0113-KDIPT1-3.4012.571.2017.3.MJ - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją zadania w zakresie dostosowania budynków do całorocznego funkcjonowania jako ośrodka wypoczynkowego, odnowy duchowej dla osób wychodzących z uzależnień.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.571.2017.3.MJ Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją zadania w zakresie dostosowania budynków do całorocznego funkcjonowania jako ośrodka wypoczynkowego, odnowy duchowej dla osób wychodzących z uzależnień.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2017 r. (data wpływu 25 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2017 r. (data wpływu 2 października 2017 r.) oraz pismem z dnia 20 października 2017 r. (data wpływu 25 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją zadnia "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją zadnia "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 września 2017 r. (data wpływu 2 października 2017 r.) oraz pismem z dnia 20 października 2017 r. (data wpływu 25 października 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, własnego stanowiska, przeformułowania pytania oraz w zakresie reprezentacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu sprawy).

... złożyła wniosek o pożyczkę na "..." do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w....

Projekt przewiduje dostosowanie 2 budynków do całorocznego funkcjonowania jako ośrodka wypoczynkowego, odnowy duchowej dla osób wychodzących z uzależnień. W budynku przewiduje się prowadzenie między innymi zajęć i warsztatów prowadzonych przez trenerów i terapeutów oraz rekolekcji. Placówka częściowo już funkcjonuje i przyjmuje mieszkańców, lecz pomieszczenia są nadal w trakcie dostosowania do potrzeb osób korzystających ze wsparcia.

W budynkach znajdują się między innymi: hall wejściowy z recepcją oraz poczekalnią, pokój terapeuty, pokój trenerów, pokój do warsztatów z zakresu treningu interpersonalnego, pokoje gościnne, pokoje dla odwiedzających, pokoje dla osób wychodzących z uzależnień, kaplica, pomieszczenia sanitarne (toalety i prysznice damskie, toalety i prysznice męskie, pralnia); kompleks kuchenny z jadalnią sala warsztatowa do doskonalenia pasji wspomagających zachowania profilaktyczne (np. czytelnictwo), sale warsztatowa dostosowana do warsztatów specjalnych np. prace stolarskie, rzeźbę: pomieszczenia biurowe z aneksem socjalnym, pomieszczenia mieszkalne, kotłownia. Pierwszy budynek jest wykonany częściowo w technologii murowanej, a częściowo drewnianej. Przegrody z niedostateczną izolacją cieplną będą podlegały termomodernizacji. Źródłem ciepła jest kocioł na biomasę o mocy 75kW. Grzejniki płytowe z termostatami. Podgrzewanie ciepłej wody użytkowej odbywa się w kotle gazowym na gaz płynny propan - butan. Instalacja nie wymaga modernizacji. Drugi budynek jest murowany bez izolacji cieplnej przewidziany do kompleksowej termomodernizacji. Budynek posiada ogrzewanie piecami elektrycznymi, a podgrzewanie ciepłej wody użytkowej odbywa się w podgrzewaczu elektrycznym. Istniejące budynki zalicza się do zabudowy niskiej, nie są wpisane do rejestru zabytków, nie podlegają ochronie. Obiekty zlokalizowane są w środkowej części działki. Przy realizacji projektu nie przewiduje się występowania zagrożeń dla środowiska oraz higieny i użytkowników tego obiektu oraz otoczenia. Budynki zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością.

W ramach zadania zrealizowany będzie projekt termomodernizacji obiektów. W pierwszym budynku zaplanowano docieplenie dachu części murowanej (styropapa 20 cm), docieplenie ścian murowanych (styropian 18 cm), docieplenie ścian drewnianych (wełna min. 8 cm). W drugim budynku zaplanowano montaż instalacji wewnętrznych cwu oraz co (ogrzewanie podłogowe), powietrzna pompa ciepła z osprzętem i montażem, wymiana okien zewnętrznych, docieplenie ścian zewnętrznych (styropian 20 cm), docieplenie podłogi na gruncie (styropian 15 cm), docieplenie dachu (wełna 22 cm) wymiana drzwi zewnętrznych.

Dom... jest jedynym w powiecie... tego rodzaju ośrodkiem. Przeprowadzenie termomodernizacji będzie miało istotny wpływ na jakość i komfort pobytu dla osób potrzebujących wsparcia. Prowadzona działalność jest społecznie potrzebna i będzie miała korzystny wpływ na mieszkańców województwa..., którzy zgłoszą się po pomoc i wsparcie.

W uzupełnieniu z dnia 29 września 2017 r. w poz. 76 wniosku wskazano, iż... nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego zadania wystawiane będą na.... W Domu... oraz budynku mieszkalnym w... prowadzona będzie wyłącznie działalność statutowa, określona w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w szczególności: działalność charytatywna, pomoc społeczna, ochrona i promocja zdrowia, działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, na rzecz dzieci i młodzieży. W związku z powyższym wykonywane będą czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 20 października 2017 r.).

Czy... będzie mogła odzyskać podatek VAT poniesiony w ramach zakupu towarów i usług, niezbędnych do realizacji zadania "...", realizowanego w ramach pożyczki ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w...?

Zdaniem Wnioskodawcy,... nie może odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.... jest instytucją kościelną, prowadzącą działalność charytatywno-opiekuńczą.... nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, nie jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem tego podatku oraz nie składa deklaracji VAT. Nie prowadzi również działalności gospodarczej, z tego tez powodu nie może odzyskać uiszczonego przy zakupach podatku VAT (podstawa prawna zgodna z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 20 października 2017 r. wskazano, że... jest zdania, że nie będzie mogła odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu, ze względu na fakt, że:

1.

jest instytucją kościelną, prowadzącą działalność charytatywno-opiekuńczą,

2.

nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT,

3.

nie jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem tego podatku,

4.

nie składa deklaracji VAT,

5.

nie prowadzi działalności gospodarczej,

6.

faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją ww. zadania wystawiane będą na...,

7.

w Domu... i budynku mieszkalnym w... prowadzona będzie wyłącznie działalność statutowa, określona w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że... złożyła wniosek o pożyczkę na "..." do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w.... Projekt przewiduje dostosowanie 2 budynków do całorocznego funkcjonowania jako ośrodka wypoczynkowego, odnowy duchowej dla osób wychodzących z uzależnień. W ramach zadania zrealizowany będzie projekt termomodernizacji obiektów.... nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją przedmiotowego zadania wystawiane będą na.... W Domu... oraz budynku mieszkalnym w... prowadzona będzie wyłącznie działalność statutowa, określona w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w szczególności: działalność charytatywna, pomoc społeczna, ochrona i promocja zdrowia, działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, na rzecz dzieci i młodzieży. W związku z powyższym wykonywane będą czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. Zrealizowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" przez złożenie deklaracji VAT-7.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją zadania "...". Zainteresowany bowiem, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał prawa również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją zadania "...", ponieważ nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak również Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl