0113-KDIPT2-1.4011.144.2020.1.MD - Opodatkowanie kartą podatkową usług retuszu zdjęć.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.144.2020.1.MD Opodatkowanie kartą podatkową usług retuszu zdjęć.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni - przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 4 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania kartą podatkową usług retuszu zdjęć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2020 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni od 23 kwietnia 2019 r. prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przedmiotem tej działalności, zgodnie w wpisem do rejestru, jest działalność fotograficzna, sklasyfikowana pod kodem 74.20.Z. Wnioskodawczyni, w ramach prowadzonej działalności, wykonuje na zlecenie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, usługi retuszu zdjęć wykonanych przez osoby trzecie.

Wykonanie usług polega na:

* kadrowaniu,

* wyostrzaniu,

* zmianie kontrastu i tonacji kolorystycznej zdjęcia,

* usuwaniu zabrudzeń powstałych przy skanowaniu negatywów/odbitek - kurzu, smug, artefaktów powstałych przy skanowaniu,

* usuwaniu niedoskonałości - niedoskonałości skóry, poprawie kształtu oraz usuwaniu zabrudzeń (np. przetarcia/kurz na ścianach/podłodze).

Efektem wykonanej usługi jest zdjęcie w formacie cyfrowym po retuszu, który to efekt przekazywany jest drogą elektroniczną Zleceniodawcy. Działalność wykonywana przez Wnioskodawczynię prowadzona jest na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Zleceniodawcami są aktualnie wyłącznie przedsiębiorcy krajowi i zagraniczni. Zważywszy jednak na podjęcie współpracy z podmiotem zagranicznym, który stale zwiększa ilość zleceń, Wnioskodawczyni nie wyklucza, że w niedalekiej przyszłości jedynym Jej klientem stanie się ten podmiot zagraniczny. Wnioskodawczyni nie prowadzi żadnej innej pozarolniczej działalności gospodarczej, ani nie wykonuje prac na kasetach magnetowidowych.

Złożyła Ona wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej i zgłosiła we wniosku prowadzenie działalności fotograficznej. Decyzją z dnia 8 maja 2019 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego ustalił na 2019 r. wysokość zryczałtowanego podatku dochodowego. Wnioskodawczyni, usługi wykonuje osobiście, przy prowadzeniu działalności nie zatrudnia żadnych osób na podstawie umów cywilno-prawnych, ani nie zatrudnia pracowników. Nie korzysta z usług innych przedsiębiorstw i zakładów przy prowadzeniu działalności. Jedyne nabywane przez Nią usługi dotyczą księgowości. Nie pozostaje w związku małżeńskim oraz nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Z uwagi na fakt, że zakres usług wymieniowy w załączniku Nr 4 do ustawy jest węższy niż zakres objęty grupowaniem 74.20.Z, Wnioskodawczyni potwierdza, że wykonywane przez Nią usługi retuszu stanowią usługi powierzone w rozumieniu poz. 90 załącznika Nr 4 do ustawy oraz okoliczność, że jedynym zleceniodawcą może być podmiot zagraniczny (przy czym działalność prowadzona przez Wnioskodawczynię wykonywana jest na terytorium Polski). Powyższe nie wyklucza Jej z uprawnienia do opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego w formie kary podatkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie usług retuszu zdjęć wykonanych przez osoby trzecie wyłącznie na zlecenie przedsiębiorców, w tym w sytuacji, gdy jedynym zleceniodawcą będzie podmiot zagraniczny, po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 25 ustawy, uprawnia Wnioskodawczynię do opodatkowania dochodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawczyni: usługi retuszu wykonywane wyłącznie na zlecenie przedsiębiorców zagranicznych są usługami fotograficznymi, o których mowa w poz. 90 załącznika Nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i mieszczą się w zakresie wskazanym w poz. 90 załącznika Nr 4 do ustawy, a zatem Wnioskodawczyni, pomimo że zleceniodawcy mają siedzibę działalności poza terytorium Polski, przysługuje prawo opodatkowania dochodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, po spełnieniu warunków wynikających z art. 25 ustawy, w szczególności prowadzenia działalności przez Wnioskodawczynię na terytorium Polski.

Przepis art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - dalej u.z.p.d. - wskazuje, kto może płacić zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Zgodnie z dyspozycją art. 23 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku Nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

W części I tabeli, będącej załącznikiem Nr 3 do u.z.p.d., pod poz. 90, wymienione zostały zarówno usługi fotograficzne świadczone z wykorzystaniem urządzeń do samoczynnego automatycznego naświetlania odbitek (samoczynnych printerów), jak usługi pozostałe. Inne są tylko stawki podatku.

Zgodnie z PKD podklasa 74.20.Z obejmuje:

1.

usługi fotograficzne w zakresie: fotografii portretowej, zdjęć paszportowych, zdjęć do legitymacji, zdjęć z uroczystości ślubnych itp., fotografii komercyjnej, dla wydawców, dla potrzeb kreatorów mody, dla agentów handlu nieruchomościami lub dla celów turystyki, fotografii lotniczej, fotografii obiektów w ruchu, takiej jak: nagrywanie wideokaset z wydarzeń takich jak: śluby, spotkania, pokazy mody, itp.;

2.

obróbkę materiałów fotograficznych, taką jak: wywoływanie klisz, wykonywanie odbitek zdjęć, drukowanie i powiększanie z negatywów i taśm filmowych przyjętych od klienta, wywoływanie i wykonywanie odbitek zdjęć przez laboratoria fotograficzne, wywoływanie zdjęć (w godzinę) przez punkty zajmujące się ich ekspresowym wywoływaniem, z wyłączeniem sklepów sprzedających sprzęt fotograficzny, oprawianie slajdów, kopiowanie, restaurowanie i retuszowanie fotografii; działalność fotoreporterów;

3.

mikrofilmowanie dokumentów.

Wykonywane przez Wnioskodawczynię, opisane szczegółowo we wniosku usługi retuszu i kadrowania zdjęć, są bez wątpienia pozostałymi usługami fotograficznymi, o których mowa w poz. 90 załącznika Nr 3 do ustawy. Niemniej jednak zakres usług fotograficznych, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej szczegółowo został określony w poz. 90 załącznika Nr 4 do u.z.p.d. i jest węższy niż zakres objęty grupowaniem 74.20.Z.

Zgodnie z poz. 90 załącznika Nr 4 do ustawy, obejmuje on usługi fotograficzne w zakresie:

* wykonywania w zakładzie i poza zakładem fotografii, filmów i przeźroczy: portretowych, reportażowych, okolicznościowych, krajobrazowych, technicznych, itp.,

* wykonywania fotokopii,

* wykonywania prac powierzonych,

* sporządzania odbitek fotograficznych na papierze, porcelanie, itp.

Przedmiot działalności nie obejmuje prac wykonywanych na kasetach magnetowidowych. Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Wnioskodawczyni wykonuje na zdjęciach wykonanych przez osoby trzecie, prace powierzone przez Zleceniodawców w zakresie: kadrowania i wyostrzania zdjęć, zmiany kontrastu i tonacji kolorystycznej zdjęcia, usuwania zabrudzeń powstałych przy skanowaniu negatywów/odbitek - kurzu, smug, artefaktów powstałych przy skanowaniu, usuwania niedoskonałości, poprawy kształtu oraz usuwania zabrudzeń (np. przetarcia/kurz na ścianach/podłodze).

W ocenie Wnioskodawczyni, są to prace powierzone, o których mowa w pozycji 90 załącznika Nr 4 do ustawy, a zatem zakres świadczonych przez Wnioskodawczynię usług fotograficznych nie wyklucza Jej z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Oprócz konieczności spełniania ww. warunków dotyczących rodzaju i zakresu wykonywanych usług fotograficznych, dla zachowania prawa opodatkowania dochodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej podatnik musi przestrzegać warunków określonych w art. 25 ust. 1 pkt 1 -7 u.z.p.d.

Zgodnie z dyspozycją przytoczonego przepisu, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie;

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli;

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie;

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Wnioskodawczyni spełnia wszystkie wyżej wymienione warunki, tj. nie zatrudnia pracowników, zleceniobiorców ani nie korzysta z usług przedsiębiorców, nie prowadzi innej niż wymieniona w art. 23 działalności gospodarczej, działalność prowadzona jest na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni nie wytwarza wyrobów akcyzowych i nie pozostaje w związku małżeńskim oraz złożyła wniosek o opodatkowanie w formie karty podatkowej.

Wskazać również należy, że co do zasady prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest uzależnione od wykonywania działalności wyłącznie na rzecz ludności. Od powyższej zasady ustawodawca wprowadził kilka wyjątków. Dotyczą one wyłącznie:

* wykonywania usług w zakresie złotnictwa - jubilerstwa, wymienionych w części I tabeli pod poz. 4;

* usług wymienionych w części I tabeli pod poz. 70-76, w których to poza świadczeniami dla ludności dopuszczalne jest wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców, ale w rozmiarze nieprzekraczającym określonej kwoty przychodu rocznie; w poz. 70-76 wymieniono usługi w zakresie: robót budowlanych, sztukatorstwa, odgrzybiania budynków, cyklinowania, zduństwa, robót budowlanych instalacyjnych związanych z zakładaniem instalacji, studniarstwa,

* usług wykonywanych przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny w ramach wolnych zawodów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie prawa do karty podatkowej, z uwagi na świadczenie usług na rzecz odbiorców innych aniżeli ludność, ma charakter wyjątkowy i obowiązuje w ograniczonym zakresie. Ograniczenia takiego nie należy stosować szerzej, niż nakazuje u.z.p.d. Ponieważ wśród tych wyłączeń brak jest usług fotograficznych, ich świadczenie na rzecz firm nie wyłącza Wnioskodawczyni z możliwości opodatkowania przychodów na zasadach karty podatkowej. Świadcząc usługi w zakresie fotografii na rzecz podmiotów gospodarczych, Wnioskodawczyni może korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej, bez względu na kwotę obrotów uzyskiwanych z tytułu świadczenia ww. usług. Przychód uzyskiwany w wyniku świadczenia tych usług nie jest bowiem objęty ww. limitem rocznych przychodów.

Podkreślić należy również, że prawo do opodatkowania dochodów Wnioskodawczyni w formie karty podatkowej nie jest uzależnione od siedziby zleceniodawcy, na którego rzecz Wnioskodawczyni świadczy usługi, tylko od prowadzenia przez Wnioskodawczynię działalności na terytorium Polski, co ma miejsce w opisanym stanie faktycznym.

W konsekwencji, Wnioskodawczyni spełnia wszelkie warunki umożliwiające opodatkowanie osiąganych przez Nią dochodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie karty podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 43), osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący m.in. działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do ustawy, zwany dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku Nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Warunki opodatkowania w formie karty podatkowej określa art. 25 ww. ustawy. Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), usługi profesjonalne, naukowe i techniczne sklasyfikowane zostały w sekcji M.

Sekcja ta obejmuje m.in dział PKWiU oznaczony Nr 74, który zawiera pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną. Symbolem PKWiU 74.2 objęte są usługi fotograficzne. Natomiast usługi odnawiania i retuszowania fotografii sklasyfikowano pod symbolem PKWiU 74.20.32.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego.... który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.

Wskazać należy, że w części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, będącej załącznikiem Nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod poz. 90, wymienione zostały usługi fotograficzne: świadczone z wykorzystaniem urządzeń do samoczynnego automatycznego naświetlania odbitek (samoczynnych printerów) i usługi pozostałe.

Jak wynika natomiast z charakterystyki działalności usługowej i wytwórczo - usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej, będącej załącznikiem Nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne pod poz. 90 wskazano, że w zakres działalności obejmującej usługi fotograficzne wchodzi wykonywanie w zakładzie i poza zakładem fotografii, filmów i przeźroczy; portretowych, reportażowych, okolicznościowych, krajobrazowych, technicznych, itp., wykonywanie fotokopii, wykonywanie prac powierzonych, sporządzanie odbitek fotograficznych na papierze, porcelanie, itp. Przedmiot działalności nie obejmuje prac wykonywanych na kasetach magnetowidowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przedmiotem działalności, zgodnie w wpisem do rejestru, jest działalność fotograficzna, sklasyfikowana pod kodem 74.20.Z. Wnioskodawczyni, w ramach prowadzonej działalności wykonuje na zlecenie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, usługi retuszu zdjęć wykonanych przez osoby trzecie. Wykonanie usług polega na: kadrowaniu, wyostrzaniu, zmianie kontrastu i tonacji kolorystycznej zdjęcia, usuwaniu zabrudzeń powstałych przy skanowaniu negatywów/odbitek - kurzu, smug, artefaktów powstałych przy skanowaniu, usuwaniu niedoskonałości - niedoskonałości skóry, poprawie kształtu oraz usuwaniu zabrudzeń (np. przetarcia/kurz na ścianach/podłodze). Efektem wykonanej usługi jest zdjęcie w formacie cyfrowym po retuszu, który to efekt przekazywany jest drogą elektroniczną Zleceniodawcy. Działalność wykonywana przez Wnioskodawczynię prowadzona jest na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Zleceniodawcami są aktualnie wyłącznie przedsiębiorcy krajowi i zagraniczni. Zważywszy jednak na podjęcie współpracy z podmiotem zagranicznym, który stale zwiększa ilość zleceń Wnioskodawczyni nie wyklucza, że w niedalekiej przyszłości jedynym Jej klientem stanie się ten podmiot zagraniczny. Wnioskodawczyni nie prowadzi żadnej innej pozarolniczej działalności gospodarczej ani nie wykonuje prac na kasetach magnetowidowych. Wnioskodawczyni, usługi wykonuje osobiście, przy prowadzeniu działalności nie zatrudnia żadnych osób na podstawie umów cywilno-prawnych ani nie zatrudnia pracowników. Nie korzysta z usług innych przedsiębiorstw i zakładów przy prowadzeniu działalności. Jedyne nabywane przez Nią usługi dotyczą księgowości. Nie pozostaje w związku małżeńskim oraz nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Z analizy powołanych na wstępie regulacji prawnych wynika, że aby uzyskać uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak już wskazano wyżej z treści art. 25 ust. 1 pkt 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto, usługi retuszowania fotografii sklasyfikowano pod symbolem 74.20.32, w sekcji M PKWiU, w której grupowaniu pod symbolem PKWiU 74.2 objęte są usługi fotograficzne. Ponadto, świadczone przez Wnioskodawczynię usługi, jak wynika z opisu sprawy, niewątpliwie polegają na wykonywaniu prac powierzonych przez zleceniodawców, o których mowa w poz. 90 załącznika Nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Odnosząc zatem powyższe do sprawy będącej przedmiotem wniosku, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawczyni wykonuje prace powierzone w zakresie usług fotograficznych i nie będzie świadczyła usług poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a jedynie na rzecz podmiotu zagranicznego, to ograniczenie to nie będzie miało wpływu na opodatkowanie uzyskiwanych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym świadczenie usług retuszu zdjęć wykonanych przez osoby trzecie, w sytuacji gdy jedynym zleceniodawcą będzie podmiot zagraniczny, natomiast usługi będą wykonywane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, w sytuacji spełnienia pozostałych warunków, o których mowa w art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, uprawnia Wnioskodawczynię do opodatkowania dochodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnić się od stanu rzeczywistego, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl