0113-KDIPT1-3.4012.559.2018.2.MK - Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.559.2018.2.MK Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2018 r. (data wpływu 13 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia (data wpływu 11 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 sierpnia 2018 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Państwową Osobą Prawną. Działa na podstawie ustawy: Ustawa o finansach publicznych - Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.). Ustawa o ochronie przyrody - Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1851). Ustawa o podatku od towarów i usług - Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia... w sprawie.... Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia... w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej.... Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia... w sprawie.

Opis stanu faktycznego:

P.N. do 31 grudnia 2011 r. był państwową jednostką budżetową, od 1 stycznia 2012 r. jest państwową osobą prawną. P.N. jest czynnym podatnikiem VAT.

Przychodami parku narodowego są według ustawy o ochronie przyrody (wyciąg z ustawy o ochronie przyrody art. 8h ust. 1):

* dotacje z budżetu państwa;

* dotacje oraz pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej;

* dotacje oraz pożyczki z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

* wpływy z opłat o których mowa art. 12 ust. 3;

* wpływy z opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną parku narodowego, oraz za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością;

* wpływy z tytułu wynajmu pomieszczeń;

* wpływy z tytułu dzierżaw, najmu lub użytkowania nieruchomości;

* wpływy ze sprzedaży produktów uzyskiwane w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony lub zadań ochronnych:

* wpływy ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych i naukowych;

* wpływy ze sprzedaży składników rzeczowych majątku ruchomego;

* wpływy z tytułu nawiązek orzeczonych wobec sprawców skazanych za wykroczenia przeciwko środowisku;

* inne nie wymienione przychody wynikające z działalności parku narodowego.

Przychodami parku narodowego mogą również być:

* dobrowolne wpłaty;

* spadki, zapisy i darowizny;

* świadczenia rzeczowe;

* wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony przyrody;

* środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;

* środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, inne niż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;

* dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego przeznaczone na realizację zadań związanych z ochroną wartości przyrodniczych lub kulturowych regionu.

Przeważający rodzaj działalności według PKD (2007 r.) to 9104 Z - działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów chronionej przyrody.

Z tego tytułu Wnioskodawca uzyskuje przychody z opłat za wstęp, czyli zgodnie z art. 5p. 26 za wejście lub wjazd na obszar objęły ochroną ścisłą lub czynną w celu naukowym, edukacyjnym, turystycznym lub rekreacyjnym (opodatkowane stawką 8%) i udostępnianie (opodatkowane stawką 23%).

Obok wykonywania działalności statutowej określonej w art. 8b.1 ustawy o ochronie przyrody, do których należy w szczególności:

1. Prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji celów, o których mowa w art. 8 ust. 2.

2. Udostępnianie P.N. na zasadach określonych w planach ochrony, o którym mowa w artykule 18 lub zadaniach ochronnych, o których mowa w artykule 22 i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego.

3. Prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą,

park uzyskuje przychody niezwiązane bezpośrednio z działalnością statutową.

Są to następujące tytuły przychodów:

* z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione z VAT) oraz cele inne niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 23%);

* z dzierżawy gruntów (opodatkowane stawką 23%);

* z wynajmu obiektów (opodatkowane stawką 23%);

* ze sprzedaży wydawnictw według stawek z faktur zakupu (wg. obowiązujących stawek).

Wnioskodawca złożył wniosek w konkursie.... Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna/2.4. Typ 4d. Ocena stanu zasobów przyrodniczych w... przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Nazwa projektu: "...".

Cel bezpośredni projektu: inwentaryzacja i ocena stanu zasobów przyrodniczych w... przy wykorzystaniu technologii teledetekcyjnych.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone następujące działania:

1. Pozyskanie danych teledetekcyjnych oraz ich przetworzenie.

2. Inwentaryzacja i ocena stanu zasobów przyrodniczych w... na podstawie przetworzonych danych.

3. Badanie dynamiki zmian zasobów przyrodniczych i ich zagrożeń.

4. Zasilenie danymi systemu GIS w....

5. Zakup sprzętu do zarządzania pozyskanymi danymi przetworzonymi i nieprzetworzonymi.

Produkty przetworzenia danych posłużą do weryfikacji i aktualizacji istniejących danych i map zwłaszcza drzewostanowych, które w ostatnich 3 latach bardzo się zdezaktualizowały z uwagi na katastrofalne wiatry i gradacje szkodników owadzich. Mapy kondycji roślinności pozwolą na monitorowanie skuteczności działań ochronnych, zwłaszcza ograniczania wydeptywania cennych nieleśnych siedlisk w pobliżu szlaków. Produkty o których mowa będą udostępnianie nieodpłatnie do celów badawczych i naukowych oraz analiz związanych z ochroną przyrody i oddziaływaniem na środowisko przyrodnicze.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że efekty projektu pn. "..." będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług (VAT), w związku z realizacją projektu "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku VAT określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zakupy dokonywane w celu wykonania opisanego powyżej projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. W ramach realizowanych zadań nie następuje wytwarzanie towarów i usług podlegających sprzedaży, tym samym P.N. stoi na stanowisku, że w przypadku zadań realizowanych w ramach projektu pn. "..." nie zachodzi prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ planowane działania są związane w sposób bezpośrednio i jednoznaczny z działalnością statutową wynikającą z art. 8b.1 ustawy o ochronie przyrody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek w konkursie. Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna / 2.4. Typ 4d. Ocena stanu zasobów przyrodniczych... przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Nazwa projektu: "...". Cel bezpośredni projektu: inwentaryzacja i ocena stanu zasobów przyrodniczych w... przy wykorzystaniu technologii... W ramach projektu zostaną przeprowadzone następujące działania: pozyskanie danych teledetekcyjnych oraz ich przetworzenie, inwentaryzacja i ocena stanu zasobów przyrodniczych w... na podstawie przetworzonych danych, badanie dynamiki zmian zasobów przyrodniczych i ich zagrożeń, zasilenie danymi systemu GIS w..., zakup sprzętu do zarządzania pozyskanymi danymi przetworzonymi i nieprzetworzonymi. Efekty projektu pn. "..." będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy wskazać, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ efekty ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl