0113-KDIPT2-2.4011.336.2017.1.MP - Określenie skutków podatkowych otrzymania wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw i obowiązków wynikających z prawa do działki wraz z własnością znajdujących się na działce nasadzeń, urządzeń i obiektów na terenie rodzinnego ogrodu działkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.336.2017.1.MP Określenie skutków podatkowych otrzymania wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw i obowiązków wynikających z prawa do działki wraz z własnością znajdujących się na działce nasadzeń, urządzeń i obiektów na terenie rodzinnego ogrodu działkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2017 r. (data wpływu 3 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw i obowiązków wynikających z prawa do działki wraz z własnością znajdujących się na działce nasadzeń, urządzeń i obiektów na terenie rodzinnego ogrodu działkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2017 r. wpłynął do Organu podatkowego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw i obowiązków wynikających z prawa do działki wraz z własnością znajdujących się na działce nasadzeń, urządzeń i obiektów na terenie rodzinnego ogrodu działkowego.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 3 sierpnia 2011 r. Wnioskodawczyni (zam.w....., nr 84/4) wspólnie z małżonkiem, decyzją przydziału działki w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym (dalej: ROD) im...... przy ul......, uchwałą nr...., zostali przyjęci w poczet Polskiego Związku Działkowców (dalej: PZD) i zostało im przydzielone do użytkowania 376 m2 działki nr 312.

Od 2007 r. samodzielnym użytkownikiem wskazanej działki była Wnioskodawczyni, dowód wpłaty - pokwitowanie k.p..... wystawione przez ROD im..... w dniu 11 lipca 2007 r. Wnioskodawczyni po zawarciu małżeństwa w 2010 r. przyjęła nazwisko męża.

Rok 2008 to data wybudowania altany na działce nr 312 przez Wnioskodawczynię, pozostającą od 7 października 2010 r. w związku małżeńskim z mężem i we wspólności majątkowej małżeńskiej, dokonujących wspólnych rocznych rozliczeń w zeznaniu PIT-37. Altana budowana z pustaków była trwale związana z gruntem za pomocą wysokiego fundamentu, na stałe przytwierdzona do gruntu, stanowiąc część składową gruntu.

Działka nr 312 została nabyta w 2007 r., ze środków własnych Wnioskodawczyni. Na działce wybudowana została w tym okresie altana (domek murowany z tarasem 25 m2) zgodnie z zatwierdzonym planem i zgodą ROD oraz sukcesywnie, dokonywane były nasadzenia i wyposażenia terenu działki.

Zbycie znajdujących się na działce nasadzeń, altany i jej wyposażenia, wyposażenia terenu działki trwale związanego z gruntem (tj. siatka, żywopłot, instalacja elektryczna i wodna) oraz narzędzi i sprzętu elektrycznego nie nastąpiło po upływie pół roku od ich nabycia lub wybudowania, gdyż altana była wybudowana w 2008 r., a wraz z nią, w okresie kilku po sobie następujących lat, tj. do końca 2011 r., zakupione były wszystkie wyżej wymienione elementy, które do dnia zbycia były już mocno użytkowane. Do żadnej z wymienionych rzeczy nie upłynęło mniej niż pół roku, w którym zostały nabyte.

W dniu 13 czerwca 2017 r. umową zatwierdzoną przez notariusza (Repertorium....) w...., zostały przeniesione prawa obojga małżonków, tj. Wnioskodawczyni i Jej męża do działki nr 312, na rzecz nowego nabywcy.

Wnioskodawczyni była osobą uprawnioną do korzystania z działki w ROD na podstawie przysługującego Jej prawa do działki wynikającego z uchwały Zarządu ROD im...... z dnia 3 sierpnia 2011 r., nr....., zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych i przekształconego na mocy art. 66 pkt 2 tej ustawy, w prawo do działki ustanawiane w drodze umowy dzierżawy działkowej - i taki tytuł prawny uprawniał Ją do korzystania z działki w dniu zawarcia umowy zbycia.

Zbywcy - za przeniesione prawa do działki i wynikające z tego prawa i obowiązki oraz za własność znajdujących się na działce nieruchomości i ruchomości zgodnie z § 3 umowy, tj. za pozostawioną altanę (domek murowany o pow. 25 m2 z tarasem), wyposażenie terenu działki związane trwale z gruntem (siatka, ogrodzenia, żywopłot, instalacja energetyczna oraz wodna), narzędzia: grabie itp. i sprzęt elektryczny, wyposażenie domku oraz nasadzenia w postaci drzew owocowych, krzewów, roślin (wykaz i protokół w Zarządzie ROD) - otrzymali kwotę 33 000 zł, w dniu 3 lipca 2017 r., zgodnie z treścią umowy przeniesienia tych praw. W umowie przeniesienia praw do działki z dnia 13 czerwca 2017 r., nie ustalono odrębnego wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw do działki i wynagrodzenia za przeniesienie własności nasadzeń, urządzeń, obiektów znajdujących się na działce. Zgodnie z § 3 pkt 1 tej umowy, zbywca przeniósł na rzecz nabywcy prawa i obowiązki wynikające z prawa do działki, wraz z własnością znajdujących się na działce nasadzeń, urządzeń i obiektów i w pkt 2 tej umowy z tytułu przeniesienia własności nasadzeń, urządzeń i obiektów ustalone było jedno wynagrodzenie.

W dniu 5 lipca 2017 r. uchwałą nr...., Zarząd ROD im..... zatwierdził umowę przeniesienia praw do działki nr 312. W poczet nowych członków przyjął nowego nabywcę, zaś zbywcy: Wnioskodawczyni i Jej mąż zostali wykreśleni z rejestrów ROD. Obowiązek zgłoszenia w Urzędzie Skarbowym..... i zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (deklaracja p.c.c.-1) miała osoba nabywcy, według obowiązującego prawa.

Podsumowując, działka nr 312 była w użytkowaniu zbywców: Wnioskodawczyni i Jej męża, od blisko 6 lat.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni ma zapłacić podatek za rok podatkowy 2017 lub w przyszłości, tj. następnych latach podatkowych, w związku z zawartą umową przeniesienia praw do działki z dnia 13 czerwca 2017 r., Rep. A Nr....?

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie musi Ona zapłacić podatku w rozliczeniu rocznym za rok podatkowy 2017, ani w następnych latach podatkowych z tytułu podpisanej umowy przeniesienia praw do działki z dnia 13 czerwca 2017 r. Wnioskodawczyni uważa, że zapłata podatku z tego tytułu jest sprzeczna z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Zarówno nabycie praw do korzystania z działki, jak i wybudowanie altany na niej trwale związanej z gruntem i pozostałych znajdujących się na działce nasadzeń i wyposażenia terenu działki związanego trwałe z gruntem tj. siatka, żywopłot, instalacja energetyczna i wodna, nie nastąpiło pół roku wcześniej niż zbyto działkę. Do żadnej z wymienionych rzeczy nie upłynęło mniej niż pół roku, w którym zostały nabyte - podsumowując upłynęło wiele lat.

W przepisach prawnych związane jest to bezpośrednio z treścią wyroku NSA z dnia 10 czerwca 2009 r. Naczelny Sąd Administracyjny wypowiadał się wprawdzie odnośnie podatku od czynności cywilnoprawnych, ale uznał, że "ogródki działkowe" stanowią rzeczy, a nie prawa majątkowe (sygn. akt II FSK 265/08). Sąd orzekł, popierając stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, że nie można raz twierdzić, że coś jest rzeczą a innym razem, że to prawo. A to oznacza, że działkowiec będzie musiał zapłacić podatek PIT od nasadzeń i naniesień tylko wtedy, gdy sprzeda je przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie (wybudowanie, zasadzenie). Dotyczy to też altan i domków wybudowanych na działkach.

Nadto, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt II FSK 3660/16) oraz orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy (sygn. akt I SA/Bd 526/16) mówi, że ustawa o rodzinnych ogrodach działkowych ma pierwszeństwo przed zastosowaniem przepisów kodeksu cywilnego (zgodnie z łacińską zasadą lex specialis derogat legi generali). Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych nasadzenia, urządzenia i obiekty znajdujące się na działce stanowią własność działkowca. To wyjątek od ogólnej reguły zawartej w art. 4 Kodeksu cywilnego. Sąd uznał, że przychód ze sprzedaży nasadzeń, urządzeń i obiektów znajdujących się na działce jest przychodem ze zbycia rzeczy, a nie praw. Ma więc do niego zastosowanie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o PIT.

Wnioskodawczyni uważa, że jako działkowicz miała tylko ograniczone prawo do działki, nie była jej właścicielem, a jedynie miała tytuł prawny do przeniesienia praw do działki, z którego wynikały prawa i obowiązki wynikające z prawa do działki, a własnością były ruchomości, urządzenia, obiekty i nasadzenia znajdujące się na działce.

Według Wnioskodawczyni, mając na względzie fakt, że od momentu:

a.

wybudowania altany z pustaków w 2008 r., trwale związanej z gruntem poprzez wysoki fundament, postawienie siatki, założenie żywopłotu, podprowadzenia w ziemi pod gruntem instalacji energetycznej i wodnej,

b.

w okresie kilku po sobie następujących lat, tj. do końca 2011 r., nabyte były narzędzia i sprzęt elektryczny, które do dnia zbycia działki w 2017 r., były już mocno użytkowane,

- upłynęło więcej niż pół roku oraz drugi fakt, że strony w momencie podpisania umowy przeniesienia praw do działki nie ustaliły odrębnego wynagrodzenia, ani nie rozgraniczyły odrębnie żadnej kwoty z różnych tytułów (przeniesienie praw a przeniesienie własności nasadzeń, urządzeń, obiektów) - nie może być mowy o płaceniu podatku przez Wnioskodawczynię w rozliczeniu rocznym za rok podatkowy 2017, ani też w następnych latach podatkowych.

Reasumując, dokonana sprzedaż prawa do działki oraz znajdujących się na niej nasadzeń, urządzeń, obiektów stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Upłynął okres czasu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ww. ustawy. Wnioskodawczyni jako podatnik, nie powinna zapłacić podatku a w złożonym wniosku ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie, powinien być zastosowany art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 48 Kodeksu cywilnego, w związku z art. 30 ust. 2 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni od 2007 r. była samodzielnym użytkownikiem działki znajdującej się w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym (dalej: ROD). W 2008 r. na działce została wybudowana altana (domek murowany z tarasem o powierzchni 25 m2), zgodnie z zatwierdzonym planem i zgodą ROD oraz sukcesywnie dokonywane były nasadzenia i wyposażenia terenu działki. Altana budowana z pustaków była trwale związana z gruntem za pomocą wysokiego fundamentu, na stałe przytwierdzona do gruntu, stanowiąc część składową gruntu.

W 2010 r. Wnioskodawczyni zawarła związek małżeński. W dniu 3 sierpnia 2011 r. Wnioskodawczyni wspólnie z mężem, decyzją przydziału działki w ROD, zostali przyjęci w poczet Polskiego Związku Działkowców i zostało im przydzielone do użytkowania prawo do działki nr 312, o pow. 376 m2.

W dniu 13 czerwca 2017 r. umową zatwierdzoną przez notariusza (Repertorium....), zostały przeniesione prawa Wnioskodawczyni i Jej męża do działki na rzecz nowego nabywcy. Z tego tytułu zbywcy: Wnioskodawczyni i Jej mąż - za przeniesione prawa do działki i wynikające z tego prawa i obowiązki oraz za własność znajdujących się na działce nieruchomości i ruchomości, zgodnie z § 3 ww. umowy tj. za pozostawioną altanę (domek murowany o pow. 25 m2 z tarasem), wyposażenie terenu działki związane trwale z gruntem (siatka, ogrodzenia, żywopłot, instalacja energetyczna oraz wodna), narzędzia, grabie itp. i sprzęt elektryczny, wyposażenie domku oraz nasadzenia w postaci drzew owocowych, krzewów, roślin (wykaz i protokół w Zarządzie ROD) - otrzymali w dniu 3 lipca 2017 r., kwotę 33 000 zł. W ww. umowie przeniesienia praw do działki nie ustalono odrębnego wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw do działki i wynagrodzenia za przeniesienie własności nasadzeń, urządzeń, obiektów znajdujących się na działce.

W dniu 5 lipca 2017 r. Zarząd ROD - uchwałą zatwierdził umowę przeniesienia praw do działki, w poczet nowych członków przyjął nowego nabywcę, zaś zbywcy: Wnioskodawczyni i Jej mąż, zostali wykreśleni z rejestrów ROD.

Należy wskazać, że do dnia 18 stycznia 2014 r. obowiązywały przepisy ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. Nr 169, poz. 1419, z późn. zm.), zaś z dniem 19 stycznia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 40, z późn. zm.).

W myśl art. 9 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych, rodzinne ogrody działkowe zakładane są na gruntach stanowiących własność Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz Polskiego Związku Działkowców.

Jak stanowi art. 14 ust. 1 ww. ustawy, Polski Związek Działkowców ustanawia w drodze uchwały na rzecz swojego członka bezpłatne i bezterminowe prawo używania działki i pobierania z niej pożytków (użytkowanie działki).

Zgodnie z art. 14 ust. 2 ww. ustawy, na wniosek osoby wymienionej w ust. 1, Polski Związek Działkowców ustanawia na jej rzecz prawo użytkowania działki - w rozumieniu Kodeksu cywilnego - w drodze umowy cywilnoprawnej zawartej w formie aktu notarialnego, jeżeli grunty wchodzące w skład rodzinnego ogrodu działkowego znajdują się w użytkowaniu wieczystym Polskiego Związku Działkowców lub stanowią jego własność.

Natomiast, z dniem 19 stycznia 2014 r. prawo używania działki i pobierania z niej pożytków (użytkowanie działki) ustanowione na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych, przekształca się - w myśl art. 66 pkt 2 ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych - w prawo do działki w rozumieniu tej ustawy, ustanawiane w drodze umowy dzierżawy działkowej.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych, ustanowienie prawa do działki następuje na podstawie umowy dzierżawy działkowej.

Umowa, o której mowa w ust. 1, zawierana jest pomiędzy stowarzyszeniem ogrodowym a pełnoletnią osobą fizyczną. Umowa może być również zawarta z małżonkiem działkowca, jeżeli żąda ustanowienia prawa do działki wspólnie ze swoim współmałżonkiem. Umowa nie może być zawarta w celu ustanowienia prawa do więcej niż jednej działki (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).

Przez umowę dzierżawy działkowej stowarzyszenie ogrodowe zobowiązuje się, w myśl art. 28 ust. 1 obowiązującej ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, oddać działkowcowi działkę na czas nieoznaczony do używania i pobierania z niej pożytków, a działkowiec zobowiązuje się używać działkę zgodnie z jej przeznaczeniem, przestrzegać regulaminu oraz uiszczać opłaty ogrodowe.

Umowa, o której mowa w ust. 1:

* może określać wysokość czynszu albo sposób ustalenia wysokości czynszu oraz termin jego płatności, wyłącznie w przypadku gdy stowarzyszenie ogrodowe jest zobowiązane do uiszczania na rzecz właściciela gruntu opłat z tytułu użytkowania albo użytkowania wieczystego nieruchomości zajmowanej przez ROD (art. 28 ust. 2 ww. ustawy),

* jest zawierana w formie pisemnej pod rygorem nieważności (art. 28 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 28 ust. 4-6 przytoczonej ustawy, na wniosek działkowca, dzierżawa działkowa podlega ujawnieniu w księdze wieczystej, przy czym do tego typu dzierżawy stosuje się odpowiednio przepisy ustawy Kodeku cywilny dotyczące dzierżawy, zaś do jej ochrony odpowiednio przepisy o ochronie własności.

Ponadto, jak stanowi art. 30 ust. 1 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, działkowiec ma prawo zagospodarować działkę i wyposażyć ją w odpowiednie obiekty i urządzenia zgodnie z przepisami ustawy oraz regulaminem. Z kolei nasadzenia, urządzenia i obiekty znajdujące się na działce, wykonane lub nabyte ze środków finansowych działkowca, stanowią jego własność (art. 30 ust. 2 ww. ustawy).

Analiza przepisów ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych prowadzi do wniosku, że pod pojęciem obiektów i urządzeń, o których mowa w tym przepisie, rozumieć należy tylko takie obiekty i urządzenia, które wzniesione zostały na działce zgodnie z postanowieniami ustawy i regulaminu, a dzięki którym, wykonanie prawa dzierżawy działkowej staje się możliwe (tzn. takie, które pozwalają na korzystanie z działki zgodnie z jej przeznaczeniem). Mogą być to więc altana oraz budynki gospodarcze, a także ogrodzenia i urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne, które - zgodnie z odrębnymi przepisami - nie wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Za nasadzenia z kolei, uznać należy wszelkie rośliny posadzone przez działkowca lub nabyte przez niego wraz z prawem do działki. Pod pojęciem tym nie mogą się więc zawierać inne składniki majątkowe znajdujące się na działce, takie jak wyposażenie altan ogrodowych, np. meble, sprzęt kuchenny, czy też sprzęt i narzędzia ogrodnicze wykorzystywany do prac. Przedmioty te, nie są związane z faktem posiadania prawa dzierżawy działkowej, a jedynie z faktycznym korzystaniem z działki.

Nowe zasady zbywania praw do działki zostały ustanowione w art. 41 ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych. Działkowiec, w drodze umowy, może przenieść prawa i obowiązki wynikające z prawa do działki na rzecz pełnoletniej osoby fizycznej (przeniesienie praw do działki). Umowę zawiera się w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi (ust. 1), przy czym skuteczność przeniesienia praw do działki zależy od zatwierdzenia przez stowarzyszenie ogrodowe (ust. 2).

W myśl art. 42 ust. 2 ww. ustawy, w razie przeniesienia praw do działki warunki zapłaty i wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, określa umowa, o której mowa w art. 41 ust. 1.

Natomiast, w odniesieniu do odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych tj. altany, nasadzeń i urządzeń, podkreślić należy, że z uwagi na brak definicji pojęcia "nieruchomości" i "rzeczy" w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy odwołać się do odpowiednich przepisów prawa cywilnego.

Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.), rzeczami w rozumieniu Kodeksu są tylko przedmioty materialne. W myśl art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W przypadku nieruchomości budynkowej istotą wyróżnienia jej jako nieruchomości jest spełnienie przesłanek bycia rzeczą (art. 45 Kodeksu cywilnego) i posiadanie cech budynku jako konstrukcji trwale związanej z gruntem, który ponadto może stanowić odrębny od gruntu przedmiot własności, co musi mieć oparcie w przepisie szczególnym.

Zawartą w art. 45 Kodeksu cywilnego legalną definicję rzeczy, w literaturze powszechnie akceptuje się w ten sposób, że przedmiotami materialnymi są takie części przyrody, w stanie pierwotnym lub przetworzonym, które są na tyle wyodrębnione spośród innych (naturalnie lub sztucznie) w sposób umożliwiający ich traktowanie w stosunkach społecznych i gospodarczych jako dobra samoistne. Na pojęcie "rzeczy" składają się więc dwie cechy o charakterze konstytutywnym: materialny ich charakter i wyodrębnienie z przyrody, czyli muszą mieć samoistny byt materialny. Stąd też, rzeczami są wyłącznie materialne części przyrody, przy czym nie ma znaczenia ich wartość materialna, chodzi tu o materialną postać.

Omawiane nasadzenia, obiekty i urządzenia spełniają definicję rzeczy zawartą w art. 45 Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 47 § 1-3 Kodeksu cywilnego, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania (art. 48 Kodeksu cywilnego). Zgodnie z zasadą prawa superficies solo cedit (to co jest na powierzchni przypada gruntowi) odnoszącą się do związania własności budynku wzniesionego na gruncie z własnością tego gruntu, częścią składową gruntu są wszystkie rzeczy trwale złączone z tą nieruchomością.

Wyjątek od ogólnej reguły zawartej w art. 48 Kodeksu cywilnego stanowi przepis art. 30 ust. 2 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, zgodnie z którym nasadzenia, urządzenia i obiekty znajdujące się na działce, wykonane lub nabyte ze środków finansowych działkowca, stanowią jego własność.

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy prawa oraz opisany we wniosku zaistniały stan faktyczny stwierdzić należy, że wynagrodzenie z tytułu dokonanego przeniesienia praw i obowiązków wynikających z prawa do działki wraz z własnością znajdujących się na działce nasadzeń, urządzeń i obiektów na terenie rodzinnego ogrodu działkowego należy kwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni nie jest jednak zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tytułu ww. odpłatnego zbycia dokonanego w dniu 13 czerwca 2017 r., ponieważ od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie przez Nią nasadzeń, urządzeń, sprzętu ogrodowego i wyposażenia oraz wybudowania obiektu (altany), do daty odpłatnego zbycia upłynął okres czasu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. pół roku). Tym samym, Wnioskodawczyni w związku z zawartą ww. umową nie ma obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych zarówno w 2017 r., ani w przyszłości.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Tutejszy Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawczyni jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie dotyczy innych osób (np. męża Wnioskodawczyni).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl