0113-KDIPT1-3.4012.657.2017.2.MWJ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.657.2017.2.MWJ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz sposób reprezentacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Miejski Klub Sportowy "....".... (dalej MKS.....) działa od blisko 50 lat, natomiast od 2004 r. jest wpisanym do ewidencji Uczniowskich Klubów Sportowych i Stowarzyszeń Kultury Fizycznej prowadzonej przez Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego w.... stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną ale prowadzącym działalność non profit, która skupia się na wspieraniu publicznego dobra nie kierując się osiągnięciem zysku. Klub samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące działalności, której podstawą jest praca społeczna członków.

Wszystkie środki finansowe organizacji są przeznaczane na realizację celów statutowych, do których zalicza się m.in.:

* upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród mieszkańców Powiatu....,

* tworzenie najlepszych warunków do uprawiania sportu i rekreacji,

* kształtowanie wśród mieszkańców Powiatu...., poprzez uprawianie sportu, walorów moralnych, poczucia godności osobistej, zrozumienia, zasad dyscypliny i koleżeństwa oraz potrzeby sumiennego wypełniania obowiązków społecznych i obywatelskich.

Klub realizuje swoje cele poprzez:

* umożliwienie swoim członkom, zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami uprawiania sportu w różnych dyscyplinach,

* organizowanie sekcji specjalistycznych,

* uczestnictwo i organizowanie zawodów sportowych,

* organizowanie imprez rekreacyjno-sportowych dla mieszkańców miasta i gminy......,

* organizowanie obozów i zgrupowań szkoleniowych,

* zapewnienie kadry szkoleniowej,

* współdziałanie z organizacjami sportowymi, organami państwowymi i samorządowymi w realizacji zadań statutowych,

* prowadzenie dzielności propagandowej i informacyjnej.

Od początku swej działalności Klub zajmuje się głównie szkoleniem, aktualnie trenuje blisko 150 zawodników. Do celów statutowych stowarzyszenia, obok upowszechniania kultury fizycznej i sportu należy tworzenie najlepszych warunków do uprawiania sportu i rekreacji. Członkowie MKS.... zauważają potrzebę tworzenia miejsc do aktywnego spędzania czasu, w związku z czym wyszli z inicjatywą budowy rowerowego placu zabaw pumptrack w.....

W związku z powyższym Miejski Klub Sportowy złożył Wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. "....." w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Założeniem projektu jest stworzenie miejsca, które będzie sprzyjać aktywności fizycznej mieszkańców. Realizacja operacji zakłada wykonanie obiektu pumptrack - toru do jazdy na rowerze, rolkach, deskorolkach, longboardach czy hulajnogach wraz z infrastrukturą towarzyszącą (ławka, stojak na rowery, tablica, kosz na śmieci). Rowerowy plac zabaw pumptrack to obiekt sportowy przeznaczony do zbiorowej rekreacji, który idealnie łączy wszechstronny trening z zabawą. Jest specjalnie zaprojektowanym torem przeszkód składającym się z garbów, profilowanych zakrętów oraz małych "hopek" ułożonych w takiej kolejności, by możliwe było rozpędzanie się i utrzymywanie prędkości bez konieczności pedałowania. Nabieranie prędkości możliwe jest dzięki odpowiednio wyprofilowanym przeszkodom (garbom), na których użytkownik wykonując ruchy góra-dół (tzw. pompowanie) porusza się w wybranym kierunku wykorzystując siłę ciężkości i siłę odśrodkową. Dzięki odpowiedniemu profilowaniu trasy tor jest przejezdny na zróżnicowanych prędkościach zarówno dla małych rowerków dziecięcych jak i rowerów górskich.

Jazda na pumptracku świetnie wpisuje się w nurt sportów popularnych wśród młodzieży, których uprawianie nie wymaga monotonnych treningów, lecz jest ciągłą zabawą. Nie wymaga również specjalistycznego sprzętu i umiejętności, a jednak angażuje wszystkie grupy mięśniowe, wyrabia kondycję fizyczną, refleks i zmysł równowagi. Jest bezpieczną zabawą na każdym poziomie zaawansowania, gdyż małym dzieciom pozwala w bezpieczny sposób oswoić się z rowerem na nierównościach terenu, a doświadczonym zawodnikom stawia wyzwania. Korzystanie z pumptracku jest przystępniejsze i dużo łatwiejsze niż z tradycyjnych skateparków, dlatego obiekty tego typu cieszą się dużym zainteresowaniem.

Planowany rowerowy plac zabaw daje przede wszystkim możliwość jazdy i zabawy w bezpiecznym miejscu z dala od ruchu pieszego i samochodowego. Jego powstanie z pewnością urozmaici lokalny krajobraz terenów zielonych w sposób estetyczny i przyjazny dla otoczenia. W okolicy kilkudziesięciu kilometrów nie ma podobnego obiektu, co dodatkowo podnosi jego atrakcyjność. Wybierając teren pod utworzenie toru kierowano się przede wszystkim jak najlepszą dostępnością do niego, zwłaszcza przez dzieci i młodzież. Ze względów lokalizacyjnych wybrana została działka nr 2214/1, sąsiadująca z obiektami Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.... oraz ścieżką rowerową. Nieruchomość jest własnością Gminy....., jednak na potrzeby operacji działka została przekazana w bezpłatne użyczenie MKS..... Projekt zakłada, że całkowita powierzchnia potrzebna do utworzenia pumptracka to blisko 1900 m2. Powstanie tam ok. 130 m toru dojazdy. Nawierzchnia toru wykonana będzie z mieszanki asfaltowej, co umożliwia jazdę nie tylko na rowerze, ale także na deskach, rolkach czy hulajnogach. Skarpy obiektu nie będące powierzchniami jezdnymi po zagęszczeniu są darniowane nadając całości estetyczny wygląd. Asfaltowa nawierzchnia rowerowego placu zabaw jest niezwykle odporna zarówno na intensywne użytkowanie jak i na warunki atmosferyczne. To prosta konstrukcja niewymagająca częstej konserwacji, co redukuje koszty eksploatacji praktycznie do zera.

W skład koncepcji wchodzi umocniony placyk z kostki betonowej z ławką, stojakiem na rowery, tablicą regulaminową oraz koszem na śmieci. Placyk jest połączony z torem w miejscu wjazdu łącznikiem. Stwarza on miejsce przygotowania do jazdy oraz odpoczynku.

Przed przystąpieniem do budowy niezbędne będzie wykonanie dokumentacji technicznej obiektu, której koszt również został ujęty w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji.

W wyniku realizacji operacji powstanie jeden rowerowy plac zabaw pumptrack - nowy obiekt stanie się kolejnym atrakcyjnym punktem aktywnego wypoczynku dla mieszkańców.... i okolic oraz odwiedzających, będzie obiektem ogólnodostępnym, korzystanie z niego będzie bezpłatne.

Nakłady inwestycyjne Projektu będą w całości kosztami kwalifikowanymi. Ich wysokość została podana w cenach brutto, gdyż podatek VAT od nakładów inwestycyjnych w niniejszym Projekcie stanowi dla Beneficjenta koszt kwalifikowalny, gdyż będzie on poniesiony ostatecznie i nie będzie możliwe jego odzyskanie.

Miejski Klub Sportowy "...." w.... nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W piśmie z dnia 22 listopada 2017 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, że: towary i usługi związane z realizacją projektu pn. ".....", będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W wyniku realizacji operacji powstanie jeden rowerowy plac zabaw pumptrack, który będzie obiektem ogólnodostępnym, korzystanie z niego będzie bezpłatne.

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu pn. "....." będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Miejskiego Klubu Sportowego "...." w....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miejski Klub Sportowy "...." będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu pn. "....." w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Miejski Klub Sportowy "....." nie będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu pn. "....." w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, ponieważ stowarzyszenie nie figuruje w rejestrze podatników VAT, nie jest czynnym podatnikiem i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, działa w sferze pożytku publicznego, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie, darowizny, dotacje oraz inne wpływy z działalności statutowej. MKS...... nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z nowo wybudowanego placu rowerowego, ponieważ pumptrack będzie ogólnodostępny o charakterze niekomercyjnym.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usług, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podmiotowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towarów lub wykonaniem usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podmiotami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Miejski Klub Sportowy "....." nie jest podatnikiem podatku VAT i zamierza realizować projekt pn. ".....". Inwestycja związana z budową placu rowerowego będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, stanowić będzie uzupełnienie istniejącego miejsca rekreacji usytuowanego na terenie Gminy.....,..... będzie ogólnodostępny o charakterze niekomercyjnym, dlatego nie będzie generował dochodów dla stowarzyszenia. Dla tegoż przedsięwzięcia Klub złożył wniosek o dofinasowanie na operacje w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Miejski Klub Sportowy "....." realizując opisane zadanie inwestycyjne dotyczące budowy pumptracka nie będzie działał w charakterze podatnika VAT. Stowarzyszenie jest organizacją społeczną, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie prowadzi dzielności gospodarczej. Efekty realizacji opisanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analiza treści przedawnionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że Miejski Klub Sportowy "...." w..... nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytuły wydatków poniesionych na realizację projektu pn. "....." w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, ponieważ nie występuje związek tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, a MKS "....." nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy-towary i usługi nabywane w ramach projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "......", ponieważ powstałe w ramach planowanego projektu mienie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl