0113-KDIPT1-3.4012.251.2020.3.OS - VAT w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności wycofania budynku mieszalni pasz, budynku biurowo-magazynowego oraz silosów do majątku osobistego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.251.2020.3.OS VAT w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności wycofania budynku mieszalni pasz, budynku biurowo-magazynowego oraz silosów do majątku osobistego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2020 r. (data wpływu 24 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności wycofania budynku mieszalni pasz, budynku biurowo-magazynowego oraz silosów do majątku osobistego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności wycofania budynku mieszalni pasz, budynku biurowo-magazynowego oraz silosów do majątku osobistego oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 maja 2020 r. (data wpływu 3 czerwca 2020 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

... (dalej również "Wnioskodawca") jest podatnikiem VAT czynnym z tytułu prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej. Nie posiada poza Polską innych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej. Jest rezydentem polskim podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce. Pozostaje on w związku małżeńskim w którym obowiązuje ustawowy ustrój wspólności małżeńskiej. Jako rolnik prowadzący działy specjalne produkcji rolnej wpisany jest do rejestru REGON. Wnioskodawca opodatkowuje dochody z tytułu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym 19%. Prowadzone przez Wnioskodawcę działy specjalne produkcji rolnej obejmują chów drobiu żywego.... Na chwilę obecną Wnioskodawca zatrudnia 10 osób. Na potrzeby prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej produkuje on własną paszę. Pasze te produkowane są na bazie surowców kupowanych od rolników i firm handlowych i są to zboża, śruta sojowa, oleje,... witaminowo-mikroelementowe. Pasza jest rozprowadzana do kurników systemem transportu wewnętrznego. W związku z produkcją ww. pasz wykonuje on następujące czynności: odbiór jakościowy i ilościowy surowców, wstępne oczyszczenie, rozdrabnianie jeżeli to konieczne, naważanie komputerowe i dozowanie surowców i niezbędnych dodatków paszowych w zależności od receptury, mieszanie i składowanie w silosach ekspedycyjnych gotowej paszy. Prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej jako rolnik wpisany do rejestru REGON i nie prowadzący działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o przedsiębiorcach i tym samym nie będąc wpisany do bazy CEiDG nie może on sprzedawać wyprodukowanej paszy, gdyż czynność ta wykracza poza działy specjalne produkcji rolnej.

W związku z prowadzonymi przez siebie działami specjalnymi produkcji rolnej posiada on liczne środki trwałe, w tym m.in.:

1.

wiaty, wybudowane w 2006, podatek od towarów i usług związany z wytworzeniem tego składnika majątku został odliczony, po wybudowaniu nie były ponoszone nakłady ulepszeniowe w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości 30%, budowla ta jest wpisany do ewidencji środków trwałych i jest amortyzowany;

2.

budynek biuro-magazynowy, wybudowany w 2008, podatek od towarów i usług związany z wytworzeniem tego składnika majątku został odliczony, po wybudowaniu nie były ponoszone nakłady ulepszeniowe w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości 30%, budynek ten jest wpisany do ewidencji środków trwałych i jest amortyzowany;

3.

budynek mieszalni pasz wybudowany w 2006, podatek od towarów i usług związany z wytworzeniem tego budynku został odliczony, po wybudowaniu nie były ponoszone nakłady ulepszeniowe w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości 30%, budynek ten jest wpisany do ewidencji środków trwałych i jest amortyzowany;

4.

silosy paszowe wykorzystywane w produkcji paszy na własne potrzeby, wybudowane w 2004 r., podatek VAT został w związku z tymi zakupami odliczony, nie były czynione żadne nakłady ulepszeniowe w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości 30%" wpisane są do ewidencji środków trwałych i amortyzowane;

5.

sprężarka, zakupiona w 2004 r., podatek VAT został odliczony, wpisana jest do ewidencji środków trwałych;

6.

falownik do śrutownika, zakupiony w 2008 r., podatek VAT został odliczony, wpisany jest do ewidencji środków trwałych;

7.

ładowarka teleskopowa, zakupiona w 2018 r., podatek VAT został odliczony, wpisana jest do ewidencji środków trwałych;

8.

dozownik komponentów, zakupiony w 2004 r., podatek VAT został odliczony, wpisany jest do ewidencji środków trwałych;

9.

dozownik celkowy, zakupiony w 2004 r., podatek VAT został odliczony, wpisany jest do ewidencji środków trwałych;

10.

przenośnik ślimakowy, zakupiony w 2004 r., podatek VAT został odliczony, wpisany jest do ewidencji środków trwałych;

11.

rozdrabniacz bijakowy, zakupiony w 2004 r., podatek VAT został odliczony, wpisany jest do ewidencji środków trwałych;

12.

mieszarka łopatkowa, zakupiona w 2004 r., podatek VAT został odliczony, wpisana jest do ewidencji środków trwałych;

13.

szafa elektryczna, zakupiona w 2004 r., podatek VAT został odliczony, wpisana jest do ewidencji środków trwałych;

14.

dozownik, dozownik ziarna, zakupione w 2004 r., podatek VAT został odliczony, wpisane są do ewidencji środków trwałych;

15.

rozdzielacz pneumatyczny, zakupiony w 2004 r., podatek VAT został odliczony, wpisany jest do ewidencji środków trwałych;

16.

analizator wilgotności, dozownik komponentów, zakupiony w 2016 r., podatek VAT został odliczony, wpisany jest do ewidencji środków trwałych;

17.

przenośnik ślimakowy, zakupiony w 2019 r., podatek VAT został odliczony, wpisany jest do ewidencji środków trwałych;

18.

klimatyzator, zakupiony w 2011 r., podatek VAT został odliczony, wpisany jest do ewidencji środków trwałych;

19.

waga trójkomorowa, zakupiona w 2004 r., podatek VAT został odliczony, wpisana jest do ewidencji środków trwałych;

20.

waga elektroniczna, zakupiona w 2015 r., podatek VAT został odliczony, wpisana jest do ewidencji środków trwałych;

21.

przyczepa rolnicza, zakupiona w 2019 r., podatek VAT został odliczony, wpisana jest do ewidencji środków trwałych;

22.

system HCCP, rok ujęcia w ewidencji 2009, podatek VAT został odliczony.

Wiaty (poz. 1) oraz silosy (poz. 4) stanowią budowle w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Składniki majątkowe wymienione w poz. od 5 do 22 w dalszej części łączne zwane są "Urządzenia". Wnioskodawca posiada jeszcze inne środki trwałe, jednak ich wyliczenie nie jest istotne dla potrzeb niniejszego wniosku.

... jest małżonką.... Prowadzi ona pozarolniczą działalność gospodarczą od 3 stycznia 2018 r. Według wpisu do CEiDG głównym przedmiotem tej działalności jest sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt. W ramach prowadzonej przez małżonkę Wnioskodawcy działalności gospodarczej planowane jest dodatkowo m.in. uruchomienie produkcji pasz. Odbiorcą pasz (wyprodukowanych oraz nabytych w celach handlowych) byłby Wnioskodawca oraz docelowo podmioty trzecie. Wnioskodawca zaprzestałby produkcji pasz na własne potrzeby. Ponadto małżonek Wnioskodawcy zamierza świadczyć w ramach prowadzonej działalności na rzecz Wnioskodawcy usługi koparką.

Wnioskodawca planuje wycofać do majątku osobistego z prowadzonych przez siebie działów specjalnych produkcji rolnej składniki majątku wskazane powyżej. W związku z planowanym zaprzestaniem produkcji pasz ww. składniki majątkowe nie będą niezbędne w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności rolniczej. Wnioskodawca zaprzestanie dokonywania odpisów amortyzacyjnych od ww. składników majątkowych.

Małżonka Wnioskodawcy, będąc współwłaścicielem ww. składników majątkowych znajdujących się w majątku osobistych, przeznaczy te składniki do prowadzenia przez siebie działalności gospodarczej oraz ujmie w ewidencji środków trwałych i dokonywać będzie odpisów amortyzacyjnych.

Ponadto Wnioskodawca zamierza sprzedać małżonce Wnioskodawcy wykorzystywany w ramach prowadzonej przez siebie działalności rolniczej Urządzenia.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1. Czynność przekazania do majątku osobistego budynku biuro-magazynowego będzie czynnością nieodpłatną. Czynność przekazania do majątku osobistego budynku mieszalni będzie czynnością nieodpłatną. Czynność przekazania do majątku osobistego wiat będzie czynnością nieodpłatną. Czynność przekazania do majątku osobistego silosów paszowych będzie czynnością nieodpłatną.

2. Zwrot "majątek osobisty" nie został użyty w rozumieniu kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, tylko w znaczeniu majątku odrębnego od majątku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, czyli majątku prywatnego, związanego z celami osobistymi. Po przekazaniu przez Wnioskodawcę składników majątkowych związanych z prowadzonymi przez Wnioskodawcę działami produkcji rolnej na cele osobiste, składniki te znajdą się w majątku prywatnym, związanym z celami prywatnymi małżonków, a nie z celami gospodarczymi Wnioskodawcy. Ani Wnioskodawca ani małżonka nie posiadają majątków osobistych (odrębnych od majątku wspólnego) ani w związku z planowanymi czynnościami takich majątków posiadać nie będą. Dla wyjaśnienia Wnioskodawca zmienia słowo we wskazanym zdaniu z "osobistych" na "prywatnym, nie związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą". Jednocześnie pozostawia wyjaśnione powyżej rozumienie planowanej do wykonania czynności.

3. Przekazanie na cele osobiste budynku biurowego nastąpi na rzecz obojga małżonków do ich majątku wspólnego objętego wspólnością ustawową. Przekazanie na cele osobiste budynku mieszalni nastąpi na rzecz obojga małżonków do ich majątku wspólnego objętego wspólnością ustawową. Przekazanie na cele osobiste wiat nastąpi na rzecz obojga małżonków do ich majątku wspólnego objętego wspólnością ustawową. Przekazanie na cele osobiste silosów paszowych nastąpi na rzecz obojga małżonków do ich majątku wspólnego objętego wspólnością ustawową.

4. Przekazanie na cele osobiste budynku biurowo-magazynowego, budynku mieszalni, wiat oraz silosów paszowych polegać będzie na tym, że nie będą one wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W chwili obecnej związane są z aktywnością zawodową podatnika VAT.... Należy odróżnić sferę działalności gospodarczej Wnioskodawcy, gdzie Wnioskodawca występuje jako podatnik VAT od jego sfery prywatnej, osobistej gdzie funkcjonuje poza systemem VAT oraz od sfery związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą przez żonę Wnioskodawcy, gdzie ona funkcjonuje jako odrębny od Wnioskodawcy oraz odrębny od sfery prywatnej podatnik VAT. Zatem składniki te nie będą związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i tym samym znajdą się poza majątkiem związanym z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Skoro nie będą związane z działalnością zawodową to będą związane z celami osobistymi, które pozostają poza systemem VAT. Odnosząc się do dalszej części pytania to w opisie stanu zawartym we wniosku nie wskazano, że nastąpi przekazanie tych składników z działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika VAT... do działalności gospodarczej podatnika VAT.... Nie będzie to przekazanie pomiędzy podatnikami VAT. Wniesienie tych składników i związanie ich z prowadzoną przez podatnika VAT... działalnością gospodarczą nastąpi z majątku prywatnego objętego wspólnością majątkową i będzie to czynność odrębna od przekazania składników majątkowych z działalności gospodarczej Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o VAT do majątku prywatnego.

5. Wybudowanie budynku biuro-magazynowego nastąpiło wyłącznie w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Wybudowanie budynku mieszalni nastąpiło wyłącznie w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Wybudowanie wiat nastąpiło wyłącznie w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Wybudowanie silosów paszowych nastąpiło wyłącznie w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT.

6. Budynek biuro-magazynowy został wybudowany w oparciu o majątek objęty wspólnością ustawową. Budynek mieszalni został wybudowany w oparciu o majątek objęty wspólnością ustawową. Wiaty zostały wybudowane w oparciu o majątek objęty wspólnością ustawową. Silosy paszowe zostały wybudowane w oparciu o majątek objęty wspólnością ustawową.

7. Budynek biuro-magazynowy stanowi, na gruncie prawa cywilnego, współwłasność żony, objęty jest ustawową wspólnością małżeńską. Budynek mieszalni stanowi, na gruncie prawa cywilnego, współwłasność żony, objęty jest ustawową wspólnością małżeńską. Wiaty stanowią, na gruncie prawa cywilnego, współwłasność żony, objęte są ustawową wspólnością małżeńską. Silosy paszowe stanowią, na gruncie prawa cywilnego, współwłasność żony, objęte są ustawową wspólnością małżeńską.

8. Małżonka w obecnie prowadzonej działalności gospodarczej nie wykorzystuje budynku biuro-magazynowego. Małżonka w obecnie prowadzonej działalności gospodarczej nie wykorzystuje budynku mieszalni. Małżonka w obecnie prowadzonej działalności gospodarczej nie wykorzystuje wiat. Małżonka w obecnie prowadzonej działalności gospodarczej nie wykorzystuje silosów paszowych.

9. Wskazano w złożonym wniosku, że wiaty oraz silosy paszowe stanowią budowle w rozumieniu prawa budowlanego. Wnioskodawca wskazuje, że: (i) budynek biuro-magazynowy stanowi budynek w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202, z późn. zm.); (ii) budynek mieszalni stanowi budynek w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202, z późn. zm.); (iii) wiaty stanowią budowlę w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202, z późn. zm.); (iv) silosy paszowe stanowią budowlę w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202, z późn. zm.).

10. Budynek biurowo-magazynowy sklasyfikowany jest według PKOB jako 1220. Budynek mieszalni sklasyfikowany jest według PKOB jako 1251. Wiaty sklasyfikowane są według PKOB jako 1251. Silosy paszowe sklasyfikowane są według PKOB jako 1252.

11. Budynek biurowo-magazynowy jest trwale związany z gruntem. Budynek mieszalni jest trwale związany z gruntem. Wiaty są związane z gruntem. Silosy paszowe są trwale związane z gruntem.

12. Pierwsze zasiedlenie budynku biuro-magazynowego nastąpiło 30 czerwca 2008 r., natomiast pierwsze zasiedlenie budynku mieszalni nastąpiło 31 października 2006 r. Pierwsze zasiedlenie wiat nastąpiło 31 października 2006 r., natomiast pierwsze zasiedlenie silosów paszowych w 14 września 2004 r.

13. Wnioskodawca zamierza przekazać budynek biurowo-magazynowy w czerwcu 2020 r. Wnioskodawca zamierza przekazać budynek mieszalni w czerwcu 2020 r. Wnioskodawca zamierza przekazać wiaty w czerwcu 2020 r. Wnioskodawca zamierza przekazać silosy paszowe w czerwcu 2020 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie przez Wnioskodawcę wiaty, budynku mieszalni pasz, budynku biurowo-magazynowego oraz silosów na potrzeby osobiste podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy przekazanie na własne potrzeby wiaty, budynku mieszalni pasz, budynku biurowo-magazynowego oraz silosów (opisanych we wniosku) podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (za wynagrodzeniem).

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z powyższego, kluczowym elementem determinującym opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu towarów jest to. czy przy nabyciu (w tym również imporcie lub wytworzeniu) tych towarów lub ich części składowych podatnikowi przysługiwało - w całości lub w części - prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że wycofanie z działalności gospodarczej i przekazanie do majątku osobistego Wnioskodawcy wiaty, budynku mieszalni pasz, budynku biurowo-magazynowego oraz silosów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 7 ust. 1 w zw. z ust. 2 ustawy o VAT.

Przechodząc do kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT ww. wycofania przedmiotowych budynków i budowli należy wskazać, iż na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

* dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. ustawodawca zdefiniował pojęcie "pierwszego zasiedlenia", przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone powyżej regulacje prawne należy stwierdzić, że przekazanie na potrzeby osobiste wiaty, budynku mieszalni pasz, budynku biurowo-magazynowego oraz silosów do używania nastąpi w okresie dłuższym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Tym samym ich dostawa, pomimo iż podlega opodatkowaniu, korzystać będzie ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Zatem aby nieodpłatne przekazanie towarów - w świetle powołanego art. 7 ust. 2 ustawy - podlegało opodatkowaniu VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

* nieodpłatne przekazanie dokonywane jest przez podatnika podatku VAT,

* przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,

* przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tego towaru lub jego części składowych.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie (w tym także darowizna) tych towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania), bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, planuje w czerwcu 2020 r. wycofać z prowadzonych przez siebie działów specjalnych produkcji rolnej składniki majątku w postaci środków trwałych do majątku osobistego, są to:

1.

wiaty (PKOB 1251), wybudowane w 2006 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, podatek od towarów i usług związany z wytworzeniem tego składnika majątku został odliczony, po wybudowaniu nie były ponoszone nakłady ulepszeniowe w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości 30%, budowla ta jest wpisany do ewidencji środków trwałych i jest amortyzowany, stanowiące budowle w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, pierwsze zasiedlenie wiat nastąpiło 31 października 2006 r.;

2.

budynek biuro-magazynowy (PKOB 1220), wybudowany w 2008 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, podatek od towarów i usług związany z wytworzeniem tego składnika majątku został odliczony, po wybudowaniu nie były ponoszone nakłady ulepszeniowe w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości 30%, budynek ten jest wpisany do ewidencji środków trwałych i jest amortyzowany, pierwsze zasiedlenie ww. budynku nastąpiło 30 czerwca 2008 r.;

3.

budynek mieszalni pasz (PKOB 1251), wybudowany w 2006 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, podatek od towarów i usług związany z wytworzeniem tego budynku został odliczony, po wybudowaniu nie były ponoszone nakłady ulepszeniowe w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości 30%, budynek ten jest wpisany do ewidencji środków trwałych i jest amortyzowany, pierwsze zasiedlenie ww. budynku nastąpiło 31 października 2006 r.;

4.

silosy paszowe (PKOB 1252), wykorzystywane w produkcji paszy na własne potrzeby, wybudowane w 2004 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT., podatek VAT został w związku z tymi zakupami odliczony, nie były czynione żadne nakłady ulepszeniowe w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości 30%" wpisane są do ewidencji środków trwałych i amortyzowane, stanowiące budowle w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, pierwsze zasiedlenie silosów nastąpiło 14 września 2014 r.

Wszystkie ww. budynki i budowle są trwale związane z gruntem. Czynność przekazania do majątku osobistego ww. budynków i budowli będzie czynnością nieodpłatną.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy przekazanie ww. wiaty, budynku biurowo-magazynowego, budynku mieszalni oraz silosów paszowych z działalności gospodarczej może korzystać ze zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że wycofanie ww. składników majątkowych z działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 7 ust. 1 w zw. z ust. 2 ustawy ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - Wnioskodawca odliczył VAT od zakupu przedmiotowych składników majątku. W związku z prawem do odliczenia podatku VAT powstałego z tytułu nabycia ww. składników majątku, nieodpłatne przekazanie ich będzie stanowić de facto odpłatną dostawę składników majątku, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy. W konsekwencji powyższego wycofanie wiaty, budynku biurowo-magazynowego, budynku mieszalni oraz silosów paszowych z działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy.

W następnej kolejności należy rozważyć kwestię ewentualnego zwolnienia tej transakcji od podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że jak wynika z opisu sprawy pierwsze zasiedlenie budynku biuro-magazynowego nastąpiło 30 czerwca 2008 r., budynku mieszalni nastąpiło 31 października 2006 r., wiat nastąpiło 31 października 2006 r., natomiast pierwsze zasiedlenie silosów paszowych w 14 września 2004 r. Na ww. budynki i budowle Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W związku z powyższym, wycofanie z prowadzonej działalności gospodarczej przedmiotowych budynków oraz budowli, nastąpi po upływie 2 lat od ich pierwszego zasiedlenia. W konsekwencji, w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że czynność polegająca na wycofaniu z działalności gospodarczej Wnioskodawcy wiat, budynku biurowo-magazynowego, budynku mieszalni oraz silosów paszowych, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 7 ust. 2 ustawy. Czynność ta jednakże będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej-rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl