rodzice Wnioskodawcy (łącznie 6 osób). Ponadto, Wnioskodawca jest właścicielem działki zabudowanej budynkiem gospodarczym otrzymanej również w formie darowizny od rodziców. Darowizny te zostały wykonane około 10 lat temu. Prawa te nie są przedmiotem sprzedaży - Wnioskodawca nie planuje ich sprzedaży również w przyszłości z uwagi na zamieszkiwanie i korzystanie z nich przez rodziców. Wnioskodawca dotychczas nie dokonywał wcześniej sprzedaży innych nieruchomości niż te wskazane we wniosku. Podział działek nastąpi niezwłocznie po uzyskaniu interpretacji, natomiast ich sprzedaż będzie uzależniona od zainteresowania potencjalnych nabywców - planowane jest sprzedanie działek bez zbędnej zwłoki dla pozyskanie środków na budowę nowego budynku mieszkalnego, zabezpieczającego potrzeby mieszkaniowe rodziny Wnioskodawcy.

Okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że sprzedaż działek powstałych po podziale działki nr 629/2 nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, kwoty uzyskane ze sprzedaży działek powstałych po podziale działki nr 629/2 nie będą stanowiły przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Skutki podatkowe tych czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Biorąc powyższe pod uwagę, planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż działek powstałych po podziale działki nr 629/2, nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie działki nr 629/2 przez Wnioskodawcę upłynął pięcioletni okres czasu, o którym mowa w ww. artykule.

Zaznaczyć należy, że planowany podział działki nr 629/2 na mniejsze działki, nie będzie stanowił dla Wnioskodawcy nowego nabycia nieruchomości. W świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, datę nabycia wydzielonych działek należy utożsamiać z datą nabycia prawa do tej nieruchomości przez Wnioskodawcę tj. z dniem 12 września 1990 r.

Reasumując, sprzedaż działek powstałych po podziale działki nr 629/2 nie będzie miała związku z działalnością gospodarczą i nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, zatem przychód z ich sprzedaży nie będzie stanowił źródła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

Równocześnie należy stwierdzić, że sprzedaż działek powstałych po podziale działki nr 629/2 nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat liczonego od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznano za prawidłowe.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie przyszłe opisane we wniosku różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl