0113-KDIPT1-3.4012.879.2017.2.MJ - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości w związku z budową przyłączy kanalizacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.879.2017.2.MJ Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości w związku z budową przyłączy kanalizacyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2017 r. (data wpływu 15 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2018 r. (data wpływu 23 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości w związku z budową przyłączy kanalizacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości w związku z budową przyłączy kanalizacyjnych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 lutego 2018 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz wskazania pełnego adresu ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina.... (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca bezpośrednio zajmuje się sprawami wodno-kanalizacyjnymi na obszarze Gminy, tj. sprawami tymi zajmują się pracownicy Urzędu Gminy. W ramach Gminy nie występuje wyodrębniona jednostka budżetowa lub zakład budżetowy, które odpowiadałyby wyłącznie za działalność wodno-kanalizacyjną Gminy.

Gmina zamierza zrealizować inwestycję polegającą na (i) przebudowie i rozbudowie oczyszczalni ścieków oraz (ii) rozbudowie systemu kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy (dalej: Projekt lub Inwestycja). W praktyce realizacja Inwestycji będzie składała się z trzech części, tj.:

1. Przebudowy i rozbudowy oczyszczalni ścieków, która obejmie (i) budowę nowego reaktora oraz budynku oczyszczalni ścieków z pomieszczeniami towarzyszącymi, (ii) budowę kontenerowej stacji zlewczej ścieków dowożonych samochodami, (iii) przebudowę istniejącej pompowni ścieków, (iv) adaptację istniejącego reaktora na zbiornik wyrównawczy, (v) budowę myjni samochodów asenizacyjnych, (vi) przebudowę budynku technicznego, (vii) przebudowę budynku socjalnego oraz (viii) utwardzenie nawierzchni drogi dojazdowej (będącej ogólnodostępną drogą publiczną) i placu manewrowego (położonego między budynkami/budowlami stanowiącymi oczyszczalnię ścieków, na ogrodzonej działce będącej własnością Gminy) (dalej: Część 1);

2. Budowy kanalizacji sanitarnej z przyłączami w miejscowościach G..., T..., N..., Z..., Z... i D... (dalej: Część 2). Infrastruktura powstała na skutek realizacji Części 2 będzie określana w niniejszym wniosku jako Infrastruktura 2;

3. Budowy kanalizacji sanitarnej z przyłączami w miejscowościach S... i B... (dalej: Część 3), Infrastruktura powstała na skutek realizacji Części 3 będzie określana w niniejszym wniosku jako Infrastruktura 3.

W ramach realizacji Części 2 i Części 3 Gmina wybuduje przyłącza łączące główne sieci kanalizacji sanitarnej (które to sieci zostaną wybudowane w ramach realizacji Części 2 i Części 3 ze studzienkami kanalizacyjnymi (które to studzienki Gmina wybuduje jako element przyłączy) (dalej: Przyłącza). W każdym przypadku Przyłącza będą zlokalizowane w odpowiedniej ich części na nieruchomościach należących do Gminy jak również w stosownej części na nieruchomościach należących do mieszkańców Gminy oraz podmiotów prywatnych funkcjonujących na terenie Gminy (dalej łącznie: Użytkownicy). Użytkownicy nie będą dokonywali żadnych opłat na rzecz Gminy w związku z budową Przyłączy. Natomiast samo wykonanie podłączenia kanalizacyjnego - od budynku do studzienki kanalizacyjnej Użytkownik - wykona na własny koszt.

Przyłącza będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych VAT, polegających na odpłatnym świadczeniu usług odprowadzania ścieków na rzecz Użytkowników. Po realizacji Inwestycji Gmina zawrze bowiem z Użytkownikami umowy cywilnoprawne, których przedmiotem będzie odprowadzanie ścieków przy wykorzystaniu odpowiednio Infrastruktury 2 oraz Infrastruktury 3, w tym Przyłączy.

Infrastruktura 2 i Infrastruktura 3 - z wyłączeniem Przyłączy - będzie w ograniczonym zakresie wykorzystywana przez Gminę również do czynności pozostających poza zakresem VAT. Gmina będzie bowiem wykorzystywała Infrastrukturę 2 i Infrastrukturę 3 - z wyłączeniem Przyłączy - do odprowadzania ścieków z budynków będących własnością Gminy, tj. świetlic wiejskich i remiz strażackich znajdujących się w miejscowościach położonych na terenie Gminy (w G..., T..., N..., Z..., D..., S...), budynku Szkoły Podstawowej w G... oraz budynku Szkoły Podstawowej w N..., będącej jednostką budżetową Gminy (dalej łącznie: Budynki publiczne). W Budynkach publicznych prowadzona jest głównie działalność publiczna, np. edukacja dzieci, która traktowana jest jako niepodlegająca VAT (Gmina występuje w tym zakresie jako organ władzy publicznej realizujący zadania własne). Ponadto niektóre Budynki publiczne zostały nieodpłatnie użyczone przez Gminę na prowadzenie w nich działalności publicznej.

Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie realizacji Inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, na skutek którego została zawarta umowa nr... z 28 sierpnia 2017 r. pomiędzy Gminą a Województwem....

Przedmiotem niniejszego wniosku jest kwestia obliczalności VAT od wydatków na budowę Przyłączy (tj. do budynków będących własnością/w gestii Użytkowników), nie jest natomiast kwestia odliczenia VAT związanych z budową przyłączy do Budynków publicznych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Gmina pragnie zauważyć, iż pojęcie Użytkownicy użyte i zdefiniowane we wniosku powinno być rozumiane jako mieszkańcy Gminy oraz podmioty prywatne funkcjonujące na terenie Gminy. Pojęcie Użytkownicy nie powinno być zatem rozumiane jako obejmujące Gminę.

Ponadto Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na pytania Organu:

Pytanie 1

Na kogo zostaną wystawione faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z budową Przyłączy objętych zakresem pytania?

Odpowiedź:

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z budową Przyłączy zostaną wystawione na Gminę.

Pytanie 2

Przyłącza na których nieruchomościach, tj. Gminy, mieszkańców, podmiotów prywatnych, są objęte zakresem pytania?

Odpowiedź:

Zakresem pytania objęte są Przyłącza, które będą umiejscowione/położone jednocześnie na nieruchomościach należących do Gminy oraz nieruchomościach należących do mieszkańców Gminy/podmiotów prywatnych. Każde Przyłącze konstrukcyjnie odchodzi bowiem od głównej sieci kanalizacyjnej, a więc z założenia w początkowej części znajduje się na nieruchomości Gminy, a następnie przechodzi na nieruchomość mieszkańca Gminy/podmiotu prywatnego.

Pytanie 3

W przypadku, gdy zakresem pytania objęte są Przyłącza znajdujące się na nieruchomościach należących do mieszkańców i/lub podmiotów prywatnych należy wskazać do jakich czynności będą wykorzystywane przez Gminę ww. Przyłącza, tj. czy do czynności:

* opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

* zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Pytanie 4

Do jakich czynności będą wykorzystywane przez Gminę Przyłącza znajdujące się na nieruchomościach należących do Gminy, tj. czy do czynności:

* opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

* zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź na pytanie 3 i 4:

Jak zostało wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 2, Przyłącza będą zlokalizowane jednocześnie na więcej niż jednej nieruchomości, tj. w odpowiedniej ich części na nieruchomości należącej do mieszkańca Gminy/podmiotu prywatnego oraz w stosownej części na nieruchomości należącej do Gminy. Mając to na uwadze, Wnioskodawca wskazuje, iż Przyłącza - zlokalizowane równocześnie na nieruchomościach Gminy oraz nieruchomościach mieszkańców/podmiotów prywatnych - będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytanie 5

Czy jednostki organizacyjne Gminy, tj. zakłady budżetowe, jednostki budżetowe będą korzystały z Przyłączy (czy przedmiotowe Przyłącza będą służyły działalności tych jednostek, czy przy wykorzystaniu Przyłączy Wnioskodawca będzie odbierał ścieki do jednostek organizacyjnych Gminy, tj. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych)?

Odpowiedź:

Jednostki organizacyjne Gminy, tj. jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, nie będą korzystały z Przyłączy objętych zakresem wniosku z 13 grudnia 2017 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Przyłącza będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do odprowadzania ścieków od mieszkańców Gminy oraz podmiotów prywatnych funkcjonujących na terenie Gminy. Tym samym, Przyłącza nie będą służyły działalności jednostek budżetowych lub zakładów budżetowych Gminy.

Pytanie 6

Jeżeli jednostki organizacyjne Gminy będą korzystały z Przyłączy, to do jakich czynności będą służyć Gminie ww. przyłącza w związku z działalnością jednostek organizacyjnych, tj. czy do czynności:

* opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

* zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź:

W świetle odpowiedzi udzielonej na pytanie nr 5, odpowiedź na niniejsze pytanie staje się bezprzedmiotowa.

Pytanie 7

Czy Przyłącza będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

Odpowiedź:

Przyłącza będą wykorzystywane wyłącznie przez Gminę tylko do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.). Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z Przyłączy.

Pytanie 9

W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej Przyłącza będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy Wnioskodawca ma obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Odpowiedź:

W ramach prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej, Przyłącza będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Co za tym idzie, cała kwota naliczonego podatku od towarów i usług związana z budową Przyłączy będzie związana z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Mając na uwadze okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, Gmina zwraca się o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska w zakresie następującego pytania:

1. Czy Gmina będzie uprawniona do odliczenia w pełnej wysokości VAT naliczonego od wydatków związanych z budową Przyłączy w ramach Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie uprawniona do odliczenia w pełnej wysokości VAT naliczonego od wydatków związanych i budową Przyłączy w ramach Projektu.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które ex lege pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj.:

* odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz

* gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są/będą wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest wygenerowanie podatku należnego.

Co istotne, prawo do odliczenia stanowi urzeczywistnienie zasady neutralności VAT wobec podatników i nie stanowi przywileju podatnika a fundamentalne jego uprawnienie i jako element konstrukcyjny systemu VAT nie może być (poza wyjątkami wyraźnie wskazanymi w przepisach o VAT) ograniczane, jednakże możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabywanymi towarami i usługami nie jest możliwe w stosunku do nabywanych świadczeń, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadkach ich wykorzystywania do czynności zwolnionych z VAT lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika, która opodatkowana jest VAT w sposób efektywny (tj. generuje lub może generować podatek należny). Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) na moment zakupu związek (pośredni lub bezpośredni) podatku naliczonego (przy nabyciu danych towarów i usług) z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Pierwszeństwo ma przy tym reguła zgodnie z którą, gdy podatnik jest w stanie bezpośrednio przyporządkować kwoty wydatków na nabycie towarów i usług wyłącznie do czynności efektywnie opodatkowanych VAT (tj. takich, których następstwem jest wygenerowanie podatku należnego), a występujący związek ww. wydatków z działalnością gospodarczą generującą podatek należny można określić w sposób obiektywny (tzw. bezpośrednia alokacja), podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków na nabycie tych towarów i usług. W takiej sytuacji bezzasadne jest stosowanie jakichkolwiek proporcji odliczeń podatku naliczonego, przewidzianych w ustawie o VAT.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy dojść do przekonania, że Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków na budowę Przyłączy. Gmina jest bowiem (i) zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, (ii) wydatki związane z budową Przyłączy wykazywać będą bezpośredni związek z (1) działalnością gospodarczą Gminy a (2) działalność ta jest/będzie opodatkowana VAT, jako że polega na świadczeniu odpłatnych usług odprowadzania ścieków, które to usługi opodatkowane są odpowiednią stawką VAT. Wybudowanie Przyłączy pozwoli m.in. na przyłączenie nowych użytkowników do systemu kanalizacyjnego powstałego na skutek realizacji Projektu, umożliwiając tym samym poszerzenie kręgu odbiorców świadczonych przez Gminę usług odprowadzania ścieków. Tym samym wydatki poniesione przez Gminę na budowę Przyłączy w bezpośredni sposób będą związane tylko z ww. usługami, nie będą służyć celom innym niż opodatkowana VAT działalność gospodarcza. Ponadto, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie wystąpią okoliczności przewidziane w art. 88 ustawy o VAT. Tym samym Gmina będzie uprawniona do odliczenia VAT w pełnej wysokości od wydatków związanych z budową Przyłączy w ramach Projektu.

Prawidłowość powyżej zaprezentowanego stanowiska Gminy w przypadkach zbliżonych do sytuacji Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2017 r. nr 3063-ILPP1-1.4512.39.2017.1.OA oraz z 4 października 2017 r. nr 0113-KDIPT1-3.4012.368.2017.3.MJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wybuduje przyłącza łączące główne sieci kanalizacji sanitarnej. W każdym przypadku Przyłącza będą zlokalizowane na nieruchomościach należących do mieszkańców Gminy oraz podmiotów prywatnych funkcjonujących na terenie Gminy (dalej łącznie: Użytkownicy). Pojęcie Użytkownicy użyte i zdefiniowane we wniosku powinno być rozumiane jako mieszkańcy Gminy oraz podmioty prywatne funkcjonujące na terenie Gminy. Przyłącza będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych VAT, polegających na odpłatnym świadczeniu usług odprowadzania ścieków na rzecz Użytkowników. Po realizacji Inwestycji Gmina zawrze bowiem z Użytkownikami umowy cywilnoprawne, których przedmiotem będzie odprowadzanie ścieków przy wykorzystaniu Przyłączy. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z budową Przyłączy zostaną wystawione na Gminę. Przyłącza - zlokalizowane równocześnie na nieruchomościach Gminy oraz nieruchomościach mieszkańców/podmiotów prywatnych - będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jednostki organizacyjne Gminy, tj. jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, nie będą korzystały z Przyłączy. Przyłącza będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do odprowadzania ścieków od mieszkańców Gminy oraz podmiotów prywatnych funkcjonujących na terenie Gminy. Tym samym, Przyłącza nie będą służyły działalności jednostek budżetowych lub zakładów budżetowych Gminy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wydatki poniesione na budowę przyłączy objętych zakresem pytania będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na budowę Przyłączy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl