0113-KDIPT2-2.4011.169.2020.3.SR - Określenie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.169.2020.3.SR Określenie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2020 r. (data wpływu 4 lutego 2020 r.), uzupełnionym dwoma pismami złożonymi w dniu 18 kwietnia 2020 r. pismem złożonym w dniu 29 kwietnia 2020 r. oraz pismem złożonym w dniu 5 maja 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 3 kwietnia 2020 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.169.2020.1.SR, wezwano Wnioskodawczynię na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 3 kwietnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 8 kwietnia 2020 r.), zaś w dniu 18 kwietnia 2020 r. złożone zostały dwa uzupełnienia wniosku.

Z uwagi na niepodpisanie złożonych uzupełnień wniosku, pismem z dnia 23 kwietnia 2020 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.169.2020.2.SR, ponownie wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie II wysłane zostało w dniu 23 kwietnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 27 kwietnia 2020 r.). W dniu 29 kwietnia 2020 r. oraz w dniu 5 maja 2020 r. wpłynęły uzupełnienia wniosku.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 19 czerwca 2019 r. na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr. Wnioskodawczyni zbyła udziały wynoszące 3/12 w nieruchomości położnej w... przy ul..... Sprzedaż udziałów Wnioskodawczyni w ww. nieruchomości nie nastąpiła w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Udział 2/12 w ww. nieruchomości był odziedziczony po matce Wnioskodawczyni W.S. zmarłej w dniu 11 sierpnia 2015 r.w... (Rep. A nr...). W.S. była współwłaścicielką ww. nieruchomości z siostrami: M.K. (zmarłą w dniu 13 marca 1974 r.) i Z.H. (zmarłą w dniu 13 lipca 1985 r.). Przedmiotowa działka to spadek po rodzicach - J.B. (zmarłej w dniu 9 maja 1956 r.) i W.B. (zmarłym w dniu 26 grudnia 1947 r.).

Pozostały udział wynoszący 1/12 w ww. nieruchomości Wnioskodawczyni odziedziczyła po zmarłej w dniu 22 lutego 2016 r. kuzynce J.K. (akt poświadczenia dziedziczenia Rep. A nr...). J.K. była jedyną córką M.K. zmarłej w dniu 13 marca 1974 r. i S.K. zmarłego w dniu 27 lipca 1983 r. Osoby te nie sporządziły testamentu.

W odniesieniu do udziału M.K., czyli udziału matki J.K. w ww. nieruchomości, Wnioskodawczyni wskazuje, że stwierdzenie nabycia spadku po W.B. odbyło się w dniu 13 października 2017 r., sygn. akt..., a po S.K. w dniu 13 lipca 2018 r., sygn. akt..., w Sądzie Rejonowym w.... W.B. to dziadek J.K.

Wnioskodawczyni wskazała, że wniosek dotyczy tylko zaistniałego stanu faktycznego w zakresie sprzedaży 1/12 udziału Wnioskodawczyni nabytego w spadku po zmarłej kuzynce J.K.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana zapłacić podatek dochodowy od sprzedaży przedmiotowego udziału w nieruchomości?

Zdaniem Wnioskodawczyni, odpłatne zbycie udziału w przedmiotowej nieruchomości w 2019 r. nie stanowi dla Niej źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a w zw. z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ sprzedaż nastąpiła po upływie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie przez spadkodawczynię J.K. Spadkodawczyni, która zmarła w lutym 2016 r., nabyła udział w tej nieruchomości po swoich zmarłych rodzicach, tj. matce M. zmarłej w 1974 r. i ojcu S. zmarłym w 1983 r. Oznacza to, że J.K. była co najmniej od 1983 r. współwłaścicielką tej nieruchomości, zatem dłużej niż 5 lat. J.K. była jedynaczką. Rodzice nie sporządzili testamentu i nie było innych spadkobierców. Zatem, J.K. co najmniej od 1983 r. była współwłaścicielką tej nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie ma znaczenia, że postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku po dziadku i ojcu zapadły odpowiednio w 2017 r. i 2018 r. Orzeczenie o stwierdzeniu nabycia spadku ma charakter aktu prawnego nie znoszącego i nie zmieniającego stosunku prawnego.

Ponadto, Wnioskodawczyni wskazuje, że art. 924 Kodeksu cywilnego, stanowi, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, zaś art. 925 Kodeksu cywilnego stanowi, że spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

W ocenie Wnioskodawczyni, skoro spadkodawca władał nieruchomością od 23 lat, spadkobiercy zwolnieni są od płacenia podatku dochodowego w związku z odpłatnym zbyciem tej nieruchomości.

Stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawczyni oparła na art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a w zw. z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c. prawa wieczystego użytkowania gruntów, - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przytoczony przepis formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą nienastępujące w wykonaniu działalności gospodarczej odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w dniu 19 czerwca 2019 r. na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawczyni zbyła udziały wynoszące 3/12 w nieruchomości. Sprzedaż udziałów Wnioskodawczyni w ww. nieruchomości nie nastąpiła w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Udział 2/12 w ww. nieruchomości był odziedziczony po matce Wnioskodawczyni W.S. zmarłej w dniu 11 sierpnia 2015 r. W.S. była współwłaścicielką ww. nieruchomości z siostrami: M.K. (zmarłą w dniu 13 marca 1974 r.) i Z.H. (zmarłą w dniu 13 lipca 1985 r.). Przedmiotowa działka to spadek po rodzicach - J.B. (zmarłej w dniu 9 maja 1956 r.) i W.B. (zmarłym w dniu 26 grudnia 1947 r.).

Pozostały udział wynoszący 1/12 w ww. nieruchomości Wnioskodawczyni odziedziczyła po zmarłej w dniu 22 lutego 2016 r. kuzynce J.K. J.K. była jedyną córką M.K. zmarłej w dniu 13 marca 1974 r. i S.K. zmarłego w dniu 27 lipca 1983 r. Osoby te nie sporządziły testamentu.

W odniesieniu do udziału M.K., czyli udziału matki J.K. w ww. nieruchomości, Wnioskodawczyni wskazuje, że stwierdzenie nabycia spadku po W.B. odbyło się w dniu 13 października 2017 r., a po S.K. w dniu 13 lipca 2018 r., w Sądzie Rejonowym w.... W.B. to dziadek J.K.

Wnioskodawczyni wskazała w uzupełnieniu wniosku, że opis stanu faktycznego dotyczy sprzedaży udziału 1/12 w nieruchomości nabytego w spadku po J.K.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.), spadek stanowią prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób, stosownie do przepisów tej ustawy.

W myśl art. 924 i art. 925 ustawy - Kodeks cywilny, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia (art. 1025 § 1 ustawy - Kodeks cywilny).

Wobec powyższego uznać należy, że 5-letni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku odpłatnego zbycia przez Wnioskodawczynię udziału 1/12 we współwłasności nieruchomości niewątpliwie minął, bowiem - jak wynika z treści wniosku - od końca roku, w którym spadkodawczyni nabyła udział w przedmiotowej nieruchomości do momentu jego sprzedaży przez spadkobierczynię (Wnioskodawczynię) upłynęło ponad 5 lat.

Reasumując, mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, stwierdzić należy, że odpłatne zbycie w 2019 r. przez Wnioskodawczynię udziału 1/12 w przedmiotowej nieruchomości, nabytego w spadku po kuzynce, nie stanowi dla Niej źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie ww. udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie przez spadkodawczynię.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku.

Należy dodatkowo wskazać, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. W związku z tym, interpretacje te wywierają skutki prawne jedynie w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Zatem, niniejsza interpretacja indywidualna jest wiążąca dla Wnioskodawczyni jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych spadkobierców (zbywców udziałów w przedmiotowej nieruchomości).

Ponadto wskazać należy, że Organ nie odniósł się w niniejszej interpretacji indywidualnej do skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału 2/12 we współwłasności nieruchomości nabytego przez Wnioskodawczynię w spadku po matce, gdyż kwestia ta wykracza poza zakres wniosku wyznaczony przez Wnioskodawczynię.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przestawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl