0113-KDIPT2-1.4011.600.2019.1.ISL - Ustalenie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej w sytuacji otrzymania decyzji o wsparciu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.600.2019.1.ISL Ustalenie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej w sytuacji otrzymania decyzji o wsparciu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni - przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2019 r. (data wpływu 15 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej w sytuacji otrzymania decyzji o wsparciu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą wyłącznie jako wspólnik Spółka cywilnej (NIP...). Poza Spółką Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza Wnioskodawczyni obejmuje produkcję odzieży oraz dodatków do odzieży. Spółka cywilna zobowiązana jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie ustawy o rachunkowości. Rok obrotowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Spółka cywilna jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni opodatkowuje dochody osiągane z działalności gospodarczej w ramach Spółki na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 19% podatkiem liniowym. Spółka cywilna, której wspólnikiem jest Wnioskodawczyni, zamierza uzyskać decyzję o wsparciu, o której mowa w art. 13, art. 14 ust. 1 i 2 oraz art. 15 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162, z późn. zm.) w związku z § 3, § 4, § 7 i § 8 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713), w związku z § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia obszarów i przypisania ich zarządzającym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1698) oraz w związku z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie powierzania zarządzającemu specjalną strefą ekonomiczną wydawania decyzji o wsparciu oraz wykonywania kontroli decyzji o wsparciu (Dz. U. z 2018 r. poz. 1706). Wnioskodawczyni oraz Spółka cywilna, której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem, nie posiada i nigdy nie posiadała zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Decyzja o wsparciu jest podstawą korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącego działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, prowadzonej na terenie wskazanym w treści decyzji o wsparciu (w ramach dostępnego na podstawie decyzji o wsparciu limitu zwolnienia). Wnioskodawczyni planuje również stosować, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stawkę 19% dla celów opodatkowania działalności niepodlegającej zwolnieniu na podstawie decyzji o wsparciu oraz dla celów określenia stopnia wykorzystania dostępnego limitu zwolnienia na podstawie decyzji o wsparciu (w odniesieniu do dochodu z działalności, która podlega temu zwolnieniu).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy po uzyskaniu decyzji o wsparciu Wnioskodawczyni może być dalej opodatkowana 19% podatkiem liniowym?

Zdaniem Wnioskodawczyni, po uzyskaniu decyzji o wsparciu może być nadal opodatkowana 19% podatkiem liniowym, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), podatnikom opodatkowanym podatkiem liniowym, określonym w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie przysługuje prawo do zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to jest z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 482, z późn. zm.).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje jednak zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 63b w zakresie dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162, z późn. zm.). Wskazany przepis (art. 21 ust. 1 pkt 63b) ma zastosowanie do zwolnienia Wnioskodawczyni na podstawie uzyskanej decyzji o wsparciu. Stosowanie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostało zawężone, tak jak to ma miejsce w przypadku przepisu art. 21 ust. 1 pkt 63a tejże ustawy, tylko do podatników opodatkowanych na podstawie skali podatkowej określonej w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Wnioskodawczyni jest zdania, że może być nadal opodatkowana 19% podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednocześnie korzystać z przywilejów przysługujących podmiotom, dla których wydano decyzję o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 9 ust. 2 tej ustawy stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl natomiast art. 21 ust. 5a ww. ustawy, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 21 ust. 5cc powołanej ustawy, przepisów ust. 1 pkt 63a i 63b nie stosuje się, jeżeli:

1.

osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu następuje w związku z zawarciem umowy lub dokonaniem innej czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, dokonanych przede wszystkim w celu uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego, lub

2.

czynności, o których mowa w pkt 1, nie mają rzeczywistego charakteru, lub

3.

podatnik korzystający ze zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, dokonuje czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, w tym związanych z działalnością nieobjętą tymi zwolnieniami, których głównym lub jednym z głównych celów jest uniknięcie opodatkowania lub uchylenie się od opodatkowania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą wyłącznie jako wspólnik Spółki cywilnej. Spółka cywilna zobowiązana jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie ustawy o rachunkowości. Spółka cywilna jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni opodatkowuje dochody osiągane z działalności gospodarczej w ramach Spółki na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 19% podatkiem liniowym. Spółka cywilna, której wspólnikiem jest Wnioskodawczyni, zamierza uzyskać decyzję o wsparciu, o której mowa w art. 13, art. 14 ust. 1 i 2 oraz art. 15 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162, z późn. zm.) w związku z § 3, § 4, § 7 i § 8 ust. 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713) w związku z § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia obszarów i przypisania ich zarządzającym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1698) oraz w związku z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie powierzania zarządzającemu specjalną strefą ekonomiczną wydawania decyzji o wsparciu oraz wykonywania kontroli decyzji o wsparciu (Dz. U. z 2018 r. poz. 1706). Wnioskodawczyni oraz Spółka cywilna, której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem, nie posiada i nigdy nie posiadała zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Decyzja o wsparciu jest podstawą korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącego działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, prowadzonej na terenie wskazanym w treści decyzji o wsparciu (w ramach dostępnego na podstawie decyzji o wsparciu limitu zwolnienia). Wnioskodawczyni planuje również stosować, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stawkę 19% dla celów opodatkowania działalności niepodlegającej zwolnieniu na podstawie decyzji o wsparciu oraz dla celów określenia stopnia wykorzystania dostępnego limitu zwolnienia na podstawie decyzji o wsparciu (w odniesieniu do dochodu z działalności, która podlega temu zwolnieniu).

W odniesieniu do powyższej kwestii należy w pierwszej kolejności odwołać się do przepisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji.

Zgodnie z treścią art. 3 tej ustawy, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej "wsparciem", jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż.

W myśl art. 4 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawczyni wskazała, że opodatkowuje dochody uzyskiwane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z kolei z treści art. 30c ust. 2 ww. ustawy wynika, że podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a, wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b oraz o darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Wysokość składek i wpłat ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i przepisów ustawy o wspieraniu nowych inwestycji nie wynika brak możliwości zastosowania zwolnienia dochodu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy wybranej formie opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy.

Mając zatem na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że działalność Wnioskodawczyni prowadzona w formie Spółki cywilnej, w której jest wspólnikiem, po uzyskaniu decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji oraz spełnieniu warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dotyczących korzystania ze zwolnienia od opodatkowania dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej), może być dalej opodatkowana na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stawką 19% - dla celów opodatkowania działalności niepodlegającej zwolnieniu na podstawie decyzji o wsparciu oraz dla celów określenia stopnia wykorzystania dostępnego limitu zwolnienia na podstawie decyzji o wsparciu (w odniesieniu do dochodu z działalności, która podlega temu zwolnieniu).

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zaznaczyć, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie będzie zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl