0113-KDIPT1-3.4012.507.2020.1.MJ - Brak prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego poniesionego w ramach projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego inteligentny rozwój.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.507.2020.1.MJ Brak prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego poniesionego w ramach projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego inteligentny rozwój.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego poniesionego w ramach projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego inteligentny rozwój, 2. Oś priorytetowa wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I, działanie 2.1. Wsparcie inwestycji w infrastrukturę B+R przedsiębiorstw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego poniesionego w ramach projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego inteligentny rozwój, 2. Oś priorytetowa wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I, działanie 2.1. Wsparcie inwestycji w infrastrukturę B+R przedsiębiorstw.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Centrum medyczne. Sp. z o.o. (Wnioskodawca) zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach programu operacyjnego inteligentny rozwój, 2. Oś priorytetowa wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I, działanie 2.1. Wsparcie inwestycji w infrastrukturę B+R przedsiębiorstw.

Wnioskodawca zamierza realizować projekt pod tytułem....

Centrum Medyczne... jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce i posiada w kraju nieograniczony obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym w Polsce, przy czym w przeważającej części swej działalności świadczy usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT - PKWiU 86, Wnioskodawca jest zarejestrowany w rejestrze podmiotów leczniczych prowadzonym przez Wojewodę..., a przeważająca działalność jest sklasyfikowana jako PKD 86.10.Z - działalność szpitali.

Obecnie Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie:

* szpitalnictwa (chirurgia ogólna, dziecięca, laryngologia dzieci i dorosłych, ortopedia, neurochirurgia, urologia, ginekologia, chirurgia plastyczna),

* psychiatrii (oddziały stacjonarne, dzienne, izba przyjęć, poradnie specjalistyczne, oddział terapii rodzin, zespół leczenia środowiskowego),

* ambulatoryjnej opieki specjalistycznej,

* żywienia dojelitowego w warunkach domowych,

* medycyny pracy.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym od dnia 08.01.2009 dokonującym rozliczeń podatku VAT należnego z tytułu usług w zakresie sprzedaży usług chirurgii plastycznej i medycyny estetycznej oraz najmu pomieszczeń.

W wyniku projektu utworzone zostanie centrum B+R, w którym prowadzone będą badania obejmujące nowoczesną diagnostykę i tworzenie nowych algorytmów postępowania w leczeniu lekoopornych albo wymagających przewlekłego leczenia, poważnych zaburzeń psychicznych. Przedmiotem projektu będzie utworzenie centrum B+R poprzez budowę nowego obiektu i wyposażenie go w nowoczesną aparaturę i sprzęt umożliwiający prowadzenie prac B+R. Dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszej aparatury i technologii, przy udziale doświadczonej kadry naukowej, projekt przyczyni się do opracowania nowych algorytmów postępowania w leczeniu, poprawiając efektywność procesów terapeutycznych w tym zakresie. Realizacja projektu związana jest z rosnącym zapotrzebowaniem społecznym na postęp i rozwój nowych modeli i algorytmów postępowania w leczeniu.

Projekt polega na inwestycji początkowej w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, stanowiącego centrum badawczo-rozwojowe, o którym mowa w rozporządzeniu KE (UE) nr 651/2014, w ramach projektu Wnioskodawca zamierza utworzyć nowe centrum B+R w celu prowadzenia prac badawczo-rozwojowych z zakresu nowoczesnej diagnostyki i tworzenia nowych, innowacyjnych algorytmów postępowania w leczeniu lekoopornych albo wymagających przewlekłego leczenia, tzw. poważnych zaburzeń psychicznych. Obszary badawcze objęte projektem stanowią niezwykle istotny problem społeczny, ale również problem ekonomiczny ze względu na wykluczenie tych osób z życia zawodowego, trudności w pracy oraz wysokie koszty nieefektywnego leczenia.

Realizacja projektu obejmuje lata 2020-2022.

Zakupiona w ramach realizacji przedmiotowego projektu infrastruktura pozwoli na prowadzenie prac B+R, co w konsekwencji umożliwi opracowanie gotowych, nowych algorytmów postępowania, metod i procedur medycznych niezbędnych do rozwoju innowacyjnych usług medycznych, które wdrażane będą w Centrum Medycznym....

Wyniki prac przedmiotowego projektu, w związku z realizacją którego spółka poniesie wydatki na nabycie towarów i usług będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Wdrożone i prowadzone będą unikalne badania i diagnostyka o dużym znaczeniu dla poprawy sytuacji zdrowotnej pacjentów, którzy pochodzą nie tylko z regionu, ale całej Polski, jak i zagranicy.

Wnioskodawca jest jednym z wiodących ośrodków w Polsce w zakresie badań nad leczeniem zaburzeń psychicznych oraz chorób naczyń kończyn dolnych, na co wskazuje m.in.: wysokie doświadczenie Wnioskodawcy, zakres wykonywanych usług oraz prac badawczych, a także szeroka współpraca z wieloma podmiotami krajowymi i zagranicznymi. Ze względu na fakt, iż wyniki prowadzonych nowatorskich prac badawczych mają często bezpośredni wpływ na zmianę standardów postępowania w procesach diagnostycznych i terapeutycznych pacjentów leczonych u Wnioskodawcy jak i innych ośrodkach, zapotrzebowanie spółki na realizację projektu jest bardzo wysokie.

Wnioskodawca zamierza prowadzić prace badawczo-rozwojowe w obszarze poważnych zaburzeń psychicznych (serious mental illness, smi), z podziałem na zaburzenia lekooporne oraz zaburzenia psychiczne wymagające przewlekłego leczenia.

Szeroko rozumiany obszar leczenia zaburzeń psychicznych jest niezwykle istotny ze względu na zwiększającą się tendencję występowania problemów i zaburzeń psychicznych wśród społeczeństw całego świata. Zaburzenia nastroju stanowią dolegliwości zgłaszane przez ok. 3,5% ludności, z tego 3% stanowi depresja. Należy podkreślić, że depresja poprzez wzrost rozpowszechnienia staje się coraz bardziej istotnym problemem zdrowotnym i społecznym.

Swoje dotychczasowe doświadczenie oraz wiedzę na temat obowiązujących algorytmów postępowania Wnioskodawca wykorzysta przy prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych zaplanowanych w ramach agendy badawczej.

Wnioskodawca w ramach pierwszego obszaru badawczego (stworzenie innowacyjnych algorytmów postępowania z zakresu leczenia tzw. poważnych zaburzeń psychicznych, ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń lekoopornych w przebiegu zaburzeń nastroju, lękowych, psychotycznych i zaburzeń odżywiania) skoncentruje się na badaniach zmierzających do stworzenia 5 innowacji w zakresie poważnych zaburzeń psychicznych - zaburzeń lekoopornych, w tym zaburzeń nastroju, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, zaburzeń odżywiania o typie anorektycznym oraz w zakresie zastosowania stymulacji nerwu błędnego w leczeniu zaburzeń nastroju oraz terapii elektrowstrząsowej połączonej z augmentacją ketaminą. Wpływ stworzonych algorytmów postępowania będzie znaczący na sposób leczenia poważnych zaburzeń psychicznych (smi).

W ramach drugiego obszaru badawczego (stworzenie algorytmu postępowania w zakresie wprowadzenia do leczenia w oddziałach psychiatrycznych zmodyfikowanych skal kwalifikujących poszczególnych chorych do grup ryzyka żylną chorobą zakrzepowo zatorową (ŻChZZ) oraz wprowadzenie zestawu kontrolowanych ćwiczeń fizycznych jako profilaktyki przeciwzakrzepowej), Wnioskodawca dążyć będzie do osiągnięcia efektu w postaci stworzenia innowacyjnej metody prowadzenia profilaktyki żylnej choroby zakrzepowo zatorowej (ŻChZZ). Realizacja badań w tym obszarze jest niezwykle istotna dla osób z zaburzeniami psychicznymi leczonymi neuroleptykami. W wyniku realizacji prac badawczo-rozwojowych nastąpi wprowadzenie skal oceny ryzyka ŻChZZ do postępowania z leczonym stacjonarnie chorym w oddziale psychiatrii oraz / lub modyfikacji istniejących aktualnie skal w kontekście włączenia do terapii leków neuroleptycznych oraz wprowadzenie kontrolowanego zestawu ćwiczeń fizycznych celem obniżenia ryzyka wystąpienia żylnej choroby zakrzepowo zatorowej.

Trzeci obszar badawczy (wykorzystanie skali TEMPS-A w populacji pacjentów z zaburzeniem afektywnym dwubiegunowym jako screeningu w kierunku wczesnej identyfikacji pacjentów o cięższym przebiegu (tzn. z obecnością epizodów mieszanych oraz podwyższonym ryzykiem samobójczym)), dotyczący wykorzystania skali TEMPS-A w populacji pacjentów z zaburzeniem afektywnym dwubiegunowym jako screening w kierunku wczesnej identyfikacji pacjentów o cięższym przebiegu (tzn. z obecnością epizodów mieszanych oraz podwyższonym ryzykiem samobójczym) stanowić będzie nowość na rynku umożliwiającą wcześniejsze postawienie pełnej, tj. uwzględniającej przebieg, diagnozy choroby afektywnej dwubiegunowej. Według obecnej wiedzy zdarza się, iż postawienie prawidłowej diagnozy następuje z opóźnieniem ok. 5-10 letnim. Innowacja ta umożliwi zastosowanie właściwej grupy leków we właściwej fazie choroby, a tym samym nastąpi skrócenie czasu leczenia epizodów chorobowych oraz spowoduje wcześniejszy powrót do aktywności społecznej i zawodowej.

Prace badawczo-rozwojowe w ramach czwartego obszaru badawczego (model oceny subklinicznych zaburzeń metabolicznych i uszkodzenia wątroby u chorych z tzw. Poważnymi zaburzeniami psychicznymi hospitalizowanych psychiatrycznie oraz ocena wpływu dietoterapiii aktywności fizycznej na ich przebieg) skierowane będą na stworzenie programu interwencyjnego, profilaktyczno-leczniczego zaburzeń metabolicznych i hepatologicznych dla pacjentów oddziałów psychiatrycznych z uwzględnieniem zastosowania dietoterapii i aktywności fizycznej. Innowacja ta opierać się będzie na holistycznym podejściu do pacjenta z chorobą psychiatryczną i przyczyni się do poprawy całościowej opieki nad chorym oraz zmniejszenia zachorowalności i śmiertelności z przyczyn sercowo-naczyniowych. Dodatkowo program leczenia uwzględniać będzie konieczność zastosowania indywidualnych zaleceń dietetycznych i zwiększenie aktywności fizycznej chorego, co przyczyni się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia zaburzeń metabolicznych.

Obszary badawcze objęte projektem dotyczące leczenia zaburzeń psychicznych zwłaszcza tzw. poważnych zaburzeń psychicznych są niezwykle istotne z punktu widzenia chorego, ale również pod względem badawczym. Są to obszary niezwykle trudne, których efekty mogą wystąpić nawet po kilku lub kilkunastu latach, stąd Wnioskodawca przy niektórych innowacjach oprze się o dotychczasowe wyniki badań w celu przeprowadzenia kolejnego etapu badań klinicznych zbliżających wyniki prac B+R do wdrożenia komercyjnego. Wnioskodawca posiadając doświadczenie z zakresu leczenia psychiatrycznego, stawia własne tezy badawcze i obejmuje agendą badawczą zagadnienia dotychczas nieporuszane przez innych badaczy. Dzięki temu w ramach realizacji projektu powstaną nowe/znacząco ulepszone i innowacyjne algorytmy postępowania w leczeniu chorób psychicznych zaliczanych do smi (serious mental illness, poważne zaburzenia psychiczne).

Opis wydatków projektu, w tym również zakupywanej aparatury:

1.

budowa budynku cbr wraz z instalacjami

2.

zakup wyposażenia do sal w części psychiatrycznej

3.

zakup wyposażenia do sal w części szpitalnej

4.

zakup wyposażenia pomieszczeń cbr, w tym gabinetów lekarskich (dla badaczy)

5.

zakup monitoringu sal zajmowanych przez uczestników badań

6.

system przywołania personelu

7.

zakup wyposażenia gabinetu zabiegowego i punktu pielęgniarskiego

8.

licencja ks medis lub równoważna

9.

zakup wyposażenia do gabinetu lekarza dyżurnego

10.

kompletne narzędzie do zabiegów elektrowstrząsowych

11.

zakup sprzętu anestezjologicznego

12.

zakup holter ciśnieniowy

13.

zakup wyposażenia pracowni rtg

14.

zakup aparatu ekg

15.

zakup aparatu usg doppler

16.

zakup urządzenia dtms

17.

zakup wyposażenia pomieszczeń socjalnych i gospodarczych

18.

zakup aparatu do próby wysiłkowej

19.

zakup sprzętu do fizjoterapii / rehabilitacji / ćwiczeń

20.

zakup aparatu usg do echo serca

Wydatki poniesione w związku z realizowanym projektem zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Powstałe w wyniku projektu mienie będzie własnością Wnioskodawcy i będzie widniało w ewidencji środków trwałych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi medyczne finansowane są przez narodowy fundusz zdrowia na podstawie zawartych kontraktów, zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny, pozwala stwierdzić brak możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, które będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonywanych w związku z realizacją projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego inteligentny rozwój, 2. Oś priorytetowa wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I, działanie 2.1. Wsparcie inwestycji w infrastrukturę B+R przedsiębiorstw Wnioskodawca?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 18 usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT. W związku z tym spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Wydatki ponoszone przez spółkę w ramach projektu będą związane wyłącznie z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług.

Wyniki prac przedmiotowego projektu, w związku z realizacją którego spółka poniesie wydatki na nabycie towarów i usług będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, a świadczenia medyczne udzielane w przyszłości (po okresie trwałości projektu) przy wykorzystaniu m.in. zakupionej w projekcie aparatury medycznej korzystają bowiem z ustawowego zwolnienia w zakresie podatku VAT. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy, w myśl którego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje bowiem wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w wyniku nabycia których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę, że za pośrednictwem nabytego sprzętu będą świadczone wyłącznie usługi zwolnione z VAT, podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny tylko z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja jest zwolniona z podatku VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT - usługi medyczne.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wyniki prac przedmiotowego projektu, w związku z realizacją którego spółka poniesie wydatki na nabycie towarów i usług będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że w wyniku projektu utworzone zostanie centrum B+R, w którym prowadzone będą badania obejmujące nowoczesną diagnostykę i tworzenie nowych algorytmów postępowania w leczeniu lekoopornych albo wymagających przewlekłego leczenia, poważnych zaburzeń psychicznych. Przedmiotem projektu będzie utworzenie centrum B+R poprzez budowę nowego obiektu i wyposażenie go w nowoczesną aparaturę i sprzęt umożliwiający prowadzenie prac B+R. Przedmiotem wniosku są towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, których zakup dokonywany jest w związku z realizacją projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego inteligentny rozwój, 2. Oś priorytetowa wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I, działanie 2.1. Wsparcie inwestycji w infrastrukturę B+R przedsiębiorstw.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi, których zakup dokonywany jest w związku z realizacją projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego inteligentny rozwój, 2. Oś priorytetowa wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I, działanie 2.1. Wsparcie inwestycji w infrastrukturę B+R przedsiębiorstw będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Nie jest/ nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego poniesionego w związku z projektem realizowanym w ramach programu operacyjnego inteligentny rozwój, 2. Oś priorytetowa wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I, działanie 2.1. Wsparcie inwestycji w infrastrukturę B+R przedsiębiorstw. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanka, tj. nabyte towary i usługi nie są/nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej-rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tut. Organ zauważa, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm. jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl