0113-KDIPT1-3.4012.667.2019.3.EG - Prawo do odliczenia VAT w związku z dostawą nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.667.2019.3.EG Prawo do odliczenia VAT w związku z dostawą nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2019 r. (data wpływu 22 października 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 grudnia 2019 r. (data wpływu) oraz z dnia 20 grudnia 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dostawę Nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dostawę Nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 12 grudnia 2019 r. (data wpływu) oraz z dnia 20 grudnia 2019 r. (data wpływu) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniach wniosku).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów, realizującym budownictwo wielorodzinne w systemie deweloperskim. Sp. z o.o. zamierza nabyć nieruchomość gruntową, niezabudowaną, położoną w... przy... o numerze działki. Nieruchomość zostanie przeznaczona na realizację zabudowy wielorodzinnej w celu sprzedaży gotowych lokali mieszkalnych oraz usługowych.

Dla przedmiotowej działki gruntu o numerze... wydana jest dla Sp. z o.o. decyzja o warunkach zabudowy, zezwalająca na budowę dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z niezbędną infrastrukturą.

Stroną sprzedającą w przyszłej transakcji jest małżeństwo..., z których żadne nie jest obecnie podatnikiem podatku od towarów i usług. Pan... jako współwłaściel w ramach małżeńskiej własności ustawowej wystąpił o wydanie Interpretacji Indywidualnej w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług przyszłej dostawy wspomnianej nieruchomości.

W wydanej Interpretacji Indywidualnej sygn.... Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż Pan... dokonując przyszłej sprzedaży przedmiotowej nieruchomości działać będzie w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nadmienić należy iż Pani... nie wystąpiła o uzyskanie Indywidualnej Interpretacji podatkowej, niemniej jest również stroną zainteresowaną zbyciem przedmiotowej nieruchomości i wraz z mężem dokonała między innymi takich czynności jak zawarcie umowy najmu tego gruntu na rzecz Sp. z o.o czy też udzieliła pełnomocnictwa dla tej spółki w celu dokonywania czynności zmierzających do zmian w Ewidencji Gruntów i Budynków dla tej nieruchomości.

Małżeństwo Państwa... stosując się do wydanej dla Pana. Indywidulanej Interpretacji Podatkowej zamierzają zarejestrować się każde z osobna jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług i opodatkować uzyskaną kwotę ze sprzedaży nieruchomości po połowie u każdego z nich. Grunty te spełniają definicję terenów budowlanych zawartą w art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług ponieważ jak wspomniano powyżej została wydana dla tej działki gruntu decyzja o warunkach zabudowy, która na dzień złożenia niniejszego wniosku pozostaje w mocy prawnej.

W uzupełnieniach wniosku wskazano, że Wnioskodawca (Sp. z o.o.) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotowa nieruchomość ma zostać wykorzystana na posadowienie na niej budynków wielorodzinnych z częścią usługową. Lokale w przedmiotowych budynkach wraz z częścią ułamkową współwłasności gruntu będą sprzedawane przez Wnioskodawcę zgodnie z obowiązującymi stawkami podatku VAT, które obecnie wynoszą odpowiednio 8% dla lokali mieszkalnych oraz 23% dla pozostałych.

Sprzedaż lokali mieszkalnych w ramach pierwszego zasiedlenia nie może być zwolniona z podatku VAT, w związku z tym Wnioskodawca nie przewiduje dokonywania takiej sprzedaży. Sprzedaż wybudowanych lokali wraz z częścią współwłasności gruntu będzie dokumentowana fakturami z wykazanym podatkiem należnym.

1. Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości ma być opodatkowane przez małżeństwo... wg stawki podstawowej VAT, która aktualnie wynosi 23%.

2. Sprzedaż która będzie dokonana przez małżeństwo... zostanie udokumentowana fakturami VAT z wykazanym podatkiem należnym.

3. Nabycie nieruchomości przez małżeństwo... nastąpiło w okresie kiedy nie obowiązywał w Polsce podatek od towarów i usług, był to początek lat 80-tych.

4. Z tytułu nabycia nieruchomości małżeństwu... nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

5. Małżeństwo... zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w złożonym przez nich wniosku o sygn...., wykorzystywało przedmiotową nieruchomość jako pastwisko a w ciągu ostatnich 2 lat wynajmowało tą działkę na potrzeby zaplecza budowy prowadzonej w sąsiedztwie. Państwo... nie działali w zakresie tych czynności jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z powyższym Wnioskodawca (Sp. z o.o.) ma wątpliwość, którą zawiera w niniejszym pytaniu czy będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur VAT dokumentujących dostawę przedmiotowej nieruchomości, które zostaną wystawione oddzielnie (po 50% wartości kwoty należnej ze sprzedaży) przez małżeństwo...?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż będzie miał pełne prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących dostawę działki niezabudowanej przez... fakturujących po 50% łącznej kwoty należnej za tą dostawę. Przemawiają za tym:

* dostawa dotyczy terenów budowlanych, zgodnie z definicją ustawową zawartą w ustawie o podatku od towarów i usług,

* dostawa zostanie udokumentowana fakturami prawidłowo wystawionymi przez czynnych podatników podatku VAT,

* nabycie przez Wnioskodawcę będzie służyło działalności opodatkowanej.

Odnośnie zamiaru zarejestrowania się oddzielnie przez... jako podatnicy VAT, Wnioskodawca bierze pod uwagę wydane wyroki sądów administracyjnych oraz Interpretacje Indywidualne w podobnych sprawach. Zgodnie z ustaloną praktyką podatnikiem VAT będzie ten z małżonków, jeżeli dostawa dotyczy nieruchomości stanowiącej wspólny majątek małżeński, który dokonał czynności we własnym imieniu czyli jest stroną czynności prawnej. Jeżeli małżonkowie wspólnie są stronami tej czynności to oni razem są vatowcami. Możliwe są więc trzy sytuacje:

* stroną umowy są oboje małżonkowie wówczas każde z nich jest podatnikiem VAT z tytułu dostawy nieruchomości. Zakres opodatkowania dla każdego wyniesie połowę uzyskanego przychodu,

* stroną umowy jest wyłącznie mąż. Tylko on jest wtedy podatnikiem VAT z tytułu dostawy,

* stroną umowy jest wyłącznie żona. Tylko ona jest wówczas podatnikiem VAT z tytułu dostawy.

Takie wskazanie podmiotu będącego podatnikiem znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów skarbowych: Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 18 listopada 2013 r., sygn. IPTPP2/443-665/13-6/PR, z 26 listopada 2015 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP2/4512-971/15-2/IŻ oraz z 17 listopada 2016 r. również Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. 1462-IPPP2.4512.769.2016.1.MT.

Zgodnie z wyrokiem WSA w Rzeszowie z dnia 13 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Rz 332/08, że sam fakt, iż dana nieruchomość stanowi współwłasność majątkową małżeńską (a więc każdy z małżonków jest współwłaścicielem tej nieruchomości na zasadach współwłasności łącznej, tj. bezudziałowej) nie wpływa na opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży tej nieruchomości, gdyż na gruncie ustawy o VAT istotne znaczenie ma to, kto faktycznie wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego małżonkowie... w jednakowym stopniu współdziałają w czynnościach związanych z planowaną przyszłą dostawą nieruchomości, czego potwierdzeniem jest łączne występowanie małżonków jako strona umowy najmu przedmiotowej nieruchomości jak również przy udzieleniu pełnomocnictwa przyszłemu nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy - w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zatem, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy po otrzymaniu faktury lub dokumentu celnego, będącego podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższym, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, posiadają fakturę zakupu a czynność udokumentowana tą fakturą podlega opodatkowaniu i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT oraz nabyte towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem do towarów i usług.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizującym budownictwo wielorodzinne w systemie deweloperskim. Wnioskodawca zamierza nabyć nieruchomość gruntową, niezabudowaną. Nieruchomość zostanie przeznaczona na realizację zabudowy wielorodzinnej w celu sprzedaży gotowych lokali mieszkalnych oraz usługowych. Lokale w przedmiotowych budynkach wraz z częścią ułamkową współwłasności gruntu będą sprzedawane przez Wnioskodawcę zgodnie z obowiązującymi stawkami podatku VAT, które obecnie wynoszą odpowiednio 8% dla lokali mieszkalnych oraz 23% dla pozostałych.

Sprzedaż lokali mieszkalnych w ramach pierwszego zasiedlenia nie może być zwolniona z podatku VAT, w związku z tym Wnioskodawca nie przewiduje dokonywania takiej sprzedaży. Sprzedaż wybudowanych lokali wraz z częścią współwłasności gruntu będzie dokumentowana fakturami z wykazanym podatkiem należnym.

Sprzedający zamierzają zarejestrować się każde z osobna jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług i opodatkować uzyskaną kwotę ze sprzedaży nieruchomości po połowie u każdego z nich.

Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości ma być opodatkowana przez Sprzedającego wg stawki podstawowej VAT, która wynosi 23%. Sprzedaż, która będzie dokonana przez Sprzedającego, zostanie udokumentowana fakturami VAT z wykazanym podatkiem należnym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - lokale w przedmiotowych budynkach wraz z częścią ułamkową współwłasności gruntu będą sprzedawane przez Wnioskodawcę zgodnie z obowiązującymi stawkami podatku VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowanym nabyciem przedmiotowej działki.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych oddzielnie przez Sprzedających dokumentujących sprzedaż działki, ponieważ przedmiotowa działka będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do celów prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej - będzie przeznaczona na realizację zabudowy wielorodzinnej w celu sprzedaży zgodnie z obowiązującymi stawkami podatku VAT gotowych lokali mieszkalnych oraz usługowych, a więc będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, oraz Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Prawo to będzie przysługiwało w przypadku gdy transakcja sprzedaży ww. działki będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu i nie korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT oraz pod warunkiem niezaistnienia pozostałych przesłanek wynikających z art. 88 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo należy wyjaśnić, że zgodnie z wyżej cytowanym art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawczyni dotycząca przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o opis zdarzenia przyszłego w nim przedstawiony.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl