0113-KDIPT2-1.4011.205.2017.2.KO - Źródło przychodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości przez przedsiębiorcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.205.2017.2.KO Źródło przychodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości przez przedsiębiorcę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2017 r. (data wpływu 7 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2017 r. (data wpływu 7 września 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów ze sprzedaży udziału w nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w związku z czym pismem z dnia 25 sierpnia 2017 r., Nr 0113-KDIPT1-3.4012.416.2017.1.MWj; 0113-KDIPT2-1.4011.205.2017.1.KO, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 25 sierpnia 2017 r. (data doręczenia 29 sierpnia 2017 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 4 września 2017 r. (data wpływu 7 września 2017 r.), nadanym w dniu 5 września 2017 r.

W uzupełnieniu wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni od 12 marca 2010 r. jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 1,9969 ha i z tego tytułu korzysta ze zwolnienia z podatku VAT (rolnik ryczałtowy) na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Gospodarstwo zajmuje działkę nr 730 w.... Dodatkowo, Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych (prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów) i jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawczynię polega na produkcji odzieży ciążowej, odzieży ochronnej i roboczej (PKD 14.13.Z - Produkcja pozostałej odzieży wierzchniej).

Na podstawie załącznika nr 2 pkt 35 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawczyni działalności gospodarczej nie łączy z działalnością polegającą na prowadzeniu gospodarstwa rolnego.

Część przedmiotowej nieruchomości o pow. 1,40 ha jest przedmiotem dzierżawy od 5 maja 2015 r. Po podziale działki nr 730 na cztery odrębne działki, jest to część działki 730/4 o pow. 1,5935 ha.

Na części tej nieruchomości (obecnie działka nr 730/3) Wnioskodawczyni wybudowała budynek szwalni, który wpisała do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w prowadzonej działalności gospodarczej. Do środków trwałych nie wpisano gruntu, na którym wybudowano ww. budynek.

W wypisie z rejestru gruntów, wydanym przez Starostę Powiatu..., działka 730 oznaczona jest symbolem: Ba - tereny przemysłowe, ŁIV - łąki trwałe, RIIIb - grunty orne, W - ŁIV - grunty pod rowami. W obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy... działka 730 położona w obrębie..., gmina..., oznaczona jest: MU - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami. Działka 730 w... zlokalizowana jest w ciągu drogi powiatowej nr....

Do właścicieli nieruchomości zgłosiła się spółka "..." S.A. z... z propozycją odkupienia części powyższej działki z przeznaczeniem jej na działalność handlową.

Wnioskodawczyni w czerwcu 2017 r. podzieliła działkę 730 na działki:

* 730/1 o pow. 0,0234 ha (poszerzenie pasa wzdłuż drogi powiatowej);

* 730/2 o pow. 0,2600 ha (działka przeznaczona na sprzedaż dla spółki "..." S.A.);

* 730/3 o pow. 0,1200 ha (budynek szwalni, w którym Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą);

* 730/4 o pow. 1,5935 ha (działka rolna).

Wydzielona działka nr 730/2 o pow. 0,2600 ha będzie przeznaczona do sprzedaży i wchodzi do ustawowej współwłasności małżeńskiej. Obecnie jest wydzierżawiona spółce "..." S.A.

Powodem zbycia przedmiotowej działki jest chęć ograniczenia prowadzonej działalności rolniczej, a uzyskanymi ze sprzedaży działki pieniędzmi Wnioskodawczyni pragnie częściowo spłacić długi w bankach.

Wnioskodawczyni oświadcza, że przed zamiarem sprzedaży części działki gruntu nr ewidencyjny 730/2, nie podejmowała i nie zamierza podejmować jakichkolwiek czynności zmierzających do podniesienia wartości działki, działka nie jest ogrodzona ani uzbrojona, nie podejmowała żadnych działań marketingowych w celu jej sprzedaży.

Przedmiotowa działka od momentu zakupu, tj. od dnia 12 marca 2010 r. wykorzystywana była wyłącznie na cele rolnicze. Część działki o pow. 1,40 ha jest dzierżawiona i wykorzystywana na cele rolnicze. Na wydzielonej części działki nr 730/2, przy drodze powiatowej zlokalizowany jest budynek szwalni, ujęty w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni nie wnosiła o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tej działki. Wszelkie czynności dotyczące zmian wydzielenia, numeracji, przeznaczenia działki, dokonywane były wyłącznie z inicjatywy władzy lokalnej, tj. Rady Gminy, czy Wójta Gminy.

Wnioskodawczyni nabyła gospodarstwo rolne w drodze umowy sprzedaży, do majątku wspólnego z małżonkiem (ustawowa współwłasność małżeńska). Nabyte działki gospodarstwa rolnego nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności w zakresie obrotu nieruchomościami. Działka nr 730/2, przeznaczona do sprzedaży jest przedmiotem płatnej dzierżawy. Wydzielona działka 730/2 wchodzi w skład ustawowej współwłasności małżeńskiej Wnioskodawczyni. Przedmiotem zbycia będzie całość działki nr 730/2, jako ustawowa współwłasność małżeńska. Odpłatne zbycie działki 730/2 nie będzie nosiło znamion działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie jest wykonywane w celu zarobkowym w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu lub cudzy rachunek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

1. Czy sprzedaż działki nr 730/2, stanowiącej własność Wnioskodawczyni i Jej małżonka na zasadach ustawowej współwłasności małżeńskiej (użytkowanej rolniczo), podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Czy sprzedaż działki rolniczej nr 730/2, którą Wnioskodawczyni nabyła 12 marca 2010 r. na zasadach ustawowej współwłasności małżeńskiej, z przeznaczeniem nieruchomości na działalność rolniczą, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawczyni w odniesieniu do pytania oznaczonego Nr 2, dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych. Pytanie Nr 1, dotyczące podatku od towarów i usług będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przyszła transakcja sprzedaży działki nr 730/2 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są odpłatne zbycie nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku w którym nastąpiło nabycie.

Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość w 2010 r., użytkowała ją rolniczo, nie ujęła jej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej działalności gospodarczej. Będzie sprzedawała działkę nr 730/2 z majątku prywatnego. Dlatego sprzedaż tej działki, według Wnioskodawczyni, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, to przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia nie upłynęło 6 lat.

Jednak stosownie do art. 10 ust. 3 ww. ustawy, przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W świetle art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1 500 zł,

c.

składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

d.

składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z art. 22n ust. 3 nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

- wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 22a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi. Przy czym, w myśl art. 22c pkt 1 ww. ustawy, amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów - zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, że przychodami z działalności gospodarczej są:

* przychody z obrotu nieruchomościami (stanowiącymi towary handlowe lub wyroby gotowe w tej działalności),

* przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku używanych aktualnie w działalności, jak i

* przychody uzyskane ze sprzedaży tych składników majątku, które zostały z działalności gospodarczej z różnych względów wycofane, w tym z powodu jej likwidacji; jeżeli jednak między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia upłynęło 6 lat, to przychód ze sprzedaży tych składników majątku nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że przepis art. 14 ust. 1 powołanej ustawy nie wymienia wszystkich przychodów z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy. Natomiast przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy wskazuje na niektóre rodzaje przychodów zaliczanych również do przychodów z działalności gospodarczej.

Jak wykazuje analiza przytoczonych powyżej uregulowań prawa podatkowego, rodzajowy katalog przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza nie jest ograniczony. Wymienione kategorie przychodów mają charakter przykładowy (katalog otwarty). Przy kwalifikacji przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości decydujące znaczenie ma przedmiotowe i funkcjonalne powiązanie danego rodzaju przychodu ze źródłem jego uzyskania.

Stosunki majątkowe między małżonkami zostały uregulowane przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2017 r. poz. 682, z późn. zm.). Zgodnie z art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków, ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą zatem rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością - art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Dopiero z chwilą ustania wspólności ustawowej, co ma miejsce m.in. z chwilą ustania małżeństwa, wspólność ta ulega przekształceniu. Z chwilą ustania wspólności ustawowej małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym stanowiącym ich dorobek (art. 501 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni w dniu 12 marca 2010 r. nabyła gospodarstwo rolne o powierzchni 1,9969 ha w drodze umowy sprzedaży, do majątku wspólnego z małżonkiem (ustawowa współwłasność małżeńska). Nabyte działki gospodarstwa rolnego nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności w zakresie obrotu nieruchomościami. Dodatkowo, Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji odzieży ciążowej, odzieży ochronnej i roboczej (PKD 14.13.Z - Produkcja pozostałej odzieży wierzchniej), opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Gospodarstwo zajmuje jedną działkę nr 730. W wypisie z rejestru gruntów, wydanym przez Starostę Powiatu..., działka nr 730 oznaczona jest symbolem: Ba - tereny przemysłowe, ŁIV - łąki trwałe, RIIIb - grunty orne, W-ŁIV - grunty pod rowami. W obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działka 730 położona w obrębie..., gmina..., oznaczona jest: MU - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami.

Wnioskodawczyni w czerwcu 2017 r. podzieliła działkę nr 730 na działki:

* 730/1 o pow. 0,0234 ha (poszerzenie pasa wzdłuż drogi powiatowej);

* 730/2 o pow. 0,2600 ha (działka przeznaczona na sprzedaż dla spółki "..." S.A.);

* 730/3 o pow. 0,1200 ha (budynek szwalni, w którym Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą);

* 730/4 o pow. 1,5935 ha (działka rolna).

Do właścicieli nieruchomości zgłosiła się spółka "..." S.A. z propozycją odkupienia części powyższej działki z przeznaczeniem jej na działalność handlową. Wydzielona działka nr 730/2 wchodzi do ustawowej współwłasności małżeńskiej. Obecnie jest wydzierżawiona spółce "..." S.A. Przed zamiarem sprzedaży części działki gruntu nr 730/2, Wnioskodawczyni nie podejmowała i nie zamierza podejmować jakichkolwiek czynności zmierzających do podniesienia wartości działki. Działka nie jest ogrodzona, ani uzbrojona, nie podejmowała żadnych działań marketingowych w celu jej sprzedaży. Przedmiotowa działka od momentu zakupu, tj. od dnia 12 marca 2010 r. wykorzystywana była wyłącznie na cele rolnicze. Wnioskodawczyni nie wnosiła o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tej działki. Wszelkie czynności dotyczące zmian wydzielenia, numeracji, przeznaczenia działki dokonywane były wyłącznie z inicjatywy władzy lokalnej, tj. Rady Gminy, czy Wójta Gminy. Odpłatne zbycie działki nr 730/2 nie będzie nosiło znamion działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że skoro wydzielona działka nr 730/2, o której mowa we wniosku:

* nie została nabyta w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej i nie została przeznaczona na cele tej działalności,

* nie była i nie jest w istocie wykorzystywana w tej działalności, a w szczególności nie stanowiła środka trwałego, ani innych składników majątku (np. towarów handlowych) tej działalności,

to brak jest przesłanek, by uznać, że ww. działka, ma (miała) związek z prowadzoną przez Wnioskodawczynię pozarolniczą działalnością gospodarczą, czy też, że przychody ze sprzedaży tej działki zaliczać się będą do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, co skutkowałoby koniecznością opodatkowania dochodu osiągniętego ze sprzedaży ww. nieruchomości w ramach tego źródła przychodów. Zbycie działki nr 730/2 nie będzie także stanowić zbycia środka trwałego, towaru handlowego, czy też składnika majątku funkcjonalnie powiązanego z działalnością gospodarczą.

Podkreślić również należy, że istotne znaczenie ma również zamiar Wnioskodawczyni w chwili nabycia przedmiotowych nieruchomości. Jak wynika bowiem z treści wniosku, nieruchomość ta nie została nabyta z zamiarem jej wykorzystywania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, lecz stanowiła gospodarstwo rolne. Zatem przychód uzyskany z odpłatnego zbycia wskazanej we wniosku działki nr 730/2 nie będzie stanowił przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Skutki podatkowe sprzedaży ww. działki, która nie jest związana z działalnością gospodarczą, reguluje powołany powyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten formułuje generalną zasadę, że obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego powstaje w sytuacji sprzedaży nieruchomości (udziału w nieruchomości) dokonanej przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, za datę nabycia działki nr 730/2, od której liczy się upływ 5-letniego terminu, należy uznać odpowiednio datę nabycia tj. 2010 r. Tym samym, pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 a)-c) cytowanej ustawy w przypadku Wnioskodawczyni upłynął z końcem 2015 r.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku oraz jego uzupełnieniu opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że odpłatne zbycie udziału w działce nr 730/2, stanowiącej współwłasność Wnioskodawczyni, będzie miało miejsce po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, a w konsekwencji, nie będzie stanowiło dla Wnioskodawczyni źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że przychód uzyskany z odpłatnego zbycia tego udziału nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Końcowo tutejszy Organ zauważa, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest badanie i ustalanie, czy sprzedaż udziału w nieruchomości przez Wnioskodawczynię wypełnia znamiona prowadzenia działalności gospodarczej. Stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Tutejszy Organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wydając interpretacje indywidualne, Organ opiera swoje rozstrzygnięcie wyłącznie o przedstawione przez zainteresowaną we wniosku zdarzenie przyszłe i przyjmuje argumenty podnoszone przez Wnioskodawczynię bez ich weryfikowania. Nie można jednak wykluczyć, że właściwy organ podatkowy, prowadząc w przyszłości ewentualne postępowanie podatkowe, po przeanalizowaniu całokształtu zebranego materiału dowodowego, będzie mógł poczynić ustalenia prowadzące go do odmiennych wniosków niż zawarte w niniejszej interpretacji. Organ ten może zbadać całokształt podejmowanych przez Wnioskodawczynię działań oraz okoliczności planowanej sprzedaży wskazanego we wniosku udziału w nieruchomości, w tym w szczególności w zakresie pozwalającym stwierdzić, czy nie noszą one znamion pozarolniczej działalności gospodarczej. Wówczas interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Jednocześnie zauważyć należy, że wydając niniejszą interpretację indywidualną, tutejsze Organ oparł się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Wnioskodawczynię we wniosku. W tym też kontekście i zakresie, dokonano oceny przedstawionego we wniosku stanowiska Wnioskodawczyni.

Należy nadmienić, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn, zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawczyni i nie ma zastosowania do małżonka Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl