0113-KDIPT1-3.4012.407.2020.1.MWJ - Ustalenie prawa do odzyskania części podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.407.2020.1.MWJ Ustalenie prawa do odzyskania części podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2020 r. (data wpływu 26 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania części podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania części podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu pn. " (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem projektu jest termomodernizacja budynku Podstawowej Opieki Zdrowotnej-przychodni rejonowej w..., mieszczącej się przy ulicy.... Prace, które zostały przewidziane w ramach inwestycji są niezbędne do przeprowadzenia w celu ograniczenia emisji CO2 do atmosfery, zmniejszenie energochłonności obiektu oraz poprawy estetyki budynku. Aby uzyskać wskazany rezultat należy przeprowadzić następujące prace termomodernizacyjne:

* ocieplenie ścian zewnętrznych-wymiana stolarki okienno-drzwiowej,

* izolacja ścian piwnicy,

* wymiana poszycia dachowego wraz z ociepleniem stropu,

* wykonanie nowej wodno - pompowej instalacji wraz z podłączeniem do węzła ciepłowniczego,

* wymiana oświetlenia na led.

Budynek, który zostanie poddany kompleksowej termomodernizacji jest placówką podstawowej opieki zdrowotnej. Obiekt wybudowany w latach 80 XX wieku i od tego czasu nigdy nie był modernizowany. Powierzchnia zabudowy wynosi 556 m2, niestety upływ czasu wpłynął na obiekt niekorzystnie, powodując znaczną degradację techniczną i wizualną, a zastosowane rozwiązania technologiczne są nieefektywne pod kątem wydajności i pod kątem ekonomicznym.

W budynku mieszczą się gabinety różnych specjalności, zarówno podstawowej opieki zdrowotnej, jak również gabinety specjalistyczne. Przychodnia stanowi jedną z najważniejszych rejonowych placówek zdrowotnych w powiecie... - z usług lekarzy korzystają mieszkańcy gmin należących do powiatu. Niestety przez wzgląd na estetykę budynku i brak jakichkolwiek remontów pacjenci wybierają bardziej nowocześniejsze gabinety, nieczęsto oddalone od miejsca zamieszkania o kilkadziesiąt k.m., które spełniają obecne standardy obsługi pacjentów. Patrząc na diagnozę opracowaną na potrzebę dokumentu, "Mapa usług zdrowotnych dla woj...." można zauważyć, iż w powiecie... odnotowano najwyższy stopień migracji pacjentów (aż 91%) do innych placówek zdrowotnych. Dużym problemem dla placówki jest brak dostosowania do osób niepełnosprawnych.

Dzięki inwestycji obiekt wyposażony zostanie w windę podnośnikową ułatwiającą korzystanie z gabinetów osobom z dysfunkcjami ruchowymi. Brak ocieplenia ścian zewnętrznych budynku, nieszczelność okien i drzwi zewnętrznych, przestarzały, niesprawny i niespełniający obecnych norm jakości kocioł C.O. przyczyniają się do wysokich nakładów finansowych na ogrzewanie obiektu. Brak termomodernizacji wpływa również niekorzystnie na środowisko i powietrze, gdyż do atmosfery wydzielają się szkodliwe substancje, taki jak PM 10, PM 2,5, benzoesan sody, CO2, jak wskazują badania WHO teren subregionu południowego jest obszarem o wysokim zanieczyszczeniu powietrza, w szczególności tyczy się to samego miasta.... Dużym problemem jest również niska emisja, która spowodowana jest przez niesprawne i przestarzałe źródła CO. Przyczynia się to do powstania smogu, który jest zagrożeniem dla zdrowia mieszkańców na całym terenie województwa..., gdzie normy pyłu zawieszonego PM 10 są notorycznie podwyższone bądź przekroczone.

W związku z powyższym Wnioskodawca podjął działania zmierzające do zwiększenia efektywności energetycznej obiektu stanowiącego jego własność-budynków poz.w..., przy ulicy.... Zaplanowane w ramach projektu prace nie wpłyną na pierwotną formę obiektu. Stanowić będą natomiast kluczowe rozwiązania dla problemu zanieczyszczenia powietrza oraz poprawią estetykę obiektu. Przeprowadzone zostaną następujące prace: wykonanie izolacji termicznej ścian zewnętrznych styropianem wraz z nałożeniem tynku cienkowarstwowego, wykonanie izolacji termicznej ścian piwnicy styropianem, montaż stolarki okiennej i drzwiowej, wymiana poszycia dachowego wraz z ociepleniem stropu, modernizacja instalacji C.O. i C.W.U., wymiana oświetlenia na oprawy led. Rezultatem przeprowadzonej inwestycji będzie zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło budynku oraz zwiększenie produkcji energii pochodzącej z OZE.

Właścicielem majątku, uzyskanego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego (budynek infrastruktury ochrony zdrowia) będzie po jego zakończeniu powiat.... Infrastruktura ta wykorzystywana będzie przez ZZOZ w..., na podstawie obowiązującej umowy z powiatem... o nieodpłatnym użytkowaniu przedmiotowego obiektu, wyłącznie w celach, jakim służy obecnie - jako miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych, m.in. z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, medycyny pracy, etc. Produkty, uzyskane w drodze realizacji niniejszej inwestycji (obiekt poddany termomodernizacji) nie zostaną w okresie 5-ciu lat od uzyskania przez ZZOZ płatności ostatecznej, w ramach zrealizowanego projektu sprzedane, zlikwidowane, ani w żaden inny sposób trwale przekazane jakimkolwiek podmiotom. Będą one stanowić wyłączną własność powiatu..., w użytkowaniu ZZOZ w.... Użytkowanie to polegać będzie na wykorzystywaniu do udzielania mieszkańcom regionu świadczeń zdrowotnych, zarówno bezpośrednio przez ZZOZ, jak również przez inne podmioty, zajmujące się tego typu działalnością (np. gabinety okulistyczne, stomatologiczne, laryngologiczne, poradnie medycyny pracy, etc.). Podmioty te będą na podobnych zasadach, jak ma to miejsce obecnie wydzierżawiać w zmodernizowanym obiekcie od ZZOZ powierzchnie i wykorzystywać je w celach związanych ze świadczeniem ich usług w obszarze ochrony zdrowia.

Trwałość przedsięwzięcia oznacza nie poddawanie go tzw. znaczącej modyfikacji - zmianie charakteru lub warunków realizacji projektu, uzyskanie nieuzasadnionej korzyści albo zaprzestanie działalności. Trwałość projektu jest to zdolność do utrzymania produktów projektu, co najmniej 5 lat po otrzymaniu od instytucji zarządzającej RPO W.... płatności ostatecznej, w ramach zrealizowanej inwestycji.

Wnioskodawca, wykorzystując własne zasoby organizacyjne i finansowe gwarantuje, iż w trakcie projektu lub do pięciu lat po otrzymaniu od instytucji zarządzającej RPO W.... ostatecznej płatności w ramach niniejszego projektu zmodernizowany obiekt (przychodnia zdrowia w...) będzie trwale wykorzystywany zgodnie z założeniami projektu, a w sytuacji gdy wymagać będzie dodatkowych zabiegów modernizacyjnych, bądź remontu czy napraw ZZOZ przeprowadzi te działania we własnym zakresie, finansując związane z tym koszty środkami własnymi. W praktyce wykonawcy ogółu robót budowlanych i prac instalatorskich, przewidzianych w projekcie zostaną zobowiązani, w ramach podpisanych z nimi umów, do udzielenia gwarancji na sprawność i bezusterkową eksploatację wykonanych w ramach przedsięwzięcia systemów izolacji, instalacji i zainstalowanych urządzeń. Zakupione w ramach przedsięwzięcia urządzenia będą fabrycznie nowe, wolne od wad i uszkodzeń - zostanie to zweryfikowane przez inspektora nadzoru przed zabudowaniem wymienionego sprzętu w obrębie obiektu objętego termomodernizacją.

Nadzór nad właściwym użytkowaniem i wykorzystywaniem przedmiotu przedsięwzięcia pełnić będzie w przypadku budynku objętego termomodernizacją dyrektor ZZOZ w... (dział techniczno - gospodarczy oraz dział prawno - organizacyjny i nadzoru). Wskazane komórki organizacyjne posiadają kadry o wystarczających i adekwatnych kwalifikacjach dla zapewnienia funkcjonowania uzyskanych przez ZZOZ produktów w fazie operacyjnej. Zgodnie z przyjętymi założeniami dokumentacją, na podstawie której weryfikowany będzie stopień utrzymania trwałości przedsięwzięcia oraz osiągnięcie założonych w projekcie wskaźników będzie sprawozdanie, przygotowywane przez dział prawno - organizacyjny i nadzoru ZZOZ. Opracowane sprawozdanie podlegać będzie akceptacji dyrektora ZZOZ oraz będzie przechowywane jako element dokumentacji, związanej z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia.

Z uwagi na fakt, iż Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w... jest podmiotem leczniczym świadczącym usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia w części uzyskuje z innej działalności sporadyczne wpływy istnieje możliwość częściowego odzyskania podatku VAT.

Usługi związane z realizacją projektu mają i będą mieć związek zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług), jak i z czynnościami objętymi tym podatkiem (usługi najmu pomieszczeń).

W budynku objętym remontem znajdują się pomieszczenia w których świadczone są usługi zarówno zwolnione z opodatkowaniem od towarów i usług jak i pomieszczenia, które są wynajmowane innym podmiotom. Usługi najmu są opodatkowane stawką VAT 23%.

Wnioskodawca nie ma możliwości przypisania poszczególnego zakresu robót do określonego rodzaju sprzedaży. W związku z powyższym Wnioskodawca zastosował wyliczenie proporcji na podstawie art. 90 ust. 1-9 ustawy o podatku od towarów i usług, która za 2019 rok wynosi 1,14%.

Zgodnie z zapisami art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jeżeli proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja wynosi 0%.

W związku z powyższym Wnioskodawca uznaje, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

W związku z opisanym stanem czy Wnioskodawcy (ZZOZ...) w odniesieniu do projektu unijnego pn. " (...)" może uznać, że nie ma możliwości odzyskania w części podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Wnioskodawca (ZZOZ...) może przyjąć założenie, iż z uwagi na fakt, że wskaźnik proporcji działalności opodatkowanej VAT do całości działalności nie przekracza 2%, nie będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług dokonywanych w ramach projektu pn. " (...)."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podatnik, w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

1.

pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2.

usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym świadczącym usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Wnioskodawca uzyskuje również sporadycznie wpływy z innej działalności dające możliwość częściowego odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca będzie realizował projekt unijny pn. " (...)".

Właścicielem majątku, uzyskanego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego (budynek infrastruktury ochrony zdrowia) będzie po jego zakończeniu powiat.... Infrastruktura ta wykorzystywana będzie przez ZZOZ w..., na podstawie obowiązującej umowy z powiatem.... o nieodpłatnym użytkowaniu przedmiotowego obiektu, wyłącznie w celach, jakim służy obecnie - jako miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych, m.in. z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, medycyny pracy. Użytkowanie to polegać będzie na wykorzystywaniu do udzielania mieszkańcom regionu świadczeń zdrowotnych, zarówno bezpośrednio przez ZZOZ, jak również przez inne podmioty, zajmujące się tego typu działalnością (np. gabinety okulistyczne, stomatologiczne, laryngologiczne, poradnie medycyny pracy). Podmioty te będą wydzierżawiać w zmodernizowanym obiekcie od ZZOZ powierzchnie i wykorzystywać je w celach związanych ze świadczeniem ich usług w obszarze ochrony zdrowia.

Usługi związane z realizacją projektu mają i będą mieć związek zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług), jak i z czynnościami objętymi tym podatkiem (usługi najmu pomieszczeń). Usługi najmu są opodatkowane stawka VAT 23%.

Wnioskodawca nie ma możliwości przypisania poszczególnego zakresu robót do określonego rodzaju sprzedaży. W związku z powyższym Wnioskodawca zastosował wyliczenie proporcji na podstawie art. 90 ust. 1-9 ustawy o podatku od towarów i usług, która za 2019 rok wynosi 1,14%.

Wnioskodawca uznaje, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Jak już wcześniej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Co do zasady, w sytuacji, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności zwolnione od podatku, jak i opodatkowane, jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z każdym z tych rodzajów działalności, stosownie do zapisu art. 90 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie w tym zakresie, w jakim podatek związany jest z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (opodatkowanymi). Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami opodatkowanymi, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy stosować art. 90 ust. 2-10 ustawy.

W przypadku, gdy proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2-10 ustawy nie przekroczyła 2%, podatnik ma prawo (a nie obowiązek) uznać, że proporcja ta wynosi 0% i wówczas nie odlicza podatku naliczonego od poniesionych w tym okresie wydatków.

Należy tutaj wyjaśnić, że to do podatnika należy uznanie czy proporcja powyższa, w sytuacji gdy nie przekracza 2%, będzie wynosić 0%. Ustawodawca wskazał bowiem wprost, że w sytuacji takiej podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%, przy czym podatnik może z tego uprawnienia skorzystać lub nie. W sytuacji gdy podatnik nie skorzysta z przysługującego mu prawa i nie uzna, że proporcja ta wynosi 0%, będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT z zastosowaniem rzeczywistej proporcji w odniesieniu do wszystkich nabyć towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, których nie jest w stanie odrębnie przyporządkować do działalności zwolnionej lub opodatkowanej. W sytuacji natomiast, gdy podatnik uzna, że proporcja ta wynosi 0% nie będzie miał prawa do odliczenia podatku.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu pn.: "(...)", dotyczących zarówno czynności opodatkowanych, jak też czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania tych wydatków do jednej, konkretnej kategorii czynności oraz uznaniem przez ZZOZ, że na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy proporcja wynosi 0%, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z tym projektem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku w szczególności dotyczące zasadności stosowania zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ustawy, do usług wykonywanych przez Wnioskodawcę,- nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej-rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl