0113-KDIPT1-3.4012.320.2018.1.JSO - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.320.2018.1.JSO Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie... zwane dalej Stowarzyszeniem podpisało w dniu 15 grudnia 2017 r. umowę nr... o dofinansowanie projektu w ramach osi priorytetowej 13 INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA, Działania 13.2 Infrastruktura Usług Społecznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 (Projekt pod nazwą:..). We wniosku o dofinansowanie ww. projektu podatek od towarów i usług (VAT) został wykazany jako wydatek kwalifikowalny w związku z czym Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa... na lata 2014-2020 wymaga, aby w projektach, w których podatek od towarów i usług (VAT) określony został we wniosku o dofinansowanie projektu jako wydatek kwalifikowalny (zgodnie z § 4a ust. 6 pkt 1 umowy o dofinansowanie) uzyskać interpretację indywidualną Ministra Finansów w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych w projekcie. W ramach prowadzonej działalności statutowej Stowarzyszenie będzie realizowało projekt polegający na budowie.... W ramach projektu ponosić będzie nakłady inwestycyjne związane z budową budynku i infrastruktury towarzyszącej (wydatki na materiały, roboty budowlano-montażowe, opłaty za nadzór itp.). Do powstałego budynku przeniesiona zostanie część obecnie prowadzonej przez Stowarzyszenie działalności. Stowarzyszenie działa na rzecz osób z autyzmem i innymi niepełnosprawnościami i prowadzi nieodpłatną oraz odpłatną działalność statutową pożytku publicznego. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. W związku z planowanym przedsięwzięciem kluczowe stało się wyjaśnienie kwalifikacji podatku VAT w projekcie. Jednostka zdecydowała się wykazać podatek VAT jako kwalifikowany, co oznacza, iż jednostka nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. Zgodnie z ogólną zasadą w zakresie kwalifikowalności podatku od towarów i usług dla projektów dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 - podatek VAT może zostać uznany za kwalifikowany, jeżeli jednostka nie ma prawnych możliwości "odzyskania" podatku VAT. Możliwość odliczenia podatku VAT rozpatruje się zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, rozporządzeń do tej ustawy oraz obejmuje wszystkie mechanizmy związane z jego odzyskiwaniem, w tym te, które nie wynikają z przepisów właściwych w zakresie VAT (Stanowisko Komisji Europejskiej z dnia 14 lipca 2016 r. - Ref. Ares (2016) 3444587). W ramach statutowej nieodpłatnej działalności pożytku publicznego jednostka prowadzi gimnazjum, szkołę podstawową oraz realizuje zadania zlecone w ramach art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (w ramach tych zadań realizowane są następujące formy wsparcia: terapia pedagogiczna, terapia psychologiczna, terapia logopedyczna, terapia integracji sensorycznej, muzykoterapia, artterapia, terapia w sali doświadczania świata, dogoterapia, fizjoterapia, terapia EEG Bioffedback, terapia czaszkowo-krzyżowa, trening słuchu Tomatisa, indywidualna stymulacja słuchu Johansenesa, zajęcia na basenie, zajęcia metodą Weroniki Sherborne, zajęcia grupowe z muzykoterapii), a od 1 września 2017 r. realizuje projekt "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa 11 Włączenie społeczne Działania 11.2. Usługi społeczne i zdrowotne. Działalność Stowarzyszenia finansowana jest również z darowizn osób fizycznych i prawnych, składek członkowskich czy odsetek od lokat bankowych. W ramach działalności odpłatnej pożytku publicznego Stowarzyszenie prowadzi Przedszkole finansowane z dotacji oświatowej oraz czesnego za przedszkole i wpisowego do przedszkola (opłaty ponoszone przez opiekunów prawnych lub inne osoby). Ponadto, jednostka świadczy specjalistyczne usługi opiekuńcze na podstawie umów zawartych z MOPS, GOPS, które realizowane są na podstawie ustawy o pomocy społecznej. Poza wyżej wymienionymi prowadzone są odpłatne diagnozy w kierunku autyzmu i zespołu Aspergera oraz diagnozy z zakresu integracji sensorycznej lub diagnozy neuroflow. Diagnozę z zakresu autyzmu wydaje lekarz psychiatra, z którym jednostka ma podpisaną umowę. Lekarz psychiatra wystawia fakturę za wykonane usługi na jednostkę Wnioskodawcy, jednak ostateczny koszt diagnozy ponosi opiekun prawny dziecka. Natomiast, diagnozę z zakresu integracji sensorycznej stawiają osoby, które posiadają uprawnienia do prowadzenia terapii integracji sensorycznej, tj. ukończony II stopień kursu "Integracja Sensoryczna". Diagnozy neuroflow są stawiane przez neurologopedów i logopedów i na ich podstawie prowadzona jest terapia logopedyczna zmierzająca do likwidacji deficytów. Prowadzona działalność w zakresie oświaty przez szkołę podstawową, gimnazjum oraz przedszkole podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy (otrzymywana dotacja jest zwolniona z VAT), przychody z tytułu wpisowego do przedszkola i czesnego za przedszkole są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a) (co potwierdza dodatkowo interpretacja nr...), przychody z realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23, diagnozy w kierunku autyzmu podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a), diagnozy w kierunku zaburzeń integracji sensorycznej korzystają ze zwolnienia w ramach art. 113 ust. 1. Usługi logopedyczne korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 19 podpunkt c i punkt 19a. Przychody osiągane z działalności podlegającej limitowaniu w ramach art. 113 ust. 1 nie spowodują jego przekroczenia. Diagnozy SI wydawane są sporadycznie, a odpłatność z tego tytułu na chwilę obecną wynosi 150 (diagnoza bez opinii) lub 300 zł (diagnoza z opinią). Jednostka osiąga ponadto przychody z tytułu darowizn, które nie podlegają ustawie o VAT, przychody ze składek członkowskich, które nie podlegają ustawie o VAT, przychody z odsetek od lokat bankowych - nie podlegają ustawie o VAT. W związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyłoniono głównego wykonawcę robót budowlanych -. Sp. z o.o. oraz inwestora zastępczego. Sp. z o.o., którzy będą wystawiać faktury za wykonane usługi na Stowarzyszenie.... Ponadto, jednostka w ramach projektu będzie nabywać towary od innych podmiotów niż wymienione wyżej, a faktury będą wystawiane na Stowarzyszenie.... Efekty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 a), art. 43 ust. 1 pkt 23, art. 43 ust. 1 pkt 19 a), art. 43 ust. 1 pkt 19 podpunkt c i punkt 19a oraz art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu... przysługuje obecnie lub w przyszłości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Stowarzyszenie z tytułu nabycia towarów i usług dla celów realizacji projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej 13 INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA, Działania 13.2 Infrastruktura usług społecznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, jednostka nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT na gruncie obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na jej podstawie rozporządzeń obecnie jak również w opisanym stanie przyszłym, gdyż prowadzona przez nią działalność korzysta ze zwolnień w zakresie podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 uptu, podatnikom VAT przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednostka wykonuje jedynie czynności zwolnione lub będące poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z tym nie ma możliwości obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony. Zatem słusznie wykazała podatek VAT jako wydatek kwalifikowalny w projekcie "...". Stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest następujące: Stowarzyszeniu... nie przysługuje obecnie lub w przyszłości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Stowarzyszenie z tytułu nabycia towarów i usług dla celów realizacji projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej 13 INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA, Działania 13.2 Infrastruktura usług społecznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty projektu nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych przez Stowarzyszenie z tytułu nabycia towarów i usług dla celów realizacji projektu "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej 13 INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA, Działania 13.2 Infrastruktura usług społecznych, ponieważ efekty projektu nie są/nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl