0113-KDIPT1-3.4012.597.2019.2.JM - Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.597.2019.2.JM Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2019 r. (data wpływu 4 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2019 r. (data wpływu 10 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży w wariancie A - jest prawidłowe;

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży w wariancie B - jest nieprawidłowe;

* braku prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży w wariancie C - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży w wariancie A;

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży w wariancie B;

* braku prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży w wariancie C.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 grudnia 2019 r. (data wpływu 10 grudnia 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Przepisy § 2 ust. 1 oraz poz. 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519).

Stan faktyczny

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzącym działalność gospodarczą.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym przez sklep internetowy (dalej: Sklep). Spółka nie posiada własnych sklepów stacjonarnych. Sprzedaż towarów w Sklepie odbywa się przede wszystkim na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: Klient) i wyłącznie tej sprzedaży tj. na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej dotyczy niniejszy wniosek o interpretację. Klient może składać zamówienie wyłącznie przez stronę www. Za zakupiony towar Klient może zapłacić w następujący sposób:

1.

za pobraniem, przy odbiorze towaru,

2.

przelewem (tradycyjnym) na rachunek bankowy Spółki,

3.

za pośrednictwem elektronicznego systemu płatności online.

Obecnie Spółka dostarcza zamówione towary wyłącznie przesyłką kurierską, pod adres wskazany przez Klienta w zamówieniu.

Spółka nie ewidencjonuje sprzedaży na kasie fiskalnej w związku ze spełnianiem warunków z poz. 36 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jak wynika z powołanej pozycji załącznika, zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Sprzedaż opisana wyżej, wobec nierejestrowania na kasie fiskalnej, jest dokumentowana fakturą, która wystawiana jest i przekazywana do Klienta w formie elektronicznej.

Obecnie Spółka rozważa wprowadzenie nowych wariantów sprzedaży:

A. Sprzedaż wysyłkową do miejsca odbioru wskazanego przez klienta, wybranego z listy punktów partnerskich Sklepu. W takim przypadku, wybrany punkt partnerski Sklepu (dalej zwany: Partnerem) odbierze paczkę od firmy kurierskiej i potwierdzi wykonanie usługi wysyłkowej przez kuriera, a po przybyciu Klienta po odbiór paczki, sprawdzi dokumenty klienta i wyda paczkę. Partner w żaden sposób nie będzie ingerował w towar i samą paczkę.

B. Sprzedaż wysyłkową do miejsca odbioru wskazanego przez klienta, wybranego z listy punktów partnerskich Sklepu. W tym wariancie, Partner odbierze wysłaną paczkę od firmy świadczącej usługę transportową wynajętą przez Sklep, potwierdzi wykonanie usługi transportowej przez firmę, a po przybyciu Klienta po odbiór paczki, sprawdzi dokumenty klienta i wyda paczkę. Partner w żaden sposób nie będzie ingerował w towar i samą paczkę.

C. Sprzedaż wysyłkową do miejsca odbioru wskazanego przez klienta, wybranego z listy punktów partnerskich Sklepu, oznaczonego jako CL. W takim przypadku, Partner CL, którym będzie spółka świadcząca dla Wnioskodawcy usługę magazynową, przewiezie paczkę transportem wewnętrznym z rampy magazynu do budynków znajdujących się na terenie tego samego przedsiębiorstwa, a po przybyciu Klienta po odbiór paczki, sprawdzi dokumenty klienta i wyda paczkę. Partner w żaden sposób nie będzie ingerował w towar i samą paczkę. W tym miejscu należy zaznaczyć, że paczki muszą być transportowane, a nie np. przenoszone ręcznie, ze względu na wielkość magazynu, zautomatyzowane procesy pakowania, często ich wielkość i wagę.

Na zakończenie opisu stanu faktycznego Wnioskodawca oświadcza, że w przypadku każdego z opisanych wariantów sprzedaży (A, B i C), Spółka otrzyma w całości zapłatę za dokonaną dostawę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

1. Obrót realizowany przez spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w roku 2018 przekroczył kwotę 20.000 zł.

2. Obrót realizowany przez spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w roku 2019 przekroczył kwotę 20.000 zł.

3. Spółka nie dokonuje dostawy towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. , poz. 2519).

4. W wariancie sprzedaży wskazanym w opisie sprawy jako B dostawa towarów będzie realizowana w systemie wysyłkowym przez firmy świadczące usługi transportowe nie będące pocztą lub firmą kurierską.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Spółce przysługuje prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży wysyłkowej realizowanej poprzez Sklep, w przypadku gdy dostawa towaru następuje przesyłką kurierską do Partnera (wariant sprzedaży opisany w pkt A stanu faktycznego)?

2. Czy Spółce przysługuje prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży wysyłkowej realizowanej poprzez Sklep, w przypadku gdy dostawa towaru następuje wynajętym transportem do Partnera (wariant sprzedaży opisany w pkt B stanu faktycznego)?

3. Czy Spółce przysługuje prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży wysyłkowej realizowanej poprzez Sklep, w przypadku gdy dostawa towaru następuje transportem wewnętrznym Partnera CL (wariant sprzedaży opisany w pkt C stanu faktycznego)?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zdaniem Spółki, przysługuje jej prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży wysyłkowej realizowanej przez Sklep, w przypadku gdy dostawa towaru następuje przesyłką kurierską do Partnera (zdarzenie przyszłe opisane w pkt A). Także w stosunku do sprzedaży wysyłkowej realizowanej przez Sklep, w przypadku gdy dostawa towaru następuje wynajętym transportem do Partnera (wariant sprzedaży opisany w pkt B opisu stanu faktycznego), zdaniem spółki możliwe jest zastosowanie zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

W przypadku zaś zdarzenia przyszłego opisanego w pkt C, Spółka nie będzie miała prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, opisane zostały w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. (zwanym dalej: rozporządzeniem). Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Jak zostało zapisane w poz. 36 załącznika do rozporządzenia, zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Z powyższego przepisu wynika, że dla zastosowania zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie następujących warunków:

1.

dostawa towarów musi nastąpić w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

2.

dostawca towaru musi otrzymać w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

3.

z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

We wskazanych przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego planowanych wariantach sprzedaży (A, B i C), tak samo jak ma to miejsce obecnie (gdy dostawa realizowana jest pod adres wskazany przez Klienta w zamówieniu), płatności za zamówiony towar będą następowały za pośrednictwem przelewu bankowego lub za pośrednictwem elektronicznego systemu płatności online, a w ewidencji prowadzonej przez Spółkę będzie istniało powiązanie zapłaty z zamówieniem Klienta. Zdaniem Wnioskodawcy, warunki z pkt 2 i 3 będą zatem spełnione przy planowanych wariantach sprzedaży zaprezentowanych w opisie stanu faktycznego.

Odnosząc się natomiast do pierwszego z warunków zwolnienia, tj. wymogu aby sprzedaż następowała w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) należy w pierwszej kolejności zdefiniować pojęcie sprzedaży wysyłkowej. W ustawie o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. 2018 poz. 2174 z późn. zm.) zawarto definicję "sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju" oraz "sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju". Wprawdzie oba pojęcia dotyczą dostawy towarów do lub z innego państwa członkowskiego, ale posiłkowo można się nimi posłużyć także w interpretowaniu pojęcia sprzedaży wysyłkowej. To na co należy zwrócić uwagę to fakt, że oba te pojęcia wiążą dokonanie dostawy towarów z wysyłką lub transportem towarów. Sprzedaż wysyłkowa obejmuje więc zarówno przypadek, kiedy dostawca korzysta z obcego transportu (wysyłka), jak i przypadek samodzielnego transportu towaru (transport). W wariantach sprzedaży opisanych w pkt A i B, z całą pewnością dochodzi zatem do sprzedaży wysyłkowej, bo towar jest dostarczany kurierem (wariant A) lub transportem zleconym przez Spółkę. Do sprzedaży wysyłkowej nie dojdzie natomiast w wariancie sprzedaży opisanym w pkt C. Jak zostało podane w opisie stanu faktycznego, towar nie będzie w tym przypadku wysłany czy transportowany poza miejsce jego magazynowania. Wprawdzie zostanie on transportem wewnętrznym dostarczony do miejsca odbioru znajdującego się na terenie przedsiębiorstwa świadczącego usługę magazynową, ale zdaniem spółki, nie jest to okoliczność pozwalająca uznać tą dostawę jako dokonaną w systemie wysyłkowym.

Mając powyższe na względzie Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na podstawie poz. 36 załącznika do rozporządzenia, Spółce przysługuje prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży wysyłkowej realizowanej przez Sklep, w przypadku gdy dostawa towaru następuje przesyłką kurierską do Partnera (zdarzenie przyszłe opisane w pkt A) oraz w przypadku gdy dostawa towaru następuje wynajętym transportem do Partnera (wariant sprzedaży opisany w pkt B opisu stanu faktycznego). W przypadku zaś zdarzenia przyszłego opisanego w pkt C, Spółka nie będzie miała prawa do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży w wariancie A - jest prawidłowe;

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży w wariancie B - jest nieprawidłowe;

* braku prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży w wariancie C - jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą". Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej (art. 111 ust. 1b ustawy).

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. , poz. 2519), zwane dalej "rozporządzeniem".

Regulacje w nim zawarte przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36 dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach.

Zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2019 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

* zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,

* przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że w przypadku sprzedaży w wariancie A zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, a mianowicie:

* dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym przesyłkami kurierskimi;

* Spółka otrzyma w całości zapłatę za dokonaną dostawę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej;

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);

* Spółka nie dokonuje dostawy towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W konsekwencji, dla sprzedaży dokonywanej w wariancie A Wnioskodawca będzie miał prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jako sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży w wariancie B, należy zauważyć, że Spółka otrzyma w całości zapłatę za dokonaną dostawę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres) oraz dostawa towarów będzie realizowana w systemie wysyłkowym przez firmy świadczące usługi transportowe niebędące pocztą lub firmą kurierską.

W tym miejscu należy odnieść się do zapisu "pocztą lub przesyłkami kurierskimi" znajdującego się w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia w celu prawidłowego wypełnienia warunku do korzystania z omawianego zwolnienia od ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej przez Wnioskodawcę w wariancie B.

Należy zaznaczyć, że ustawodawca wprost wskazał, że jedynie wysyłki towaru za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi uprawniają do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. przepisu.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2188, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą pocztową", ustawa określa zasady wykonywania działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług pocztowych w obrocie krajowym lub zagranicznym, zwanej dalej "działalnością pocztową".

W myśl art. 46 ust. 1 ustawy pocztowej, do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy pocztowej, operator wyznaczony, to operator pocztowy obowiązany do świadczenia usług powszechnych.

W odniesieniu natomiast do usług kurierskich wskazać należy, iż co prawda nie zostały one wprost uregulowane w prawie polskim, jednak do zagadnień tych nawiązuje ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1983, z późn. zm.) jak i ustawa pocztowa.

Przesyłka kurierska w myśl art. 3 pkt 19 ustawy pocztowej stanowi przesyłkę listową będącą przesyłką rejestrowaną lub paczkę pocztową, przyjmowaną, sortowaną, przemieszczaną i doręczaną w sposób łącznie zapewniający:

a.

bezpośredni odbiór przesyłki pocztowej od nadawcy,

b.

śledzenie przesyłki pocztowej od momentu nadania do doręczenia,

c.

doręczenie przesyłki pocztowej w gwarantowanym terminie określonym w regulaminie świadczenia usług pocztowych lub w umowach o świadczenie usług pocztowych,

d.

doręczenie przesyłki pocztowej bezpośrednio do rąk adresata lub osoby uprawnionej do odbioru,

e.

uzyskanie pokwitowania odbioru przesyłki pocztowej w formie pisemnej lub elektronicznej.

Z kolei z treści ustawy - Prawo przewozowe wynika, iż usługa przewozu może obejmować przesyłki i w tym zakresie oznacza przyjęcie oraz przemieszczenie z jednego miejsca w drugie przesyłki towarowej na podstawie dokumentu przewozowego.

Pomimo jednak, że w rezultacie wydanie firmie przewozowej paczki na podstawie umowy przewozu w celu jej dostarczenia do adresata da ten sam skutek co nadanie jej u operatora pocztowego jako przesyłki kurierskiej, to różnica zasadza się w odpowiedzialności za powierzoną przesyłkę. Odpowiedzialność bowiem operatora pocztowego (firmy kurierskiej) jest pełna i obejmuje niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi (art. 87-88 ustawy pocztowej), zaś przewoźnik odpowiada jedynie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki (art. 65 ustawy - Prawo przewozowe).

Jednocześnie dodać należy, że działalność operatora pocztowego, a zatem również firmy kurierskiej działającej na podobnych zasadach, zalicza się do działalności regulowanej i w tym sensie wymaga dodatkowej rejestracji oraz spełnienia określonych warunków. Tymczasem uruchomienie usług przewozu rzeczy sprowadza się tylko do zarejestrowania działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku sprzedaży w wariancie B Wnioskodawca nie będzie spełniać warunku umożliwiającego korzystanie ze zwolnienia na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, gdyż dostawa nie będzie dokonywana przez pocztę czy też kuriera. W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, dla dostawy towarów dokonywanej w wariancie B.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do braku prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży w wariancie C, należy zauważyć, że Wnioskodawca wskazał, że w takim przypadku, Partner CL, którym będzie spółka świadcząca dla Wnioskodawcy usługę magazynową, przewiezie paczkę transportem wewnętrznym z rampy magazynu do budynków znajdujących się na terenie tego samego przedsiębiorstwa, a po przybyciu Klienta po odbiór paczki, sprawdzi dokumenty klienta i wyda paczkę. Wnioskodawca we wniosku wskazał, że towar nie będzie w tym przypadku wysłany czy transportowany poza miejsce jego magazynowania. Zostanie on transportem wewnętrznym dostarczony do miejsca odbioru znajdującego się na terenie przedsiębiorstwa świadczącego usługę magazynową.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro dostawa towarów, w przypadku sprzedaży w wariancie C nie będzie dokonywana w systemie wysyłkowym, to taka sprzedaż nie będzie spełniać warunku umożliwiającego korzystanie ze zwolnienia na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, gdyż zwolnienie na podstawie ww. przepisów będzie miało zastosowanie wyłącznie do sprzedaży w systemie wysyłkowym. W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, dla dostawy towarów dokonywanej w wariancie C.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

a.

z zastosowaniem art. 119a;

b.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

c.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl