0113-KDIPT1-3.4012.546.2017.1.OS - Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku przychodni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.546.2017.1.OS Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku przychodni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2017 r. (data wpływu 21 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powiat... zamierza złożyć do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW w... w ramach programu priorytetowego "Racjonalizacja zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej oraz zasobach komunalnych należących do jednostek samorządu terytorialnego w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery - III edycja", na zadanie "...".

Poradnia nr 4 przy al.... oraz działki na której się znajduje są własnością Powiatu.... Powiatowy Zespół Opieki Zdrowotnej, którego częścią składową jest przychodnia nr 4 przy al.... jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej.

Efekty realizowanego zadania zostaną przekazane PZOZ w... nieodpłatnie.

Działki nr ew. 234/1 1235/1 obręb... w..., są zabudowane budynkiem przychodni nr 4 Powiatowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w.... Dojście do budynku jest od strony wschodniej - al.... (wejście główne) odraz od strony południowej (elewacja nr 214), a także od poradni "K" wejście od strony północnej (elewacja 12), dojazd od ul.....

Inwestycja obejmuje wykonanie termomodernizacji budynku, likwidację wypustów piwnicznych i okien piwnicznych oraz wykonanie nowego wejścia do budynku na elewacji nr 5 wraz z wykonaniem schodów wejściowych oraz wykonaniem poręczy. Wykonane zostanie również utwardzenie dojścia do nowych drzwi.

Zakres robót obejmuje: docieplenie dachu poradni styropapą jednokrotnie laminowaną papą gr. 20 cm, pokrycie dachu papą termozgrzewalną dwuwarstwowo, przemurowanie kominów wentylacyjnych celem doprowadzenia do wymaganych norm wysokości, montaż nowych obróbek blacharskich z blachy powlekanej, montaż nowego orynnowania z blachy powlekanej, wykonanie nowych czap kominowych, uzupełnienie kratek w kanałach wentylacyjnych na dachu, docieplenie ścian zewnętrznych styropianem gr. 15 cm z wykonaniem wyprawy elewacyjnej tynkiem silikonowym, naprawę konstrukcji spękanej ściany, naprawę nadproży zewnętrznych nad oknami, likwidację wypustów piwnicznych oraz zamurowanie otworów okiennych, zasypanie piachem z zagęszczeniem wpustów, uzupełnienie opaski betonowej w miejscu likwidacji wpustów oraz wymianę opaski wykonanej z płyt betonowych, częściową wymianę stolarki drzwiowej, izolację ścian fundamentowych projektowanego wejścia ponad gruntem, izolację ścian fundamentowych przy gruncie, wymianę pokrycia schodów wejściowych do poradni od strony południowej na kostkę betonową, wykonanie nowej barierki do projektowanych drzwi wejściowych, zamurowanie okienek piwnicznych, montaż głowic termostatycznych na wszystkich grzejnikach, docieplenie kominów.

Powierzchnia zabudowy przedmiotowego budynku przychodni - 990,48 m2 powierzchnia projektowanych schodów zewnętrznych - 3,96 m2.

Obszar oddziaływania obiektu, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy prawo budowlane obejmuje działki nr ewid. 234/1 i 235/1 obręb... w..., wskazaną jako teren inwestycji.

Zamierzenie inwestycyjne pozostaje w zgodzie z funkcją i formą zabudowy sąsiedniej.

Nabyte towary i usługi do realizacji usługi będą przeznaczone do wykorzystania budynku, w którym mieści się przychodnia nr 4 przy al...., udzielająca świadczeń zdrowotnych. Działalność Powiatowego Zespołu Opieki Zdrowotnej jest działalnością zwolnioną z podatku od towarów i usług. Inwestycja będzie dotyczyła budynku objętego wnioskiem, w którym będą świadczone usługi - świadczenia medyczne zwolnione z podatku od towarów i usług. Powiat... nie świadczy usług w budynku objętym wnioskiem.

Świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, świadczenia stomatologiczne, świadczenia z zakresu uzależnienia i współuzależnienia od alkoholu w poradni dla osób z problemami alkoholowymi w formie porad lekarskich i psychologicznych oraz sesji terapii indywidualnej i grupowej świadczone w poradni nr 4 przy ulicy... zwolnione od podatku od towarów i usług, świadczy Powiatowy Zespół Opieki Zdrowotnej w....

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej - Powiatowy Zespół Opieki Zdrowotnej w... jest odrębnym od Wnioskodawcy (Powiatu...) czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, samodzielnie się rozliczającym o Numerze Identyfikacji Podatkowej.... Wnioskodawca uwzględnia odrębność podatkową jednostki organizacyjnej w swoich rozliczeniach podatku od towarów i usług. Powiatowy Zespół Opieki Zdrowotnej w... jest podmiotem leczniczym działającym w formie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadającym odrębny budżet niż Wnioskodawca.

Wymienione zadanie należy do zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy z dn. 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 t.j.). Realizację zadania planuje się na 2018 rok.

Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania będą wystawione na: Powiat... NIP:.

Przy rozliczaniu zadania Powiat... chce ująć podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany, dotyczy kosztu, który byłby objęty refundacją.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017.1221 t.j.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym, aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nabywane przez podatnika towary i usługi muszą służyć do wykonana przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. Jednocześnie realizacja takiego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami określonymi w art. 88 i art. 90 ustawy z dna 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017.1221 t.j.) oraz obowiązkami dokonania korekty podatku nakreślonymi w art. 91 ww. ustawy.

W opisywanej sprawie realizowane przedsięwzięcie nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną nabywane przy realizacji powyższego zadania towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Powiat... (Wnioskodawcę) do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Planowane zadanie będzie realizowane jako jedno z zadań statutowych Powiatu (Wnioskodawcy). Wymieniona inwestycja ma służyć społeczności, za co Powiat... nie będzie pobierał opłat.

Wnioskodawca nadmienia, że powyższa informacja jest niezbędna i stanowi załącznik do wniosku o udzielenie dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat... ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z planowaną realizacją projektu pn. "...", przy dofinansowaniu ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w....

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi... nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z planowaną inwestycją. Podatek ten będzie więc kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie będzie spełniał tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "...", ponieważ nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl