0113-KDIPT1-3.4012.338.2017.1.MJ - Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.338.2017.1.MJ Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pod nazwą "......" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pod nazwą "....".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat.... jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Powiat.... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z Umową nr.... z dnia 2 czerwca 2017 r., Powiat.... otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2014-2020 (oś priorytetowa VII sprawne usługi publiczne. Działanie 7.3 Infrastruktura zdrowotna i społeczna") na projekt pn. ".....".

Wielkość dofinansowania jest uzależniona od tego, czy koszty inwestycji poniesione przez beneficjenta zaliczone zostaną przez dysponenta środków do kosztów kwalifikowanych. W ramach projektu pn. "....." planuje się przebudowę budynku przy ul..... w..... na potrzeby utworzenia domu pomocy społecznej oferującego 30 miejsc stałego pobytu całodobowego i 30 miejsc krótkookresowego całodobowego pobytu opiekuńczego w postaci mieszkań chronionych (wspomaganych) dla osób niesamodzielnych, które ze względu na wiek, niepełnosprawność lub chorobę potrzebują wsparcia w funkcjonowaniu w codziennym życiu, ale nie wymagają usług w zakresie świadczonym przez jednostkę pobytu długoterminowego. W ramach pobytu długoterminowego placówka zapewniać będzie usługi w zakresie potrzeb bytowych, opiekuńczych oraz usługi wspomagające (udział w terapii zajęciowej, rehabilitacji, podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców domu).

Zgodnie z przyjętą koncepcją budynek zostanie przebudowany i podzielony na strefy. Parter przeznaczony będzie na dom pomocy społecznej. Pierwsze piętro przeznaczone zostanie na mieszkania chronione. Natomiast na poziomie podpiwniczenia usytuowane będą pomieszczenia gospodarcze jak podręczna dla potrzeb placówki pralnia czy zespół sanitarno-szatniowy dla personelu DPS. W ramach zespołu pomieszczeń do rehabilitacji mieszkańców domu powstaną: sala do kinezyterapii, pomieszczenie z boksami do masażu klasycznego oraz grota solna. W ramach inwestycji planuje się przebudowę wszystkich instalacji wewnętrznych: elektryczną, wodno-kanalizacyjną wentylacji, centralnego ogrzewania. Zaprojektowano również montaż instalacji solarnej do c.w.u., przewiduje się również montaż dźwigu osobowego wewnątrz budynku.

Projekt przewiduje także zagospodarowanie terenu:

a. Przebudowę istniejącej drogi wewnętrznej

b.

budowę miejsc postojowych dla samochodów osobowych osób odwiedzających i personelu

c.

budowę wiaty drewnianej oraz miejsca na kominek zewnętrzny

d.

budowę ścieżek rekreacyjnych z ławkami do odpoczynku

e.

przebudowa wejścia głównego od strony ul.... (zaprojektowano przebudowę podestu i schodów, pochylnię dla niepełnosprawnych dług. 1 m o różnicy poziomów ok. 15cm oraz przebudowę chodnika prowadzącego do pochylni)

f.

remont tarasu zewnętrznego

g.

montaż urządzeń siłowni zewnętrznej

h.

budowę ogrodzenia instalacji solarnej.

Działania realizowane będą na podstawie dokumentacji projektowej. Nad robotami prowadzony będzie nadzór inwestorski. W ramach projektu opracowane zostało również studium wykonalności.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane do wykonywania działalności, która podlega zwolnieniu w zakresie VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

Właścicielem budynku objętego projektem jest Powiat..... W budynku tym do dnia 31 sierpnia 2016 r. znajdowało się.... Liceum Ogólnokształcące im....

Zgodnie z Uchwałą Nr... z Rady Powiatu.... z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie likwidacji. Liceum Ogólnokształcącego im....., ul...... z dniem 31 sierpnia 2016 r. została zlikwidowana powyższa placówka. W uzasadnieniu do powyższej uchwały zapisano, iż budynek zostanie wykorzystany do realizacji zadań w obszarze polityki społecznej, zgodnie z zadaniami powiatu.

Po wykonaniu wszystkich robót związanych z przebudową, w budynku tym zostanie utworzona nowa jednostka organizacyjna powiatu skarżyskiego - dom pomocy społecznej. W strukturze domu pomocy społecznej znajdą się mieszkania chronione. Powstały podmiot będzie realizował zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 930 z późn zm.).

Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych Powiatu zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.). Ponadto, projekt realizowany jest zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zm.).

Dom Pomocy Społecznej (DPS) zostanie utworzony przez organ stanowiący powiatu, czyli Radę Powiatu.... i będzie jednostką organizacyjną pomocy społecznej (budżetową) prowadzoną przez powiat skarżyski, po uzyskaniu zezwolenia wojewody na prowadzenie domu. Placówka funkcjonować będzie na podstawie statutu nadanego również przez Radę Powiatu.....

Placówką kierował będzie dyrektor zatrudniony przez Zarząd Powiatu po zasięgnięciu opinii kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Dyrektor odpowiedzialny będzie za zarządzanie powierzonym mieniem, jego ochronę i należyte utrzymanie. DPS będzie pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników. Nadzór nad działalnością jednostki przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie sprawować będzie starosta. Natomiast nadzór nad przestrzeganiem standardu usług świadczonych w domu sprawował będzie wojewoda. Pobyt w placówce będzie odpłatny - wysokość i tryb regulowania odpłatności określają stosowne przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 930 z późn. zm.) Opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej stanowić będą dochód powiatu skarżyskiego.

Zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (art. 97 ust. 5 niniejszej ustawy) szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w mieszkaniach chronionych, utworzonych przy DPS, ul..... usiali Rada Powiatu.... w drodze uchwały. W oparciu o wytyczne zawarte w uchwale rady powiatu opłata za pobyt w mieszkaniu chronionym będzie ustalana przez podmiot kierujący (DPS) w uzgodnieniu z osobą kierowaną, uwzględniając jej sytuację życiową i przyznany zakres usług.

Beneficjent realizując projekty winien bezwzględnie stosować się do zapisów krajowych wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, regulaminu konkursu i podpisanej umowy. Zgodnie z tymi dokumentami podatek VAT nie jest podatkiem kwalifikowanym, jeżeli beneficjent może go odzyskać ze środków budżetu państwa w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat... będący beneficjentem realizującym projekt pod nazwą "....." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa..... na lata 2014-2020, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane przez Powiat..... zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej będą miały związek z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że zarówno w trakcie realizacji powyższego projektu jak i po jego zakończeniu nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą". Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Stosownie do przepisu art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, bowiem, jak - jak wskazał Wnioskodawca - mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane do wykonywania działalności, która podlega zwolnieniu w zakresie VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy. Skoro zatem efekty przedmiotowego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "......", ponieważ efekty przedmiotowego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl