0113-KDIPT1-3.4012.703.2017.2.JSO - Opodatkowanie przeniesienia własności nieruchomości z nakazu władzy publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.703.2017.2.JSO Opodatkowanie przeniesienia własności nieruchomości z nakazu władzy publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2017 r. (data wpływu 10 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku podlegania opodatkowaniu przeniesienia własności nieruchomości nr 203/1, 347/1, 5/1, 274/3, 274/5, 397/2 oraz 225/1 z nakazu władzy publicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku podlegania opodatkowaniu przeniesienia własności nieruchomości nr 203/1, 347/1, 5/1, 274/3, 274/5, 397/2 oraz 225/1 z nakazu władzy publicznej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

W związku z wydanymi decyzjami przez Wojewodę..... w sprawie ustalenia odszkodowań na rzecz Powiatu..... w związku z przejęciem z mocy prawa na własność Województwa.... nieruchomości stanowiących własność Powiatu..... Odszkodowania zostały ustalone w drodze następujących decyzji:

1. Decyzja.... z dnia 26 czerwca 2017 r. dot. działki nr 203 o pow. 0,1433 ha położona w.... (miasto) stała się z dniem 1 stycznia 1999 r. z mocy prawa własnością Powiatu..... na podstawie art. 73 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), co zostało potwierdzone ostateczną decyzją Wojewody..... zn...... z dn. 20 grudnia 2005 r. Dz. nr 203 została przekazana w trwały zarząd na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg.... zgodnie z decyzją Zarządu Powiatu.... nr 72/12 zn...... z dn. 24 października 2012 r. Przedmiotowa nieruchomość leżała w pasie drogowym drogi powiatowej Nr.... pn.... Opisana nieruchomość została objęta decyzją Wojewody..... nr 5/2016 zn...... z dn. 27 grudnia 2016 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie północnej obwodnicy..... (...) Zgodnie z tą decyzją, nieruchomość nr 203 została podzielona na działki nr 203/1 o pow. 0,1433 ha i 203/2 o pow. 1,5293 ha, z czego działka nr 203/1 stała się z mocy prawa własnością Województwa...... Z informacji zawartych w operacie szacunkowym wynika, iż brak jest MPZP Gm......, zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, ww. działka położona jest na terenie oznaczonym jako drogi.

2. Decyzja....7 z dnia 26 czerwca 2017 r. dot. działki nr 347 o pow. 1,1436 ha położona w.... (miasto) stała się z dniem 1 stycznia 1999 r. z mocy prawa własnością Powiatu.... na podstawie art. 73 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), co zostało potwierdzone ostateczną decyzją Wojewody..... zn...... z dn. 3 czerwca 2005 r. Dz. nr 347 została przekazana w trwały zarząd na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg.... zgodnie z decyzją Zarządu Powiatu.... nr 66/12 zn...... z dn. 24 października 2012 r. Przedmiotowa nieruchomość leżała w pasie drogowym drogi powiatowej Nr... pn....... Opisana nieruchomość została objęta decyzją Wojewody..... 5/2016 zn...... z dn. 27 grudnia 2016 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie północnej obwodnicy.... (...) Zgodnie z tą decyzją, nieruchomość nr 347 została podzielona na działki nr 347/1 o pow. 0,2799, 347/2 o pow. 1,0781 ha, z czego działka nr 347/1 stała się z mocy prawa własnością Województwa...... Z informacji zawartych w operacie szacunkowym wynika, iż brak MPZP Gm......, zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, ww. działka położona jest na terenie oznaczonym jako obszary rolniczej przestrzeni produkcyjnej.

3. Decyzja.... z dnia 26 czerwca 2017 r. dot. działki nr 5 o pow. 1,8000 ha położona w gm..... Obr.... stała się z dniem 1 stycznia 1999 r. z mocy prawa własnością Powiatu.... na podstawie art. 73 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), co zostało potwierdzone ostateczną decyzją Wojewody..... zn....... z dn. 3 czerwca 2005 r. Dz. nr 5 została przekazana w trwały zarząd na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg.... zgodnie z decyzją Zarządu Powiatu.... nr 66/12 zn...... z dn. 24 października 2012 r. Przedmiotowa nieruchomość leżała w pasie drogowym drogi powiatowej Nr.... pn....... Opisana nieruchomość została objęta decyzją Wojewody..... 5/2016 zn...... z dn. 27 grudnia 2016 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie północnej obwodnicy..... (...) Zgodnie z tą decyzją, nieruchomość nr 5 została podzielona na działki nr 5/1 o pow. 0,0327 ha i nr 5/2 o pow. 1,7673 ha, z czego działka nr 5/1 stała się z mocy prawa własnością Województwa...... Z informacji zawartych w operacie szacunkowym wynika, iż brak jest MPZP Gm......, zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, ww. działka położona jest na terenie oznaczonym jako droga powiatowa.

4. Decyzja.... z dnia 26 czerwca 2017 r. dot. działki nr 274/1 o pow. 4,0800 ha w gm...... obr..... stała się z dniem 1 stycznia 1999 r. z mocy prawa własnością Powiatu..... na podstawie art. 73 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), co zostało potwierdzone ostateczną decyzją Wojewody.... zn...... z dn. 3 czerwca 2005 r. Dz. nr 5 została przekazana w trwały zarząd na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg.... zgodnie z decyzją Zarządu Powiatu.... nr 72/12 zn...... z dn. 24 października 2012 r. Przedmiotowa nieruchomość leżała w pasie drogowym drogi powiatowej Nr... pn....... Opisana nieruchomość została objęta decyzją Wojewody..... 5/2016 zn...... z dn. 27 grudnia 2016 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie północnej obwodnicy.... (...) Zgodnie z tą decyzją, nieruchomość nr 274/1 została podzielona na działki nr 274/3 o pow. 0,0659 ha i nr 274/4 o pow. 4,0141 ha, z czego działka nr 274/3 stała się z mocy prawa własnością Województwa...... Z informacji zawartych w operacie szacunkowym wynika, iż brak jest MPZP Gm......, zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, ww. działka położona jest na terenie oznaczonym jako droga powiatowa.

5. Decyzja.... z dnia 26 czerwca 2017 r. dot. działki nr 274/2 o pow. 0,1300 ha położona w gm...... obr...... stała się z dniem 1 stycznia 1999 r. Z mocy prawa własnością Powiatu..... na podstawie art. 73 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), co zostało potwierdzone ostateczną decyzją Wojewody..... zn...... z dn. 3 czerwca 2005 r. Dz. nr 5 została przekazana w trwały zarząd na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg.... zgodnie z decyzją Zarządu Powiatu.... nr 72/12 zn..... z dn. 24 października 2012 r. Przedmiotowa nieruchomość leżała w pasie drogowym drogi powiatowej Nr.... pn........ Opisana nieruchomość została objęta decyzją Wojewody..... 5/2016 zn....... z dn. 27 grudnia 2016 r. O zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie północnej obwodnicy..... (...) Zgodnie z tą decyzją, nieruchomość nr 274/2 została podzielona na działki nr 274/5 o pow. 0,0141 ha i nr 274/6 o pow. 0,1159 ha, z czego działka nr 274/5 stała się z mocy prawa własnością Województwa...... Z informacji zawartych w operacie szacunkowym wynika, iż brak jest MPZP Gm......, zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, ww. działka położona jest na terenie oznaczonym jako droga powiatowa.

6. Decyzja.... z dnia 26 czerwca 2017 r. dot. działki nr 397 o pow. 2,1000 ha położona w gm...... obr...... stała się z dniem 1 stycznia 1999 r. z mocy prawa własnością Powiatu..... na podstawie art. 73 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), co zostało potwierdzone ostateczną decyzją Wojewody..... zn...... z dn. 3 czerwca 2005 r. Dz. nr 5 została przekazana w trwały zarząd na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg.... zgodnie z decyzją Zarządu Powiatu..... nr 60/12 zn....... z dn. 24 października 2012 r. Przedmiotowa nieruchomość leżała w pasie drogowym drogi powiatowej..... pn.... Opisana nieruchomość została objęta decyzją Wojewody..... 5/2016 zn..... z dn. 27 grudnia 2016 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie północnej obwodnicy..... (...) Zgodnie z tą decyzją, nieruchomość nr 397 została podzielona na działki nr 397/1 o pow. 2,0141 ha i nr 397/2 o pow. 0,0859 ha, z czego działka nr 397/2 stała się z mocy prawa własnością Województwa...... Z informacji zawartych w operacie szacunkowym wynika, iż brak jest MPZP Gm......, zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, ww. działka położona jest na terenie oznaczonym jako droga powiatowa.

7. Decyzja..... z dnia 28 lipca 2017 r. dot. działki nr 225 o pow. 2,2800 ha położona w gm..... obr...... stała się z dniem 1 stycznia 1999 r. z mocy prawa własnością Powiatu..... na podstawie art. 73 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), co zostało potwierdzone ostateczną decyzją Wojewody..... zn...... z dn. 10 czerwca 2002 r. Dz. nr 225 została przekazana w trwały zarząd na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg.... zgodnie z decyzją Zarządu Powiatu.... nr 39/12 zn...... z dn. 27 czerwca 2012 r. Przedmiotowa nieruchomość leżała w pasie drogowym drogi powiatowej Nr.... pn.... Opisana nieruchomość została objęta decyzją Wojewody..... 1/17 zn..... z dn. 5 stycznia 2017 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr.... (...) Zgodnie z tą decyzją, nieruchomość nr 225 została podzielona na działki nr 225/1 o pow. 0,0593 ha i nr 225/2 o pow. 2,2207 ha, z czego działka nr 225/1 stała się r. mocy prawa własnością Województwa..... Z informacji zawartych w operacie szacunkowym wynika, iż brak jest MPZP Gm......, zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, ww. działka położona jest na terenie oznaczonym jako droga zbiorcza ".....".

W piśmie z dnia 5 grudnia 2017 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

Ad. 1

Działka nr 203 o pow. 1,6726 ha na mocy stosownej decyzji została podzielona na działki: 203/1 o pow. 0,1433 ha i 203/2 o pow. 1,5293 ha. Działka 203/1 o pow. 0,1433 ha stała się z mocy prawa własnością Województwa.......

Ad. 2

Działka nr 347 o pow. 1,3580 ha na mocy stosownej decyzji została podzielona na działki: 347/1 o pow. 0,2799 ha i 347/2 o pow. 1,0781 ha. Działka 347/1 o pow. 0,2799 ha stała się z mocy prawa własnością Województwa....

Ad. 3

Działki nr: 203, 347, 5, 274/1, 274/2, 397, 225, z których w wyniku podziału powstały działki, których własność została przeniesiona na rzecz Województwa..... (tj. działki nr: 203/1, 347/1, 5/1, 274/3, 274/5, 397/2, 225/1) na mocy stosownych decyzji Zarządu Powiatu..... przekazane były przez Wnioskodawcę w nieodpłatny trwały zarząd na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg w...... na cele statutowe jednostki, tj. wykonywanie obowiązków zarządcy dróg powiatowych.

Ad. 4

Zgodnie z informacjami zawartymi w pismach Gminy.... i Gminy..... wynika, że dla działek nr: 203, 347, 5, 274/1, 274/2, 397, 225, z których w wyniku podziału powstały działki, których własność została przeniesiona na rzecz Województwa Świętokrzyskiego (tj. działki nr: 203/1, 347/1, 5/1, 274/3, 274/5, 397/2, 225/1) nie były wydawane decyzje o ustaleniu warunków zabudowy.

Ponadto nadmienia się, że zgodnie z informacjami zawartymi w piśmie Gminy.... wynika, iż:

* działka numer 397 położna była na terenach oznaczonych w studium jako droga powiatowa w części objęta była zakresem decyzji nr 7/2014 o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla realizacji inwestycji polegającej na przebudowie elektroenergetycznej linii niskiego napięcia, budowie stacji transformatorowej;

* działka numer 203 położna była na terenach oznaczonych w studium jako droga powiatowa w części objęta była zakresem decyzji nr 3/2017 o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla realizacji inwestycji polegającej na przebudowie sieci wodociągowej.

Ad. 5

Wnioskodawca nie występował z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla działek nr: 203, 347, 5, 274/1, 274/2, 397, 225, z których w wyniku podziału powstały działki, których własność została przeniesiona na rzecz Województwa..... (tj. działki nr: 203/1, 347/1, 5/1, 274/3, 274/5, 397/2, 225/1).

Ad. 6

Działki 203, 347, 5, 274/1, 274/2, 397, 225, z których w wyniku podziału powstały działki, których własność została przeniesiona na rzecz Województwa..... (tj. działki nr: 203/1, 347/1, 5/1, 274/3, 274/5, 397/2, 225/1) nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ad. 7

Działki 203, 347, 5, 274/1, 274/2, 397, 225, z których w wyniku podziału powstały działki, których własność została przeniesiona na rzecz Województwa..... (tj. działki 203/1, 347/1, 5/1, 274/3, 274/5, 397/2, 225/1) Wnioskodawca wykorzystywał do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przeniesienie własności wskazanych we wniosku nieruchomości z nakazu władzy publicznej w zamian za odszkodowanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również m.in.: przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie. W świetle cytowanych powyżej przepisów, w sytuacji przedstawionej we wniosku ma miejsce dostawa towarów (nieruchomości) w zamian za odszkodowanie, a zatem czynność, do której wprost odnosi się art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy). Od zasady tej ustawa przewiduje jednak pewne wyjątki. Na podstawie bowiem art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Powołany wyżej przepis art. 15 ust. 6 ustawy VAT wyłącza z opodatkowania organy publiczne, nawet wtedy, gdy pobierają z tytułu tej działalności wynagrodzenie. Czynności, w których organy te uczestniczą jako organy publiczne, to określone prawem czynności wykonywane w interesie publicznym. Zatem czynności, w stosunku do których organy publiczne nie są traktowane jako podatnicy, to czynności wykonywane przez nie w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, a także czynności, do których wykonywania są uprawnione wyłącznie organy publiczne.

Zatem dostawa (odszkodowanie) z tytułu przejęcia przedmiotowych działek podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, ponieważ Powiat..... dla tej czynności nie działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Stosownie do art. 98 ust. 1 z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147), działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe - z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela, przechodzą, z mocy prawa, odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis ten stosuje się także do nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek użytkownika wieczystego, z tym że prawo użytkowania wieczystego działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne wygasa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis stosuje się odpowiednio przy wydzielaniu działek gruntu pod poszerzenie istniejących dróg publicznych.

W myśl art. 98 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, za działki gruntu, o których mowa w ust. 1, przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub użytkownikiem wieczystym a właściwym organem. Przepis art. 131 stosuje się odpowiednio. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego odszkodowanie ustala się i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości.

Na podstawie art. 112 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości.

W myśl art. 128 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wywłaszczenie własności nieruchomości, użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym wartości tych praw.

Natomiast, zgodnie z art. 131 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w ramach odszkodowania właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu wywłaszczonej nieruchomości może być przyznana, za jego zgodą, odpowiednia nieruchomość zamienna.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z treści powołanego przepisu art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że wyłączenie z kategorii podatników VAT organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy ma miejsce wówczas, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

1.

podmiotem dokonującym czynności jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ i

2.

czynność mieści się w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami na ten podmiot (wymieniony w 1), dla realizacji których został on powołany i jednocześnie czynność ta nie jest wykonywana na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Innymi słowy organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach - gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań (a contrario z pierwszej części art. 15 ust. 6) oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Stąd też, aby uznać, że organ działa w zakresie swoich funkcji ustawowych i jednocześnie nie korzysta z formy cywilistycznej musi zaistnieć sytuacja tego rodzaju, że przy realizacji danego zadania organ ten wyposażony jest we władztwo publiczne, tj. występuje w pozycji nadrzędnej w stosunku do innych podmiotów uczestniczących w danej czynności.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy zaznaczyć należy, że ani organ władzy publicznej ani urząd obsługujący ten organ wydając nieruchomość za odszkodowaniem nie może skorzystać z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy. W przypadku wywłaszczenia nieruchomości za odszkodowaniem nie są realizowane zadania, dla realizacji których organy te zostały powołane. Jednocześnie Powiat w przedmiotowym zakresie nie występuje jako podmiot prawa publicznego, lecz jako właściciel. Jego sytuacja w odniesieniu do kwestii własności nieruchomości przeznaczonej pod budowę drogi jest taka sama jak innych podmiotów, których dotknąć może decyzja lokalizacyjna.

Należy wskazać, że umożliwienie nieopodatkowania dostawy gruntów za odszkodowaniem przez Wnioskodawcę (w przypadku uznania, że działa w charakterze organu władzy publicznej) znacznie pogorszyłoby sytuację innych podmiotów dokonujących podobnych transakcji i prowadziłoby do znaczących zakłóceń konkurencji na rynku. Ponadto, jak wynika z orzecznictwa TSUE, działalność podmiotów prawa publicznego powinna być wykonywana w ramach właściwego dla nich reżimu prawnego. Natomiast jeżeli działają one na tych samych warunkach prawnych co prywatni przedsiębiorcy, nie wykonują takiej działalności jak organ władzy publicznej (wyrok TSUE z dnia 17 października 1989 r. w sprawach połączonych C-231/87 i C-129/88).

Wyjaśnić tu należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz stanowiące dostawę towarów - przeniesienie własności nieruchomości w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania.

Tym samym dokonując odpłatnego zbycia opisanej nieruchomości Powiat działa jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego należy wskazać, że przeniesienie przez Wnioskodawcę prawa własności działek oznaczonych numerami: 203/1, 347/1, 5/1, 274/3, 274/5, 397/2 i 225/1 na rzecz Województwa... w zamian za odszkodowanie stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca dla tej czynności działa w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W tym przypadku, odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną i ze względu na przedmiot, czynność taka objęta jest podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl