0113-KDIPT2-1.4011.538.4.2020.MAP - PIT w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z dobrowolnych wpłat.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.538.4.2020.MAP PIT w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z dobrowolnych wpłat.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2020 r. (data wpływu 18 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2020 r. (data wpływu 25 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z dobrowolnych wpłat od... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 12 sierpnia 2020 r., Nr 0111-KDIB2-2.4015.49.2020.2.MM, 0113-KDIPT2-1.4011.538.2020.3.MAP, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 12 sierpnia 2020 r. (data doręczenia 19 sierpnia 2020 r.). W dniu 25 sierpnia 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 21 sierpnia 2020 r., nadane za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 21 sierpnia 2020 r.).

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą produkowanie podcastów oraz inne działania dziennikarskie. W ramach tej działalności rozpoczął cykliczną samodzielną produkcję internetowego programu (w formie podcastu) pod tytułem "..". Program ten realizowany jest w formie rozmów z ludźmi, relacji reporterskich z różnych miejsc na świecie i muzyki nawiązującej do tematów i miejsc, których dany odcinek programu dotyczy. Treść programów dotyczy wszystkich sfer życia: polityki, kultury, nauki, sportu, sztuki, technologii, medycyny, obyczajów, itd. W celu uzyskania środków pieniężnych niezbędnych na realizację tego programu Wnioskodawca założył swój profil w portalu internetowym.... Serwis ten umożliwia twórcom ogłaszanie się w celu zebrania wsparcia finansowego od darczyńców, nazywanych.... Osoby te, chętne dobrowolnie wspierać twórców, w tym dziennikarzy, dokonują wpłat za pośrednictwem portalu... i mogą zadeklarować wsparcie w postaci równych, miesięcznych wpłat lub jednorazowej pomocy finansowej. Osoba korzystająca z tego serwisu - twórca może samodzielnie ustanowić progi wpłat (np. 5 zł miesięcznie, 10 zł miesięcznie, 20 zł miesięcznie, itp.). Wspierający, dokonujący wpłat na rzecz twórcy za pomocą platformy..., mają pełną dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do stałego, cyklicznego przekazywania zadeklarowanych wpłat. Portal po pobraniu prowizji dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy twórcy (w tym przypadku Wnioskodawcy). Wnioskodawca ustanowił następujące progi wpłat od darczyńców, zwanych na portalu..., którzy zdecydują się na wspieranie Jego działalności w postaci cyklicznej produkcji programu (w formie podcastu) pod tytułem "...": 5 zł, 10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł, 500 zł i 1 000 zł miesięcznie.

Ponadto Wnioskodawca wskazał na swoim profilu na portalu..., że w zależności od kwot wpłat, dokonanych na Jego rzecz za pośrednictwem portalu, wpłacający otrzymają podziękowania, czy też symboliczne wyrażenie Jego wdzięczności w następującej postaci:

a.

wskazania, że wpłacając 5 zł, wpłacający staje się... programu "...";

b.

przesyłania przez Wnioskodawcę mailem, dla wpłacającego 10 zł miesięcznie, autorskiego przeglądu prasy Wnioskodawcy w formie linków do tekstów i innych form przekazu z mediów światowych wraz z komentarzem oraz zaproszenia wpłacającego do zamkniętej grupy na..., gdzie Wnioskodawca dzieli się swoją wiedzą i radą oraz zamieszcza informacje o pisanych tekstach i planowanych wydarzeniach ze swoim udziałem (przy czym taki przegląd prasy oraz uczestnictwo w zamkniętej grupie na. Wnioskodawca udostępnia nieodpłatnie również innym, wybranym przez siebie osobom);

c.

przesyłania przez Wnioskodawcę mailem, dla wpłacającego 20 zł miesięcznie, autorskiej zapowiedzi programu "..." oraz wspomnianego powyżej autorskiego przeglądu prasy;

d.

przesyłania przez Wnioskodawcę mailem, dla wpłacającego 50 zł miesięcznie, autorskiej zapowiedzi programu "...", wspomnianego powyżej autorskiego przeglądu prasy oraz wolnego wstępu na wszystkie wydania "..." nadawanego na żywo z udziałem publiczności (przy czym od innych osób mających wstęp na takie wydania na żywo Wnioskodawca nie pobiera żadnych opłat);

e.

przekazywania przez Wnioskodawcę wpłacającemu 100 zł przez co najmniej 3 miesiące jednej z książek, których autorem jest Wnioskodawca oraz wspomnianych powyżej: autorskiej zapowiedzi programu "...", wspomnianego powyżej autorskiego przeglądu prasy, zaproszenia wpłacającego do zamkniętej grupy na... oraz wolnego wstępu na wszystkie wydania "..." nadawanego na żywo.

Natomiast w przypadku wpłat w wysokości:

a.

500 zł miesięcznie, Wnioskodawca zobowiązuje się wskazać wpłacającego w każdym odcinku programu "..." (w sposób wskazany przez wpłacającego) z zaznaczeniem, że program ten powstał dzięki wsparciu konkretnego wpłacającego, spotkać się osobiście z wpłacającym oraz przekazać jedną z książek, których autorem jest Wnioskodawca, wspomnianą powyżej autorską zapowiedź programu "...", wspomniany powyżej autorski przegląd prasy, zaprosić wpłacającego do zamkniętej grupy na..., przekazać wolny wstęp na wszystkie wydania "..." nadawanego na żywo z udziałem publiczności;

b.

1 000 zł miesięcznie, Wnioskodawca zobowiązuje się wskazać nazwisko (albo firmę) wpłacającego w każdej audycji Wnioskodawcy w okresie takiej miesięcznej subskrypcji jako producenta programu a ponadto oferuje wpłacającemu możliwość odwiedzenia ekipy programu "..." w trakcie pracy przy nagrywaniu programu w studio i osobistego spotkania z wpłacającym na rozmowę.

Brak jest ścisłego powiązania pomiędzy decyzją Wnioskodawcy o produkcji kolejnych odcinków programu pod tytułem "..." a wysokością wpłat uzyskanych od... za pośrednictwem portalu.... Innymi słowy, Wnioskodawca produkował, produkuje i będzie produkować ten program niezależnie od wysokości wsparcia od.... Tym samym środki pieniężne otrzymywane od... nie są jakimkolwiek rodzajem składki na konkretny odcinek programu, którego produkcja wymagałaby zebrania określonej kwoty pieniędzy. Wnioskodawca traktuje wpłaty od... w wysokości progów 5 zł, 10 zł, 20 zł, 50 zł i 100 zł jako darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego... wraz z wysokością dokonanych przez nich wpłat. W związku z tym, na bieżąco zna wysokości wpłat narastająco od każdego.... Wnioskodawca ocenia, czy wpłaty od danego... mieszczą się w limicie nieopodatkowanych darowizn, których wysokość zależy od zaliczenia danego... do jednej z grup podatkowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn. Natomiast wpłaty od... w wysokości 500 zł i 1 000 zł, z uwagi na świadczenia, które takim... oferuje traktuje jako przychody z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej, czyli jako przychody w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W piśmie z dnia 21 sierpnia 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił, że w związku z sytuacją pandemiczną żadne wydanie "..." na żywo nie odbyło się. Działalność gospodarczą prowadzi od dnia 17 sierpnia 1999 r. Korzysta z opodatkowania w formie podatku liniowego, sporządzając co miesiąc PIT-5L. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest okres od marca 2020 r. do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji. Jego miejscem zamieszkania w okresie będącym przedmiotem zapytania jest Polska. Ośrodek interesów osobistych i gospodarczych posiada w Polsce. Wnioskodawca nie zawiera żadnych umów z osobami dokonującymi wpłat w wysokości 500 zł i 1 000 zł na Jego rzecz za pośrednictwem portalu....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy wpłaty w wysokości 5 zł, 10 zł, 20 zł, 50 zł i 100 zł otrzymywane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem portalu... stanowią darowizny i podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn?

2. Czy wpłaty w wysokości 500 zł i 1 000 zł otrzymywane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem portalu... stanowią dla Wnioskodawcy przychody z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej czyli przychody w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytania Nr 1 dotyczącego podatku od spadków i darowizn wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy, czyli obdarowany, nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

W przypadku wpłat otrzymywanych przez Wnioskodawcę za pośrednictwem portalu... w wysokości:

a.

500 zł miesięcznie, Wnioskodawca zobowiązuje się wskazać wpłacającego w każdym odcinku programu "..." (w sposób wskazany przez wpłacającego) z zaznaczeniem, że program ten powstał dzięki wsparciu konkretnego wpłacającego, spotkać się osobiście z wpłacającym oraz przekazać jedną z książek, których autorem jest Wnioskodawca, autorską zapowiedź programu "...", autorski przegląd prasy, zaprosić wpłacającego do zamkniętej grupy na..., przekazać wolny wstęp na wszystkie wydania "..." nadawanego na żywo z udziałem publiczności;

b.

1 000 zł miesięcznie, Wnioskodawca zobowiązuje się wskazać nazwisko (albo firmę) wpłacającego w każdej audycji Wnioskodawcy w okresie takiej miesięcznej subskrypcji jako producenta programu a ponadto oferuje wpłacającemu możliwość odwiedzenia ekipy programu "..." w trakcie pracy przy nagrywaniu programu w studio i osobistego spotkania z wpłacającym na rozmowę.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazanie wpłacającego -..., w każdym odcinku programu "..." (w sposób wskazany przez wpłacającego) z zaznaczeniem, że program ten powstał dzięki wsparciu konkretnego wpłacającego, osobiste spotkanie Wnioskodawcy z wpłacającym -... oraz wskazanie nazwisko (albo firmy) wpłacającego w każdej audycji Wnioskodawcy jako producenta programu wykracza poza zakres wdzięczności za przekazanie przez... określonej kwoty na rzecz Wnioskodawcy. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, opisane powyżej działania Wnioskodawcy, do wykonania których zobowiązuje się wobec... wpłacających kwoty 500 zł i 1 000 zł stanowią pewnego rodzaju świadczenie na rzecz..., a ponadto... dokonując takich wpłat oczekuje uzyskania od Wnioskodawcy określonego świadczenia w opisanej powyżej postaci. Tym samym, w przypadku wpłat w wysokości 500 zł i 1 000 zł nie można już mówić o stosunku prawnym darowizny pomiędzy... a Wnioskodawcą. W związku z powyższym, wpłaty od... w wysokości 500 zł i 1 000 zł, stanowią dla Wnioskodawcy przychody z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej, czyli przychody w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z powyższego wynika zatem, że podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania.

Jednak, aby zastosowanie mogły znaleźć postanowienia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konkretnej sytuacji, u podatnika musi powstać przychód. Następnie przychód ten musi mieścić się w katalogu źródeł przychodów zdefiniowanych w ustawie podatkowej.

Dodatkowo przychód ten nie może podlegać wyłączeniu od opodatkowania - stosownie do przepisów art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak bowiem stanowi art. 2 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2019 r. poz. 1813, z późn. zm.), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia "darowizna", dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, że oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.

Z informacji przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą produkowanie podcastów oraz inne działania dziennikarskie. W ramach tej działalności rozpoczął cykliczną samodzielną produkcję internetowego programu (w formie podcastu). W celu uzyskania środków pieniężnych niezbędnych na realizację tego programu założył swój profil w portalu internetowym, który umożliwia twórcom ogłaszanie się w celu zebrania wsparcia finansowego od darczyńców. Wnioskodawca ustanowił następujące progi wpłat na wspieranie Jego działalności w postaci cyklicznej produkcji programu (w formie podcastu): 5 zł, 10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł, 500 zł i 1 000 zł miesięcznie. Wspierający, dokonujący wpłat na rzecz twórcy za pomocą platformy, mają pełną dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do stałego, cyklicznego przekazywania zadeklarowanych wpłat. Portal po pobraniu prowizji dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy. W przypadku wpłat w wysokości 500 zł miesięcznie, Wnioskodawca zobowiązuje się wskazać wpłacającego w każdym odcinku programu (w sposób wskazany przez wpłacającego) z zaznaczeniem, że program ten powstał dzięki wsparciu konkretnego wpłacającego, spotkać się osobiście z wpłacającym oraz przekazać jedną z książek, których autorem jest Wnioskodawca, wspomnianą powyżej autorską zapowiedź programu, wspomniany powyżej autorski przegląd prasy, zaprosić wpłacającego do zamkniętej grupy na..., przekazać wolny wstęp na wszystkie wydania programu nadawanego na żywo z udziałem publiczności. Natomiast, w odniesieniu do wpłat w wysokości 1 000 zł miesięcznie Wnioskodawca zobowiązuje się wskazać nazwisko (albo firmę) wpłacającego w każdej audycji Wnioskodawcy w okresie takiej miesięcznej subskrypcji jako producenta programu a ponadto oferuje wpłacającemu możliwość odwiedzenia ekipy w trakcie pracy przy nagrywaniu programu w studio i osobistego spotkania z wpłacającym na rozmowę. W każdym miesiącu Wnioskodawca otrzymuje od portalu listę osób wraz z wysokością dokonanych przez nich wpłat. Wnioskodawca nie zawiera żadnych umów z osobami dokonującymi wpłat w wysokości 500 zł i 1 000 zł na Jego rzecz za pośrednictwem portalu. Istotne elementy zdarzenia przyszłego wskazane zostały również w stanowisku gdzie Wnioskodawca podniósł, że w przypadku wpłat w wysokości 500 zł i 1 000 zł nie można już mówić o stosunku prawnym darowizny pomiędzy wpłacającym a Wnioskodawcą, ponieważ świadczenia przekazywane przez Wnioskodawcę wykraczają poza zakres wdzięczności za przekazanie przez osoby wpłacające określonych kwot na rzecz Wnioskodawcy i stanowią pewnego rodzaju świadczenie na rzecz tych osób.

W ślad za Wnioskodawcą należy uznać, że skoro zobowiązuje się On dokonywać świadczeń wzajemnych w odniesieniu do osób wpłacających kwoty w wysokości 500 zł oraz 1 000 zł, to wpłaty te nie mogą stanowić darowizny. Powyższe wpłaty nie podlegają zatem przepisom ustawy od spadków i darowizn i nie ma do nich zastosowania wyłączenie zawarte w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15. art. 17 ust. 1 pkt 6. 9.10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19. art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zauważyć należy, że skoro Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą, w ramach której funkcjonuje internetowy program, który generuje określone przychody, to jako element działalności gospodarczej, czyli zorganizowanej, prowadzonej w sposób ciągły i nastawionej na zysk, portal generuje przychody z działalności gospodarczej. Dodatkowo, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą produkowanie podcastów oraz inne działania dziennikarskie, a zatem tematyka realizowanych przez Niego programów jest tożsama z przedmiotem prowadzonej działalności.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że skoro jak wskazał Wnioskodawca wpłaty w wysokości 500 zł i 1 000 zł wiążą się z dokonaniem świadczenia wzajemnego z Jego strony, to stanowią przychód ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym.

Końcowo zaznaczyć należy, że tutejszy Organ wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różniło od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl