0113-KDIPT1-3.4012.445.2020.2.MJ - VAT przy sprzedaży udziału w działce zabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.445.2020.2.MJ VAT przy sprzedaży udziału w działce zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2020 r. (data wpływu 10 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2020 r. (data wpływu 23 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży udziału w działce zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej od towarów i usług w zakresie:

* niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży udziału w działce zabudowanej,

* stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży udziału w działce zabudowanej,

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 lipca 2020 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, własnego stanowiska, wycofania pytania oraz opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

Zdarzenie przyszłe dotyczy nieruchomości położonej w... przy ul.... (woj....), składającej się z działki nr x o obszarze 3,9451 ha.

Wnioskodawca nosi się z zamiarem sprzedaży całej nieruchomości gruntowej albo poszczególnych działek wchodzących w jej skład (po dokonaniu podziału geodezyjnego), w tym zabudowanych budynkiem mieszkalnym oraz budynkiem gospodarczym (sprzed 1945 r.).

Nieruchomość stanowi w części grunt budowlano-rolny około 1274 m2, a pozostała część stanowi w części grunt rolny niezabudowany (klasa IV i V).

Nieruchomość gruntowa wraz z budynkami użytkowana była przez ojca Wnioskodawcy (...) od 2 marca 1978 r. (prawo wieczystego użytkowania gruntu), a od 28 grudnia 1998 r. ojciec został właścicielem gruntu na podstawie decyzji burmistrza..., którego był użytkownikiem do 4 marca 2014 r. W dniu 5 marca 2014 r. ojciec Wnioskodawcy dokonał notarialnie darowizny ww. nieruchomości w udziałach po 1/2 dla Wnioskodawcy i siostry Wnioskodawcy.

Przez cały okres posiadania gruntu ani Wnioskodawca ani jego siostra nie korzystali z niego, grunt stanowił (od 2014 r.) odłóg. Po otrzymaniu darowizny Wnioskodawca i jego siostra nie mieli zamiaru rozpoczęcia jakiejkolwiek działalności gospodarczej związanej z gruntem.

Teren działki nie jest objęty planem zagospodarowania przestrzennego. Działka położona jest w granicach administracyjnych... i nie wymagana jest zgoda na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze. Teren działki znajduje się w obrębie zabudowanych wokół domów jednorodzinnych.

Po śmierci ojca (zm. 27.05.2019) Wnioskodawca planuje razem z siostrą sprzedaż nieruchomości gruntowej w całości albo po podziale geodezyjnym w częściach.

Grunt stanowi majątek osobisty i nie służy działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na pytania:

1. Kiedy Wnioskodawca dokona sprzedaży działki nr... lub działek powstałych po podziale działki nr..., tj. czy:

* do 30 czerwca 2020 r.

* po 30 czerwca 2020 r.?

Odp. Sprzedaż działki po 30 czerwca 2020 r.

2. Czy budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy posadowione na działce nr... stanowią budynki w myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202, z późn. zm.)?

Odp. Tak.

3. Czy budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy są trwale związany z gruntem?

Odp. Tak.

4. Czy Wnioskodawca ponosił nakłady na ulepszenie ww. budynków/budowli znajdujących się na przedmiotowej działce w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynków/budowli? Jeżeli tak, to należy wskazać:

a.

w jakim okresie były ponoszone te wydatki?

b.

czy w stosunku do tych wydatków przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Odp. a i b nie.

5. Do jakich czynności były wykorzystywane ulepszone budynki/budowle, tj. czy do:

a.

czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

b.

czynności zwolnionych od podatku VAT,

c.

czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Odp. Nie ulepszono.

6. Czy po zakończonych ulepszeniach do momentu planowanej dostawy wystąpiło/wystąpi pierwsze zasiedlenie tych budowli? Jeśli tak to należy wskazać dzień, miesiąc i rok.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2019 r., rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Odp. Nie ulepszono, budynek sprzed 1945 r.

7. Czy ulepszone budynki/budowle, były/są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

Odp. Nie ulepszono.

8. Należy wskazać nr działek powstałych po podziale działki nr... objętych zakresem pytania nr 2 wniosku?

Odp. Nie dokonano podziału. Pytanie nr 2 Wnioskodawca wycofuje z wniosku.

9. Należy wskazać, które z działek powstałych po podziale działki nr... stanowią działki zabudowane, a które niezabudowane? Należy wskazać numery geodezyjne tych działek.

Odp. Brak podziału.

10. Czy Wnioskodawca dokonywał kiedykolwiek wcześniej sprzedaży działek, tj. przed sprzedażą działki/działek objętych zakresem wniosku? Jeśli tak, to kiedy i jakie było przeznaczenie tych działek (działki budowlane, rolne, leśne) lub czy były to działki zabudowane.

Odp. Nie.

11. Czy przed sprzedażą działki nr.../działek powstałych po podziale działki nr..., Wnioskodawca zamierza poczynić jakiekolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości ww. działki (np. ogrodzenie terenu, uzbrojenie terenu, wyposażenie w urządzenia i sieci kanalizacji sanitarnej, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działki, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia)? Jeśli tak, to jakie i w jakim celu?

Odp. Nie.

12. Czy Wnioskodawca przed sprzedażą przedmiotowej działki nr.../działek powstałych po podziale działki nr..., udostępniał/ udostępnia/będzie udostępniał odpłatnie ww. działkę/działki na rzecz podmiotów trzecich? Jeżeli tak, to należy wskazać na podstawie jakiej umowy (najmu, dzierżawy, innej odpłatnej umowy).

Odp. Nie.

13. Czy dla działki nr... została wydana decyzja o warunkach zabudowy? Jeśli nie, należy wskazać na podstawie jakich zezwoleń/decyzji zostały wybudowane na ww. działce budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy?

Odp. Nie, nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalno-gospodarczym wybudowanym przed 1945 r. Nabyta na podstawie umowy darowizny od ojca.

14. Czy dla budowy budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego znajdujących się na działce nr... inwestor uzyskał konieczne decyzje/pozwolenia?

Odp. Nie.

15. Na podstawie jakich dokumentów wybudowano budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy znajdujący się na działce nr..., np. projekty budowlane budynku, przyłączy mediów itp.?

Odp. Wybudowana przed 1945 r. Brak danych.

16. Czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od nieruchomości od budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego znajdujących się na działce nr...?

Odp. Tak.

17. Czy przed transakcją sprzedaży działki nr.../działek zabudowanych budynki mieszkalny oraz gospodarczy znajdujące się na ww. działce/działkach będą w trakcie rozbiórki lub będą rozebrane? Należy wskazać odrębnie dla każdego z budynków.

Odp. Nie.

18. Czy przed sprzedażą działki nr.../działek powstałych po podziale działki nr... zostanie uzyskana decyzja o warunkach zabudowy? Jeśli tak, należy wskazać jakie będzie przeznaczenie działki zgodnie z tą decyzją?

Odp. Nie.

19. Czy przed sprzedażą działki nr.../działek powstałych po podziale działki nr..., zostanie uzyskana decyzja o warunkach zabudowy, decyzja o pozwoleniu na budowę, decyzja na budowę wjazdu na działkę, warunki techniczne przyłączy: kanalizacyjnych, sanitarnych, energetycznych, deszczowych? Należy wskazać odrębnie dla każdej decyzji oraz warunków technicznych.

Odp. Nie.

20. W odniesieniu do działek zabudowanych powstałych po podziale działki nr... należy wskazać dla każdej działki zabudowanej jakie obiekty znajdują się na przedmiotowych działkach? Należy wskazać odrębnie dla każdej działki zabudowanej z podaniem jej numeru ewidencyjnego.

Odp. Brak podziału.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zdarzenie przyszłe dotyczy nieruchomości położonej w... przy ul.... (woj....). Przyszła sprzedaż dokonana będzie wyłącznie w całości być może do końca 2020 r. Według wypisu z rejestru gruntów jest to działka nr... obręb....

Działka stanowi częściowo grunt rolny zabudowany o powierzchni 0,1231 ha, na którym to gruncie posadowiony jest budynek mieszkalno-gospodarczy trwale związany z gruntem. Zgodnie z prawem budowlanym stanowi budynek. Faktycznie jest to jeden budynek składający się z części mieszkalnej i z części gospodarczej. Pozostałą część działki nr... stanowią pastwiska trwałe o pow. 1,3062 ha i grunty orne (kl. IV i V) o pow. 2.5158 ha. Cała powierzchni działki nr.... wynosi 3,9451 ha.

Od czasu nabycia budynku i gruntu przez ojca Wnioskodawcy, tj. od 02.03.1978 nie były ponoszone nakłady na ulepszenie w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej.

Budynek mieszkalno-gospodarczy nie był wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT a także zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W dniu 5 marca 2014 r. ojciec Wnioskodawcy dokonał notarialnie darowizny działki nr... (grunt z budynkiem). Od czasu nabycia darowizny do chwili obecnej nie były ponoszone i nie będą ponoszone żadne nakłady na ulepszenie budynku mieszkalno-gospodarczego. Nie był dokonany podział geodezyjny działki nr.... Nie były poczynione żadne działania w zakresie zwiększenia wartości ww. działki i nadal nie będą wykonywane żadne działania w tym kierunku. Wnioskodawca nie udostępniał i nie będzie udostępniał tej działki do czasu sprzedaży na rzecz podmiotów trzecich. Od nabycia darowizny od 2014 r. ani Wnioskodawca ani jego siostra, jak również żyjący w tym czasie ojciec nie korzystali z tego gruntu i nie zamierzają nadal korzystać. Od 2014 r. grunt stanowi odłóg.

Budynek mieszkalno-gospodarczy jest budynkiem poniemieckim, wybudowanym przed II wojną światową. Budynek został wybudowany na podstawie niemieckich przepisów budowlanych funkcjonujących przed 1939 rokiem.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od nieruchomości oraz podatku rolnego. Działka będzie sprzedawana w całości i o uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy wystąpi nabywca. Działka położona jest w granicach administracyjnych... i nie wymagana jest zgoda na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż jednej działki w całości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT? Jeżeli tak, to jaką stawka podatku VAT?

Wnioskodawca wycofał z wniosku z dnia 8 czerwca 2020 r. pytanie nr 2, ponieważ podziału działki nie będzie.

Zdaniem Wnioskodawcy.

W związku z tym, że Wnioskodawca nie wykorzystywał przedmiotowego gruntu w celu prowadzenia działalności gospodarczej, w tym rolniczej, uważa że dostawa tego gruntu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie jest wystarczającą przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT.

Opodatkowaniu podlega czynność realizowana w formie sprzedaży towaru (gruntu) poprzedzonej zakupem dokonanym w celu jego odsprzedaży. Wnioskodawca nie nabył gruntu w celu odsprzedaży, ponieważ pochodzi on z majątku ojca i został przekazany w drodze darowizny. Czynność ta nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT (wykonywana będzie okazjonalnie).

Działka stanowi majątek prywatny Wnioskodawcy, a sprzedając Wnioskodawca korzysta z przysługującego mu prawa do swobodnego rozporządzania majątkiem własnym.

Sprzedaż gruntu otrzymanego w darowiźnie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że w związku z tym, że nie wykorzystywał przedmiotowego gruntu w celu prowadzenia działalności gospodarczej, uważa że dostawa tego gruntu w całości zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. nie jest wystarczającą przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca nie nabył gruntu w celu odsprzedaży. Czynność ta nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT, wykonywana będzie jednorazowo i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Do wniosku Wnioskodawca załączył: wypis z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej, mapę ewidencyjną działki nr.

Wnioskodawca prosi o pozytywne rozpatrzenie złożonego wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Zaznaczenia wymaga, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, również zbycie udziału w towarze (np. współwłasności nieruchomości gruntowej) stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z dnia 24 października 2011 r., sygn. I FPS 2/11.

Zauważyć należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, "podatnikiem" jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

"Działalność gospodarcza" obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając udział w gruncie działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem natomiast takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W kwestii opodatkowania sprzedaży nieruchomości przez osoby fizyczne wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie - zdaniem Trybunału - okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast - jak wyjaśnił Trybunał - w przypadku gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W podobny sposób kwestie opodatkowania dostawy gruntu rozstrzygnięto w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

W świetle powyższego, w sprawach dotyczących opodatkowania dostawy nieruchomości dokonywanej przez osoby fizyczne, konieczne staje się ustalenie, czy w celu sprzedaży nieruchomości zbywca podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez handlowców w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący "działalność gospodarczą" w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż ta nastąpiła w ramach zarządu jego majątkiem prywatnym.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy na tle powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że z zawartego opisu sprawy nie wynika taka aktywność Wnioskodawcy, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Zainteresowany nie podjął ciągu działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie brak jest podstaw do uznania Wnioskodawcy - w związku z planowaną sprzedażą udziału w działce - za podatnika podatku od towarów i usług prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie handlu nieruchomościami. Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Nie był dokonany podział geodezyjny działki nr.... Nie były poczynione żadne działania w zakresie zwiększenia wartości ww. działki i nadal nie będą wykonywane żadne działania w tym kierunku. Wnioskodawca nie udostępniał i nie będzie udostępniał tej działki do czasu sprzedaży na rzecz podmiotów trzecich. Od nabycia darowizny Wnioskodawca nie korzystał z tego gruntu i nie zamierza nadal korzystać. Od 2014 r. grunt stanowi odłóg.

Zatem, w związku ze sprzedażą udziału w działce Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Sprzedaż udziału w nieruchomości, w analizowanej sprawie, należy uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Wobec powyższego, sprzedaż ww. udziału w działce nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca, dokonując transakcji zbycia udziału w działce nie będzie występował w charakterze podatnika podatku VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym, czynność sprzedaży udziału w przedmiotowej nieruchomości, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej-rozpatrzone.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutków prawnych dla siostry Wnioskodawcy.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Nadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych - zgodnie z art. 14f § 2 ww. ustawy - opłatę pobiera się od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca w dniu 8 czerwca 2020 r. i 22 lipca 2020 r. dokonał wpłaty w wysokości 80 zł i 40 zł (łącznie 120 zł) od wniosku ORD-IN z dnia 8 czerwca 2020 r. (data wpływu 10 czerwca 2020 r.), tj. w zakresie 3 zdarzeń przyszłych. Należy jednak zauważyć, iż przedmiotowy wniosek dotyczy 1 zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, kwota 80 zł jako nienależna, podlega zwrotowi na numer rachunku bankowego wskazanego w uzupełnieniu w poz. 73 wniosku, zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl