0113-KDIPT2-1.4011.605.2018.1.BO - Opodatkowanie dochodów z najmu nieruchomości położonych w Wielkiej Brytanii oraz dochodów ze stosunku pracy wykonywanej na terytorium Polski i emerytur otrzymywanych z brytyjskiego systemu emerytalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.605.2018.1.BO Opodatkowanie dochodów z najmu nieruchomości położonych w Wielkiej Brytanii oraz dochodów ze stosunku pracy wykonywanej na terytorium Polski i emerytur otrzymywanych z brytyjskiego systemu emerytalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 19 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z najmu nieruchomości położonych w Wielkiej Brytanii oraz dochodów ze stosunku pracy wykonywanej na terytorium Polski i emerytur otrzymywanych z brytyjskiego systemu emerytalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania w Polsce. Podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca nie posiada miejsca zamieszkania w Wielkiej Brytanii i nie podlega tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna posiadająca miejsce zamieszkania w Polsce i podlegająca w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, opodatkowuje w Polsce dochody ze stosunku pracy (praca jest wykonywana na terytorium Polski) oraz dochody z emerytur otrzymywanych z brytyjskiego systemu emerytalnego, mających charakter periodyczny. Zgodnie bowiem z art. 17 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych z dnia 20 lipca 2006 r. (dalej "Konwencja") - z zastrzeżeniem postanowień art. 18 ust. 2 niniejszej Konwencji - emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (art. 17 ust. 1 Konwencji). Bez względu na postanowienia ust. 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego, utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie (art. 17 ust. 2). Dochody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i są wykazywane przez Wnioskodawcę w składanym zeznaniu rocznym.

Wnioskodawca osiąga także dochody z najmu nieruchomości położonych na terytorium Wielkiej Brytanii. Nieruchomości wchodzą w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Przychody z najmu są uzyskiwane ze źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza". Wnioskodawca zamierza złożyć, zgodnie z właściwymi przepisami i w odpowiednich terminach, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów ze źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza" (w tym uzyskiwanych w ramach tego źródła dochodów z najmu nieruchomości położonych na terytorium Wielkiej Brytanii), na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy dochód z najmu nieruchomości wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, położonych na terytorium Wielkiej Brytanii, z którego to najmu przychody zaliczane są do źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza" podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce?

2. Czy w przypadku złożenia przez Wnioskodawcę skutecznego oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów ze źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza" (w tym uzyskiwanych w ramach tego źródła dochodów z najmu nieruchomości położonych na terytorium Wielkiej Brytanii), na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody (dochody) z najmu nieruchomości położonych na terytorium Wielkiej Brytanii dodaje się, zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do dochodów ze stosunku pracy oraz dochodów z emerytury, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustala się stopę procentową podatku do tak obliczonej sumy dochodów, którą następnie stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do dochodów ze stosunku pracy oraz dochodów z emerytury?

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania 1, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). W myśl art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 6 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (Polsce) z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego lub leśnego) położonego w drugim Umawiającym się Państwie (Wielkiej Brytanii), może być opodatkowany w tym drugim Państwie. Zgodnie z art. 6 ust. 2 Konwencji - określenie "majątek nieruchomy" ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do stałych lub zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych: statki morskie i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego. Stosownie do zapisów art. 6 ust. 3 ww. Konwencji - postanowienia ust. 1 niniejszego artykułu stosuje się do dochodu osiągniętego z bezpośredniego użytkowania, dzierżawy lub innego rodzaju użytkowania majątku nieruchomego. Zgodnie z art. 6 ust. 4 cyt. Konwencji, postanowienia ust. 1 i 3 niniejszego artykułu stosuje się również do dochodu z majątku nieruchomego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. a ww. Konwencji - jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji podlega opodatkowaniu w Zjednoczonym Królestwie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania. Jeżeli zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, Polska może, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub zysków majątkowych takiej osoby, uwzględnić zwolniony dochód (art. 22 ust. 2 lit. c) ww. Konwencji). Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z najmu nieruchomości wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, położonych na terytorium Wielkiej Brytanii, z którego to najmu przychody zaliczane są do źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza", nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce, gdyż w Polsce jest zwolniony z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania 2, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). W myśl art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. Konwencji, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (Polsce) z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego lub leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie (Wielkiej Brytanii), może być opodatkowany w tym drugim Państwie. Zgodnie z art. 6 ust. 2 Konwencji, określenie "majątek nieruchomy" ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do stałych lub zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych: statki morskie i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego. Stosownie do zapisów art. 6 ust. 3 ww. Konwencji, postanowienia ust. 1 niniejszego artykułu stosuje się do dochodu osiągniętego z bezpośredniego użytkowania, dzierżawy lub innego rodzaju użytkowania majątku nieruchomego. Zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. Konwencji, postanowienia ust. 1 i 3 niniejszego artykułu stosuje się również do dochodu z majątku nieruchomego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. a cyt. Konwencji - jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji podlega opodatkowaniu w Zjednoczonym Królestwie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania. Jeżeli zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, Polska może, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub zysków majątkowych takiej osoby, uwzględnić zwolniony dochód (art. 22 ust. 2 lit. c) ww. Konwencji). W myśl natomiast art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Z powyższych przepisów, w tym art. 6 ust. 4 cyt. Konwencji wynika, że skoro dochód z najmu nieruchomość wchodzących w skład przedsiębiorstwa osiągnięty za granicą, tj. w Wielkiej Brytanii, może być opodatkowany zarówno za granicą, jak i w Polsce, to w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, na podstawie cyt. art. 22 ust. 2 ww. Konwencji oraz art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się metodę wyłączenia, która polega na tym, że dochód uzyskany z tytułu najmu nieruchomości położonej za granicą, jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, jednakże dla ustalenia stawki podatku od pozostałych dochodów podatnika podlegających opodatkowaniu w Polsce (o ile takie dochody są osiągane) stosuje się stawkę podatku wyliczoną dla całego dochodu osiągniętego zarówno w Polsce, jak i za granicą (tzw. metoda wyłączenia z progresją).

Podsumowując, w przypadku metody wyłączenia z progresją przychody uzyskane za granicą są, na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, zwolnione od podatku w Polsce, ale mogą mieć wpływ na podatek płacony w Polsce. Zagraniczne przychody uwzględnia się do ustalania stopy procentowej, według której zapłaci się podatek od polskich przychodów (dochodów).

Dochody ze stosunku pracy i z emerytury podlegają opodatkowaniu wyłącznie według zasad przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody z najmu nieruchomości położonych na terytorium Wielkiej Brytanii, wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, z których przychody uzyskiwane są ze źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza", o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegają podatkowaniu według zasad przewidzianych w ww. ustawie, tj. na zasadach ogólnych - według skali podatkowej, lub w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stawka liniowa).

Dochody z najmu nieruchomości położonych na terytorium Wielkiej Brytanii, wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, z których przychody uzyskiwane są ze źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza", o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 wpłyną zatem na ustalenie stopy procentowej przy opodatkowaniu dochodów ze stosunku pracy i z emerytury, ale tylko wówczas, gdy dochód z najmu nieruchomości położonych na terytorium Wielkiej Brytanii, wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, z których przychody uzyskiwane są ze źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza", o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, będzie również opodatkowany na zasadach ogólnych (według skali).

Z powyższego wynika, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca skutecznie złoży pisemne oświadczenie, że uzyskane dochody z najmu nieruchomości położonych na terytorium Wielkiej Brytanii, wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, z których przychody uzyskiwane są ze źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza", o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, opodatkuje na zasadach określonych art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to dochody te będą zwolnione z opodatkowania w Polsce, a dochody z najmu nieruchomości położonych na terytorium Wielkiej Brytanii wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, z których przychody uzyskiwane są ze źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza", o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, opodatkuje na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy, nie będą miały również wpływu na opodatkowanie uzyskiwanych przez Wnioskodawcę i opodatkowanych na zasadach określonych w art. 27 cyt. ustawy dochodów ze stosunku pracy i emerytury.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 9 czerwca 2016 r., Nr ITPB1/4511-244/16/HD, wskazując, że: dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu uczestnictwa w czeskiej Spółce, podlegający opodatkowaniu w Czechach, jest zwolniony od opodatkowania w Polsce, przy czym z uwagi na opodatkowanie dochodów jednolitą 19% stawką podatku, dochód ten nie miał wpływu na wysokość zobowiązania podatnika w Polsce. Dochód ten nie miał wpływu na wysokość opodatkowania dochodów uzyskanych zarówno z pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i z tytułu umowy o pracę oraz nie podlegał wykazaniu w zeznaniu PIT-36L i PIT-37 za 2013 r.

Podobne stanowisko zajmuje też Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w odniesieniu do bardzo podobnej sytuacji, tj. w przypadku osiągania przez podatników dochodów z najmu nieruchomości położonych na terytorium Wielkiej Brytanii uzyskiwanych ze źródła "najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa", o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednoczesnego uzyskiwania przez tych podatników przychodów ze stosunku pracy w Polsce, w przypadku złożenia przez podatnika oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z najmu (w tym nieruchomości położonych za granicą), w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, czego przykładem są poniższe interpretacje:

* Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 marca 2018 r., Nr 0115-KDIT3.4011.39.2018.2.WM, w której wskazał: "Skoro zgodnie z art. 6 ust. 1 umowy, dochód z najmu osiągnięty za granicą może być opodatkowany zarówno za granicą, jak i w Polsce, to w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, na podstawie cytowanych art. 22 ust. 2 Konwencji oraz art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosuje się metodę wyłączenia, która polega na tym, że dochód uzyskany z tytułu najmu nieruchomości położonej za granicą, jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, jednakże dla ustalenia stawki podatku od pozostałych dochodów podatnika podlegających opodatkowaniu w Polsce (o ile takie dochody są osiągane) stosuje się stawkę podatku wyliczoną dla całego dochodu osiągniętego zarówno w Polsce, jak i za granicą (tzw. metoda wyłączenia z progresją). Zatem w przypadku metody wyłączenia z progresją dochody uzyskane za granicą są na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zwolnione od podatku w Polsce, ale dochody te uwzględnia się do ustalania stopy procentowej, według której zapłaci się podatek od polskich przychodów (dochodów) opodatkowanych według skali podatkowej. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, iż przychody uzyskane przez Wnioskodawczynię z tytułu najmu nieruchomości położonej w Wielkiej Brytanii nie podlegają w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni opłacająca ryczałt od przychodów ewidencjonowanych płaci określoną stawkę ryczałtu, wynikającą z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zastosowanie metody wyłączenia z progresją nie wpłynie na zmianę stawki ryczałtu. Wskazać również należy, iż z konstrukcji zeznania PIT-28 oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego nie wynika obowiązek wykazania przychodów osiągniętych przez Wnioskodawczynię z najmu nieruchomości położonej na terytorium Wielkiej Brytanii razem z przychodami osiągniętymi w Polsce z tytułu najmu nieruchomości położonej w Polsce, opodatkowanymi ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Podsumowując, przychód uzyskany z najmu domu w Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii. W Polsce dochód ten pozostanie dochodem zwolnionym z opodatkowania. W związku z wyborem formy opodatkowania przychodu z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do wykazania przychodu uzyskanego z najmu domu w Wielkiej Brytanii w zeznaniu podatkowym PIT-28 składanym w Polsce. Konsekwencją wyboru formy opodatkowania przychodu z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest również to, że przychód z najmu domu w Wielkiej Brytanii nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, Wnioskodawczyni nie jest zatem również zobowiązana - w związku z uzyskaniem przychodów z najmu - do składania zeznania PIT-36",

* Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 marca 2018 r., Nr 0114-KDIP3-3.4011.467.2017.2.JK2, w której wskazał: "Skoro zgodnie z art. 6 ust. 1 umowy, dochód z najmu osiągnięty za granicą może być opodatkowany zarówno za granicą, jak i w Polsce, to w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, na podstawie cytowanych art. 22 ust. 2 Konwencji oraz art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się metodę wyłączenia, która polega na tym, że dochód uzyskany z tytułu najmu nieruchomości położonej za granicą, jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, jednakże dla ustalenia stawki podatku od pozostałych dochodów podatnika podlegających opodatkowaniu w Polsce (o ile takie dochody są osiągane) stosuje się stawkę podatku wyliczoną dla całego dochodu osiągniętego zarówno w Polsce, jak i za granicą (tzw. metoda wyłączenia z progresją). Zatem w przypadku metody wyłączenia z progresją dochody uzyskane za granicą są na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zwolnione od podatku w Polsce, ale dochody te uwzględnia się do ustalania stopy procentowej, według której zapłaci się podatek od polskich przychodów (dochodów) opodatkowanych według skali podatkowej. Dochody z najmu wpłyną zatem na ustalenie stopy procentowej przy opodatkowaniu dochodów uzyskanych z emerytury polskiej i angielskiej, ale tylko wówczas gdy dochód z najmu będzie również opodatkowany na zasadach ogólnych (według skali)".

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku złożenia przez Wnioskodawcę skutecznego oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów ze źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza" (w tym uzyskiwanych w ramach tego źródła dochodów z najmu nieruchomości położonych na terytorium Wielkiej Brytanii), na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodów ze źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza" (w tym uzyskiwanych w ramach tego źródła dochodów z najmu nieruchomości położonych na terytorium Wielkiej Brytanii), nie dodaje się do dochodów ze stosunku pracy oraz dochodów z emerytury, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach określonych w ww. ustawie, stosownie do art. 27 ust. 8 cyt. ustawy, a w konsekwencji - nie ustala się stopy procentowej podatku do tak obliczonej sumy dochodów i tak ustalonej stopy procentowej nie stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do dochodów ze stosunku pracy oraz dochodów z emerytury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku opis będzie różnił się od zdarzeń przyszłych występujących w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałych zdarzeń przyszłych. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe będą zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl