0113-KDIPT2-2.4011.131.2018.3.SŻ - PIT w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-2.4011.131.2018.3.SŻ PIT w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2018 r. (data wpływu 7 marca 2018 r), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2018 r. (data wpływu 9 kwietnia 2018 r.) oraz pismem z dnia 10 maja 2018 r. (data wpływu 15 maja 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2018 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 20 marca 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.131.2018.1.SŻ, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 20 marca 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 28 marca 2018 r.). W dniu 9 kwietnia 2018 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

Z uwagi na to, że złożony wniosek i jego uzupełnienie nadal nie spełniało wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, Organ podatkowy na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 19 kwietnia 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.131.2018.2.SŻ, ponownie wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Ponowne wezwanie wysłano w dniu 19 kwietnia 2018 r. (doręczono w dniu 7 maja 2018 r.). Pismem z dnia 10 maja 2018 r. (data wpływu 15 maja 2018 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedmiotowy wniosek (data nadania 10 maja 2018 r.).

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 1 lipca 2009 r. zmarła matka Wnioskodawczyni, a w dniu 5 marca 2017 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni otrzymała w spadku po rodzicach nieruchomość położoną w obrębie..., gmina..., obejmującą działkę, pastwiska i teren zabudowany. Nieruchomość ma oznaczenie jako działka nr 1181 i stanowi grunty pozostałe o powierzchni 847 m2 i użytki zielone klasy VI o powierzchni 0,0381 ha. Na ww. nieruchomości znajduje się budynek mieszkalny o powierzchni 77 m2 oraz pozostałe budynki o wysokości 2,2 m i powierzchni 78 m2. Budynek mieszkalny oraz pozostałe budynki (stodoła i stajnia) stanowią część składową gruntu, gdyż są trwale połączone z gruntem. Podstawą prawną nabycia nieruchomości są postanowienia Sądu Rejonowego w... z dnia 21 czerwca 2010 r. oraz postanowienie Sądu Rejonowego w... z dnia 28 września 2017 r. W skład masy spadkowej po matce Wnioskodawczyni wchodziły następujące składniki majątkowe:

* udział w nieruchomości gruntowej zabudowanej domem jednorodzinnym położonym w... przy ul.... (który stanowił tylko w części własność matki Wnioskodawczyni i po jej śmierci został odziedziczony przez Wnioskodawczynię oraz Jej ojca, a następnie przypadające spadkobiercom udziały w nieruchomości zostały przeniesione w drodze darowizny w dniu 3 lutego 2011 r. (Rep. A...) przed notariuszem... w... na rzecz kuzyna Wnioskodawczyni),

* udział I/4 w nieruchomości (opisanej wnioskiem) zabudowanej domem mieszkalnym drewnianym wyposażonym w instalację elektryczną oraz sieć wodociągowo-kanalizacyjną, budynkiem stajni oraz drewnianą stodołą, położonej w obrębie..., gmina....

Wnioskodawczyni spadek po matce nabyła wraz z ojcem w częściach po 1/2 każde z nich, na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w... z dnia 21 czerwca 2010 r., sygn. akt..... Spadek po ojcu Wnioskodawczyni nabyła w całości (była jedynym spadkobiercą), w oparciu o postanowienie Sądu Rejonowego w... z dnia 28 września 2017 r., sygn. akt.... W skład spadku po ojcu Wnioskodawczyni wchodził udział 3/4 w nieruchomości położonej w obrębie..., gmina..., objętej księgą wieczystą... (opisanej wnioskiem) oraz samochód osobowy... 1600 cm3, rok produkcji 1999. Wyłącznymi właścicielami nieruchomości (opisanej wnioskiem) byli rodzice Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni mieszka wraz z mężem w...., w domu stanowiącym własność męża (majątek osobisty nabyty przed ślubem). W małżeństwie Wnioskodawczyni obowiązuje ustrój wspólności ustawowej, a związek małżeński został zawarty w dniu 28 grudnia 1996 r. Wobec dzielącej odległości od miejsca położenia nabytej w drodze spadku nieruchomości Wnioskodawczyni rozważa jej sprzedaż. Przewidywany termin odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku to 2019 r. Odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej. Przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku zostaną wydatkowane w okresie nie później niż w ciągu 2 lat, od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie na własne cele mieszkaniowe.

Pieniądze uzyskane ze sprzedaży ww. nieruchomości Wnioskodawczyni planuje przeznaczyć na pokrycie kosztów podejmowanego wspólnie z mężem remontu obecnie zajmowanego budynku mieszkalnego, który stanowi wyłączną własność męża Wnioskodawczyni, ale zabezpiecza potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawczyni. Budynek mieszkalny znajduje się w... przy ul..... Ww. budynek stanowi część składową gruntu, gdyż jest trwale połączony z gruntem. Mąż Wnioskodawczyni jest jedynym właścicielem nieruchomości, na której posadowiony jest budynek mieszkalny.

Wnioskodawczyni zawrze z mężem umowę majątkową małżeńską rozszerzającą wspólność ustawową małżeńską na nieruchomość stanowiącą własność męża Wnioskodawczyni i planuje dokonać tej czynności w 2019 r., przed odpłatnym zbyciem nieruchomości nabytej w drodze spadku. Skutkiem prawnym tej umowy będzie wejście nieruchomości stanowiącej dotychczas własność męża Wnioskodawczyni do majątku wspólnego Wnioskodawczyni i Jej męża (na prawach wspólności ustawowej małżeńskiej).

Z kwoty pieniężnej uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości uzyskanej w drodze spadku po rodzicach Wnioskodawczyni zostaną sfinansowane wydatki związane z: ociepleniem fundamentów domu, wymianą pieca centralnego ogrzewania, generalnym remontem pomieszczeń piwnicznych oraz zakupem i montażem balustrad wewnętrznych i zewnętrznych do schodów, zakupem i montażem rolet zewnętrznych. Wykorzystane zostaną następujące materiały budowlane: wapno, cement, piasek, instalacja elektryczna, terakota, płytki ścienne, farba ścienna, drzwi wewnętrzne, balustrady, rolety, masa bitumiczna oraz materiały do ocieplenia fundamentów. Konieczny będzie koszt usług budowlanych w postaci: montażu pieca CO oraz wykonania remontu piwnicy (prace budowlane związane z tynkowaniem, malowaniem i położeniem płytek) oraz z wykonaniem ocieplenia fundamentów. Pomieszczenia piwniczne (cały dom jest podpiwniczony) znajdują się w domu jednorodzinnym. Wydatki zostaną udokumentowane fakturami VAT, które będą wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawczyni. Sfinansowanie ww. wydatków nastąpi z przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości opisanej wnioskiem. W dacie ponoszenia wydatków na remont budynku mieszkalnego Wnioskodawczyni będzie współwłaścicielką nieruchomości, która będzie obiektem wydatków remontowych, gdyż po rozszerzeniu wspólności ustawowej małżeńskiej wchodzić będzie w skład majątku wspólnego Wnioskodawczyni i Jej męża.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży nabytego w drodze spadku domu (nieruchomości gruntowej zabudowanej) będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skoro środki pieniężne z tej sprzedaży zostaną wydatkowane na remont nieruchomości, która stanowić będzie współwłasność Wnioskodawczyni (w dacie ponoszenia wydatków na remont budynku mieszkalnego Wnioskodawczyni będzie współwłaścicielką nieruchomości, która będzie obiektem wydatków remontowych, gdyż wchodzić będzie po rozszerzeniu wspólności ustawowej małżeńskiej w skład majątku wspólnego Wnioskodawczyni i Jej męża), a czynność ta (poniesienie wydatków remontowych) zostanie dokonana w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż?

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), dochód uzyskany ze sprzedaży nabytej w drodze spadku po rodzicach nieruchomości gruntowej zabudowanej, dokonanej przed upływem 5 lat od dnia jej nabycia, może przeznaczyć na remont domu, który w dacie ponoszenia wydatków remontowych stanowił będzie Jej współwłasność (wraz z mężem) i służył będzie do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni. Dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że wydatki remontowe dokonane zostaną w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi sprzedaż.

Wykładnia treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, mającego zastosowanie w sprawie, nie utożsamia pojęcia własnych celów mieszkaniowych z tytułem prawnym do lokalu. Jednakże, w dacie ponoszenia wydatków na cel wskazany w przepisie Wnioskodawczyni będzie współwłaścicielką nieruchomości, której remont będzie finansowany ze środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku po rodzicach.

Zdaniem Wnioskodawczyni, opisane wnioskiem zdarzenie przyszłe mieści się w hipotezie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w spadku po rodzicach Wnioskodawczyni wydatkowany zostanie na Jej cele mieszkaniowe, a czynność ta dokonana zostanie przed upływem dwuletniego okresu zakreślonego tymże przepisem. Wiodącą okolicznością dla zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy jest przeznaczenie dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na wydatki poczynione w celu wskazanym w tym przepisie. Wnioskodawczyni zrealizuje zatem cel ustawowy jakim jest wspólna (wraz z drugim współwłaścicielem - mężem) inwestycja w postaci remontu domu mieszkalnego, która z kolei zabezpiecza potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawczyni. Zdarzenie opisane przez Wnioskodawczynię spełnia Jej zdaniem cel przedmiotowego zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, stąd też Jej zdaniem odpowiedź na przedstawione pytanie jest twierdząca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz wymienionych praw majątkowych przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw majątkowych następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości i praw majątkowych w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i wymienionych praw istotne znaczenie ma ustalenie daty i formy prawnej ich nabycia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 1 lipca 2009 r. zmarła matka Wnioskodawczyni, a w dniu 5 marca 2017 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni otrzymała w spadku po rodzicach nieruchomość położoną w obrębie..., obejmującą działkę, pastwiska i teren zabudowany. Nieruchomość ma oznaczenie jako działka nr 1181 i stanowi grunty pozostałe i użytki zielone klasy VI. Na ww. nieruchomości znajduje się budynek mieszkalny oraz pozostałe budynki. Budynek mieszkalny oraz pozostałe budynki (stodoła i stajnia) stanowią część składową gruntu, gdyż są trwale połączone z gruntem. Podstawą prawną nabycia nieruchomości są postanowienia Sądu Rejonowego w... z dnia 21 czerwca 2010 r. oraz postanowienie Sądu Rejonowego w... z dnia 28 września 2017 r.

W skład masy spadkowej po matce Wnioskodawczyni wchodziły następujące składniki majątkowe:

* udział w nieruchomości gruntowej zabudowanej domem jednorodzinnym położony w... (który stanowił tylko w części własność matki Wnioskodawczyni i po jej śmierci został odziedziczony przez Wnioskodawczynię oraz Jej ojca, a następnie przypadające spadkobiercom udziały w nieruchomości zostały przeniesione w drodze darowizny na rzecz kuzyna Wnioskodawczyni),

* udział I/4 w nieruchomości (opisanej wnioskiem) zabudowanej domem mieszkalnym drewnianym wyposażonym w instalację elektryczną oraz sieć wodociągowo-kanalizacyjną, budynkiem stajni oraz drewnianą stodołą, położonej w obrębie.....

Wnioskodawczyni spadek po matce nabyła wraz z ojcem w częściach po 1/2 każde z nich. Spadek po ojcu Wnioskodawczyni nabyła w całości (była jedynym spadkobiercą). W skład spadku po ojcu Wnioskodawczyni wchodził udział 3/4 w nieruchomości położonej w obrębie... oraz samochód osobowy. Wyłącznymi właścicielami nieruchomości ww. nieruchomości byli rodzice Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni mieszka wraz z mężem w..., w domu stanowiącym własność męża (majątek osobisty nabyty przed ślubem). W małżeństwie Wnioskodawczyni obowiązuje ustrój wspólności ustawowej, a związek małżeński został zawarty w dniu 28 grudnia 1996 r. Wobec dzielącej odległości od miejsca położenia nabytej w drodze spadku nieruchomości Wnioskodawczyni rozważa sprzedaż tej nieruchomości. Przewidywany termin odpłatnego przeniesienia nieruchomości nabytej w drodze spadku to 2019 r. Odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.) prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. W myśl art. 924 i art. 925 ustawy - Kodeks cywilny, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei, postanowienie sądu o nabyciu spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że udziały w przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawczyni nabyła w różnym czasie i w różny sposób:

* w 2009 r. - udział, który został przez Nią nabyty w spadku po matce,

* w 2017 r. - udział, który został przez Wnioskodawczynię nabyty w spadku po ojcu.

Oznacza to, że przychód ze sprzedaży ww. nieruchomości w odniesieniu do udziału nabytego w 2009 r. w spadku po matce, nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tego udziału przez Wnioskodawczynię upłynął pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym sprzedaż tego udziału nie będzie stanowić źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni w spadku po ojcu nabyła 3/4 udziału w ww. nieruchomości w dacie śmierci spadkodawcy, tj. w 2017 r., to przychód ze sprzedaży proporcjonalnie do tego udziału w nieruchomości, jeżeli sprzedaż ta zostanie dokonana przed końcem 2022 r., czyli przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, stanowić będzie źródło przychodu w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, podlegające opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W świetle art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena określona w umowie, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości). Pomiędzy tymi wydatkami, a dokonanym odpłatnym zbyciem, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Stosownie do art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D x W/P

gdzie:

D - dochód ze sprzedaży,

W - wydatki poniesione na cele mieszkaniowe,

P - przychód ze sprzedaży.

Tym samym, aby dochód z tytułu sprzedaży nieruchomości był w całości zwolniony z podatku dochodowego, wówczas cały przychód ze zbytej nieruchomości musi być wydatkowany na własne cele mieszkaniowe, wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Katalog wydatków na własne cele mieszkaniowe określa art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach (art. 21 ust. 26 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 21 ust. 28 ww. ustawy, za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Wyliczenie zawartych w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z tym tylko realizacja jednego z nich, przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych przesłanek, pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży.

Przy czym podkreślić należy, że w ww. przepisie ustawodawca wskazał, że przychód ze sprzedaży ma zostać wydatkowany na "własne cele mieszkaniowe". Poprzedzenie wyrażenia "cele mieszkaniowe" przymiotnikiem "własne" świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania ww. zwolnienia i dopisując ten przymiotnik, przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie "własnych" potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Istota odpowiedzi na postawione we wniosku pytanie sprowadza się zatem do interpretacji ustawowego terminu "własne cele mieszkaniowe". Należy wyjaśnić, że samo poniesienie wydatku na remont budynku mieszkalnego, nie świadczy jeszcze o tym, że została spełniona przesłanka skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania. Warunkiem zwolnienia podatkowego jest wykazanie przez podatnika, że wydatek poniesiony został na zrealizowanie jego własnych celów mieszkaniowych. Wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, według stanowiska prezentowanego w orzecznictwie i doktrynie, że celem podatnika jest realizacja potrzeby zapewnienia sobie tzw. "dachu nad głową", czyli zamieszkania w nim. Ustawodawca uzależnił możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia z opodatkowania od zamieszkania w remontowanym budynku mieszkalnym, co oznacza, że nabycie musi być dokonane na własne cele mieszkaniowe. Zatem, warunkiem skorzystania z omawianej ulgi jest nie tylko wydatkowanie przychodu w ustawowym terminie na remont budynku mieszkalnego, ale przede wszystkim zamieszkanie w nim przez podatnika. Nie wystarczy poczynienie wydatków remontowych, lecz konieczne jest, aby nastąpiło to jednocześnie w celu realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych.

Z punktu widzenia ustawodawcy istotne jest bowiem, aby wydatkowanie przychodu było ukierunkowane na zrealizowanie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Innymi słowy podatnik, który uzyskał przychód ze sprzedaży nieruchomości lub praw może przeznaczyć go na zakup innej nieruchomości bądź jej remontu, zachowując przy tym prawo do ww. zwolnienia, jednakże działanie takie ma służyć zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych tego podatnika, a nie innych osób. Remont budynku mieszkalnego (nieruchomości), który jest niewykorzystywany przez niego do zamieszkania lub jest wykorzystywany do innych celów niż zaspokojenie własnych potrzeb podatnika (np. zamieszkują go inne niż podatnik osoby) nie jest wydatkiem, który mógłby zostać uznany za realizację własnego celu mieszkaniowego.

Wskazać należy, że w świetle przytoczonych przepisów okolicznością decydującą o możliwości skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości bądź udziału w niej i określonych praw majątkowych, w terminie nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym została ona dokonana, na własne cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy.

Z literalnej treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem, że zwolnienie z opodatkowania dotyczy przychodu ze sprzedaży nieruchomości bądź udziału w niej, jeżeli ten właśnie przychód ze sprzedaży tej nieruchomości podatnik wydatkuje na warunkach określonych w ustawie. Nie chodzi więc o to, aby na własne cele mieszkaniowe podatnik wydatkował jakiekolwiek środki, ale wydatkować ma środki uzyskane wyłącznie ze sprzedaży danej nieruchomości. Zatem, aby mówić, że w dacie wydatkowania podatnik wydatkował środki ze sprzedaży, to oczywiście musi do niej dojść przed wydatkowaniem na własne cele mieszkaniowe. Tym samym, za wydatek na cel mieszkaniowy mogą być uznane jedynie te wydatki, które zostały dokonane po zawarciu umowy sprzedaży nieruchomości, sfinansowane środkami uzyskanymi ze sprzedaży nieruchomości.

Ponadto, z treści art. 21 ust. 1 pkt 131 oraz ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy wynika, że do analizowanego zwolnienia uprawnia wydatkowanie środków ze zbycia nieruchomości, począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, między innymi na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego.

Jak wynika z treści wniosku, przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w spadku po rodzicach Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć w okresie nie później niż w ciągu dwóch lat, od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie na własne cele mieszkaniowe, tj. na remont budynku mieszkalnego, który służy zaspokajaniu Jej potrzeb mieszkaniowych i znajduje się na nieruchomości, która po rozszerzeniu wspólności majątkowej małżeńskiej będzie stanowiła współwłasność Wnioskodawczyni i Jej męża.

Ww. budynek stanowi część składową gruntu, gdyż jest trwale połączony z gruntem. Mąż Wnioskodawczyni jest jedynym właścicielem nieruchomości, na której posadowiony jest budynek mieszkalny.

Wnioskodawczyni zawrze z mężem umowę majątkową małżeńską rozszerzającą wspólność ustawową małżeńską na nieruchomość stanowiącą własność męża Wnioskodawczyni i planuje dokonać tej czynności w 2019 r., przed odpłatnym zbyciem nieruchomości nabytej w drodze spadku. Skutkiem prawnym tej umowy będzie wejście nieruchomości stanowiącej dotychczas własność męża Wnioskodawczyni do majątku wspólnego Wnioskodawczyni i Jej męża (na prawach wspólności ustawowej małżeńskiej).

Z kwoty pieniężnej uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości uzyskanej w drodze spadku po rodzicach Wnioskodawczyni zostaną sfinansowane wydatki związane z: ociepleniem fundamentów domu, wymianą pieca centralnego ogrzewania, generalnym remontem pomieszczeń piwnicznych oraz zakupem i montażem balustrad wewnętrznych i zewnętrznych do schodów, zakupem i montażem rolet zewnętrznych. Wykorzystane zostaną następujące materiały budowlane: wapno, cement, piasek, instalacja elektryczna, terakota, płytki ścienne, farba ścienna, drzwi wewnętrzne, balustrady, rolety, masa bitumiczna oraz materiały do ocieplenia fundamentów. Konieczny będzie koszt usług budowlanych w postaci: montażu pieca CO oraz wykonania remontu piwnicy (prace budowlane związane z tynkowaniem, malowaniem i położeniem płytek) oraz z wykonaniem ocieplenia fundamentów. Pomieszczenia piwniczne (cały dom jest podpiwniczony) znajdują się w domu jednorodzinnym. Wydatki zostaną udokumentowane fakturami VAT, które będą wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawczyni. Sfinansowanie ww. wydatków nastąpi z przychodu odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w spadku po rodzicach. W dacie ponoszenia wydatków na remont budynku mieszkalnego Wnioskodawczyni będzie współwłaścicielką nieruchomości, która będzie obiektem wydatków remontowych, gdyż po rozszerzeniu wspólności ustawowej małżeńskiej wchodzić będzie w skład majątku wspólnego Wnioskodawczyni i Jej męża.

Podkreślić należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "remont", zatem właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332, z późn. zm.). W myśl art. 3 pkt 8 poprzez "remont" należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Za "remont" uważa się w szczególności wykonanie robót budowlanych w istniejącym budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu (np. dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji).

W przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przez podatnika przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania wydatku poniesionego na cele określone w art. 21 ust. 25 ww. ustawy. Niemniej, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skoro Wnioskodawczyni zamierza skorzystać ze zwolnienia powinna liczyć się z koniecznością wykazania faktu wydatkowania środków ze sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe. Organ podatkowy dla celów podatkowych, weryfikując możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego, uprawniony jest żądać od podatników udokumentowania poniesienia wydatków poprzez przedłożenie rzetelnych i wiarygodnych dowodów, z których w sposób niebudzący żadnych wątpliwości będzie wynikało kto, kiedy i jaki wydatek poniósł, czyli np. czy środki uzyskane ze sprzedaży ww. udziału w nieruchomości faktycznie przeznaczone zostały przez podatnika na własne cele mieszkaniowe. Takimi dokumentami mogą być m.in. umowy sprzedaży, faktury VAT bądź też inne dokumenty, które ten fakt mogą potwierdzić.

Stosownie do art. 31 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2017 r. poz. 682), z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Zgodnie z art. 33 pkt 1 ww. Kodeksu, do majątku osobistego każdego z małżonków należą m.in. przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej oraz przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił (art. 33 pkt 2 ww. Kodeksu).

Jak stanowi art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym. Małżonkowie mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa). Umowa taka może poprzedzać zawarcie małżeństwa (art. 47 § 1 ww. Kodeksu). Jest to zatem umowa, której celem jest ustanowienie ustroju majątkowego między małżonkami w sposób odmienny od przewidzianego w przepisach o wspólności ustawowej. Umowa ta reguluje stosunki majątkowe małżonków przez czas trwania ich związku małżeńskiego.

Umowa rozszerzająca wspólność ustawową małżeńską ma na celu ustanowienie ustroju majątkowego między małżonkami w sposób odmienny od przewidzianego w przepisach o wspólności ustawowej. Umowa ta jest czynnością prawnie organizacyjną, która reguluje stosunki majątkowe małżonków podczas trwania ich związku małżeńskiego.

Ponadto, w doktrynie prawa rodzinnego podkreśla się, że w przypadku majątku osobistego małżonek pozostaje w stosunku do niego podmiotem wyłącznie uprawnionym, co oznacza, że jego uprawnienia do dysponowania przedmiotami wchodzącymi w skład majątku osobistego nie podlegają, co do zasady żadnym ograniczeniom, w tym wynikającym z przepisów prawa rodzinnego, takimi jak konieczność uzyskania zgody współmałżonka, co do możliwości rozporządzania konkretnym składnikiem majątku osobistego. Możliwe jest więc swobodne dokonywanie pomiędzy małżonkami czynności rozporządzających prowadzących do przeniesienia określonego przedmiotu majątkowego z majątku osobistego do majątku wspólnego.

Reasumując, przychód z tytułu planowanej przez Wnioskodawczynię sprzedaży nieruchomości w odniesieniu do udziału nabytego w 2009 r., w spadku po matce, nie będzie podlegał w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości w odniesieniu do udziału nabytego w 2017 r., w spadku po ojcu, stanowić będzie źródło przychodu w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy, z którego dochód będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy. Wydatkowanie przychodu Wnioskodawczyni przypadającego ze sprzedaży tego udziału na remont budynku mieszkalnego, który znajduje się na gruncie, w stosunku do którego Wnioskodawczyni po rozszerzeniu wspólności majątkowej małżeńskiej będzie przysługiwało prawo współwłasności nieruchomości, będzie uprawniało Wnioskodawczynię do skorzystania ze zwolnienia dochodu od podatku, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z ust. 25 pkt 1 lit. d i ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla zastosowania tego zwolnienia istotne jest zarówno wydatkowanie przychodu z odpłatnego zbycia w ustawowo określonym dwuletnim terminie, jak i uzyskanie prawa własności (lub współwłasności) nieruchomości, na której znajduje się remontowany budynek mieszkalny.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że planowane przez Wnioskodawczynię wydatki na remont budynku mieszkalnego znajdującego się na nieruchomości, która po rozszerzeniu wspólności majątkowej małżeńskiej będzie stanowiła współwłasność Wnioskodawczyni i Jej męża, mieszczą się w zakresie wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym będą mogły zostać uwzględnione przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania, z tytułu odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat od daty nabycia.

Przy czym, podkreślić należy, że wydatki na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ww. ustawy, powinny być udokumentowane rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami, z których w sposób niebudzący żadnych wątpliwości, będzie wynikało kto, kiedy i jaki wydatek poniósł, tj. czy środki uzyskane ze sprzedaży faktycznie przeznaczone zostały na cele mieszkaniowe, czy też wydatki na cele mieszkaniowe poczynione zostały z innych źródeł.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni.

Organ zaznacza również, że prawo do zwolnienia podlega szczegółowej i ostatecznej weryfikacji przez organ podatkowy w toku postępowania podatkowego. Mając na uwadze treść art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy Wnioskodawczyni zrealizowała swój cel mieszkaniowy, czy nie. Wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy, organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Podstawowym narzędziem realizacji tej zasady jest postępowanie dowodowe, które nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., ul....,..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl