0113-KDIPT2-2.4011.317.2017.1.SŻ - PIT w zakresie opodatkowania świadczenia emerytalnego otrzymywanego z Niemiec.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.317.2017.1.SŻ PIT w zakresie opodatkowania świadczenia emerytalnego otrzymywanego z Niemiec.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2017 r. (data wpływu 18 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia emerytalnego otrzymywanego z Niemiec - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia emerytalnego otrzymywanego z Niemiec.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni od 1996 r. otrzymuje emeryturę wypłacaną z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych..... - jest to niemiecki odpowiednik polskiego ZUS. Emerytura wpływa na konto walutowe Wnioskodawczyni w Banku..... S.A. w Polsce. Jednocześnie w Polsce Wnioskodawczyni otrzymuje emeryturę z ZUS.

W dniu 24 maja 2005 r. Wnioskodawczyni wymeldowała się z Berlina i od tamtej pory zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czyli Jej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych znajduje się w Polsce i w Polsce podlega Ona nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie.

Bank, do którego wpływa otrzymywana przez Wnioskodawczynię emerytura z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech, od kwoty emerytury potrąca zaliczki na podatek dochodowy oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Raz w roku Wnioskodawczyni otrzymuje z banku PIT-11 z informacją o pobranych w ciągu roku zaliczkach na podatek dochodowy z tytułu wypłaconych za pośrednictwem banku emerytur zagranicznych. Dochody z otrzymanego z banku PIT-11 Wnioskodawczyni uwzględnia składając roczne zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu.

Z niemieckiego urzędu skarbowego Finanzamt Neubrandenburg (RIA) Wnioskodawczyni uzyskała informację, że z początkiem 2005 r. weszła w życie reforma opodatkowania dochodów z tytuły emerytur w Niemczech. W wyniku ustawy o dochodach z emerytur (...), opodatkowanie emerytur osób zamieszkujących za granicą (w tym również w Polsce) m.in. z niemieckiego ustawowego systemu ubezpieczeń społecznych, uległo zmianie w taki sposób, że emerytury te podlegają obecnie zasadom ograniczonego opodatkowania w Niemczech, zgodnie z § 49 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym (EStG).

Pobierana przez Wnioskodawczynię emerytura jest emeryturą niemiecką w rozumieniu § 22 ust. 1 pkt 3 pkt a) ppkt aa) EStG, wypłacaną przez niemieckie ustawowe ubezpieczenie emerytalne.

W Polsce i Niemczech obowiązuje Umowa z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90). Zgodniez tą Umową do emerytur niemieckich z ubezpieczeń społecznych zastosowanie znajduje art. 18 ust. 2 tejże Umowy.

W zaistniałej sytuacji otrzymywana przez Wnioskodawczynię emerytura z Niemiec jest podwójnie opodatkowana. Wnioskodawczyni płaci podatek dochodowy w Niemczech według stawki 25%, uwzględniając kwotę wolną oraz płaci również podatek dochodowy w Polsce w wysokości 18%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Gdzie otrzymywana przez Wnioskodawczynię emerytura z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech powinna zostać opodatkowana?

2. Czy podatek powinien potrącić polski bank, do którego wpływa emerytura niemiecka?

3. Czy niemiecka emerytura powinna być wykazywana w rocznym zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu?

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymywana przez Nią emerytura z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych..... powinna być opodatkowana tylko w Niemczech i nie powinno opodatkowywać się tego świadczenia w Polsce. Wynika to z uregulowań zawartych w Umowie z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowana w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Artykuł 18 ust. 1 tej Umowy mówi o tym, że emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast z art. 18 ust. 2 wyżej wskazanej Umowy wynika, że bez względu na postanowienia ust. 1 tego artykułu, płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Emerytura otrzymywana przez Wnioskodawczynię wypłacana jest z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec i zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. Umowy, nie podlega opodatkowaniu w Polsce, podlega - zgodnie z Umową - opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech.

Dlatego też Wnioskodawczyni uważa, że bank postępuje nieprawidłowo pobierając z wpływającej na Jej konto niemieckiej emerytury, zaliczkę na podatek dochodowy i odprowadzając ją do organu podatkowego oraz przekazując Wnioskodawczyni informację PIT-11.

Wnioskodawczyni uważa również, że skoro otrzymywana przez Nią emerytura z Niemiec podlega wyłącznie opodatkowaniu w Niemczech, nie ma Ona obowiązku wykazywać jej w rocznym zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni od 1996 r. otrzymuje emeryturę wypłacaną z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych...... - jest to niemiecki odpowiednik polskiego ZUS. Emerytura wpływa na konto walutowe Wnioskodawczyni w Polsce. Jednocześnie w Polsce Wnioskodawczyni otrzymuje emeryturę z ZUS.

W dniu 24 maja 2005 r. Wnioskodawczyni wymeldowała się z Berlina i od tamtej pory zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czyli Jej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych znajduje się w Polsce i w Polsce podlega Ona nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie.

Bank, do którego wpływa otrzymywana przez Wnioskodawczynię emerytura z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych w Niemczech, od kwoty emerytury potrąca zaliczki na podatek dochodowy oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Raz w roku Wnioskodawczyni otrzymuje z banku PIT-11 z informacją o pobranych w ciągu roku zaliczkach na podatek dochodowy z tytułu wypłaconych za pośrednictwem banku emerytur zagranicznych. Dochody z otrzymanego z banku PIT-11 Wnioskodawczyni uwzględnia składając roczne zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu.

Z niemieckiego urzędu skarbowego Finanzamt Neubrandenburg (RIA) Wnioskodawczyni uzyskała informację, że z początkiem 2005 r. weszła w życie reforma opodatkowania dochodów z tytuły emerytur w Niemczech. W wyniku ustawy o dochodach z emerytur, opodatkowanie emerytur osób zamieszkujących za granicą (w tym również w Polsce) m.in. z niemieckiego ustawowego systemu ubezpieczeń społecznych, uległo zmianie w taki sposób, że emerytury te podlegają obecnie zasadom ograniczonego opodatkowania w Niemczech. Pobierana przez Wnioskodawczynię emerytura jest emeryturą niemiecką, wypłacaną przez niemieckie ustawowe ubezpieczenie emerytalne.

W zaistniałej sytuacji otrzymywana przez Wnioskodawczynię emerytura z Niemiec jest podwójnie opodatkowana. Wnioskodawczyni płaci podatek dochodowy w Niemczech według stawki 25%, uwzględniając kwotę wolną oraz płaci również podatek dochodowy w Polsce w wysokości 18%.

W związku z powyższym, w niniejszej sprawie znajdują zastosowanie uregulowania zawarte w Umowie z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. Umowy, emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie. Z kolei, zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. Umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 tego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że emerytura otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenie jest wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że otrzymywana przez Wnioskodawczynię emerytura z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec - stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy polsko-niemieckiej - podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent, pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Stosownie do art. 35 ust. 3 ustawy, zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1e), z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty. Jeżeli zatem z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania wynika, że dana emerytura (renta) nie powinna być w Polsce opodatkowana, płatnik nie jest zobowiązany do pobrania zaliczek na podatek dochodowy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, że emerytura otrzymywana przez Wnioskodawczynię z obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych Niemiec, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. W związku z tym na banku nie ciąży obowiązek naliczania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Na Wnioskodawczyni nie ciąży również obowiązek uwzględnienia dochodu z emerytury w rocznym zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w ramach rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl