0113-KDIPT1-3.4012.648.2018.3.ALN - Ustalenie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na wybudowaniu przystani oraz z faktur dokumentujących wydatki związane z prowadzeniem przystani.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.648.2018.3.ALN Ustalenie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na wybudowaniu przystani oraz z faktur dokumentujących wydatki związane z prowadzeniem przystani.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.) uzupełnionym pismami z dnia 21 października 218 r. (data wpływu 25 października 2018 r.) i 7 listopada 2018 r. (data wpływu 9 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na wybudowaniu "..." oraz z faktur dokumentujących wydatki związane z prowadzeniem przystani - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na wybudowaniu "..." oraz z faktur dokumentujących wydatki związane z prowadzeniem przystani.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 21 października 218 r. (data wpływu 25 października 2018 r.) i 7 listopada 2018 r. (data wpływu 9 listopada 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, postawienie pytania, stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca prowadzi od wielu lat (ok. 27) jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą: przedsiębiorstwo wielobranżowe X - mgr inż......, którego głównym profilem jest obecnie projektowanie budowlane w branży elektrycznej w obecnym zakresie działalności zgłoszone są inne usługi (wykonawstwo robót ogólnobudowlanych). Wnioskodawca jest opodatkowany na zasadach ogólnych (książka podatkowa) i jest płatnikiem podatku VAT. W zamiarach inwestycyjnych Wnioskodawca nabył działkę z dostępem do Z. i ma zamiar wybudować przystań wodną, korzystając z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. W trakcie inwestycji i po jej zrealizowaniu, Wnioskodawca ma zamiar dalej prowadzić działalność gospodarczą pod ww. nazwą w sferze usług turystycznych (prowadząc przystań) i rozszerzając profil działalności w tym zakresie.

Na obecnym etapie działań wstępnych Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa... z wnioskiem o przyznanie dotacji unijnych na budowę przystani. W otrzymanych dokumentach jest następujący zapis: "poszczególni beneficjenci przed złożeniem oświadczenia w zakresie dotyczącym kwalifikowalności podatku VAT w projekcie, powinni wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) Rozwiązaniem rekomendowanym w zakresie kwalifikowalności VAT jest przyjęcie modelu samodzielnego zarządzania infrastrukturą przez beneficjentów z pobieraniem opłat od odbiorców końcowych (użytkowników), a zatem podatek VAT byłby możliwy do odzyskania i nie miałby przymiotu kosztu kwalifikowanego."

W sentencji Wnioskodawca prosi więc o wydanie takiej interpretacji.

Wnioskodawca jestem czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, będą wystawiane na Generalnego Wykonawcę (firma budowlana wyłoniona w drodze przetargu). Po zrealizowaniu projektu faktury za usługi związane z prowadzeniem przystani będą wystawiane na klientów przystani (będą to usługi wypożyczania własnego sprzętu wodnego z wypożyczalni, oraz przechowywania sprzętu wodnego powierzonego, na wodzie i na lądzie).

Nazwa projektu objęta zakresem wniosku: ".....".

Pełna nazwa programu brzmi: "....".

Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania Wnioskodawca będzie wykorzystywał do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przewidywany zakres usług nie przewiduje wykonywania czynności, które na dzień dzisiejszy, są zwolnione od podatku od towarów i usług, oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Według wyjaśnienia powyższego, przewidywany zakres usług nie przewiduje wykonywania czynności, które na dzień dzisiejszy są zwolnione od podatku od towarów i usług, oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, więc nie ma konieczności wyodrębniania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Generalny wykonawca wystawi na Wnioskodawcę faktury w związku z realizowanym projektem z wykazaną stawką podatku VAT lub oznaczeniem "Odwrotne obciążenie"

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie. (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 1 listopada 2018 r.)

Czy firmie Przedsiębiorstwo Wielobranżowe X mgr inż..... przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji polegającej na wybudowaniu "..." oraz z faktur dokumentujących wydatki związane z prowadzeniem przystani po wybudowaniu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako czynny podatnik podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Według Wnioskodawcy spełnia on warunki do uznania VAT za wydatek niekwalifikowany.

Możliwość odliczenia podatku VAT zwiększa szanse na otrzymanie dotacji i realizację inwestycji.

Jeśli VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym kwota dotacji będzie realną pomocą netto, możliwą do wykorzystania w celu inwestycyjnym. Wnioskodawca jest za możliwością odliczania VAT od faktur za roboty budowlane związane z realizacją przystani.

Według Wnioskodawcy, spełnia on warunki, kwalifikujące do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, na etapie inwestycyjnym i eksploatacyjnym, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować inwestycję polegającą na wybudowaniu "...". Wnioskodawca jestem czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Generalny wykonawca wystawi na Wnioskodawcę faktury w związku z realizowanym projektem z wykazaną stawką podatku VAT lub oznaczeniem "Odwrotne obciążenie". Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wydatki poniesione na budowę... oraz związane z prowadzeniem przystani będą miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że ponieważ w przedmiotowej sprawie nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę - zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT - do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to co do zasady Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na budowę... oraz związane z prowadzeniem przystani, o ile faktury te będą dokumentowały zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

W przypadku bowiem, gdyby przedmiotem nabycia były towary podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy), to podstawą do dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez kontrahenta, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy.

Należy jednak zaznaczyć, że kwestia zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia nie była przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska.

Jak wyżej wskazano obowiązek zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia ma wpływ na sposób skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast powyższy mechanizm rozliczeń w żaden sposób nie wpływa na sam zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl