0113-KDIPT1-3.4012.520.2020.2.KS - VAT od sprzedaży nieruchomości przez osobę fizyczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.520.2020.2.KS VAT od sprzedaży nieruchomości przez osobę fizyczną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2020 r. (data wpływu 16 września 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek powstałych po podziale działki nr 1 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek powstałych po podziale działki nr 1.

Przedmiotowy wiosek uzupełniono pismem z dnia 14 września 2020 r. (data wpływu 16 września 2020 r.), w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, przeformułowania pytania oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawczyni jest właścicielem gruntów budowlanych oznaczonych jako działka 1 o powierzchni 2.02 ha, AM2, położonej w obrębie..., Gmina..., powiat..., woj....

Z działki zgodnie ze wstępnym podziałem zostanie wydzielonych 15 działek. Z tych 15 działek, trzy - to będą działki drogowe. Pozostałe 12 działek będzie wyprzedawana jako działki budowlane pod zabudowę jednorodzinną. Cena za metr kwadratowy działki będzie oscylować w granicach... PLN do... PLN w zależności od lokalizacji - od walorów widokowych poszczególnych działek.

W piśmie będącym uzupełnieniem wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że z działki zgodnie z decyzją Nr.. o zatwierdzeniu podziału nieruchomości zgodnego z planem miejscowym z dnia 12.08.2020 wydaną przez Wójta Gminy zostanie wydzielonych 15 działek. Z czego 3 to będą działki drogowe. Decyzję o sprzedaży Wnioskodawczyni podjęła w związku z tym, że od 4 lat jest wdową i coraz ciężej jest jej samotnie prowadzić gospodarstwo a stan zdrowia Wnioskodawczyni w chwili obecnej (...) wymaga leczenia. Do leczenia i ratowania siebie żeby jeszcze uzyskać jako taki komfort życia Wnioskodawczyni będą potrzebne środki finansowe.

W związku z powyższym na ile znajdą się i będą się pojawiać kupcy, Wnioskodawczyni będzie sprzedawała poszczególne działki lub w przypadku pojawienia się nabywcy do kupna dwóch lub więcej działek również będzie sprzedawała.

Do chwili obecnej Wnioskodawczyni nie ponosiła żadnych nakładów zwiększających wartość poszczególnych działek i nie ma takiego zamiaru. Czynności Wnioskodawczyni ograniczyły się jedynie do zaprojektowania możliwego podziału co geodeta naniósł na papier stosując się do obowiązujących przepisów. Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie jest rolnikiem ryczałtowym ani nie była.

Do 05.2015 r. działka była zgłoszona do dopłat, była wykorzystywana w działalności rolniczej. W 2015 r. mąż Wnioskodawczyni zachorował na raka i w kolejnym 5-letnim planie została wyłączona z powodu choroby męża Wnioskodawczyni. Od 2015 r. od maja nie jest wykorzystywana w działalności rolniczej. Z działki nr 1 były do 2015 r. do maja dokonywane zbiory jedynie z areału 0,98 ha, ale nie były sprzedawane. Od 2015 r. działka jest jedynie mulczowana. Wstępne rozmowy na temat sprzedaży działek są lub były prowadzone lecz nie doszło jeszcze do umowy przedwstępnej z uwagi na niepewność Wnioskodawczyni w zakresie zadanego pytania.

W odpowiedzi na pytanie 2) punkt 6, tj. "Czy Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem nieruchomości nr 1, o której mowa we wniosku? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny." Wnioskodawczyni wskazała, że nie, ale Wnioskodawczyni nie zna przyczyny.

Nieruchomość 1 została nabyta w ramach czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług - nabycia z zasobu własności rolnej Skarbu Państwa w siedzibie... (przetarg) w 1997 r. jako grunty rolne - pastwiska trwałe, grunty zakrzewione i zadrzewione - zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu. Czynność nabycia nie została udokumentowana fakturą. Na działce 1 od momentu nabycia do momentu sprzedaży nie prowadzono działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT art. 15 ustęp 4. Od 2015 r. do maja 2015 działka była wykorzystywana do działalności rolniczej lecz Wnioskodawczyni nie była vatowcem ani ryczałtowcem, nie wystawiała faktur i nie sprzedawała towarów.

Dla działki nr 1 został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla wsi... w Gminie. Uchwałą Rady Gminy... z dnia 31 marca 2011 r. Z inicjatywy Rady Gminy działka wpisana jest w obszar funkcjonalny oznaczony symbolem MN25 - teren zabudowy jednorodzinnej i tereny zabudowy zagrodowej.

Podział działki nastąpił z inicjatywy Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni załączyła zaświadczenie Urzędu Gminy o przeznaczeniu działki nr 1/1, 1/2 i 1/3 - to działki drogowe, nie są objęte zakresem pytań.

Numery działek objętych zakresem pytań to: 1/4, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8, 1/9, 1/10, 1/11, 1/12, 1/13, 1/14 i 1/15.

W celu dokonania podziału Wnioskodawczyni zleciła to geodecie. Działki mające być przedmiotem sprzedaży będą miały dostęp do drogi publicznej, ich numery to: 1/4, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8, 1/9, 1/10. Do reszty działek są wydzielone drogi wewnętrzne. Część działek niemających dostępu do drogi publicznej Wnioskodawczyni będzie sprzedawała z udziałami w drodze wewnętrznej. W związku z podziałem nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, Wnioskodawczyni nie występowała o taką decyzję i nie ma zamiaru o taką decyzję występować. Przed sprzedażą działek nie zostanie też wydane żadne pozwolenie na budowę. Wnioskodawczyni nie podjęła żadnych czynności i kroków skutkujących wydaniem pozwoleń i decyzji, Wnioskodawczyni nie jest wiadome o takich poczynaniach. Wnioskodawczyni wystąpiła do Gminy i do Geodezji o naniesienie podziału działek bez ich przekwalifikowania i nie będzie podejmowała dalej żadnych czynności związanych z przedmiotowymi działkami. Jedynie jeżeli będzie taka potrzeba Wnioskodawczyni umieści ogłoszenie o sprzedaży poszczególnych działek na portalu np.... bez pośrednictwa biur nieruchomości. Ogłoszenie takie było już zamieszczone raz na miesiąc, gdyż Wnioskodawczyni chciała sprawdzić czy ono przyniesie jakiś efekt, ale nie przyniosło.

Obecni potencjalni kupcy, z którymi są prowadzone rozmowy ale jeszcze nie doszło do umowy warunkowej czy przedwstępnej to turyści, którzy rozpytując o działki trafili do Wnioskodawczyni. Przed sprzedażą Wnioskodawczyni nie poczyniła/dokonała żadnych czynności zawartych w pytaniu z punktu 22 jak uzbrojenie terenu, wyposażenie w sieci, urządzenia wodociągowe, kanalizacji sanitarnej ani energetycznej, ani żadne działania marketingowe wykraczające poza zwykłe ogłoszenia, nic więcej poza siecią internetową. Wnioskodawczyni jeszcze nie zawarła żadnej przedwstępnej umowy, chodź rozmowy już były.

Na pytanie tut. Organu "Czy w związku z planowaną sprzedażą nieruchomości zostało/zostanie udzielone nabywcy pełnomocnictwo/zgoda do dokonania w imieniu Wnioskodawczyni dodatkowych czynności w odniesieniu do nieruchomości? Jeżeli tak to należy podać przedmiot oraz zakres ww. pełnomocnictw/zgód oraz jakie konkretnie czynności nabywca wykonuje/będzie wykonywać." Wnioskodawczyni udzieliła odpowiedzi, iż nie zostało udzielone żadne pełnomocnictwo.

Wnioskodawczyni odpowiadając na pytanie: "Czy przedmiotowe nieruchomości (działki) objęte zakresem wniosku były/są/będą udostępniane przez Wnioskodawczynię innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych? Jeżeli tak, to należy wskazać: w jakim okresie (kiedy) nieruchomości były/są/będą udostępniane osobom trzecim; na podstawie jakiej umowy (najem, dzierżawa, użyczenie, inna umowa - jaka) nieruchomości były/są/będą udostępniane osobom trzecim; czy udostępnienie nieruchomości było/jest/będzie czynnością odpłatną czy bezpłatną?" wskazała, że nie.

Wnioskodawczyni sprzedała w... rozpoczętą budowę w... domu szeregowego, którą nabyła przed upływem 5 lat, co skutkowało naliczeniem podatku VAT i jego zapłatą. Mąż Wnioskodawczyni pochodził z..., żyli tam jego rodzice więc Wnioskodawczyni wraz z mężem zakupili tę rozpoczętą budowę, ale po jakimś czasie Wnioskodawczyni stwierdziła, że nie da rady tego domu wykończyć więc go sprzedała.

Wnioskodawczyni sprzedała również w... roku 1/2 część prawa wieczystego współużytkowania działki gruntu oraz taki sam udział w prawie współwłasności budynku położonego na tym gruncie w.... Wnioskodawczyni sprzedała gdyż potrzebne jej były pieniądze na zakup ziemi rolnej/powiększenie gospodarstwa, podatek naliczony po odjęciu wydatków przeznaczonych na cele mieszkaniowe, remont domu, w którym do dziś mieszka Wnioskodawczyni został zapłacony.

Wnioskodawczyni sprzedała też 1/4 udziału w mieszkaniu odziedziczonym po śmierci mamy w 2012, sprzedaż miała miejsce w 2013 r., naliczony podatek został zapłacony. Wszystkie formalności dokonano zgodnie z prawem.

Działki przeznaczone do sprzedaży nie są zabudowane.

Na pytanie 27 pkt f, tj. "Czy Wnioskodawczyni dokonywała już wcześniej sprzedaży nieruchomości, a jeżeli tak to należy podać odrębnie do każdej sprzedanej nieruchomości: (...) czy Wnioskodawczyni z tytułu ich sprzedaży odprowadzała podatek VAT, składała deklaracje VAT-7 oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT-R? (...)", Wnioskodawczyni wskazała, że nie była podatnikiem podatku VAT ani nie składała zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Wnioskodawczyni środki ze sprzedaży przeznaczyła na zakup ziemi, remont domu, w którym do dziś mieszka a z mieszkania odziedziczonego po śmierci mamy (1/4 udziału) na ratowanie zdrowia i życia chorego na raka męża Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy dokonując sprzedaży działek rolnych niezabudowanych powstałych w wyniku podziału jednej działki nr 1 Wnioskodawczyni nie będzie podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustęp 1, ustęp 2 ustawy o podatku od towarów i usług i nie będzie zobowiązana do naliczenia podatku VAT przy każdej transakcji sprzedaży, czynność sprzedaży zostanie uznana jako sprzedaż majątku prywatnego niepodlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ustęp 1 punkt 28, podstawa do zwolnienia w związku z upływem 5 letniego okresu od nabycia na podst. art. 10 ustęp 1 punkt 8 w związku ze sprzedażą nieruchomości rolnych po upływie 5 lat od daty ich nabycia?

Zdaniem Wnioskodawczyni.

(ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku)

Dokonując wyprzedaży majątku prywatnego - działek rolnych niezabudowanych Wnioskodawczyni nie będzie musiała odprowadzać pod. VAT. Podatek dochodowy po upływie 5 lat od sprzedaży (art. 10 ustęp 1, punkt 8) nie jest naliczany. Wnioskodawczyni działki wyprzedaje w związku ze swoją sytuacja życiową i potrzebą sfinansowania ratowania zdrowia i życia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek powstałych po podziale działki nr 1 jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja rozstrzyga przedmiotowy wniosek złożony przez Wnioskodawczynię w dniu 7 lipca 2020 r. wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem, zgodnie z powołanymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Należy podkreślić, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik.

Definicja działalności gospodarczej - zawarta w ustawie - ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższego, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną).

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie - zdaniem Trybunału - okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

W powołanym wyżej orzeczeniu TSUE wskazał, że inaczej jest w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Zatem, za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dostawa towarów (np. nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT - co do zasady - mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy w okolicznościach niniejszej sprawy Zainteresowany będzie działał w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Jak wyjaśniono wyżej - odwołując się zarówno do treści przepisów ustawy, jak i stanowiska judykatury - w przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie brak jest podstaw do uznania Wnioskodawczyni - w związku planowaną sprzedażą działek powstałych po podziale działki nr 1 - za podatnika podatku od towarów i usług. Z opisu sprawy nie wynika bowiem taka aktywność Wnioskodawczyni, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W celu zbycia przedmiotowych nieruchomości został jedynie dokonany podział działki nr 1 na 15 odrębnych działek z czego 3 to działki drogowe. W związku z podziałem nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, Wnioskodawczyni nie występowała o taką decyzję i nie ma zamiaru o taką decyzję występować. Przed sprzedażą działek nie zostanie też wydane żadne pozwolenie na budowę. Wnioskodawczyni nie podjęła żadnych czynności i kroków skutkujących wydaniem pozwoleń i decyzji. Wnioskodawczyni wystąpiła o naniesienie podziału działek bez ich przekwalifikowania i nie będzie podejmowała dalej żadnych czynności związanych z przedmiotowymi działkami. Jedynie jeżeli będzie taka potrzeba Wnioskodawczyni umieści ogłoszenie o sprzedaży poszczególnych działek na portalu np. olx bez pośrednictwa biur nieruchomości. Wnioskodawczyni nie jest i nie była czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz rolnikiem ryczałtowym ani nie składała zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Przedmiotowe nieruchomości objęte zakresem wniosku nie były udostępniane przez Wnioskodawczynię innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego należy uznać, że w okolicznościach wskazanych w opisie sprawy planowana sprzedaż działek powstałych po podziale działki nr 1 nie będzie stanowiła działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności Wnioskodawczyni w przedmiocie zbycia tych nieruchomości, która to aktywność byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego - stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności).

Konsekwentnie, w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonując sprzedaży działek powstałych po podziale działki nr 1 Wnioskodawczyni wystąpi w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie dostawy towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług. W rozpatrywanej sprawie planowaną sprzedaż ww. działek można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W związku z tym, Wnioskodawczyni będzie korzystała z przysługującego jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Skutkiem powyższego, sprzedaż działek powstałych po podziale działki nr 1 nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że planowana sprzedaż działek powstałych po podziale działki nr 1 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni z tytułu tych transakcji nie będzie działać w charakterze - zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy - podatnika VAT, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wnioskodawczyni w złożonym wniosku oraz w uzupełnieniu wniosku w części A.1. wniosku wskazała, iż rodzaj sprawy dotyczy podatku od towarów i usług. Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku w części F. poz. 69 wniosku jako przepisy prawa podatkowego będące przedmiotem interpretacji indywidualnej wskazała również przepisy w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem tut. Organ informuje, że jeżeli Wnioskodawczyni oczekuje wydania interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, to winna złożyć w tym zakresie nowy wniosek ORD-IN, zawierający wszystkie elementy tj. przedstawić kompleksowo zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, na jego podstawie sformułować niebudzące wątpliwości pytanie oraz przedstawić w sposób jednoznaczny własne stanowisko w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w zakresie zadanego pytania oraz wnieść stosowną opłatę.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Nadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych - zgodnie z art. 14f § 2 ww. ustawy - opłatę pobiera się od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wnioskodawczyni w dniu 2 lipca 2020 r. i 14 września 2020 r. dokonała łącznej wpłaty w wysokości 480 zł od wniosku ORD-IN z dnia 22 czerwca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.), uzupełnionego pismem z dnia 14 września 2020 r. (data wpływu 16 września 2020 r.), tj. w zakresie 12 zdarzeń przyszłych. Należy jednak zauważyć, iż przedmiotowy wniosek w zakresie podatku od towarów i usług dotyczy 1 zdarzenia przyszłego, tj. niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek. W związku z powyższym, kwota 440 zł jako nienależna, zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany w poz. 73 wniosku ORD-IN (8), zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Końcowo należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 13, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl