0113-KDIPT1-3.4012.278.2020.2.ALN - Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem hotelowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.278.2020.2.ALN Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem hotelowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2020 r. (data wpływu 1 kwietnia 2020 r.), uzupełnionego pismem z dnia 3 czerwca 2020 r. (data wpływu 5 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie:

* zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem hotelowym,

* braku zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem hotelowym,

* braku zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym,

* opodatkowania stawką podstawową sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 czerwca 2020 (data wpływu 5 czerwca 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Wspólnicy spółki cywilnej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wybudowali 2 budynki: budynek hotelowy oraz budynek biurowy. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka odliczała podatek VAT naliczony od zakupów towarów i usług związanych z inwestycjami.

I. Budynek hotelowy. Inwestycja została zakończona w grudniu 2009 r., otrzymano decyzję pozwolenie na użytkowanie w dniu 11 stycznia 2010 r. i jest przedmiotem najmu do Spółki z o.o., która prowadzi w nim działalność hotelową. Spółka cywilna nie ponosiła wydatków na ulepszenie w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosiła takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu.

II. Budynek biurowy. Inwestycja zakończona w styczniu 2018 r. jako budynek z tzw. powierzchniami open space, otrzymano decyzję pozwolenia na użytkowanie w dniu 2 lutego 2018 r. i od 31 grudnia 2018 r. jest przedmiotem najmu do Spółki z o.o w którym Spółka z o.o prowadzi podnajem na działalność biurową. Spółka cywilna prowadziła adaptacje i ulepszenia kolejnych powierzchni open space na działalność biurową w postaci małych biur. W 2020 r. wystąpiła o zmianę sposobu użytkowania na działalność hotelową i 2 lutego 2020 r. dostała akceptację na zmianę sposobu użytkowania na hotel. Nakłady na te adaptacje i ulepszenia wyniosły ponad 40% wartości początkowej obiektu z powierzchniami tzw. open space.

Obecnie wspólnicy Spółki cywilnej planują sprzedaż ww. nieruchomości.

Wnioskodawca podał, że od zakupu towarów i usług przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Budynek hotelowy jest wybudowany na działce nr 1. Budynek biurowca jest wybudowany na działce nr 2 i 3. Obydwa budynki stanowią: budynki/budowle w myśl ustawy - Prawo budowlane. Obydwa budynki są trwale związane z gruntem. Pierwsze zasiedlenie budynku biurowego - umowa podnajmu 03/2018. Planowana data sprzedaży: koniec roku 2020 lub w roku 2021.

Najemca budynku hotelowego (również "inne osoby trzecie") nie ponosił nakładów na ulepszenie budynku hotelowego w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynku.

Na pytania postawione w wezwaniu o treści:

Czy zgodnie z w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy, w przypadku zwolnienia dostawy z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy strony transakcji złożą właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przedmiotowej transakcji?

Czy oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy będzie zawierać dane:

* imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

* planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

* adres budynku, budowli lub ich części.

Wnioskodawca odpowiedział, że zakłada iż oświadczenie nie będzie składane.

Ponadto w załączeniu Wnioskodawca przedłożył dodatkową opłatę za interpretację do drugiego zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

1. Czy Spółka, która zamierza dokonać dostawy ww. nieruchomości w przypadku pierwszej nieruchomości zabudowanej budynkiem hotelowym, oddanym do użytkowania w roku 2010 może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT?

2. Czy sprzedaż drugiej nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym ze zmienionym sposobem użytkowania na hotel, oddanym do użytkowania jako biurowiec w roku 2018, a następnie przekształconym w budynek hotelowy, gdzie nakłady na ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu należy opodatkować podatkiem VAT wg stawki 23% ?

Zdaniem Wnioskodawcy.

1. W opinii Wnioskodawcy dostawa nieruchomości zabudowanej budynkiem hotelowym oddanym do użytkowania w roku 2010 może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1, punkt 10 zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata; W budynku nie dokonano istotnych ulepszeń. Pierwsze zasiedlenie miało miejsce w roku 2010, budynek był przedmiotem najmu w działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 2 ust. 14 ustawy o podatku VAT jako pierwsze zasiedlenie - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

c.

wybudowaniu lub

d.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

2. W naszej opinii dostawa drugiej nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym ze zmienionym sposobem użytkowania na budynek hotelowy, oddanym do użytkowania jako biurowiec w roku 2018, a następnie przekształconym w budynek hotelowy, gdzie nakłady na ulepszenie, adaptacje (przekształcenie w budynek hotelowy) przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu należy opodatkować podatkiem VAT wg stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem hotelowym oraz braku zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), - zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Odnosząc się do planowanej sprzedaży przedmiotowych budynków należy zauważyć, że decydujące dla rozstrzygnięcia, czy w przedmiotowej sprawie dla opisanej dostawy zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania jest w pierwszej kolejności rozstrzygnięcie kwestii, czy i kiedy względem ww. budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami spełniających określone w tych przepisach warunki. Zwolnienie od podatku przy sprzedaży ww. towarów jest również możliwe w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "budynku". W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wspólnicy spółki cywilnej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wybudowali 2 budynki: budynek hotelowy oraz budynek biurowy. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka odliczała podatek VAT naliczony od zakupów towarów i usług związanych z inwestycjami.

I. Budynek hotelowy. Inwestycja została zakończona w grudniu 2009 r., otrzymano decyzję pozwolenie na użytkowanie w dniu 11 stycznia 2010 r. Budynek jest przedmiotem najmu do Spółki z o.o., która prowadzi w nim działalność hotelową. Spółka cywilna nie ponosiła wydatków na ulepszenie w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosiła takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu. Najemca budynku hotelowego (również "inne osoby trzecie") nie ponosił nakładów na ulepszenie budynku hotelowego w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynku.

II. Budynek biurowy. Inwestycja zakończona w styczniu 2018 r. jako budynek z tzw. powierzchniami open space, otrzymano decyzję pozwolenia na użytkowanie w dniu 2 lutego 2018 r. i od 3 grudnia 2018 r. budynek jest przedmiotem najmu do Spółki z o.o w którym Spółka z o.o prowadzi podnajem na działalność biurową. Spółka cywilna prowadziła adaptacje i ulepszenia kolejnych powierzchni open space na działalność biurową w postaci małych biur. W 2020 r. wystąpiła o zmianę sposobu użytkowania na działalność hotelową i 2 lutego 2020 r. dostała akceptację na zmianę sposobu użytkowania na hotel. Nakłady na te adaptacje i ulepszenia wyniosły ponad 40% wartości początkowej obiektu z powierzchniami tzw. open space. Pierwsze zasiedlenie budynku biurowego - umowa podnajmu 03/2018.

Obecnie wspólnicy Spółki cywilnej planują na koniec roku 2020 lub w roku 2021 sprzedaż ww. nieruchomości.

Jak wynika z okoliczności sprawy, budowa budynku hotelowego został zakończona w grudniu 2009 r., decyzję pozwolenie na użytkowanie otrzymano w dniu 11 stycznia 2010 r. Budynek jest przedmiotem najmu do Spółki z o.o., która prowadzi w nim działalność hotelową. Budynek nie podlegał ulepszeniom, których wartość wynosiłaby co najmniej 30% jej wartości początkowej. Sprzedającemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z wybudowaniem budynku hotelowego podatek ten został przez Sprzedającego odliczony.

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności i przywołanych przepisów, należy zatem stwierdzić, że w stosunku do ww. budynku hotelowego miało miejsce pierwsze zasiedlenie, a dostawa budynku hotelowego, nastąpi po pierwszym zasiedleniu i w okresie dłuższym niż 2 lata. Zatem dostawa przedmiotowego budynku hotelowego, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W konsekwencji, w odniesieniu do dostawy budynku hotelowego zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT. Jednocześnie należy stwierdzić, że skoro dostawa budynku hotelowego będzie korzystać ze zwolnienia, to na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy również dostawa gruntu związanego z ww. budynkiem, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać je za prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie należy zauważyć, że w stosunku do budynku biurowego przekształconego na hotel (II) miało miejsce pierwsze zasiedlenie. Budynek oddano bowiem do użytkowania w 2 lutego 2018 r. i od 31 grudnia 2018 r. jest przedmiotem najmu. Jednakże na budynek w 2020 r. poniesiono nakłady przekraczających 30% wartości początkowej budynku. Wnioskodawca planuje sprzedaż budynku na koniec roku 2020 lub w roku 2021 zatem od pierwszego zasiedlenia do momentu sprzedaży budynku biurowego nie upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Wobec powyższego w stosunku do budynku biurowego nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z uwagi na niespełnienie przesłanki wynikającej z punktu b) tego przepisu.

Mając na uwadze powyższe, skoro dostawa budynku biurowego nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to należy wziąć pod uwagę treść przywołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Z wniosku wynika, że przy nabyciu budynku biurowego Sprzedającemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Sprzedającemu przysługiwało również prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na ulepszenie, które były wyższe niż 30% wartości początkowej tego budynku biurowego. Wobec powyższego w tej sytuacji nie będzie miało zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jednocześnie należy zauważyć, że w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek mający być przedmiotem sprzedaży nie był bowiem wykorzystywany przez Wnioskodawcę na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług oraz w związku z nabyciem towarów i usług w związku z inwestycjami polegającymi na budowie przedmiotowego budynku biurowego oraz jego ulepszeniem Sprzedającemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Zatem należy stwierdzić, że planowana transakcja sprzedaży budynku biurowego nie będzie mogła korzystać ze zwolnień przewidzianych w ustawie, w konsekwencji będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku VAT.

Jednocześnie mając na uwadze brzmienie art. 29a ust. 8 ustawy, dostawa gruntu związanego z budynkiem biurowym powinna zostać opodatkowana według stawki właściwej dla dostawy tego budynku.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w części pytania nr 2, tj. braku zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie wniosku w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem hotelowym oraz braku zwolnienia od podatku VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym.

Natomiast w zakresie opodatkowania stawką podstawową sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl