0113-KDIPT1-3.4012.397.2019.1.UNR - Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu utworzenia pracowni edukacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.397.2019.1.UNR Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu utworzenia pracowni edukacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2019 r. (data wpływu 4 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu utworzenia pracowni edukacyjnej pn. "..." przy Szkole - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu utworzenia pracowni edukacyjnej pn. "..." przy Szkole.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 lipca 2019 r. (data wpływu 2 sierpnia 2019 r.) w zakresie podpisu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odliczenia podatku od towarów i usług (VAT), w związku z planowanym projektem pt. "..." - projekt utworzenia pracowni edukacyjnej pn. "..." przy Szkole, oraz przedstawia w tej sprawie następujące stanowisko. Gmina na realizację ww. projektu, oprócz środków z budżetu Gminy, wystąpiła z wnioskiem o udzielenie dotacji w ramach konkursu pn. "..." do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Oprócz wykonywania czynności o charakterze statutowym niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Gmina prowadzi działalność opodatkowaną w zakresie dostawy wody do mieszkańców Gminy oraz wynajmu posiadanych przez nią lokali użytkowych i mieszkalnych stosując odpowiednio stawkę VAT 23% oraz stawkę zwolnioną od podatku VAT.

Szkoła, która po centralizacji w 2017 r. stała się gminną jednostką organizacyjną nie prowadzi działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części przy użyciu preproporcji wskazanej w art. 86 ust. 2a-2 h oraz proporcji z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT jedynie w stosunku do wydatków związanych z dostawą wody i wynajmem lokali użytkowych.

Zdarzenie przyszłe:

Realizacja projektu w ramach konkursu pod nazwą "..."- projekt pracowni edukacyjnej pn. "..." przy Szkole polega na wyremontowaniu (połączenie trzech małych pomieszczeń, malowanie ścian, wymiana nawierzchni podłogi) i wyposażeniu pracowni dla realizowania podstawy programowej z przyrody, biologii, chemii, geografii, fizyki oraz zajęć z edukacji przyrodniczej dla uczniów nauczania zintegrowanego oraz prowadzenie koła ekologiczno-przyrodniczego i chemicznego dla kl. IV-VIII. Sala, w której projektowana jest Eko-pracownia zostanie wyremontowana, ściany pomalowane w tonacji beżowej będą współgrały z zielonymi roletami. Na szafkach pod oknami znajdą się rośliny doniczkowe. Na ścianie za biurkiem nauczyciela zamontowana zostanie tablica biała oraz monitor interaktywny. Na ścianie naprzeciw tablicy staną szafy na pomoce dydaktyczne oraz odczynniki chemiczne. W sali umieszczone zostanie stanowisko pokazowo-doświadczalne i zamontowany zlew. W sali znajdą się także kosze do segregacji odpadów. Pozostałą przestrzeń klasy wypełni 12 jednoosobowych ławek z krzesłami (z regulacją wysokości) dla uczniów oraz biurko i krzesło dla nauczyciela.

Pracownia przewidziana jest na realizowanie podstawy programowej z przyrody, biologii, chemii, geografii, fizyki oraz zajęć z edukacji przyrodniczej dla uczniów nauczania zintegrowanego oraz prowadzenie koła ekologiczno-przyrodniczego i chemicznego dla kl. IV-VIII.

Stworzenie pracowni wyposażonej w nowoczesne pomoce dydaktyczne umożliwi prowadzenie zajęć w sposób ciekawy dla uczniów, rozbudzający w nich nie tylko zainteresowanie przedmiotami, ale zachęcający do podejmowania działań badawczych, do aktywnego poznawania, badania i rozwijania swoich zainteresowań.

Wyposażenie pracowni w komputer z odpowiednim oprogramowaniem, monitor interaktywny, a przede wszystkim w pomoce dydaktyczne umożliwi ciekawsze i efektywniejsze prowadzenie zajęć.

Pozwoli to uczniom na:

* twórcze przygotowywanie materiałów do zajęć,

* oglądanie pokazów, doświadczeń, filmów, rysunków, analizę schematów,

* samodzielne, twórcze rozwiązywanie problemów,

* nowoczesną prezentację własnych opracowań wyników badań,

* obserwację na dużym ekranie, analizę i opis obiektów i zjawisk mikroskopowych przez wszystkich uczestników zajęć w tym samym czasie,

* prowadzenie na żywo pokazów i eksperymentów na lekcjach przyrody, biologii, chemii, geografii.

* omawianie wyników w oparciu o widoczne na monitorze wykresy, tabele, zestawienia, do których na bieżąco można wprowadzać dane,

* stały dostęp do informacji - wszystkie zajęcia prowadzone przy użyciu komputera i monitora interaktywnego mogą zostać zapisane, dzięki czemu mogą być wykorzystane w dowolnej chwili na kolejnych zajęciach

* różnorodne zestawy dydaktyczne do badań oraz nowoczesny sprzęt, umożliwią uczniom samodzielnie wykonywanie wielu doświadczeń i rozbudzą postawy proekologiczne.

Stworzenie Eko-pracowni przyczyni się do lepszego przygotowywania uczniów do konkursów i olimpiad ekologicznych, podniesie poziom kształcenia przyrodniczego uczniów naszej szkoły. Nauka w nowej pracowni będzie sprzyjała rozwojowi młodych talentów, przyczyni się do wzrostu zainteresowania przyrodą i zainspiruje dzieci do podejmowania działań na rzecz środowiska przyrodniczego. Wykonywanie doświadczeń i eksperymentowanie to metody stosowane w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, których brakuje w codziennej pracy z uczniem. Praca metodą doświadczalną, eksperymentalną czy obserwacją badawczą kształtuje umiejętności twórcze i dynamiczne myślenie, a poprzez edukację ekologiczną szkoła kształtuje u młodych ludzi postawy odpowiedzialności oraz poszanowania życia.

Faktury za wydatki dokonane w ramach ww. projektu będą wystawiane na Gminę.

Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.).

Właścicielem przedmiotu projektu będzie Gmina. Przedmiot projektu zostanie przekazany nieodpłatnie Szkole, na podstawie art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.). Zarządca Szkoły, z tytułu poprawy warunków nauczania, nie będzie pobierał żadnych opłat.

Udostępnienie przedmiotu projektu będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym niezwiązaną z czynnościami opodatkowanymi Gminy.

Uzyskana opinia będzie przedłożona w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu kosztów poniesionych na realizację projektu w ramach konkursu pod nazwą "..." - projekt pracowni edukacyjnej dla Szkoły polegającego na wyremontowaniu i wyposażeniu pracowni dla celów edukacyjnych, którego realizatorem będzie Gmina - będzie przysługiwało gminie prawo do odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako organ władzy publicznej jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik VAT.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług możliwość odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikom w zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

W opisanym zdarzeniu przyszłym brak jest związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną prowadzoną przez Gminę.

Gmina jako podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W rejestrze podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług oraz innych tytułów, prowadzonego przez Gminę ujmowane są jedynie faktury związane z dalszą sprzedażą opodatkowaną. Natomiast faktury wystawione w ramach opisanego projektu z całości będą wydatkiem Gminy wraz z podatkiem VAT. Udostępnienie pracowni dydaktycznej odbywać się będzie nieodpłatnie tzn. z tego tytułu Gmina (jako organ prowadzący szkołę) nie będzie osiągać dochodów.

Ponieważ działalność ta nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi na realizację zadania.

Stanowisko Gminy w przedmiotowej sprawie jest następujące: Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji projektu pn. "..." - projekt pracowni edukacyjnej pn. "..." przy Szkole.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym)

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty powstałe w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji tego zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu utworzenia pracowni edukacyjnej pn. "..." przy Szkole, ponieważ efekty powstałe w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej-rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl