0113-KDIPT1-3.4012.491.2020.2.MK - Zwolnienie z podatku planowanej dostawy działek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.491.2020.2.MK Zwolnienie z podatku planowanej dostawy działek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 26 sierpnia 2020 r. (data wpływu 1 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy planowanej dostawy działek nr... i... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy planowanej dostawy działek nr... i....

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 sierpnia 2020 r. (data wpływu 1 września 2020 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Miasto... jest miastem na prawach powiatu, definiowanym zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920) jako gmina wykonująca zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), Miasto... jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2). Miasto... posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W konsekwencji zawierania takich umów Miasto... wykonuje czynności w ramach działalności gospodarczej definiowanej na gruncie i dla celów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy (dalej: ustawa). Należy zauważyć, że zdecydowana większość zadań realizowanych przez Miasto... jest wykonywana w reżimie publicznoprawnym jako realizacja zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym i art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym jednym z zadań własnych gminy są sprawy (...) zaopatrzenia w energię cieplną. W celu realizacji ww. zadań własnych Miasto... utworzyło w 1996 r. spółkę... sp. z o.o. (dalej: EC). EC jest spółką, w której 100% udziałów ma Miasto.... Przedmiotem działania EC jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej Miasta... w zakresie dostawy energii cieplnej, a w szczególności: produkcja i dostarczanie energii cieplnej odbiorcom, eksploatacja, konserwacja, remonty, modernizacja i rozbudowa urządzeń ciepłowniczych oraz innych urządzeń i obiektów niezbędnych do wytwarzania energii cieplnej będących w posiadaniu Spółki, wydawanie opinii i warunków technicznych przyłączania nowych obiektów do już istniejących będących w eksploatacji, opracowanie koncepcji, założeń techniczno-ekonomicznych i projektów technicznych dla infrastruktury ciepłowniczej na terenie miasta..., działalność usługowa w oparciu o posiadaną bazę. EC w chwili obecnej prowadzi procedury związane z przystąpieniem do projektu pn. "...". W związku z powyższym Miasto... rozważa sprzedaż do spółki EC na potrzeby realizacji ww. projektu nieruchomości gruntowych oznaczonych numerem działki:..,...,...,.... Wątpliwości Miasta... dotyczą opodatkowania sprzedaży działek nr... i..., zatem w niniejszym wniosku pominięty zostanie opis działek... oraz....

1.1. Zabudowana nieruchomość oznaczona numerem działki... o powierzchni 0,2000 ha położona w obrębie 4 Miasta..., dla której prowadzona jest przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w... księga wieczysta KW Nr. Zgodnie z zapisami miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego Miasta... zatwierdzonego Uchwałą Nr.. Rady Miasta... z dnia 17 października 2019 r. (dalej: MPZP) nieruchomość jest położona na obszarze oznaczonym symbolem 4.126.WW o przeznaczeniu terenu - ujęcie wód geotermalnych, sieci i urządzenia infrastruktury technicznej. Na nieruchomości nr... w latach 1990-1991 został wykonany w trybie odwiertu badawczego otwór geotermalny GT-1. Nieruchomość była wówczas własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym... w... (dalej: Instytut), a prace zostały sfinansowane ze środków budżetu państwa. Badania te z braku środków finansowych nie zostały dokończone. Miasto... nie ponosiło żadnych nakładów na wykonanie otworu geotermalnego GT-1. Otwór geotermalny GT-1 jest budowlą, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.), dalej: Prawo budowlane. Nieruchomość oznaczona numerem działki... była własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Instytutu. W styczniu 2008 r. Miasto... nabyło od Instytutu (dotychczasowego użytkownika wieczystego) prawo użytkowania wieczystego nieruchomości nr... (akt notarialny... z...). Przedmiotem sprzedaży nie był wówczas otwór geotermalny GT-1, gdyż nie należał do strony sprzedającej tj. Instytutu. Prawo własności przedmiotowej nieruchomości Miasto... nabyło od Skarbu Państwa w marcu 2010 r. (akt notarialny Rep A nr... z dnia....2010 r). Przedmiotowa dostawa nieruchomości udokumentowana została fakturą z wykazanym podatkiem. Przedmiotem planowanej dostawy jest działka nr... ze zlokalizowaną na niej budowlą - otworem geotermalnym GT-1.

1.2. Zabudowana nieruchomość oznaczona numerem działki... o powierzchni 0,0373 ha położona w obrębie 5 Miasta..., dla której prowadzona jest przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w... księga wieczysta KW Nr. Zgodnie z zapisami MPZP nieruchomość jest położona na obszarze oznaczonym symbolem 5.131.WW o przeznaczeniu terenu - ujęcie wód geotermalnych, sieci i urządzenia infrastruktury technicznej. Będąca przedmiotem planowanej dostawy działka nr... powstała w wyniku podziału geodezyjnego działki nr... (podział zatwierdzony Decyzją Prezydenta Miasta... z dnia...). Nieruchomość... była własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Miasta.... W styczniu 1995 r. Skarb Państwa dokonał nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości... na rzecz Miasta... (akt notarialny Rep A nr... z dnia...). Na nieruchomości nr... w latach 1996-1997 został wykonany w trybie odwiertu adawczego otwór geotermalny GT-2. Prace badawcze były przeprowadzone przez... S.A. w..., oddział... w... (dalej:..) na podstawie Decyzji Ministra Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa nr... z dnia. Badania te z braku środków finansowych nie zostały dokończone. Miasto... nie ponosiło żadnych nakładów na wykonanie otworu geotermalnego GT-2. Otwór geotermalny GT-2 jest budowlą, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo Budowlane. Przedmiotem planowanej dostawy jest działka nr... ze zlokalizowaną na niej budowlą - otworem geotermalnym GT-2. Z uwagi na brak środków finansowych w latach 90-tych XX w. prace badawcze przy otworach geotermalnych na działkach nr... oraz... nie zostały zakończone. W latach późniejszych zaistniała możliwość uzyskania dofinansowania ze środków budżetu państwa na kontynuację tego przedsięwzięcia tj. rekonstrukcję dubletu geotermalnego GT-1 i GT-2 oraz uruchomienie instalacji geotermalnej, jednak o środki finansowe mógł ubiegać się podmiot gospodarczy posiadający stosowne uprawnienia i prawo do dysponowania nieruchomością. W związku z powyższym w 2008 r. Miasto... jako właściciel/użytkownik wieczysty nieruchomości, o których mowa w punktach 1.1-1.2 oraz działki nr... przeprowadziło przetarg pisemny nieograniczony na oddanie w dzierżawę na okres 20 lat nieruchomości o łącznej powierzchni 0,8559 ha tj.: - opisanej w punkcie 1.1 działki nr..., - opisanej w punkcie 1.2 działki nr..., - części działki nr... (powierzchnia oddana w dzierżawę 0,6186 ha; działka ta nie jest przedmiotem niniejszego wniosku). Z wyłonioną w wyniku postępowania przetargowego spółką. Miasto... zawarło w dniu... na czas oznaczony tj. 20 lat umowę dzierżawy, na mocy której Miasto... oddało ww. nieruchomości do używania i pobierania pożytków z przeznaczeniem na cele: wykonanie rekonstrukcji dubletu geotermalnego GT-1 (odwiert geotermalny umieszczony na działce nr...) i GT-2 (odwiert geotermalny umieszczony na działce nr...), przeprowadzenie jego badań i uruchomienie instalacji geotermalnej. Z tytułu dzierżawy Miasto... wystawiało faktury z wykazanym podatkiem. Pismem z dnia 22 września 2008 r. Główny Geolog Kraju wystąpił do Prezydenta Miasta... o potwierdzenie zgody na wykonanie na zamówienie Ministra Środowiska przedsięwzięcia naukowego z dziedziny potrzeb geologii, finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. "...". W ramach zadania planowane było wykorzystanie odwiertów geotermalnych GT-1 i GT-2 zlokalizowanych na działkach nr... oraz.... W odpowiedzi Prezydent Miasta... potwierdził zgodę na wykonanie powyższych prac na działkach będących własnością Miasta..., informując jednocześnie o umowie dzierżawy działek...,...,... na rzecz..., jak również o podjęciu wspólnie z... decyzji o rozpoczęciu prac przy przedsięwzięciu "Projekt prac geologicznych dla rekonstrukcji i uruchomienia otworów geotermalnych... GT-1 i... GT-2". W 2009 r. Ministerstwo Środowiska - Departament Geologii i Koncesji Geologicznych przeprowadziło w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego "...", w wyniku którego wybrano ofertę opiewającą na kwotę 3 992 801,56 zł, złożoną przez Konsorcjum w składzie:. i... (dalej:.), a następnie tj.... podpisano umowę nr... między Konsorcjum w składzie lider -..., członek -... a Ministrem Środowiska na realizację zadania "...". Miasto... nie było stroną tej umowy. W lipcu 2011 r... poinformowała Miasto... o zakończeniu prac prowadzonych w ramach umowy nr... na dzierżawionych od Miasta... działkach nr...,...,.... W ramach realizowanego na podstawie tej umowy zadania "..." powstała doświadczalna instalacja geotermalna, w skład której wchodzą zlokalizowane na działkach Miasta... następujące budowle (w myśl definicji z art. 3 pkt 3 Prawa Budowlanego) i urządzenia budowlane (w myśl definicji z art. 3 pkt 9 Prawa Budowlanego): - na działce nr...: 1. budowle: linia kablowa 15KV, stacja transformatorowa słupowa 15/0 4kv, linia kablowa dla potrzeb zasilania ujęcia geotermalnego GT-1, rurociąg geotermalny łączący otwory geotermalne GT-1 i GT-2 2. urządzenia budowlane: ogrodzenie terenu wraz z bramą, utwardzenie terenu, oświetlenie terenu; - na działce nr...: 1. budowle: linia kablowa 0,4Kv, stacja transformatorowa słupowa 15/04kv 2. urządzenia budowlane: ogrodzenie terenu, utwardzenie terenu przy otworze geotermalnym GT-2, oświetlenie terenu; - na działce nr...: 1. budowle: szczelny zbiornik technologiczny wody geotermalnej, rurociąg geotermalny łączący otwory geotermalne GT-1 i GT-2 2. urządzenia budowlane: ogrodzenie terenu wraz z bramą, oświetlenie terenu. Jednocześnie w wyniku ww. zadania realizowanego przez... dokonano rekonstrukcji istniejących wcześniej budowli: otworu geotermalnego GT-1 zlokalizowanego na działce... oraz otworu geotermalnego GT-2 zlokalizowanego na działce.... Rekonstrukcja polegała na obudowie otworów geotermalnych głowicami. Miasto... nie zna wartości wydatków poniesionych na rekonstrukcję otworów geotermalnych, ale sądząc po wartości całego zadania, wydatki te przekroczyły kwotę, o której mowa w art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: ustawa o p.d.o.p. (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.), a w wyniku rekonstrukcji nastąpił wzrost wartości użytkowej mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Miasto... nie poniosło żadnych nakładów na wytworzenie ww. budowli i urządzeń budowlanych zlokalizowanych na działkach nr...,...,... powstałych w wyniku realizacji zadania pn. "...". Budowle i urządzenia budowlane wytworzone przez... w ramach tego zdania nie są przedmiotem planowanej przez Miasto... dostawy na rzecz EC. Przedmiotem planowanej dostawy są budowle - otwory geotermalne GT-1 i GT- 2 ulepszone nakładami... w ramach ww. zadania, zlokalizowane na działkach... i.... W lipcu 2011 r... wypowiedziała umowę dzierżawy z dnia... z zachowaniem 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia, zwracając się z prośbą do Prezydenta Miasta... o wyrażenie zgody na pozostawienie na dzierżawionych działkach budowli i urządzeń instalacji geotermalnej wytworzonych w ramach zadania "...". Prezydent Miasta... przychylił się do prośby..., zezwalając na pozostawienie na dzierżawionym terenie obiektów, zobowiązując jednocześnie... do ich konserwacji oraz pełnienia nadzoru do czasu rozpoczęcia dalszych badań bądź komercyjnej eksploatacji obiektu na uzgodnionych przez strony warunkach. Budowle i urządzenia budowlane zlokalizowane na działkach...,...,... wytworzone przez... są własnością.... Z uwagi bowiem na udzieloną przez Prezydenta Miasta... zgodę na pozostawienie budowli i urządzeń budowlanych na nieruchomościach Miasta... nie ma zastosowania art. 48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.) wskazujący, że wszystko co z gruntem trwale związane stanowi jego część składową. Zatem nie można domniemywać, że własność pozostawionej infrastruktury z chwilą rozwiązania umowy dzierżawy przeszła z mocy prawa na Miasto.... Za okres trwania umowy dzierżawy nieruchomości nr...,...,... tj. 19 czerwca 2008 r. - 31 października 2011 r. Miasto... wystawiało na rzecz... faktury z wykazanym podatkiem. Będące przedmiotem dzierżawy działki zabudowane obiektami instalacji geotermalnej po rozwiązaniu umowy dzierżawy z...: - działka nr...: w okresie od 28 listopada 2012 r. - 27 listopada 2015 r. oddana w dzierżawę na rzecz spółki, w której Miasto... posiada 100% udziałów -. Sp. z o.o. (dalej:..). W okresie obowiązywania umowy dzierżawy Miasto... pobierało czynsz dokumentowany fakturami z wykazanym podatkiem. Po rozwiązaniu tej umowy do chwili obecnej działka... nie była wykorzystywana w żaden sposób przez Miasto...; - działka nr...: w okresie od 28 listopada 2012 r. - 27 listopada 2015 r. oddana w dzierżawę na rzecz.... W okresie obowiązywania umowy dzierżawy Miasto... pobierało czynsz dokumentowany fakturami z wykazanym podatkiem. Po rozwiązaniu tej umowy do chwili obecnej działka... nie była wykorzystywana w żaden sposób przez Miasto...; - działka nr...: po dniu 31 października 2011 r. tj. po ustaniu umowy dzierżawy z... nie była i nie jest wykorzystywana w żaden sposób przez Miasto....

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nieruchomość oznaczona numerem działki... o powierzchni 0,2000 ha położona przy ul.... w... i nieruchomość oznaczona numerem działki... o powierzchni 0,0373 położona przy ul.... stanowią własność Miasta.... Na nieruchomościach znajdują się otwory geotermalne GT-1 i GT-2, które stanowią budowle trwale związane z gruntem, co oznacza że są ściśle związane z nieruchomością gruntową na której się znajdują i - w świetle art. 48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.) - właścicielem otworów geotermalnych jest właściciel nieruchomości, a zatem właścicielem otworów geotermalnych GT-1 i GT-2 jest Miasto.... Fakt ten potwierdza pismo z dnia 11 czerwca 2007 r. skierowane przez Ministra Środowiska do Prezydenta Miasta... w kwestii przekazania na rzecz Miasta... dwóch otworów (GT-1 i GT-2), w którym stwierdza się, iż otwory geotermalne GT-1 i GT-2 są własnością właściciela nieruchomości czyli Miasta.... Nieruchomość oznaczona numerem działki... położona przy ul.... w... była własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Instytutu. Miasto... nabyło od Instytutu aktem notarialnym Rep. A. nr... z dnia... prawo użytkowania wieczystego działki.... Następnie aktem notarialnym Rep. A. nr... z dnia... roku Miasto... nabyło nieruchomość od Skarbu Państwa na własność (umowa sprzedaży). Na nieruchomości znajduje się otwór geotermalny GT-1, który w świetle przepisów Kodeksu cywilnego stanowi własność Miasta.... Nieruchomość oznaczona numerem działki... położona przy ul.... w... była własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Miasta.... Aktem notarialnym Rep. A. nr... z dnia. Skarb Państwa dokonał nieodpłatnego przeniesienia własności tej nieruchomości na rzecz Miasta... (umowa nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości). Na nieruchomości wykonany został otwór GT-2, który w świetle przepisów Kodeksu cywilnego stanowi własność Miasta.... Otwory geotermalne GT-1 i GT-2 zlokalizowane na nieruchomościach stanowiących własność Miasta..., położonych w..., oznaczonych numerami działek... i... zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333) stanowią budowle i są trwale związane z gruntem. Nakłady na ulepszenie otworów geotermalnych GT-1 i GT-2 dokonane przez... przekroczyły 30% wartości początkowej ww. budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Rozliczenie nakładów pomiędzy... a Miastem... nie nastąpiło - Miasto... nie było stroną umowy nr... zawartej w 2009 r. pomiędzy Ministrem Środowiska a Konsorcjum w składzie - lider..., członek... na realizację zadania "...". W ramach tego zadania została zbudowana doświadczalna instalacja geotermalna. W 2011 r. zostały zakończone badania na odwiertach geotermalnych GT-1 i GT-2, a umowa dzierżawy nieruchomości nr... i... zawarta z... została z dniem 31 października 2011 r. rozwiązana.... pozostawiła na terenie, za zgodą Miasta... budowle i urządzenia instalacji geotermalnej do czasu rozpoczęcia dalszych badań bądź komercyjnej eksploatacji obiektu na uzgodnionych przez strony warunkach. Po dokonanych ulepszeniach nastąpiło pierwsze zasiedlenie budowli - otworów geotermalnych GT-1 i GT-2 - w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy - poprzez oddanie ww. budowli do używania i pobierania pożytków, na mocy umowy dzierżawy zawartej: - w dniu 28 listopada 2012 r. na czas oznaczony 3 lat począwszy od dnia podpisania umowy dzierżawy, - ze spółką. Sp. z o.o., - w celu eksploatacji otworów geotermalnych. Od chwili pierwszego zasiedlenia do momentu planowanej obecnie przez Miasto... dostawy upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy planowana dostawa zabudowanych nieruchomości oznaczonych numerem działki... (działka zabudowana budowlą - otworem geotermalnym GT-1) oraz... (działka zabudowana budowlą - otworem geotermalnym GT-2) będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Miasto... stoi na stanowisku, że planowana dostawa zabudowanych nieruchomości oznaczonych numerem działki...,... będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Według art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W świetle przedstawionych powyżej przepisów grunt jak również posadowione na nim budynki, budowle spełniają definicję towaru zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Ponadto zgodnie z art. 29a ust. 8 w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zatem planowana przez Miasto... dostawa ww. nieruchomości zabudowanych jest czynnością cywilnoprawną, traktowaną jako odpłatna dostawa towarów zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy, a Miasto... wystąpi w tej sytuacji w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Dostawa ww. nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy czym, wykonywana czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od podatku. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.

1. Natomiast jak stanowi art. 146aa pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż-6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. W przepisach ustawy oraz w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że: a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Na przedmiotowych działkach nr... oraz... znajdują się wykonane w latach 90-tych XX w. otwory geotermalne GT-1 i GT-2 będące budowlą, w myśl art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo Budowlane.

Miasto... nie poniosło żadnych nakładów na wytworzenie tych budowli. Otwór GT-1 zlokalizowany na działce nr... został sfinansowany ze środków budżetu państwa, natomiast prace przy otworze GT-2 znajdującym się na działce... prowadzone były przez... na podstawie Decyzji Ministra Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa nr... z dnia... W roku 2011... w ramach realizowanego zadania "..." dokonała rekonstrukcji otworów geotermalnych GT-1 i GT-2. Rekonstrukcja polegała na obudowie otworów geotermalnych głowicami. Miasto... nie zna wartości wydatków poniesionych na rekonstrukcję otworów geotermalnych, ale sądząc po wartości całego zadania, wydatki te przekroczyły kwotę 10 000 zł, o której mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o p.d.o.p., a w wyniku rekonstrukcji nastąpiło ulepszenie tj. wzrost wartości użytkowej mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą zrekonstruowanych budowli. Miasto... sądzi, że wydatki na ulepszenie - rekonstrukcję otworów geotermalnych stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 zwolnieniu od podatku podlega dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. W myśl art. 2 pkt 14 ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich: a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Do pierwszego zasiedlenia budowli będących przedmiotem dostawy tj. otworów geotermalnych GT-1 i GT-2, po ich ulepszeniu dokonanym nakładami... doszło w 2012 r. poprzez oddanie w dzierżawę na rzecz... zabudowanych nieruchomości nr... i... na mocy umowy obowiązującej w okresie 28 listopada 2012 r. - 27 listopada 2015 r. Reasumując, z uwagi na fakt, iż z chwilą oddania w 2012 r. zabudowanych nieruchomości nr... i... w dzierżawę na rzecz..., doszło do pierwszego zasiedlenia budowli - otworów geotermalnych GT-1 i GT-2, a od tego momentu do chwili planowanej obecnie przez Miasto... dostawy upłynął okres dłuższy niż 2 lata, sprzedaż nieruchomości zabudowanych oznaczonych numerem działki... i... będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem - w rozumieniu ww. przepisu) na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Zatem w świetle powołanego wyżej art. 7 ustawy, odpłatne przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy wskazać, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ustęp 11 powyższego artykułu stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

a.

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

b.

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.), przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast, w myśl art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla zabudowanej nieruchomości objętej zakresem pytania zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w odniesieniu do przedmiotowych budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż opisanych budowli, tj. otworów geotermalnych GT-1 i GT-2, znajdujących się na działkach oznaczonych numerem... i..., będzie zwolniona od podatku. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, po dokonanych ulepszeniach, które przekroczyły 30% wartości początkowej ww. budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nastąpiło pierwsze zasiedlenie budowli w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy oraz między pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą budowli upłynie okres powyżej 2 lat. Tym samym sprzedaż przedmiotowych budowli będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile strony transakcji nie zrezygnują ze zwolnienia i nie wybiorą opcji opodatkowania, zgodnie z art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy, po spełnieniu określonych warunków.

Jednocześnie należy wskazać, że sprzedaż działek oznaczonych numerem... i..., na których posadowione są przedmiotowe budowle, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy, również korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że strony nie wybiorą opcji opodatkowania, zgodnie z art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl