0113-KDIPT1-3.4012.442.2022.2.JM - Ulga na zakup kas on-line

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.442.2022.2.JM Ulga na zakup kas on-line

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 sierpnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 11 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do skorzystania z ulgi na zakup kas on-line. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 listopada 2022 r. (wpływ 4 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą (sprzedaje Pani towary handlowe w bardzo szerokim asortymencie). Jest Pani podatnikiem VAT czynnym. W ramach swojej działalności gospodarczej sprzedaje Pani również gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych, zwany dalej gazem, oraz węgiel. Do dnia wejścia w życie przepisów art. 145b ust. 1 ustawy o podatku VAT, zwanej dalej ustawą, ewidencjonowała Pani sprzedaż gazu oraz sprzedaż węgla na kasach starego typu. W związku z obowiązkiem ustawowym rozpoczęła Pani w wyznaczonych przepisami terminach ewidencjonowanie tych towarów na kasach, o których mowa w art. 111 ust. 6a ustawy, zwanych dalej kasami on-line. Natomiast: 1/ kasa starego typu, na której wcześniej ewidencjonowała Pani sprzedaż węgla, zaczęła Pani służyć jako kasa rezerwowa do sporadycznej sprzedaży innych towarów handlowych niż te, o których mowa w art. 145b ust. 1 ustawy. Wykonany był na niej w terminie przegląd techniczny. 2/ kasa starego typu, na której wcześniej ewidencjonowała Pani gaz, przeznaczona została do likwidacji i odczytu pamięci fiskalnej. Nie była już na niej ewidencjonowana żadna sprzedaż. Przy czym ponieważ wahała się Pani, czy jednak nie zostawić jej jako rezerwowej, odczyt nastąpił dopiero w marcu 2021 r. W międzyczasie wykonany był na niej w terminie przegląd techniczny.

Uzupełnienie wniosku: A. Dotyczy kasy on-line o numerze ewidencyjnym, na której ewidencjonowana jest sprzedaż gazu przeznaczonego do napędu pojazdów silnikowych. 1/ Kasę tę nabyła Pani 20 grudnia 2019 r. 2/ Nastąpiła jej fiskalizacja w rozumieniu § 2 pkt 4 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625). Miała ona miejsce w dniu 20 grudnia 2019 r. 3/ Posiada Pani fakturę potwierdzającą zakup tej kasy oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup. 4/ Pierwszą sprzedaż przy zastosowaniu tej kasy zaewidencjonowała Pani w dniu 3 stycznia 2020 r. 5/ W związku z obowiązkiem ustawowym była Pani przygotowana do ewidencjonowania sprzedaży gazu przeznaczonego do napędu pojazdów silnikowych w wyznaczonym przepisami terminie, tj. od 1 stycznia 2020 r. Jednak w tym dniu oraz w dniu 2 stycznia 2020 r. przedsiębiorstwo, w ramach którego sprzedaje Pani również wspomniany gaz było nieczynne. Dlatego rozpoczęła Pani faktyczne ewidencjonowanie sprzedaży na tej kasie po 1 stycznia 2020 r. B. Dotyczy kasy on-line o numerze ewidencyjnym, na której ewidencjonowana jest sprzedaż węgla. 1/Kasę tę nabyła Pani 29 grudnia 2020 r. 2/ Nastąpiła jej fiskalizacja w rozumieniu § 2 pkt 4 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625). Miała ona miejsce w dniu 29 grudnia 2020 r. 3/ Posiada Pani fakturę potwierdzającą zakup tej kasy oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup. 4/ Pierwszą sprzedaż przy zastosowaniu tej kasy zaewidencjonowała Pani w dniu 29 grudnia 2020 r. 5/ Zaewidencjonowanie pierwszej sprzedaży na tej kasie nastąpiło po 1 stycznia 2020 r., ponieważ w związku z obowiązkiem ustawowym zobowiązana Pani była do ewidencjonowania sprzedaży węgla w wyznaczonym przepisami terminie, tj. dopiero od 1 stycznia 2021 r. Ewidencjonowanie rozpoczęła Pani kilka dni przed ustawowym obowiązkiem.

Pytanie

Czy w opisanej powyżej sytuacji przysługiwało Pani prawo do ulg, o których mowa w art. 145b ust. 3 w powiązaniu z art. 111 ust. 4, z tytułu terminowego rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży gazu i węgla za pomocą kas on-line?

Pani stanowisko w sprawie

Pani uważa, że przepisy regulujące zasady odliczania i i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas on-line nie wiążą uprawnienia do skorzystania z prawa do "ulgi" na zakup kasy rejestrującej on-line z likwidacją dotychczas użytkowanej kasy "starego" typu, w przypadku, gdy podatnik zamierza nadal wykorzystywać tę kasę, np. do ewidencjonowania innego profilu swojej sprzedaży. Pani uważa, że wykorzystanie kasy "starego" typu do działalności niestanowiącej żadnej z branż wymienionych w art. 145b ust. 1 ustawy o VAT nie będzie kolidować z możliwością skorzystania z "ulgi" na zakup kasy on-line, w przypadku gdy podatnik został zobowiązany do jej zakupu w związku z dokonywaniem sprzedaży gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych oraz sprzedaży węgla.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą".

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Stosownie do art. 111 ust. 3c ustawy:

Do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Zgodnie z art. 111 ust. 3ca ustawy:

Podatnicy mogą używać kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, do prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, gdy zostały one nabyte odpowiednio przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy o podobnym charakterze, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

W myśl art. 111 ust. 6b ustawy:

Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.

Artykuł 111 ust. 6c ustawy stanowi, że:

Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wydaje się na czas określony. Potwierdzenie to może być cofnięte w przypadku wprowadzenia do obrotu kas rejestrujących:

1)

niespełniających funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub

2)

niezgodnych z egzemplarzem wzorcowym kasy rejestrującej lub dokumentami dołączanymi do wniosku o wydanie tego potwierdzenia.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, u których:

1) powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,

2) nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży - mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Stosownie do art. 111 ust. 5 ustawy:

W przypadku gdy podatnicy, o których mowa w ust. 4, wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.

Odnosząc się do możliwości skorzystania z prawa do "ulgi" w przypadku zakupu kasy on-line należy wskazać, że sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących on-line określa obowiązujące od 1 maja 2019 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. poz. 820).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika:

Odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanej dalej "kwotą wydaną na zakup", lub jej zwrot następuje pod warunkiem:

1)

rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;

2)

posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.

§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi, że:

W przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot, o którym mowa w ust. 1, na zakup każdej z tych kas następuje dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika.

Stosownie do § 3 ust. 1 tego rozporządzenia:

Odliczenia, o którym mowa w § 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

W myśl § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia:

W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup.

Na podstawie § 3 ust. 3 cyt. rozporządzenia:

W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty wydanej na zakup, a pozostałą część kwoty wydanej na zakup może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej "rachunkiem", lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika:

Jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę wydaną na zakup wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia:

W przypadku, o którym mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, zwrot kwoty wydanej na zakup jest dokonywany na wniosek podatnika złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Nowe regulacje przewidują system zwrotu kwot wydanych na zakup kasy on-line w wysokości 90% zakupu (bez podatku), jednakże nie więcej niż 700 zł dla:

- podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach, przy użyciu kas

on-line;

- podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas

on-line oraz wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży; - podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy on-line ze względu na działalność prowadzoną w określonych ustawą branżach.

Ulga na zakup kasy, w odniesieniu do podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kas on-line oraz podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży, przysługuje, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji sprzedaży. Ponadto ulga na zakup kasy przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy on-line ze względu na prowadzenie działalności w określonych branżach.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą. Jest Pani podatnikiem VAT czynnym. Ewidencjonowała Pani sprzedaż gazu oraz sprzedaż węgla na kasach starego typu. Rozpoczęła Pani ewidencjonowanie tych towarów na kasach, zwanych dalej kasami on-line. Odnośnie kasy on-line, na której ewidencjonowana jest sprzedaż gazu przeznaczonego do napędu pojazdów silnikowych wskazała Pani, że:

1. Kasę tę nabyła Pani 20 grudnia 2019 r.

2. Nastąpiła jej fiskalizacja w rozumieniu § 2 pkt 4 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. Miała ona miejsce w dniu 20 grudnia 2019 r.

3. Posiada Pani fakturę potwierdzającą zakup tej kasy oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.

4. Pierwszą sprzedaż przy zastosowaniu tej kasy zaewidencjonowała Pani w dniu 3 stycznia 2020 r.

5. W związku z obowiązkiem ustawowym była Pani przygotowana do ewidencjonowania sprzedaży gazu przeznaczonego do napędu pojazdów silnikowych w wyznaczonym przepisami terminie, tj. od 1 stycznia 2020 r. Jednak w tym dniu oraz w dniu 2 stycznia 2020 r. przedsiębiorstwo, w ramach którego sprzedaje Pani również wspomniany gaz było nieczynne. Dlatego rozpoczęła Pani faktyczne ewidencjonowanie sprzedaży na tej kasie po 1 stycznia 2020 r.

Odnośnie kasy on-line, na której ewidencjonowana jest sprzedaż węgla wskazała Pani, że:

1. Kasę tę nabyła Pani 29 grudnia 2020 r.

2. Nastąpiła jej fiskalizacja w rozumieniu § 2 pkt 4 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. Miała ona miejsce w dniu 29 grudnia 2020 r.

3. Posiada Pani fakturę potwierdzającą zakup tej kasy oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.

4. Pierwszą sprzedaż przy zastosowaniu tej kasy zaewidencjonowała Pani w dniu 29 grudnia 2020 r.

5. Zaewidencjonowanie pierwszej sprzedaży na tej kasie nastąpiło po 1 stycznia 2020 r., ponieważ w związku z obowiązkiem ustawowym zobowiązana Pani była do ewidencjonowania sprzedaży węgla w wyznaczonym przepisami terminie, tj. dopiero od 1 stycznia 2021 r. Ewidencjonowanie rozpoczęła Pani kilka dni przed ustawowym obowiązkiem.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 145b ust. 1 ustawy:

Podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:

1)

do dnia 31 grudnia 2019 r. - do:

a)

świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

b)

sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych;

2)

do dnia 30 czerwca 2020 r. - do:

a)

świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,

b)

sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;

3)

do dnia 31 grudnia 2020 r. - do świadczenia usług:

a)

fryzjerskich,

b)

kosmetycznych i kosmetologicznych,

c)

budowlanych,

d)

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,

e)

prawniczych,

f)

związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu;

4)

do dnia 31 grudnia 2021 r. - do sprzedaży towarów w systemie zwrotu podatku podróżnym, o którym mowa w przepisach działu XII rozdziału 6.

W myśl art. 145b ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych

w ust. 1.

Na podstawie art. 145b ust. 3 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień:

1)

1 stycznia 2020 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1;

2)

1 lipca 2020 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2;

3)

1 stycznia 2021 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 3;

4)

1 stycznia 2022 r. - dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Stosownie do art. 145b ust. 4 ustawy:

Terminy określone w ust. 1 i 3 mogą zostać przedłużone w przypadku niewystarczających możliwości techniczno-organizacyjnych przesyłania danych między kasami rejestrującymi a Centralnym Repozytorium Kas.

W myśl art. 145b ust. 5 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, przedłużać terminy określone w ust. 1 i 3, określając rodzaje czynności, dla których termin został przedłużony, oraz dzień upływu przedłużonego terminu, uwzględniając specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej oraz możliwości prowadzenia kontroli celno-skarbowej.

W tym miejscu należy wskazać, że 19 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. poz. 1059).

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ww. rozporządzenia:

Przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2020 r. - do sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Mając na uwadze brzmienie art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy należy stwierdzić, że dniem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji (granicznym dniem) przy użyciu kas on-line dla sprzedaży gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych był dzień 1 stycznia 2020 r. Natomiast mając na uwadze brzmienie § 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ww. rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, należy stwierdzić, że dniem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji (granicznym dniem) przy użyciu kas on-line dla sprzedaży węgla był dzień 1 stycznia 2021 r.

W rozpatrywanej sprawie wskazała Pani w odniesieniu do kasy on-line, na której ewidencjonowana jest sprzedaż gazu przeznaczonego do napędu pojazdów silnikowych, że fiskalizacja nastąpiła 20 grudnia 2019 r., a pierwszą sprzedaż przy zastosowaniu tej kasy zaewidencjonowała Pani 3 stycznia 2020 r. Była Pani przygotowana do ewidencjonowania sprzedaży gazu przeznaczonego do napędu pojazdów silnikowych w wyznaczonym przepisami terminie, tj. od 1 stycznia 2020 r. W tym dniu oraz 2 stycznia 2020 r. przedsiębiorstwo, w ramach którego sprzedaje Pani gaz było nieczynne. W odniesieniu do kasy on-line, na której ewidencjonowana jest sprzedaż węgla wskazała Pani, że fiskalizacja miała miejsce 29 grudnia 2020 r., a pierwszą sprzedaż przy zastosowaniu tej kasy zaewidencjonowała Pani 29 grudnia 2020 r.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji spełniania wymagań formalnych, o których mowa w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących, będzie miała Pani prawo do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej on-line zakupionej przed 1 stycznia 2021 r., na której której ewidencjonowana jest sprzedaż węgla, stosownie do art. 145b ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z § 1 ust. 1 pkt 1 lit. b cyt. rozporządzenia z dnia 10 czerwca 2020 r. Będzie Pani miała także prawo do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej on-line, na której ewidencjonowana jest sprzedaż gazu przeznaczonego do napędu pojazdów silnikowych, pomimo że pierwszą sprzedaż przy zastosowaniu tej kasy zaewidencjonowała Pani 3 stycznia 2020 r., z uwagi na okoliczność, że do 3 stycznia 2020 r. nie wykonywała Pani żadnych czynności, wpływających na konieczność ewidencjonowania sprzedaży gazu przeznaczonego do napędu pojazdów silnikowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej on-line.

Tym samym Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl