0113-KDIPT1-3.4012.775.2019.2.ALN - Zwolnienie z ewidencji na kasie rejestrującej dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.775.2019.2.ALN Zwolnienie z ewidencji na kasie rejestrującej dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2019 r. (data wpływu 4 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2020 r. (data wpływu 13 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, gdy zapłata zostanie dokonana na rachunek bankowy Wnioskodawcy zgłoszony w wykazie rachunków bankowych Ministerstwa Finansów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, gdy zapłata zostanie dokonana na rachunek bankowy Wnioskodawcy zgłoszony w wykazie rachunków bankowych Ministerstwa Finansów.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 stycznia 2020 r. (data wpływu 13 stycznia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Spółka jawna prowadząca działalność pod firmą: (...) Spółka Jawna z siedzibą w (...), zwana dalej w skrócie Spółką, stroną lub Wnioskodawcą, prowadzi działalność handlową, a głównym przedmiotem tej działalności jest sprzedaż hurtowa oraz detaliczna wyposażenia do łazienek i glazur, w tym osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym, zwanymi dalej w skrócie osobami fizycznymi. Strona jest podatkiem VAT czynnym, który to podatnik w zakresie podatku od towarów i usług będzie zobowiązany od dnia 1 stycznia 2020 r. do składania deklaracji miesięcznych. Spółka w siedzibie posiada zainstalowaną jedną kasę fiskalną i strona przewiduje, iż sprzedaż towarów i usług osobom Spółka od dnia 1 stycznia 2020 r. nie będzie rejestrowana na kasach fiskalnych w systemie online. Od dnia 1 stycznia 2019 r. Spółka przewiduje że nie będzie miała możliwości technicznych aby wydruki z kasy fiskalnej zawierały także numer identyfikacji podatkowej (NIP) kontrahenta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej oraz rolnika ryczałtowego. Wnioskodawca posiada rachunek bankowy, który na dzień złożenia wniosku figuruje w wykazie Ministerstwa Finansów, o którym to wykazie mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwany dalej w wykazem rachunków bankowych w Ministerstwie Finansów.

Wnioskodawca informuje, iż niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż po dniu 1 stycznia 2020 r. Spółka nie będzie miała możliwości dokonywania wydruków z kasy rejestrującej z numerem identyfikacji podatkowej klienta.

Strona wskazuje, iż od dnia 1 stycznia 2020 r. będzie miała zamiar dokonywać sprzedaży na rzecz podmiotów gospodarczych, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usług w zakresie projektowania wnętrz, w szczególności łazienek w budynkach mieszkalnych.

Za dostawę towarów, o których mowa w opisie niniejszej sprawy, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, wnioskodawca po dniu 1 stycznia 2020 r. będzie otrzymywać zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, lub też odpowiednio na rachunek bankowy podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, której jest członkiem.

Strona jest zdania, iż z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę, w przypadku Wnioskodawcy z wyciągu bankowego, będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została ww. wpłata dokonana wraz ze wskazaniem danych nabywcy towarów w tym jego adresu.

Dostawa towarów nie będzie dokonywana (nie nastąpi) w systemie wysyłkowym, tj. nie będzie dokonywana za pośrednictwem poczty w ramach doręczania przesyłek kurierskich.

Za świadczenie usług, o których mowa w opisie niniejszej sprawy, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, Wnioskodawca po dniu 1 stycznia 2020 r. będzie otrzymywać zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, lub też odpowiednio na rachunek bankowy podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, której jest członkiem.

Strona jest zdania, iż z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę, w przypadku Wnioskodawcy z wyciągu bankowego, będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności (jakiej usługi) dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została ww. wpłata dokonana wraz ze wskazaniem danych nabywcy usługi w tym jego adresu.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nie dokonywał oraz nie ma zamiaru dokonywania dostaw towarów i świadczenia usług wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), dalej w skrócie rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji za pośrednictwem kas rejestrujących.

Pytanie Wnioskodawcy nie dotyczy w dostaw towarów i sprzedaży usług wymienionych w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji za pośrednictwem kas rejestrujących.

Wnioskodawca nie ma zamiaru w przyszłości świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f-h rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji za pośrednictwem kas rejestrujących.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy Spółka od dnia 1 stycznia 2020 r. będzie zwolniona z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży osobom fizycznym towarów i usług za pośrednictwem kasy fiskalnej jeżeli zapłata należności przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego zostanie dokonana na rachunek bankowy Spółki zgłoszony w wykazie rachunków bankowych Ministerstwa Finansów?

Zdaniem Wnioskodawcy.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Na wstępie wskazać należy, iż strona przewiduje że nie będzie miała możliwości aby numer NIP nabywcy będzie mógł zostać wyszczególniony od dnia 1 stycznia 2020 r. w treści paragonu wydrukowanego z kasy fiskalnej, na której to kasie strona zamierza ewidencjonować sprzedaż towarów i usług osobom fizycznym. Wskazać także należy, iż w przypadku wystawienia na żądanie osoby fizycznej faktury do paragonu w którym nie będzie wyszczególniony numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy Spółka będzie zobowiązana od 1 stycznia 2020 r. do zaewidencjonowania dodatkowo ww. faktury w ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług oraz będzie zobowiązana do zapłacenia dodatkowo podatku należnego wyszczególnionego ww. fakturze. Zdaniem jednak Wnioskodawcy może być Spółka zwolniona z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży osobom fizycznym od dnia 1 stycznia 2020 r. za pośrednictwem kasy fiskalnej, pod warunkiem, że należność za sprzedany osobie fizycznej towar i usługę zostanie przez stronę udokumentowana fakturą, a następnie należność zostanie wpłacona przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz rolnika ryczałtowego, zwanymi dalej osobami fizycznymi, na rachunek bankowy Wnioskodawcy zgłoszony do wykazu rachunków bankowych Ministerstwa Finansów. Dlatego resumując powyższe strona jest zdania iż Spółka od dnia 1 stycznia 2020 r. będzie zwolniona z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży osobom fizycznym towarów i usług za pośrednictwem kasy fiskalnej jeżeli zapłata należności przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego zostanie dokonana na rachunek bankowy Spółki zgłoszony w wykazie rachunków bankowych Ministerstwa Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej zostało określone w § 2 i 3 rozporządzenia.

Regulacje zawarte w ww. przepisach przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz ze względu na rodzaj prowadzonej działalności zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Powołane wyżej przepisy dotyczą zwolnienia podmiotowego - uwarunkowanego wysokością osiągniętego obrotu.

Natomiast w myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

I tak, w załączniku do rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r., stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono w:

* poz. 36 - dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);

* poz. 37 - świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Jak już wcześniej wspomniano - w kwestii prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe (§ 3 rozporządzenia), jak i przedmiotowe (§ 2 rozporządzenia) z tego obowiązku. Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1.

dostawy:

a.

gazu płynnego,

b.

części do silników (PKWiU 28.11.4),

c.

silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),

d.

nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),

e.

przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),

f.

części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),

g.

części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),

h.

silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),

i.

sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),

j.

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

k.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",

I.

zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

m.

wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,

n.

wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o.

perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

2.

świadczenia usług:

a.

przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b.

przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,

c.

naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),

d.

w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e.

w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f.

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g.

prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,

h.

doradztwa podatkowego,

i.

związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:

* świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

* usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j.

fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k.

kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

I.

związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność handlową, a głównym przedmiotem tej działalności jest sprzedaż hurtowa oraz detaliczna wyposażenia do łazienek i glazur, w tym osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym oraz od dnia 1 stycznia 2020 r. Wnioskodawca ma zamiar świadczyć usługi w zakresie projektowania wnętrz, w szczególności łazienek w budynkach mieszkalnych.

Dostawa towarów nie będzie dokonywana w systemie wysyłkowym, tj. nie będzie dokonywana za pośrednictwem poczty w ramach doręczania przesyłek kurierskich.

Za świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, Wnioskodawca po dniu 1 stycznia 2020 r. będzie otrzymywał zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, lub też odpowiednio na rachunek bankowy podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, której jest członkiem. Wnioskodawca wskazał, że z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę, w przypadku Wnioskodawcy z wyciągu bankowego, będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została ww. wpłata dokonana wraz ze wskazaniem danych nabywcy usługi w tym jego adresu.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

* dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

* przedmiotem dostawy nie są towary jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak wyżej wskazano Wnioskodawca wskazał, że dostawa towarów nie będzie dokonywana w systemie wysyłkowym, tj. nie będzie dokonywana za pośrednictwem poczty w ramach doręczania przesyłek kurierskich, zatem nie będzie spełniony jeden z warunków uprawniających do korzystanie ze zwolnienia z ewidencjonowania dostawy towarów na kasie rejestrującej. Niespełnienie tego warunku oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Zatem Wnioskodawca dokonując dostawy wyposażenia do łazienek i glazur, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, będzie miał obowiązek ewidencjonowania tych dostaw na kasie rejestrującej. Przy czym w świetle powyższego, bez wpływu na obowiązek ewidencjonowania dostaw towarów na kasie rejestrującej, pozostaje kwestia zapłaty należności przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego na rachunek bankowy Spółki zgłoszony w wykazie rachunków bankowych Ministerstwa Finansów.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2020 r. ma zamiar świadczyć usługi w zakresie projektowania wnętrz, w szczególności łazienek w budynkach mieszkalnych. Za świadczenie usług, o których mowa w opisie niniejszej sprawy, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, Wnioskodawca po dniu 1 stycznia 2020 r. będzie otrzymywać zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, lub też odpowiednio na rachunek bankowy podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, której jest członkiem. Wnioskodawca wskazał, że z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę, w przypadku Wnioskodawcy z wyciągu bankowego, będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została ww. wpłata dokonana wraz ze wskazaniem danych nabywcy usługi w tym jego adresu. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nie dokonywał oraz nie ma zamiaru dokonywania dostaw towarów i świadczenia usług wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za usługę musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz

* przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w analizowanej sprawie w zakresie świadczenia usług projektowania wnętrz będą spełnione łącznie wszystkie warunki wynikające z § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług w zakresie usług projektowania wnętrz na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Przy czym w świetle powyższego, na brak obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług na kasie rejestrującej, nie będzie miała wpływu zapłata należności przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego na rachunek bankowy Spółki zgłoszony w wykazie rachunków bankowych Ministerstwa Finansów, bowiem przepisy nie uzależniają zwolnienia określonego w § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia od wpłaty na ten rachunek.

W konsekwencji, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, w tym kwestie wystawiania paragonów bez NIP, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl