0113-KDIPT2-1.4011.751.2020.4.MAP - Odliczenie od dochodu darowizny przekazanej na przeciwdziałanie pandemii COVID-19.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.751.2020.4.MAP Odliczenie od dochodu darowizny przekazanej na przeciwdziałanie pandemii COVID-19.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2020 r. (data wpływu 21 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2020 r. (data wpływu 5 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 3 listopada 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.751.2020.1.MAP na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 3 listopada 2020 r. (data doręczenia za pośrednictwem platformy ePUAP 3 listopada 2020 r., identyfikator poświadczenia doręczenia...). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 3 listopada 2020 r. (data wpływu 5 listopada 2020 r.), nadanym za pośrednictwem operatora pocztowego w dniu 3 listopada 2020 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzący działalność pod firmą:. z siedzibą..., zwany dalej: "podatnikiem", "stroną", "przedsiębiorcą" lub "wnioskodawcą", prowadzi samodzielną działalność gospodarczą w zakresie wykonywania posadzek w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych, na terenie całego kraju. Jest podatnikiem czynnym VAT, w zakresie podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, jako przedsiębiorca, jest zobowiązany w 2020 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Od uzyskanego dochodu z tytułu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej Wnioskodawca opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych wg stawki podatkowej w wysokości 19%. Zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych płaci miesięcznie. Wnioskodawca w dniu 1 kwietnia 2020 r. na prośbę Szpitala Ogólnego... w..., zwanego dalej w skrócie: "Szpitalem", o wsparcie w czasie pandemii COVID-19 wpłacił na rachunek bankowy Szpitala kwotę w wysokości 50 000 zł (pięćdziesiąt tysięcy złotych), zwaną dalej w skrócie: "darowizną pieniężną". Strony umowy na okoliczność zawarcia umowy darowizny nie sporządziły umowy pisemnej. Wnioskodawca uznał, że ww. darowiznę pieniężną ma prawo odliczyć od podstawy naliczania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za rok 2020 i na podstawie art. 52n ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zmniejszył podstawę naliczania zaliczki o 200% wpłaconej darowizny pieniężnej, tj. o kwotę 100 000 zł (sto tysięcy złotych).

W piśmie z dnia 3 listopada 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że na moment dokonania darowizny podmiot obdarowany przez Niego był podmiotem wymienionym na liście podmiotów wykonujących działalność leczniczą, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. , poz. 374). Wnioskodawca, mając za podstawę art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), nie zaliczył oraz nie zaliczy wartości przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów. Przekazana przez Niego darowizna nie zostanie Mu zwrócona w jakiejkolwiek formie. Wnioskodawca wykaże przekazaną darowiznę w zeznaniu podatkowym za 2020 r., o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo zmniejszenia o kwotę w wysokości 100 000 zł, tytułem przekazanej przez Niego opisanej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej darowizny na rzecz Szpitala, podstawy obliczania podatku dochodowego od osób fizycznych za 2020 r., poprzez zmniejszenie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za kwiecień 2020 r. oraz dodatkowo prawo zmniejszenia dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu rocznym za rok podatkowy 2020?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Szpital Ogólny im.... w... należy uznać za instytucję leczniczą, która działa dla dobra wspólnego obywateli RP, o której to instytucji mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a która to instytucja prowadziła w czasie pandemii faktycznie działalność pożytku publicznego.

Powyższe stanowi, że darowizna pieniężna dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz Szpitala w dniu 1 kwietnia 2020 r. na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winna podlegać odliczeniu od dochodu uzyskanego przez Niego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca uznaje, że z tytułu przekazanej darowizny na rzecz Szpitala będzie Mu przysługiwało prawo zmniejszenia o kwotę w wysokości 100 000 zł podstawy obliczania podatku dochodowego od osób fizycznych za 2020 r., poprzez zmniejszenie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za kwiecień 2020 r. oraz dodatkowo od dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu rocznym za rok podatkowy 2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID˗ 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 568), dalej jako: "ustawa zmieniająca", wprowadziła modyfikację katalogu podlegających odliczeniu od dochodu darowizn, dodając do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 52n (art. 4 ustawy zmieniającej).

Stosownie do treści art. 52n ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik może od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 w celu obliczenia podatku lub zaliczki odliczyć darowizny przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. na przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o COVID-19:

1. podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19;

2. Agencji Rezerw Materiałowych z przeznaczeniem na cele wykonywania zadań ustawowych;

3. Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych z przeznaczeniem na cele wykonywania działalności statutowej; 4. domom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowniom, schroniskom dla osób bezdomnych, w tym z usługami opiekuńczymi, ośrodkom wsparcia, rodzinnym domom pomocy oraz domom pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507, 1622, 1690, 1818 i 2473).

W tym miejscu należy wyjaśnić, że zastosowany w dyspozycji tego artykułu termin "przeciwdziałanie COVID˗ 19" - zgodnie z definicją legalną zawartą w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID˗ 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.), zwanej: "ustawą o COVID˗ 19" - oznacza wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno˗ gospodarczych, zakażeń i choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS˗ CoV˗ 2 (art. 2 ust. 1 w związku z art. 2 ust. 2 powyższej ustawy).

W myśl wskazanego wyżej art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a, wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b oraz o darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Wysokość składek i wpłat ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Zauważyć należy, że na podstawie art. 52n ust. 4 ww. ustawy, w zakresie nieuregulowanym, do (wskazanych w dyspozycji art. 52n ustawy) darowizn, stosuje się odpowiednio przepisy art. 6 ust. 2, art. 26 ust. 6, 6b, 6c, 6f, ust. 7 pkt 1 i 2, ust. 13a i 15 oraz art. 45 ust. 3a.

Oznacza to, że ustawodawca - rozszerzając dopuszczalny katalog wydatków pomniejszających dochód podatnika - zachował integralność w ich stosowaniu.

Podkreślenia wymaga jednak okoliczność, że odliczeniu podlegać mogą tylko takie darowizny, które nie zostały odliczone na podstawie przywołanego powyżej art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bądź na mocy art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne.

Przepis art. 52n ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sposób autonomiczny reguluje wysokość dopuszczalnych (z tego tytułu) odliczeń.

I tak, zgodnie z art. 52n ust. 2 ww. ustawy, w przypadku darowizny przekazanej:

1.

do dnia 30 kwietnia 2020 r. ˗ odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200% wartości darowizny;

2.

w maju 2020 r. ˗ odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150% wartości darowizny;

3.

od dnia 1 czerwca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. ˗ odliczeniu podlega kwota odpowiadająca wartości darowizny.

W myśl art. 52n ust. 2a przywołanej wyżej ustawy, odliczenie, o którym mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 2, przysługuje również w przypadku, gdy przekazanie darowizny nastąpiło przy udziale organizacji pożytku publicznego, jeżeli:

1.

przekazanie darowizny tej organizacji przez podatnika, a następnie przez tę organizację podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3, nastąpiło w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r. oraz

2.

organizacja ta przekazała podatnikowi pisemną informację o miesiącu przekazania środków pochodzących z darowizny oraz nazwie podmiotu, na rzecz którego te środki zostały przekazane.

Wskazać również należy, że podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego (art. 26 ust. 6 pkt 6b omawianej ustawy).

W przypadku zwrotu dokonanej darowizny, obdarowany jest obowiązany przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej podatnikowi darowiźnie, w terminie miesiąca od dnia dokonania zwrotu (art. 26 ust. 6 pkt 6c powyższej ustawy).

Stosownie do treści art. 26 ust. 6 pkt 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a przywołanej ustawy, wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 26 ust. 13a przywołanej ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią art. 45 ust. 3a wskazanej wyżej ustawy, jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Jak wskazuje Minister Finansów w objaśnieniach z dnia 21 lipca 2020 r. sprawie nowych preferencji stosowanych w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, prawo do odliczenia przysługuje darczyńcy, który jest podatnikiem:

1.

podatku dochodowego od osób fizycznych obliczanego na ogólnych zasadach według:

* skali podatkowej (art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),

* 19% stawki podatku dla przedsiębiorców (art. 30c ww. ustawy),

2.

zryczałtowanego podatku dochodowego obliczanego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

3.

podatku dochodowego od osób prawnych.

Z uzasadnienia do projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 299) wynika, że "Co do zasady, odliczenie będzie dokonywane w zeznaniu podatkowym. Wyjątek stanowić będą podatnicy uzyskujący przychody z działalności gospodarczej, najmu lub dzierżawy, którzy będą mogli stosować ulgę w trakcie roku przy obliczaniu zaliczek na podatek. Odliczeniu nie będą podlegały darowizny zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zwrócone w jakiejkolwiek formie lub odliczone na podstawie innych przepisów o podatku dochodowym, np. przepisów ustawy o ryczałcie. W zeznaniu podatkowym darczyńca będzie wskazywał kwotę dokonanej darowizny, kwotę, dane obdarowanego."

Ponadto w informacji: "Darowizny przekazane na walkę z COVID-19" zamieszczonej na stronie: https://www.podatki.gov.pl/pit/ulgi-odliczenia-i-zwolnienia/darowizny-na-covid-19/, Ministerstwo Finansów wskazało:

"Realizacja odliczenia w trakcie roku podatkowego następuje przy:

* obliczaniu zaliczek na podatek przez podatników, którzy osiągają dochody z działalności gospodarczej, z najmu, dzierżawy, które są opodatkowane przy zastosowaniu skali podatkowej,

* obliczaniu miesięcznego (kwartalnego) ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W zeznaniu rocznym (PIT-36, PIT-37 lub PIT-28) należy wykazać kwotę (wartość) przekazanej darowizny, kwotę (wartość) odliczonej darowizny oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego."

Z całokształtu przytoczonych wyżej regulacji wynika, że darowizna spełniająca wyżej wymienione kryteria, dokonana na rzecz podmiotów wykonujących działalność leczniczą (wpisanych do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID˗ 19) może zostać przez podatnika odliczona od podstawy odliczenia podatku w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy lub w trakcie roku podatkowego przy obliczaniu zaliczki na podatek.

Oznacza to, że Podatnicy nie muszą czekać z odliczeniami darowizn do rozliczenia rocznego. Podatnicy, którzy są obowiązani do samodzielnej wpłaty zaliczek na podatek w trakcie roku (do przychodów z działalności gospodarczej, najmu, dzierżawy, działów specjalnych produkcji rolnej) oraz zaliczki te obliczają z uwzględnieniem podstawy obliczenia podatku (podstawy opodatkowania), o której mowa w art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, bądź art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczeń tych mogą dokonać przy obliczaniu zaliczki na podatek. Końcowe rozliczenie następuje w tych przypadkach w zeznaniu rocznym.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną w formie podatku liniowego. Zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych płaci miesięcznie. W dniu 1 kwietnia 2020 r. wpłacił na rachunek bankowy Szpitala darowiznę pieniężną w wysokości 50 000 zł. Następnie na podstawie art. 52n ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zmniejszył podstawę naliczania zaliczki o 200% wpłaconej darowizny pieniężnej, tj. o kwotę 100 000 zł. Na moment dokonania darowizny podmiot obdarowany przez Niego był podmiotem wymienionym na liście podmiotów wykonujących działalność leczniczą, zgodnie z art. 7 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Wnioskodawca nie zaliczył oraz nie zaliczy wartości przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów. Przekazana przez Niego darowizna nie zostanie Mu zwrócona w jakiejkolwiek formie. Wnioskodawca wykaże przekazaną darowiznę w zeznaniu podatkowym za 2020 r., o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, że jeżeli wskazana we wniosku darowizna została przekazana w celu przeciwdziałania COVID˗ 19, a więc stanowiła czynność związaną ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych, zakażeń i choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS˗ CoV˗ 2, to Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia darowizny dokonanej na rzecz podmiotu wykonującego działalność leczniczą od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 w wysokości ustalonej stosownie do art. 52n ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poprzez zmniejszenie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za kwiecień 2020 r.

Po zakończeniu roku podatkowego kwotę odliczeń z tytułu przekazanej darowizny na przeciwdziałanie pandemii COVID-19 należy wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36L składanym do właściwego urzędu skarbowego. W zeznaniu należy wykazać kwotę (lub wartość - w przypadku darowizn rzeczowych) przekazanej darowizny, kwotę odliczonej darowizny oraz dane identyfikujące obdarowanego.

W sytuacji zwrotu odliczonej darowizny (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym podatnik otrzymał ten zwrot, należy doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Końcowo zaznaczyć należy, że tutejszy Organ wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl