0113-KDIPT1-3.4012.901.2017.2.MK - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie budynku zabytkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.901.2017.2.MK Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie budynku zabytkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2017 r. (data wpływu 20 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lutego 2018 r. (data wpływu 20 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w zakresie dotyczącym kompleksowej przebudowy budynku przy ul. X wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku,

* prawa do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w zakresie dotyczącym budowy obiektu dla lokalnej działalności gospodarczej przy ul. Y,

* prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w zakresie dotyczącym budowy parkingu przy ul. Y.

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w zakresie dotyczącym kompleksowej przebudowy budynku przy ul. X wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku,

* prawa do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w zakresie dotyczącym budowy obiektu dla lokalnej działalności gospodarczej przy ul. Y,

* prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w zakresie dotyczącym budowy parkingu przy ul. Y.

Ww. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lutego 2018 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto... jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Miasto... będzie realizować przedsięwzięcie związane z rewitalizacją istniejącego budynku przy ul. X wraz z przyległym terenem przy ul. Y (znajdującym się w granicach historycznego układu urbanistycznego, wpisany jest do Gminnej Ewidencji Zabytków pod numerem 122). Projekt pn.: "..." finansowany jest z budżetu miasta z dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020. Projekt polega na rewitalizacji obszaru zdegradowanego w... przy ul. X i 40. W ramach inwestycji:

1.

istniejący budynek mieszkalny przy ul. X zostanie przebudowany na Inkubator Inicjatyw Społecznych oraz zostanie zagospodarowany teren wokół budynku,

2.

zostanie wybudowany obiekt dla lokalnej działalności gospodarczej, przy ul. Y,

3.

powstanie parking przy ul. Y.

Projekt będzie realizowany w latach 2018-2019.

Teren ul. X w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta... jest uznany za obszar zdegradowany wymagający rewitalizacji. Jest to teren zaniedbany, budynek z uwagi na zły stan techniczny jest wyłączony z użytkowania, brak interwencji spowoduje jego dalszą degradację i całkowite zniszczenie. Projekt jest skierowany do wszystkich mieszkańców miasta, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców z grup defaworyzowanych, wykluczonych, zamieszkujących obszary miasta uznane za zdegradowane. Zgodnie z założeniami realizacja projektu ma się przyczynić do rozwoju potencjałów endogenicznych obszarów o specyficznych potrzebach oraz rewitalizacji obszarów zdegradowanych, czego rezultatem z kolei ma być ożywienie społeczno-gospodarcze regionu, co wpłynie na podniesienie jakości i atrakcyjności życia mieszkańców województwa....

Miasto... każdą z trzech inwestycji związanych z projektem rozliczać będzie oddzielnie poprzez wyodrębnioną ewidencję wydatków i dochodów projektu w sposób przejrzysty, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z inwestycją jednostkową.

Ad.1

W ramach projektu planowana jest kompleksowa przebudowa budynku przy ul. X, mająca na celu poprawę stanu technicznego budynku oraz estetyki zewnętrznej i wewnętrznej obiektu, wraz ze zmianą sposobu użytkowania budynku z przeznaczeniem na działalność użyteczności publicznej - miejsca działań organizacji pozarządowych zajmujących się aktywizacją społeczności lokalnej tj. dla osób starszych, niepełnosprawnych, rodzin, dzieci i młodzieży, a także umożliwienia spotkań matek z dziećmi, wyposażony w sale do ćwiczeń i zajęć. W Inkubatorze Inicjatyw Społecznych realizowane będą poniższe działania z zakresu aktywizacji społecznej - warsztaty i spotkania dla rodziców wracających na rynek pracy w związku z urodzeniem dziecka, po okresie urlopu macierzyńskiego, wychowawczego, spotkania dla osób w podeszłym wieku, warsztaty dla trudnej młodzieży np. muzyczne, warsztaty graffiti, break danceu, djingu oraz rapu. Inkubator będzie pełnił rolę otwartej przestrzeni dla organizacji, które będą realizować oddolne inicjatywy mieszkańców. Dodatkowo Inkubator będzie oferował nowe aktywności w obszarze kultury, w tym m.in. wystawy lokalnych twórców, mini recitale, warsztaty pracy twórczej, spotkania z twórcami, artystami, gry i zabawy nawiązujące do historii i kultury miasta. Nowa zaaranżowana przestrzeń będzie się angażować w animację kultury w społecznościach lokalnych między innymi poprzez prowadzenie i wspieranie inicjatyw twórczych na polu kultury i edukacji.

Cel realizowany jest między innymi poprzez organizowanie warsztatów, wydarzeń artystycznych czy imprez, nauka tworzenia własnych projektów obywatelskich zmieniających lokalne środowisko. Ważną częścią działalności jest animowanie i wspieranie lokalnej społeczności w ich własnych działaniach, udostępnianie dla nich przestrzeni. Dopełnieniem działalności rozwojowej będzie zagospodarowanie terenu wokół budynku przy ulicy X w postaci utworzenia placu aktywności społecznej - planuje się wykorzystanie terenu otwartego wokół budynku jako przestrzeni umożliwiających rozwój fizyczny i ruchowy poprzez możliwość gier zespołowych, wykorzystanie trampoliny - stoliki do gier planszowych, miejsca do odpoczynku dla użytkowników Inkubatora - ławki i teren zielony do zabaw w piłkę dla małych dzieci. W zrealizowanym budynku będą działać co najmniej 3 organizacje pozarządowe. Wybór podmiotów, które będą korzystać nieodpłatnie z budynku Inkubatora będzie realizowany poprzez ogłoszenie przez Miasto... otwartego konkursu na prowadzenie działalności w Inkubatorze. Organizacje będą realizować inicjatywy społeczne zgodnie z zakresem wskazanym powyżej.

Planowane przedsięwzięcie jest ujęte w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta.... Efekt rewitalizacji budynku przy ul. X Miasto... będzie wykorzystywało do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2

Komponentem projektu w celu ożywienia gospodarczego obszaru zdegradowanego jest budowa obiektu dla lokalnej działalności gospodarczej, przy ul. Y, powiązanego architektonicznie z budynkiem przy ul. X. Obiekt będzie wkomponowany harmonijnie w istniejącą przestrzeń, w nawiązaniu do sąsiedniej zabudowy historycznej i stylistycznie powiązany z nią. Powstałe pomieszczenia handlowe Miasto... będzie wynajmować podmiotom gospodarczym w celu prowadzenia działalności handlowej. Przychody osiągane w ramach wynajmu pomieszczeń zasilać będą budżet Miasta.... Wybudowany obiekt przy ul. Y będzie zatem wykorzystywany przez Miasto... do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 3

Zagospodarowanie terenu na parking obejmuje teren działki nr 8, przy ul. Y, przyległy do wskazanej nieruchomości. Na użytkowanie parkingu zostanie rozpisane publiczne postępowanie przetargowe dla zainteresowanych podmiotów gospodarczych np. taxi czy użytkowników budynku gospodarczego. Parking będzie wykorzystywany również przez uczestników warsztatów, spotkań itp., w Inkubatorze Inicjatyw Społecznych zlokalizowanym przy ul. X oraz innych mieszkańców miasta.... Przychody osiągnięte w ramach dzierżawy terenu będą trafiać do budżetu miasta.... Wybudowany parking będzie wykorzystywany przez Miasto... zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (wynajem miejsc parkingowych) jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (ogólnodostępne miejsca postojowe).

Faktury dokumentujące wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Miasto....

W piśmie z dnia 9 lutego 2018 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że efekty przedmiotowego projektu w postaci wybudowanego obiektu przy ul. Y będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przewiduje się zawarcie umów na najem poprzez ogłoszenie publicznego przetargu na odpłatny najem powierzchni.

Efekty przedmiotowego projektu w postaci wybudowanego parkingu przy ul. Y będą służyć do czynności:

* opodatkowanych podatkiem od towarów i usług

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Parking przy ulicy Y będzie w znacznej części pełnił funkcję publiczną i będzie nieodpłatnie udostępniany wszystkim mieszkańcom, część jednak będzie przeznaczona pod działalność komercyjną dla znajdującego się tam postoju taxi. Nie przewiduje się czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca ma możliwość wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Na fakturach dokumentujących nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wyszczególnione pozycje dotyczące czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy wydatki związane z kompleksową przebudową budynku przy ul. X wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku są wydatkami od których prawo do odliczenia VAT naliczonego nie przysługuje ponieważ zakupy związane są z przyszłymi czynnościami innymi niż opodatkowane VAT?

2. Czy wydatki związane z budową obiektu dla lokalnej działalności gospodarczej, przy ul. Y, powiązanego architektonicznie z budynkiem przy ul. X, są wydatkami od których prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje w całości (bez konieczności stosowania prewskaźnika i współczynnika struktury sprzedaży VAT) ponieważ zakupy związane są z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi?

3. Czy wydatki poniesione na zagospodarowanie terenu przy ul. Y w celu budowy parkingu są wydatkami od których prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje częściowo (po zastosowaniu prewskaźnika), bowiem zakupy te związane są zarówno z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi, jak i innymi niż opodatkowane?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Wydatki związane z kompleksową przebudową budynku przy ul. X wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku są wydatkami od których prawo do odliczenia VAT naliczonego nie przysługuje ponieważ zakupy związane są z przyszłymi czynnościami innymi niż opodatkowane VAT.

Ad. 2

Wydatki związane z budową obiektu dla lokalnej działalności gospodarczej, przy ul. Y, powiązanego architektonicznie z budynkiem przy ul. X, są wydatkami od których prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje w całości (bez konieczności stosowania prewskaźnika i współczynnika struktury sprzedaży) ponieważ zakupy związane są z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi VAT.

Ad. 3

Wydatki poniesione na zagospodarowanie terenu przy ul. Y w celu budowy parkingu są wydatkami od których prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje częściowo (po zastosowaniu prewskaźnika), bowiem zakupy te związane są zarówno z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi, jak i innymi niż opodatkowane VAT.

UZASADNIENIE stanowiska wnioskodawcy

Miasto... jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT). Miasto realizuje zadania własne określone w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.). Do zakresu działania Miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Regulacje ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z przepisami dyrektywy VAT z 2006 r. zawierają jednoznaczne regulacje dotyczące organów publicznych jako podatników VAT.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Generalnie więc organy władzy publicznej są uznawane za podatników podatku od towarów i usług. Dotyczy to m.in. tej strefy, w której faktycznie występuje konsumpcja oraz gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego. W zależności od podejmowanych czynności, gmina może być podatnikiem podatku od towarów i usług, bądź też jej działalność nie podlega opodatkowaniu. Wynika z tego, że gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny tzn. są przez gminę realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego, czy też jak to określa przepis ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest podstawowym, fundamentalnym prawem podatnika wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ad. 1

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875). Do zakresu działania Miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15,17 i 19 ustawy o samorządzie gminnym należy utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, w tym tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej oraz współpraca i działalność na rzecz organizacji oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Planowane przedsięwzięcia mające ograniczyć występowanie negatywnych zjawisk społecznych i prowadzić do aktywizacji społeczno-gospodarczej na terenach problemowych wpisują się w zadania własne gminy oraz zadania określone w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Po zrealizowaniu prac rewitalizacyjnych obiekt będzie pełnić funkcję integracyjną i będzie miejscem działalności co najmniej 3 organizacji pozarządowych, które będą realizować projekty prospołeczne. Obiekt będzie udostępniany organizacjom pozarządowym nieodpłatnie. Miasto... będzie odpowiadać za utrzymanie powstałej infrastruktury poprzez zabezpieczenie odpowiednich kwot w budżecie. Projekt w ciągu 5 lat od otrzymania płatności końcowej nie zostanie poddany zasadniczym zmianom mającym wpływ na jego charakter lub warunki jego realizacji, nie będzie zmian charakteru własności infrastruktury, a cele projektu utrzymane będą zgodnie z zapisami art. 71 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika co celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Z ww. art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi mieć miejsce brak związku świadczonych usług z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku VAT należy stwierdzić, że nieodpłatne udostępnianie lokali w zrewitalizowanym budynku przy ul. X nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług, gdyż nie są one związane z prowadzonym przez Miasto przedsiębiorstwem. Tym samym wydatki związane z kompleksową przebudową budynku przy ul. X wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku są związane z obszarem działalności Miasta, obejmującym zdarzenia spoza zakresu VAT. W przypadku nieodpłatnego świadczenia usług, polegającym na nieodpłatnym udostępnianiu lokali, celem tworzenia rozmaitych przedsięwzięć aranżowanych przez organizacje pozarządowe działające w Inkubatorze Inicjatyw Społecznych nie ulega wątpliwości, iż mamy do czynienia ze zdarzeniami z zakresu zadań własnych Miasta, wykonywanymi poza reżimem cywilnoprawnym a więc spoza VAT. Tym samym Miastu... nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na przebudowę budynku przy ul. X.

Ad. 2

Pomieszczenia w obiekcie dla lokalnej działalności gospodarczej, przy ul. Y, będą przeznaczone na wynajem na podstawie umów cywilnoprawnych z przyszłymi najemcami. W lokalach będzie prowadzona działalność handlowa. Aby Miasto daną czynność mogło zakwalifikować do tych z rodzaju objętych VAT musi być to jedna z dwóch czynności wykonana przez Miasto: dostawa towarów lub świadczenie usług. W tym przypadku świadczenie usług następować będzie pod tytułem odpłatnym ponieważ pomiędzy świadczącym usługę i jego beneficjentami istniał będzie stosunek prawny, czyli umowa w ramach której spełniane są świadczenia wzajemne. Ponoszenie ekonomicznego ciężaru VAT przez zbywcę podlega na przerzucalności VAT na nabywcę. Zgodnie z zasadą powszechności VAT należy stosować podstawową stawkę VAT - 23% zawsze jeżeli dany towar lub usługa nie została zwolniona bądź objęta preferencyjną stawką VAT. W nawiązaniu do tych zasad w cenę najmu lokali zostanie wkalkulowany VAT w stawce podstawowej 23%. Najem lokali udokumentowany zostanie fakturami VAT wystawionymi zgodnie z art. 106b ustawy o VAT przez podatnika - Miasto.... Przychody zasilą budżet Miasta.... W przypadku podatku naliczonego od wydatków, które są ponoszone bezpośrednio i wyłącznie w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, niekorzystających ze zwolnienia od VAT, Miasto korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W tym celu Miasto dokonuje bezpośredniego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT i odlicza podatek w całości. Pomieszczenia w budynku przy Y będą służyć tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych, wobec tego w zakresie tych wydatków Miasto ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości.

Ad. 3

Parking przy ul. Y będzie służył:

a.

wszystkim mieszkańcom Miasta... - czynność poza opodatkowaniem VAT ponieważ jest to czynność mieszcząca się w katalogu zadań własnych Miasta zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

b.

do czynności opodatkowanych - usługi wynajmu - część parkingu będzie przeznaczona pod dzierżawę np. dla pojazdów taxi oraz wynajmującym lokale handlowe,

c.

uczestnikom i wynajmującym pomieszczenia w Inkubatorze Inicjatyw Społecznych przy ul. X

- świadczone usługi w tym budynku związane są z realizacją zadań własnych miasta.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Wydatków dokumentujących zagospodarowanie terenu na parking, przy ul. Y nie można przyporządkować wyłącznie do działalności opodatkowanej, albo wyłącznie do działalności nieopodatkowanej VAT. Warunkiem zastosowania prewspółczynnika jest brak możliwości bezpośredniej alokacji części zakupu do danej kategorii czynności a tak jest w tym przypadku. Przepisy te stosuje się niezależnie od przepisów o odliczeniach częściowych związanych z opodatkowaną oraz nieopodatkowana działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też kwotę podatku od towarów i usług naliczonego do odliczenia od VAT należnego Miasto dotyczące tej części inwestycji Miasto ustali w oparciu o tzw. prewspółczynnik (wyliczony zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT). W myśl wskazanych przepisów podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W myśl art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

a.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

b.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1.

średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2.

średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3.

roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4.

średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Przepis art. 86 ust. 2d ustawy stanowi, że w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W tym miejscu należy zauważyć, że w świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

1.

pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2.

usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Z kolei jak wynika z art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Jednak i w takich przypadkach możliwe będzie stosowanie przez podatników innego sposobu określenia proporcji zwanego "prewspółczynnikiem". Wynika to z art. 86 ust. 2h ustawy, który stanowi, że przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Podkreślić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w przypadku wykorzystywania nabywanych towarów i usług do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej.

Podatnik jest zobowiązany w pierwszej kolejności do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości w odniesieniu do nabywanych (po 1 stycznia 2016 r.) towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem od towarów i usług (np. bezpłatne użyczenie lokali). "Towarzyszą" one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.

Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT.

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 7 ust. 1 pkt 15, 17 i 19 ustawy o samorządzie gminnym)

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ad. 1

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie w przypadku wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu, a dotyczących kompleksowej przebudowy budynku przy ul. X wraz z zagospodarowaniem ternu wokół budynku warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekt rewitalizacji budynku przy ul. X Miasto będzie wykorzystywało do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu kompleksowej przebudowy budynku przy ul. X wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w zakresie dotyczącym kompleksowej przebudowy budynku przy ul. X wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekt rewitalizacji budynku przy ul. X Miasto będzie wykorzystywało do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2

W omawianej sprawie w przypadku wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu, a dotyczących budowy obiektu dla lokalnej działalności gospodarczej przy ul. Y warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty przedmiotowego projektu w postaci wybudowanego obiektu przy ul. Y będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu budowy obiektu przy ul. Y.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w zakresie dotyczącym budowy obiektu dla lokalnej działalności gospodarczej przy ul. Y, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty przedmiotowego projektu w postaci wybudowanego obiektu przy ul. Y będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Ad. 3

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będąc czynnym zrejestrowanym podatnikiem podatku VAT realizuje projekt pn. pn. "..." w zakresie dotyczącym budowy parkingu przy ul. Y. Projekt polega na zagospodarowaniu terenu na parking obejmującego teren działki nr 8, przy ul. Y. Efekty przedmiotowego projektu w postaci wybudowanego parkingu przy ul. Y będą służyć do czynności: opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Parking przy ulicy Y będzie w znacznej części pełnił funkcję publiczną i będzie nieodpłatnie udostępniany wszystkim mieszkańcom, część jednak będzie przeznaczona pod działalność komercyjną dla znajdującego się tam postoju taxi. Nie przewiduje się czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, w związku z wykorzystywaniem nabywanych towarów i usług dotyczących realizowanego projektu do działalności gospodarczej (opodatkowanej), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (zdarzenia pozostające poza zakresem VAT), Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wobec powyższego, jeśli Wnioskodawca będzie miał możliwość bezpośrednio przypisać poniesione wydatki wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT wykonywanych w ramach działalności, to Zainteresowany będzie miał prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych wydatków na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie w stanie bezpośrednio przypisać poniesionych wydatków wyłącznie i w całości do działalności gospodarczej, to kwotę podatku naliczonego Zainteresowany powinien obliczyć zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy.

W konsekwencji, skoro parking, będący efektem projektu nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności zwolnionych z opodatkowania - jak wskazał w opisie sprawy Wnioskodawca - to wyliczony na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 2a-2 h ustawy podatek naliczony, przypisany do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, będzie podlegał odliczeniu w całości.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl