0113-KDIPT1-3.4012.841.2021.2.ALN - Stosowanie w ewidencji VAT (JPK) oznaczenia TP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 stycznia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.841.2021.2.ALN Stosowanie w ewidencji VAT (JPK) oznaczenia TP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 października 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 października 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku stosowania przez Państwa oznaczenia "TP" w ewidencji sprzedaży w JPK_V7. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 24 stycznia 2022 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(ostatecznie doprecyzowanych w uzupełnieniu wniosku).

Gmina (...) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT) jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o VAT, dotyczącymi dokumentu elektronicznego, zawierającego ewidencję oraz deklarację podatkową, tj. Jednolitego Pliku Kontrolnego wraz z deklaracją (dalej: również JPK_VAT), Gmina dokonuje odpowiedniej kwalifikacji dokonywanych transakcji, opierając się przy tym na przepisach Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988, z późn. zm., dalej: Rozporządzenie MF).

Wnioskodawca koncentruje się na analizie obowiązku stosowania w JPK_VAT oznaczenia "TP" dla transakcji, w ramach których istnieją powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Gmina bowiem, w ramach swojej działalności zawiera i będzie zawierać szereg umów cywilnoprawnych, na podstawie których dokonuje i dokonywać będzie czynności opodatkowanych VAT na rzecz rozmaitych podmiotów.

W szczególności Gmina występuje i będzie występować w roli sprzedawcy w ramach transakcji, w których nabywcą są i będą następujące grupy podmiotów:

A. osoba fizyczna, mająca znaczący wpływ na podejmowanie kluczowych decyzji Gminy - tj. wójt Gminy, zastępca wójta Gminy, skarbnik Gminy, zastępca skarbnika Gminy, sekretarz Gminy, Przewodniczący Rady Gminy, członkowie Rady Gminy,

B. osoba fizyczna, spokrewniona, spowinowacona do drugiego stopnia lub pozostająca w związku małżeńskim z osobami wskazanymi w punkcie A.

Gmina powzięła wątpliwości czy z ww. dokonywaniem transakcji na rzecz ww. podmiotów jest ona zobowiązana do stosowania oznaczenia "TP" w JPK_VAT.

Zgodnie art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez powiązania, o których mowa w tym rozdziale rozumie się relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi. Stosownie natomiast do pkt 4 tej regulacji, pojęcie podmiotów powiązanych oznacza:

a)

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

* ten sam inny podmiot lub

* małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)

spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

ca) spółkę, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. e, i jej wspólnika, lub d) podatnika i jego zagraniczny zakład.

Mając na względzie powyższe, Gmina pragnie wyjaśnić, iż relacje między Gminą, a podmiotami wskazanymi w pytaniu nr 1 wniosku o wydanie interpretacji tzn. Wójtem, Zastępcą Wójta, Przewodniczącym Rady Gminy, członkami Rady Gminy, to relacje między Gminą, a jej organami:

* organem wykonawczym, czyli Wójtem/Zastępcą wójta,

* organem stanowiącym i kontrolnym - Radą Gminy składającą się z członków Rady Gminy, tj. radnych i wybranego spośród nich Przewodniczącego Rady Gminy.

Natomiast skarbnik Gminy oraz sekretarz Gminy nie zostali przez ustawodawcę uznani za organy Gminy. Posiadają oni status pracowników samorządowych. Sprawy z zakresu czynności poszczególnych pracowników Urzędu Gminy, w tym skarbnika oraz sekretarza Gminy, należą do jego kierownika, czyli do Wójta, który posiada uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych (art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym).

W ocenie Gminy takie relacje powodują, że występuje podstawa, aby uznać, że w stosunku do podmiotów oznaczonych jako grupa A, do której odwołuje się pytanie nr 1 wniosku Gminy - są to relacje między podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów art. 23m ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za takie same relacje należy uznać te wskazane wobec grupy B, do którego odnosi się pytanie nr 2 wniosku.

W związku z powyższym, pomiędzy Gminą, a podmiotami objętymi zakresem pytań nr 1 i 2 istnieją powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez powiązania, o których mowa w tym rozdziale rozumie się relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi. Stosownie natomiast do pkt 4 tej regulacji, pojęcie podmiotów powiązanych oznacza:

a)

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

* ten sam inny podmiot lub

* małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)

spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Mając na względzie powyższe, Gmina pragnie wyjaśnić, iż z uwagi na to, że osoby prawne nie mogą pełnić funkcji, których dotyczą pytania zawarte we wniosku, pomiędzy Gminą, a podmiotami objętymi zakresem pytań nr 1 i 2 nie istnieją powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Sekretarzowi Gminy, na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, zostały powierzone następujące zadania:

1.

zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu i właściwej organizacji pracy,

2.

opracowanie projektu regulaminu organizacyjnego Urzędu oraz innych aktów prawa wewnętrznego,

3.

kształtowanie sprawnego systemu komunikacji wewnętrznej oraz zapewnienie właściwego obiegu informacji i dokumentacji,

4.

sporządzanie projektów struktury organizacyjnej Urzędu,

5.

udział w pracach legislacyjnych dotyczących w szczególności opracowania statutu gminy, statutów sołectw, tworzenia, organizacji i likwidacji jednostek organizacyjnych gminy oraz jednostek pomocniczych gminy, tworzenia przepisów gminnych,

6.

nadzór nad funkcjonowaniem komórek organizacyjnych Urzędu, a w szczególności nad funkcjonowaniem samodzielnych stanowisk pracy,

7.

sporządzanie projektów zakresów czynności dla kierowników referatów oraz samodzielnych stanowisk pracy,

8.

organizowanie procesu szkolenia pracowników,

9.

koordynowanie podnoszenia kwalifikacji,

10.

organizowanie okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników Urzędu,

11.

organizowanie naboru na wolne stanowiska urzędnicze,

12.

organizowanie służby przygotowawczej i nadzór nad organizowaniem egzaminów dla pracowników Urzędu,

13.

zapewnienie dostępu do aktualnych przepisów prawnych, w tym korzystania z komputerowego systemu informacji prawnej,

14.

reprezentowanie Gminy w czasie uroczystości i spotkań oficjalnych w zakresie uzgodnionym z Wójtem,

15.

wnioskowanie w sprawie nagród, wyróżnień, awansów, także sankcji i kar służbowych lub dyscyplinarnych w stosunku do pracowników,

16.

prowadzenie bieżącej współpracy z radcą prawnym Urzędu w zakresie nadzoru nad przestrzeganiem obowiązujących przepisów prawa,

17.

prowadzenie spraw kadrowych i teczek akt osobowych pracowników, kompletowanie wniosków emerytalno-rentowych i prowadzenie teczek akt osobowych kierowników gminnych jednostek organizacyjnych finansowanych z budżetu Gminy,

18.

organizowanie prac interwencyjnych, robót publicznych, stażów i innych programów walki z bezrobociem w porozumieniu z Powiatowym Urzędem Pracy,

19.

nadzorowanie przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków,

20.

nadzorowanie toku i terminowości wykonywania zadań Urzędu,

21.

organizacja prac związanych z przeprowadzeniem wyborów, referendów i spisów powszechnych,

22.

prowadzenie i realizacja pod kierunkiem Wójta polityki kadrowej i płacowej w Urzędzie,

23.

przeprowadzanie kontroli w Urzędzie Gminy i w jednostkach organizacyjnych gminy,

24.

nadzorowanie nad przygotowaniem raportu o stanie gminy,

25.

przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,

26.

prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznych,

27.

sprawowanie nadzoru nad odbywaniem stażu i praktyk w Urzędzie,

28.

poświadczanie osobiste prowadzenie gospodarstwa rolnego, kwalifikacje rolnicze w celu zawarcia umów nabycia nieruchomości rolnych,

29.

wykonywanie funkcji przełożonego wobec pracowników bezpośrednio mu podległych oraz nadzorowanie pracy podległych mu komórek organizacyjnych Urzędu,

30.

współpraca z Sołtysami i Radą Sołecką,

31.

wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa, w tym wynikających z polecenia lub upoważnienia Wójta.

Poza uprawnieniami wynikającymi ze stosunku pracy na zasadzie powołania, określonymi w artykule 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych (Dz. U. 2019 r., poz. 1282) oraz art. 68-72 Kodeksu pracy (Dz. U. 2020 r., poz. 1320), skarbnik Gminy uprawniony jest do:

1.

załatwienia indywidualnych spraw obywateli i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach wymienionych w upoważnieniu wydawanym przez Wójta Gminy,

2.

zgłaszania inicjatyw dotyczących organizacji pracy.

Do zadań skarbnika Gminy należy w szczególności:

1.

opracowywanie projektu budżetu Gminy i wieloletniej prognozy finansowej oraz ich zmiany,

2.

prowadzenie księgowości budżetowej i gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,

3.

wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,

4.

dokonywanie wstępnej kontroli:

a.

zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

b.

kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,

5.

sporządzanie sprawozdawczości budżetowej, finansowej oraz innych sprawozdań i zestawień,

6.

nadzorowanie gospodarowaniem środkami budżetowymi Gminy,

7.

czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych,

8.

dokonywanie analiz finansowych,

9.

kontrasygnowanie czynności prawnych powodujących lub mogących spowodować powstanie zobowiązań finansowych,

10.

opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych w zakresie finansowym a przede wszystkim:

a.

zakładowego planu kont,

b.

obiegu dokumentów księgowych,

c.

zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,

d.

instrukcji kasowej,

11.

przygotowywanie informacji o sytuacji finansowej Gminy,

12.

przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawach finansowych,

13.

wykonywanie funkcji przełożonego wobec pracowników bezpośrednio mu podległych,

14.

ustalanie zakresów czynności dla podległych pracowników,

15.

dokonywanie okresowych ocen podległych pracowników,

16.

wykonywanie innych zadań powierzonych przez Wójta,

17.

wykonywanie innych obowiązków wynikających z ustawy o finansach publicznych.

Gmina wskazała we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, że występuje i będzie występować w roli sprzedawcy w ramach transakcji, w których nabywcą są i będą następujące grupy podmiotów:

A. osoba fizyczna, mająca znaczący wpływ na podejmowanie kluczowych decyzji Gminy - tj. wójt Gminy, zastępca wójta Gminy, skarbnik Gminy, zastępca skarbnika Gminy, sekretarz Gminy, Przewodniczący Rady Gminy, członkowie Rady Gminy,

B. osoba fizyczna, spokrewniona, spowinowacona do drugiego stopnia lub pozostająca w związku małżeńskim z osobami wskazanymi w punkcie A. 

Pytania Gminy nie dotyczyły kierowników jednostek organizacyjnych Gminy. Natomiast w zakresie uprawnień skarbnika, Gmina wypowiedziała się udzielając odpowiedzi na pytanie nr 4 Organu.

Wójt Gminy nie posiada zastępcy, obowiązki te pełni sekretarz Gminy. Zadania sekretarza Gminy określone zostały w odpowiedzi na pytanie nr 3.

Pytania

1. Czy w odniesieniu do transakcji między Gminą, a podmiotem wskazanym w punkcie A. opisu sprawy, Gmina jest zobowiązana do zastosowania oznaczenia "TP" w składanych przez Gminę JPK_VAT?

2. Czy w odniesieniu do transakcji między Gminą, a podmiotem wskazanym w punkcie B. opisu sprawy, Gmina jest zobowiązana do zastosowania oznaczenia "TP" w składanych przez Gminę JPK_VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W odniesieniu do transakcji między Gminą, a podmiotem wskazanym w punkcie A. opisu sprawy, Gmina nie jest zobowiązana do zastosowania oznaczenia "TP" w składanych przez Gminę JPK_VAT.

W odniesieniu do transakcji między Gminą, a podmiotem wskazanym w punkcie B. opisu sprawy, Gmina nie jest zobowiązana do zastosowania oznaczenia "TP" w składanych przez Gminę JPK_VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1-2

Gmina stoi na stanowisku, że we wskazanych w opisie sprawy, transakcjach oznaczonych zarówno literą A, jak i literą B, nie wystąpi obowiązek stosowania oznaczeń "TP" w składanych JPK_VAT.

Powyższe zdaniem Gminy wynika z nowelizacji przepisów Rozporządzenia MF. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 czerwca 2021 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2021 r., poz. 1179), do Rozporządzenia MF o którym mowa wcześniej, dodano § 10 ust. 4b, dot. stosowania oznaczeń "TP", zgodnie z którym: "Oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami."

W ocenie Gminy, powyższy przepis znajduje zastosowanie, w sytuacjach przedstawionych w opisie sprawy. Oznacza to, że nawet przy wystąpieniu powiązań, o których mowa w § 10 ust. 4 pkt 3 Rozporządzenia MF, obowiązek stosowania oznaczenia "TP" będzie wyłączony, w przypadku, gdy powiązania pomiędzy kontrahentami będą wynikać wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami. W ocenie Gminy taki przypadek ma właśnie miejsce, w sytuacji przedstawionej w opisie sprawy (zarówno w punkcie A jak i B).

Ponadto Gmina pragnie także wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z uwagi na fakt, że czynności opisane w niniejszym wniosku wykonywane są/będą na podstawie umów cywilnoprawnych, Gmina występuje/występować będzie w roli podatnika VAT i jest/będzie ona zobowiązana do wykazywania tych czynności dla celów VAT.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Ponadto, jak stanowi ust. 7c ww. regulacji, deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Zgodnie z art. 99 ust. 11c ustawy o VAT, deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Na podstawie art. 99 ust. 13b ustawy o VAT Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju określił szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

W § 10 ust. 4 pkt 3 Rozporządzenia MF, wskazano, że ewidencja zawiera dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego, w tym m.in. oznaczenia dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT (oznaczenie "TP").

Jak stanowi art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, przez powiązania te należy rozumieć powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o GIT).

W przepisie art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, wskazano, że powiązania oznaczają relacje, o których mowa w pkt 4 ww. regulacji występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi, przez które należy rozumieć:

a)

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

* ten sam inny podmiot lub

* małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)

spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

d)

podatnika i jego zagraniczny zakład.

e) Jednocześnie, w ust. 2 art. 23m ustawy o PIT wskazano, że przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1)

posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a.

udziałów w kapitale lub

b.

praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c.

udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2)

faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3)

pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Analogiczna definicja powiązań została sformułowana w przepisach art. 11a ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 2 ustawy o CIT.

Jednocześnie należy także zwrócić uwagę na regulacje zawarte w § 10 ust. 4b Rozporządzenia MF, zgodnie z którym oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywca a dokonującym dostawy towarów lub usługodawca wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

W zakresie usług świadczonych na rzecz wójta Gminy, zastępcy wójta Gminy, skarbnika Gminy, zastępcy skarbnika Gminy, sekretarza Gminy, Przewodniczącego Rady Gminy, członków Rady Gminy należy zauważyć, że osoby te stanowią, w opinii Wnioskodawcy osoby fizyczne posiadające faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną, jaką jest Gmina. Tym samym, zdaniem Gminy, między Gminą a podmiotami wskazanymi w punkcie A. występują/wystąpią powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, biorąc pod uwagę brzmienie art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT oraz art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.

W odniesieniu do świadczenia usług na rzecz osób spokrewnionych, spowinowaconych lub pozostających w związku małżeńskim z osobą fizyczną posiadającą faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną, jaką jest Gmina, zdaniem Gminy, wystąpią powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, biorąc pod uwagę brzmienie art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT oraz art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT.

Jednakże, tak jak Gmina wskazała, na wstępie przedmiotowego uzasadnienia, z uwagi na wyłączenie zawarte w 5 10 ust. 4 pkt 3 Rozporządzenia MF, zgodnie z którym gdy powiązania miedzy nabywcą, a dokonującym dostawy wynikają wyłącznie z powiązaniem m.in. z jednostka samorządu terytorialnego (jaką jest m.in. Gmina), wówczas oznaczenia "TP" nie stosuje się.

W konsekwencji, Gmina stoi na stanowisku, zgodnie z którym, w związku z wyłączeniem ze stosowania oznaczeń "TP", zawartym w przepisie § 10 ust. 4 pkt 3 Rozporządzenia MF, Gmina nie będzie zobowiązana do stosowania przedmiotowego oznaczenia "TP" w JPK_VAT, w zakresie transakcji wskazanych w punktach A-B opisu sprawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Jak stanowi art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnik.

Artykuł 99 ust. 11b ustawy stanowi, że:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Z art. 99 ust. 11c ustawy wynika, że:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Zgodnie z art. 99 ust. 13b ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)

kontrahentów;

4)

dowodów sprzedaży i zakupów.

W myśl art. 109 ust. 3b ustawy, w brzmieniu dodanym z dniem 1 października 2020 r.:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Jak stanowi art. 109 ust. 14 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy o VAT, w dniu 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie deklaracji i ewidencji, którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Od dnia 1 października 2020 r., na mocy ww. rozporządzenia, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji m.in. odpowiedniego symbolu oznaczającego określoną procedurę podatkową.

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia w sprawie deklaracji i ewidencji, ewidencja w zakresie podatku należnego, poza danymi wynikającymi z ust. 1 i 2 § 10, zawiera oznaczenia dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy - oznaczenie "TP".

Z powyższego wynika, że w ewidencji oznaczeniem "TP" oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1)

niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2)

niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3) wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Jak stanowi art. 32 ust. 2 ustawy:

Przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

1)

w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2)

wynikające ze stosunku pracy;

3)

wynikające z tytułu przysposobienia.

Z kolei stosownie do treści art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm., zwanej dalej ustawą o CIT):

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Natomiast przez podmioty powiązane - zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - należy rozumieć:

a)

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

* ten sam inny podmiot lub

* małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

a)

spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

b)

podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

W myśl art. 11a ust. 2 ustawy o CIT:

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1)

posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a)

udziałów w kapitale lub

b)

praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c)

udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2)

faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3)

pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

1 lipca 2021 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 1179), zwane dalej rozporządzeniem zmieniającym.

Na mocy § 1 pkt 2 lit. c tiret drugie lit. f rozporządzenia zmieniającego, w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988 oraz z 2020 r. poz. 576, 1127 i 2326), wprowadza się zmianę, polegającą na tym, że w § 10 po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b.

Z treści wprowadzonego do ww. rozporządzenia ustępu 4b wynika, że oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 (tj. kodu "TP") nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Mają Państwo wątpliwości, czy jesteście zobowiązani do zastosowania oznaczenia "TP" w ramach transakcji, w których nabywcą są i będą następujące grupy podmiotów:

A. osoba fizyczna, mająca znaczący wpływ na podejmowanie kluczowych decyzji Gminy - tj. wójt Gminy, zastępca wójta Gminy, skarbnik Gminy, zastępca skarbnika Gminy, sekretarz Gminy, Przewodniczący Rady Gminy, członkowie Rady Gminy,

B. osoba fizyczna, spokrewniona, spowinowacona do drugiego stopnia lub pozostająca w związku małżeńskim z osobami wskazanymi w punkcie A.

Jak wskazano powyżej, w ewidencji sprzedaży tj. w pliku JPK_V7 oznaczeniem "TP" oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi, jednakże obowiązek stosowania oznaczenia "TP" przez jednostki samorządu terytorialnego został wyłączony w odniesieniu do transakcji, w których powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Należy zaznaczyć, że regulacje prawne odnoszące się do stosowania oznaczeń "TP" wskazują, że oznaczenie "TP" odnosi się wyłącznie do faktu wystąpienia powiązań pomiędzy dostawcą a nabywcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy. Samo wystąpienie powiązań powoduje więc obowiązek stosowania ww. oznaczenia, natomiast nie bierze się pod uwagę, czy doszło do sytuacji wymienionych w poszczególnych punktach art. 32 ust. 1 ustawy (np. do zaniżenia podstawy opodatkowania w podatku VAT).

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze. zm.):

Organami gminy są:

a)

rada gminy;

b)

wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Przy czym zgodnie z ust. 3 ww. regulacji, ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, z zastrzeżeniem art. 12 organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy.

Artykuł 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

Do wyłącznej właściwości rady gminy, należy m.in. uchwalanie statutu i budżetu gminy, podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących np. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.

Stosownie do art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

Do zadań wójta zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy;

1a) opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;

2)

określanie sposobu wykonywania uchwał;

3)

gospodarowanie mieniem komunalnym;

4)

wykonywanie budżetu;

5)

zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

Artykuł 31 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

Ponadto, wójt gminy, działając na podstawie art. 26a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w drodze zarządzenia, powołuje i odwołuje swojego zastępcę, któremu może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu (art. 33 ust. 4 o samorządzie gminnym). Wskazaliście Państwo, że w Państwa Gminie Wójt Gminy nie posiada zastępcy, a jego obowiązki pełni sekretarz Gminy.

Wójt gminy odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową gminy i przysługuje mu wyłączne prawo m.in. do dokonywania wydatków budżetowych, dysponowania rezerwami budżetu gminy czy blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą (art. 60 ust. 1 i ust. 2 pkt 3, 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym).

Tak samo należy przyjąć w stosunku do usług wykonywanych przez Gminę (...) na rzecz skarbnika Gminy, zastępcy skarbnika Gminy, sekretarza Gminy.

Z obowiązujących przepisów prawa wynika, że skarbnik Gminy to główny księgowy budżetu gminy (art. 18 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym), natomiast sekretarz Gminy to swoisty "pomocnik" wójta stojący na straży prawidłowego funkcjonowania urzędu gminy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 z późn. zm.):

W urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim tworzy się odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa, zwanego dalej "sekretarzem".

Wójt może powierzyć w trybie art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu nie tylko swojemu zastępcy, ale też sekretarzowi gminy.

Ponadto, w art. 5 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych wskazano, że:

Wójt może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.

Z przytoczonego § 10 ust. 4b ww. rozporządzenia zmieniającego obowiązującego od 1 lipca 2021 r. wynika, że oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 (tj. kodu "TP") nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Należy wskazać, że wyłączenie z obowiązku stosowania oznaczenia "TP" odnosi się nie tylko do transakcji, w których dostawca i nabywca są powiązani kapitałowo przez udziały z jednostką samorządu terytorialnego. Wyłączenie to dotyczy wszystkich transakcji, w których powiązanie między jej stronami wynika bezpośrednio lub pośrednio z powiązania z jednostką samorządu terytorialnego. Oznacza to, że jeżeli między dostawcą i nabywcą istnieją powiązania z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT i powiązania te wynikają jedynie ze związków jednej lub obu stron transakcji z jednostką samorządu terytorialnego, to w JPK_VAT do takich transakcji nie stosuje się oznaczenia "TP".

W analizowanej sprawie między stronami transakcji istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Sprawowane przez wójta Gminy, skarbnika Gminy, zastępcę skarbnika Gminy, sekretarza Gminy opisane powyżej funkcje mieszczą się w dyspozycji art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, tj. występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej (wójta Gminy, skarbnika Gminy, zastępcy skarbnika Gminy, sekretarza Gminy) do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną (tj. Gminę (...)).

Również rada gminy poprzez swoich członków (w tym przewodniczącego rady gminy, który jest wybierany spośród radnych) wywiera istotny wpływ na sytuację finansową gminy. Można zatem uznać, że pozycja członków rady gminy z uwagi na sprawowane funkcje, mieści się również w dyspozycji art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT (odpowiednio art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT), tj. występuje faktyczna zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

W świetle powyższego należy również w tym przypadku przyjąć, że ww. podmioty posiadają, z uwagi na pełnione w Gminie funkcje publiczne, faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez Gminę.

Zatem mamy do czynienia z sytuacją, kiedy jedna ze stron transakcji jest powiązana z jednostką samorządu terytorialnego (wykonuje w tej jednostce zadania związane z pełnioną funkcją "kierowniczą" w tej jednostce samorządu terytorialnego, a drugą stroną transakcji jest sama jednostka samorządu terytorialnego. Tym samym znajduje zastosowanie przepis § 10 ust. 4b ww. rozporządzenia.

Kolejna kwestia wymagająca rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest kwestia określenia relacji pomiędzy Gminą a osobami fizycznymi, spokrewnionymi, spowinowaconymi do drugiego stopnia lub pozostająca w związku małżeńskim z wójtem Gminy, skarbnikiem Gminy, zastępcą skarbnika Gminy, sekretarzem Gminy, Przewodniczącym Rady Gminy, członkami Rady Gminy.

Trzeba wziąć pod uwagę, że powiązania z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy, to również powiązania pomiędzy osobami fizycznymi pozostającymi w związku małżeńskim albo między którymi istnieje pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia - o czym stanowi art. 11a ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT i art. 23m ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT. Jednak jeśli powiązania takie wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami, to jak już wcześniej wskazano, zgodnie z § 10 ust. 4b ww. rozporządzenia do takich transakcji nie stosuje się oznaczenia "TP".

W analizowanej sprawie występują ww. powiązania pomiędzy następującymi osobami tj.:

* wójtem Gminy, skarbnikiem Gminy, zastępcą skarbnika Gminy, sekretarzem Gminy, Przewodniczący Rady Gminy, członkami Rady Gminy,

* osobą fizyczną, spokrewnioną, spowinowaconą do drugiego stopnia lub pozostającą w związku małżeńskim z osobami wskazanymi wyżej

a Wnioskodawcą (tj. jednostką samorządu terytorialnego).

Jednak powiązania te wynikają wyłącznie z powiązania z jednostką samorządu terytorialnego i zgodnie z § 10 ust. 4b ww. rozporządzenia do takich transakcji nie stosuje się oznaczenia "TP".

Zatem w przypadku dokonywania transakcji pomiędzy Gminą a:

* wójtem Gminy, skarbnikiem Gminy, zastępcą skarbnika Gminy, sekretarzem Gminy, Przewodniczącym Rady Gminy, członkami Rady Gminy

oraz * osobą fizyczną, spokrewnioną, spowinowaconą do drugiego stopnia lub pozostającą w związku małżeńskim z osobami wskazanymi wyżej

Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał obowiązku stosowania oznaczenia "TP" w prowadzonej ewidencji sprzedaży VAT tj. JPK_V7.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja nie rozstrzyga w zakresie braku zobowiązania do zastosowania oznaczenia "TP" w ramach transakcji, w których nabywcą jest i będzie zastępca wójta Gminy i osób fizycznych, spokrewnionych, spowinowaconych do drugiego stopnia lub pozostających w związku małżeńskim z ww., ponieważ w uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo, że w Państwa Gminie Wójt Gminy nie posiada zastępcy.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl