0113-KDIPT1-3.4012.640.2017.2.MJ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.640.2017.2.MJ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 listopada 2017 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, wskazania rodzaju sprawy oraz w zakresie sposobu reprezentacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Miejski Klub Sportowy "..." w... (dalej MKS...) działa od blisko 50 lat, powstał 1 lipca 1967 r., tego dnia został zarejestrowany przez Urząd Spraw Wewnętrznych w.... Inicjatorzy tego reaktywowania zdecydowali się na powrót do nazwy pierwszego po uzyskaniu niepodległości klubu z 1923 r., określającym w języku łacińskim "zwycięstwo". W początkowym okresie MKS należał do stowarzyszenia "..." z siedzibą w... a jego nazwa brzmiała Klub Sportowy "...". W 1983 r. na wniosek zarządu Klubu zrezygnowano z tego członkostwa i przyjęto obecną nazwę. Jako stowarzyszenie zwykłe funkcjonuje od 2004 r., kiedy to zostało wpisane do ewidencji Uczniowskich Klubów Sportowych i Stowarzyszeń Kultury Fizycznej prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w....

Klub w swojej historii prowadził działalność w czterech sekcjach: piłki nożnej, tenisa stołowego, piłki siatkowej i szachów. Od początku swego powstania klub zajmuje się głównie szkoleniem, aktualnie w dwóch sekcjach: piłki nożnej i piłki siatkowej. Przez pół wieku w treningach uczestniczyły setki zawodników. Aktualnie trenuje ponad 150 zawodników: dzieci, młodzieży i dorosłych z... oraz sąsiednich gmin.

MKS... jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną ale prowadzącym działalność non profit, która skupia się na wspieraniu publicznego dobra nie kierując się osiągnięciem zysku. Klub działa na podstawie statutu, samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące działalności, której podstawą jest praca społeczna członków.

Wszystkie środki finansowe organizacji są przeznaczane na realizację celów statutowych, do których zalicza się m.in.:

* upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród mieszkańców Powiatu...,

* tworzenie najlepszych warunków do uprawiania sportu i rekreacji,

* kształtowanie wśród mieszkańców Powiatu..., poprzez uprawianie sportu, walorów moralnych, poczucia godności osobistej, zrozumienia zasad dyscypliny i koleżeństwa oraz potrzeby sumiennego wypełniania obowiązków społecznych i obywatelskich.

Klub realizuje swoje cele poprzez:

* umożliwienie swoim członkom, zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami uprawiania sportu w różnych dyscyplinach,

* organizowanie sekcji specjalistycznych,

* uczestnictwo i organizowanie zawodów sportowych, organizowanie imprez rekreacyjno-sportowych dla mieszkańców miasta i gminy...,

* organizowanie obozów i zgrupowań szkoleniowych,

* zapewnienie kadry szkoleniowej,

* współdziałanie z organizacjami sportowymi, organami państwowymi i samorządowymi w realizacji zadań statutowych,

* prowadzenie działalności propagandowej i informacyjnej.

Do celów statutowych stowarzyszenia należy upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, dlatego planowana operacja, której głównym celem jest kultywowanie lokalnej kultury i historii, wpisuje się w zakres działalności Klubu. W związku z powyższym Miejski Klub Sportowy złożył Wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. "..." w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W dniu 28 czerwca 2017 r. została zawarta umowa z Województwem... o przyznaniu pomocy Nr.

Nakłady finansowe projektu są w całości kosztami kwalifikowalnymi. Ich wysokość została podana w cenach brutto, gdyż podatek VAT w niniejszym Projekcie stanowi dla Beneficjenta koszt kwalifikowalny, gdyż będzie on poniesiony ostatecznie i nie będzie możliwe jego odzyskanie.

Miejski Klub Sportowy "..." w... nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach operacji są realizowane działania służące kultywowaniu lokalnej kultury i tradycji sportowych:

1. Sportowe wakacje

W okresie wakacji występuje większe zapotrzebowanie na zorganizowanie różnych form aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, ponieważ są one często pozostawione same sobie w organizowaniu czasu wolnego: przesiadują w domach poszukując rozrywki w internecie czy telewizji, konsekwencją tego są problemy związane z brakiem aktywności fizycznej. Brak atrakcyjnych form spędzania wolnego czasu w okresie wakacyjnym i problem z ciekawym zagospodarowaniem czasu dzieci zgłaszają sami rodzice (w okresie wakacyjnym MKS... nie prowadzi działań szkoleniowych). Wakacje to świetny czas aby "zaszczepić" w najmłodszych mieszkańcach regionu sympatię do sportu oraz pokazać im, że działalność sportowa Klubu jest ważnym elementem lokalnej historii i kultury.

Dlatego w okresie od lipca do sierpnia zorganizowane zostały zajęcia sportowe dla dzieci z... i okolic Gminy.... Przeprowadzonych zostało 160 godzin zajęć sportowych przez dwóch instruktorów od poniedziałku do piątku, średnio po 4 godziny dziennie, którzy byli odpowiedzialni za opiekę nad dziećmi, organizowanie różnych gier i zabaw, uczenie współrealizacji sportowej, jak również zwracali uwagą na kształtowanie właściwych zachowań ekologicznych oraz pokazywali historię klubu i sportu w regionie. Wszystkie działania były dostosowane do możliwości fizycznych i poznawczych uczestników zajęć.

Wszystkie zajęcia były organizowane na terenie i obiektach Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w.... Dzieci korzystały z boisk do piłki nożnej, piłki siatkowej plażowej, kortów tenisowych, hali sportowej, bieżni. Do prawidłowej realizacji projektu niezbędny był zakup drobnych sprzętów sportowych (piłki, zestaw do siatkówki, bramka z matą, bramka treningowa, drabinka piłkarska, koła i ścianka do odbijania piłki). Zakupiony sprzęt cechuje niestety wysoka zużywalność, jeżeli jednak po zakończeniu projektu sprzęt będzie nadal funkcjonalny to będzie nieodpłatnie użytkowany przez dzieci i młodzież skupione w MKS.... Jako że zajęcia miały charakter otwarty i bezpłatny, nie generowały dochodu dla Miejskiego Klubu Sportowego "..." w....

2. Zajęcia dla seniorów

Dla grupy seniorów prowadzone były bezpłatne zajęcia przez wykwalifikowanego i doświadczonego instruktora (rehabilitant/fizjoterapeuta) na terenie i obiektach ogólnodostępnych Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w..., z wykorzystaniem zakupionego sprzętu sportowego (gumy i laski gimnastyczne).

Gimnastyka dla 15 osobowej grupy seniorów była prowadzona raz w tygodniu przez jedną godzinę. Łącznie zrealizowanych zostało 8 godzin zajęć. Seniorzy poznawali i wykonywali prawidłowo ćwiczenia gimnastyczne, nauczyli się rozpoznawać własne możliwości fizyczne i jednocześnie poprawili elastyczność ciała i kondycję fizyczną.

Najstarsi mieszkańcy... i okolic z pewnością pamiętają jak rozwijał się Miejski Klub Sportowy "..." i niejednokrotnie brali lub ciągle biorą udział w ich meczach. Klub chce przypomnieć i uświadomić, że sportowa historia regionu zasługuje na mówienie o niej i właściwe upamiętnienie, z myślą o przyszłych pokoleniach. Niewątpliwie seniorzy są ważna częścią klubowej historii oraz lokalnej społeczności dlatego zostali zaangażowani w przygotowania do Święta Sportu.

3. Nasza historia

Okrągła pięćdziesiąta rocznica powstania Miejskiego Klubu Sportowego "..." w... jest doskonałym momentem na przypomnienie mieszkańcom... i okolic, że Klub zajmuje ważne miejsce nie tylko w teraźniejszości ale niewątpliwie jest zasobem kulturowym i historycznym Gminy.... Zostały pozyskane zdjęcia od mieszkańców (byłych zawodników i kibiców...), które są wykorzystane do przygotowania wystawy, banerów oraz filmu. Wystawa jest przygotowana na 5 tablicach ekspozycyjnych, która obejmuje całą 50 letnią historię MKS.... Znajduje się na niej 40 zdjęć przedstawiających zawodników podczas meczów i zgrupowań, członków i działaczy oraz uwiecznione ważne momenty dla Klubu. Wystawa prezentowana w różnych miejscach m.in. w: Urzędzie Miejskim w..., Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji,. Domu Kultury, Miejsko-Gminnej Bibliotece oraz czytelni tak aby możliwie jak największa grupa osób miała możliwość ich bezpłatnego obejrzenia.

Wydrukowanych jest 6 banerów, na których pokazana jest historia Klubu. Jako, że historia... jest związana z Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji w..., gdzie na co dzień ćwiczą jej zawodnicy, to przygotowane banery zawisną na ogrodzeniu płyty głównej boiska. Tę niecodzienną wystawę mogą oglądać bezpłatnie nie tylko mieszkańcy uprawiający sport na stadionie, ale również zawodnicy i kibice przyjezdnych drużyn czy wreszcie uczestnicy ogólnodostępnych imprez organizowanych na stadionie np. Dni....

Powstał również krótki filmik o MKS... prezentujący Klub w obecnym kształcie, z aktualnymi zawodnikami ale również zawierający historyczne fotografie. Film został zaprezentowany na telebimie ustawionym na terenie Miejskiego Ośrodka Sportu u Rekreacji podczas Święta Sportu, gdzie na wielkim formacie obejrzeli go bezpłatnie uczestnicy imprezy. Filmik jest również zamieszczony w sieci, dzięki czemu dotrze do szerokiej publiczności, promując tradycje i historię sportową Gminy....

4. Święto sportu

Święto Sportu to działanie służące kultywowaniu lokalnej kultury i tradycji sportowych, realizowane poprzez organizacje dwudniowej imprezy na terenie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w..., który jest nieodpłatnie udostępniony na rzecz MKS.... Uczestnikami są osoby związane z Klubem: działacze, członkowie, zawodnicy byli i obecni, sponsorzy, przedstawiciele lokalnych samorządów, instytucji i mediów, rodzice zawodników, kibice i wszyscy zainteresowani. Przewidziano również udział przedstawicieli Polskiego Związku Piłki Nożnej,. Związku Piłki Nożnej,. Okręgowego Związku Piłki Nożnej, ościennych klubów sportowych oraz przedstawicieli Ministerstwa Sportu i Turystyki. Oczywiście w Święcie sportu wzięli udział dzieci i seniorzy uczestniczący w zajęciach opisanych powyżej. Do części gości wysłano zaproszenia, w imprezie wzięło udział około 200 osób. Informacja o planowanych obchodach Święta Sportu jest podana do informacji publicznej m.in. poprzez plakaty i strony internetowe lokalnych instytucji. Dla wszystkich uczestników zakupiono i bezpłatnie rozdano kibicowskie szaliki MKS... jako pamiątki, które swą atrakcyjną formą będą zachęcają do czynnego udziału w kultywowaniu lokalnych tradycji sportowych.

Pierwszego dnia impreza przyjęła formę gali sportu, zorganizowana na świeżym powietrzu, a z uwagi na nieprzewidziane warunki atmosferyczne zapewnione zostały namioty.

Ogólny program Święta Sportu przedstawia się następująco:

* przywitanie gości i przemówienia okolicznościowe władz klubu i zaproszonych gości,

* odznaczenie zasłużonych członków, zawodników i działaczy,

* występ lokalnego zespołu muzycznego oraz dzieci i młodzieży,

* prezentacja rysu historycznego Klubu oraz pokaz filmu,

* prezentacja obecnych grup młodzieżowych należących do klubu,

* zakończenie.

Jako, że impreza potrwa kilka godzin uczestnikom zapewniono poczęstunek.

Drugi dzień imprezy to mecz towarzyski byłych zawodników, nie trenujących już na co dzień piłki nożnej zawodowo, który jest przykładem i wzorem jak w aktywny sposób kultywować lokalną tradycję piłkarską.

Uczestnictwo w gali sportu jak również wstęp na mecz jest bezpłatny i ogólnodostępny.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż towary i usługi związane z realizacją projektu pn. "...", są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ramach operacji są realizowane działania służące kultywowaniu lokalnej kultury i tradycji sportowych, w których udział jest ogólnie dostępny i bezpłatny. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu pn. "..." są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Miejskiego Klubu Sportowego "..." w....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miejski Klub Sportowy "..." w... ma możliwość do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu "..." w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach działania 19 "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miejski Klub Sportowy "..." w... nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektu pn. "..." w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach działania 19 "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" polegającego na organizacji zajęć sportowych dla dzieci i seniorów, prezentacji historii MKS... oraz organizacji imprezy Święto Sportu ponieważ stowarzyszenie nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, działa w sferze pożytku publicznego, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie, darowizny, dotacje oraz inne wpływy z działalności statutowej. MKS... nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z realizacji operacji "...". Wyżej wymienione przedsięwzięcia były lub będą ogólnodostępne o charakterze niekomercyjnym.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podmiotowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

* nabycia towarów i usług,

* dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towarów lub wykonaniem usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy

Zasady dokonania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy-towary i usługi nabywane w ramach projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl