0113-KDIPT1-3.4012.196.2017.2.BM - Brak opodatkowania podatkiem VAT darowizny nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.196.2017.2.BM Brak opodatkowania podatkiem VAT darowizny nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu), uzupełnionym pismami z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu) i z dnia 22 czerwca 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania darowizny nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania darowizny nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska i z dnia 22 czerwca 2017 r. (data wpływu) o pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

.... prowadzi działalność gospodarczą pod firmą "...." z siedzibą.... w zakresie robót budowlanych i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakres działalności.... nie obejmuje kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek. W dniu 13 września 2012 r.... nabył w drodze umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego zabudowaną nieruchomość położoną.... przy ul..... od..... Z kolei.... nabyła tę nieruchomość jako zabudowaną w dniu 5 października 1994 r. w drodze umowy darowizny..... nie była z tytułu sprzedaży nieruchomości podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a.... nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem mieszkalnym o powierzchni zabudowy 105 metrów kwadratowych, budynkiem handlowo-usługowym o powierzchni zabudowy 120 metrów kwadratowych oraz budynkiem niemieszkalnym o powierzchni zabudowy 53 metry kwadratowe. Nabyta przez.... nieruchomość miała być wykorzystywana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Zakupioną nieruchomość ujął w ewidencji środków trwałych. Budynek mieszkalny o powierzchni zabudowy 105 metrów kwadratowych nigdy nie był wykorzystywany dla celów działalności gospodarczej i został wycofany z ewidencji środków trwałych w dniu 31 grudnia 2013 r. W zakresie tego budynku nigdy nie dokonywano odpisów amortyzacyjnych..... poniósł wydatki na remont oraz ulepszenie tego budynku, jednakże wydatki na ulepszenie były niższe niż 30% wartości początkowej budynku. Wydatki poniesione na rzecz remontu i ulepszenia budynku nie były zaliczane do kosztów uzyskania przychodu z tytułu działalności gospodarczej. Budynki o powierzchni zabudowy 120 metrów kwadratowych i 53 metry kwadratowe oraz grunt są nadal wpisane do ewidencji środków trwałych. Budynki te podlegały amortyzacji do dnia 31 grudnia 2015 r. Od dnia 1 stycznia 2016 r. amortyzacja została przerwana, po czym z jednego budynku została wydzielona powierzchnia biurowa 29,44 metrów kwadratowych i tylko ona podlega amortyzacji. W budynku biurowym wymieniono drzwi i dokonano odliczenia podatku od towarów i usług w wysokości 1025,58 zł. Wydatki na remont budynku nie były zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Amortyzacji podlegały również przyłącza wodnokanalizacyjne, kostka brukowa i ogrodzenie..... zamierza wycofać powyższe dwa budynki i grunt z ewidencji środków trwałych, a następnie zamierza zbyć całą nieruchomość w drodze darowizny na rzecz swojego syna.

W piśmie z dnia 12 czerwca 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, w odpowiedzi na pytanie tut. Organu "Czy budynek mieszkalny, po jego wycofaniu z ewidencji środków trwałych został przekazany do majątku prywatnego Wnioskodawcy?" Wnioskodawca wskazał, że "Tak, budynek mieszkalny po jego wycofaniu z ewidencji środków trwałych został przekazany do majątku prywatnego Wnioskodawcy".

W odpowiedzi na pytania "Czy położony na nieruchomości budynek mieszkalny był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do celów mieszkalnych? (pytanie nr 2 wezwania) W przypadku przeczącej odpowiedzi na pytanie nr 2 należy wskazać do jakich celów (w jaki sposób) był wykorzystywany budynek mieszkalny?" Wnioskodawca podał, że "Tak, budynek mieszkalny był wykorzystywany przez wnioskodawcę do celów mieszkalnych."

Wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym były ponoszone na ulepszenie budynku handlowo-usługowego, o pow. 120 m2. Od ponoszonych wydatków na ulepszenie, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei, odpowiadając na pytanie tut. Organu "Czy Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym innych budynków oraz położonych na nieruchomości przyłączy wodnokanalizacyjnych, (ewentualnie) płacy, ogrodzenia? (pytanie nr 6 wezwania) W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 6 należy wskazać, czy od ponoszonych wydatków na ulepszenie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?" Wnioskodawca wskazał, że "Tak, Wnioskodawca poniósł koszty ulepszenia budynku mieszkalnego o pow. 105 m2, ale nie przysługiwało Wnioskodawcy w związku z tym prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego."

Na pytanie "Należy wyjaśnić, co znaczy zawarte we wniosku stwierdzenie, że "Amortyzacji podlegały również (...) kostka brukowa (...)"?, bowiem kostka brukowa (jako taka) nie jest środkiem trwałym? Wnioskodawca wskazał, że "Kostka brukowa podlegała amortyzacji, jako obiekt pomocniczy obiektu inwentarzowego, zgodnie z klasyfikacją środków trwałych."

Z kolei, na pytanie "Czy Wnioskodawca przed dokonaniem darowizny, po wykreśleniu wskazanych we wniosku nieruchomości z ewidencji środków trwałych, przekaże te nieruchomości do majątku prywatnego?" (pytanie nr 9) Wnioskodawca odpowiedział: "Tak, Wnioskodawca przekaże całą nieruchomość do majątku prywatnego."

Wnioskodawca odpowiadając na pytanie: "W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 9 należy wskazać, czy po wycofaniu wskazanych we wniosku nieruchomości do majątku prywatnego, przed dokonaniem darowizny, nieruchomość będzie odpłatnie udostępniana na rzecz osób trzecich? Jeżeli tak, to należy wskazać na podstawie jakiej umowy (najmu, dzierżawy, innej odpłatnej umowy)." podał: "Nie, nieruchomość nie będzie odpłatnie udostępniana na rzecz osób trzecich."

Przedmiotem darowizny na rzecz syna Wnioskodawcy będzie cała nieruchomość.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy czynność prawna darowizny nieruchomości na rzecz syna Wnioskodawcy będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710) podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak, to czy będzie podlegała zwolnieniu spod opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ewentualnie pkt 10a?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), czynność prawna zbycia całej nieruchomości nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 j.t. z późn. zm.) (dalej: ustawa). Czynność ta nie stanowi bowiem dostawy wykonanej przez podatnika w rozumieniu ustawy, dokonana zostanie bowiem poza działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wnioskodawcy w związku z nabyciem nieruchomości nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż budynki zostały wraz z całą nieruchomością ujęte w ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa, bowiem wycofanie nieruchomości z ewidencji środków trwałych jest w tym wypadku transparentne z punku widzenia podatku od towarów i usług. Na marginesie należy podkreślić, iż zakres działalności gospodarczej.... nie obejmuje kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek. Wnioskodawca 22 lat temu dokonał sprzedaży nieruchomości oraz spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, to jest: w dniu 14 sierpnia 1995 r. dokonał sprzedaży działki budowlanej z rozpoczętą budową domu, zaś w dniu 20 października 1995 r. dokonał sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. W późniejszym niemal 22 letnim okresie czasu Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży nieruchomości.

Gdyby jednak przyjąć, iż czynność darowizny nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na jej zbycie w ramach działalności gospodarczej, to dostawa ta będzie zwolniona od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ewentualnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W sprawie decydujący jest moment pierwszego zasiedlenia budynku mieszkalnego będącego przedmiotem dostawy. Zdaniem Wnioskodawcy pierwsze zasiedlenie budynku miało miejsce w dniu 5 października 1994 r. Oznacza to, że nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę miało miejsce w ramach kolejnego zasiedlenia. Tym bardziej zbycie nieruchomości na rzecz syna nie będzie miało miejsca w ramach pierwszego zasiedlenia, a zatem zwolnione będzie od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w międzyczasie poniósł wydatki na remont oraz ulepszenie budynków, jednakże wydatki na ulepszenie były niższe niż 30% wartości początkowej budynku. Znaczna część tych wydatków została poniesiona jedynie na remont budynku rozumiany jako przywrócenie wartości użytkowej budynku, a jedynie część na ulepszenie podnoszące wartość początkową. W żadnym jednak wypadku wydatki na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku.

Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie od podatku od towarów i usług wynika również z treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jak wynika z powyższego darowizna jest umową cywilnoprawną, cechującą się nieodpłatnością oraz przysporzeniem majątkowym tylko jednej ze stron umowy.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Analizując zatem powyższe przepisy wskazuje się, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie zawsze dostawa (darowizna) stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Dostawa (darowizna) nie stanowi takiej czynności przede wszystkim wówczas, gdy jest ona dokonywana przez podmioty niebędące podatnikami VAT lub przez podmioty będące takimi podatnikami, lecz niedziałające jako podatnicy w odniesieniu do tej konkretnej czynności.

Z analizy opisu sprawy nie wynikają okoliczności, które pozwalałyby uznać, że dokonując darowizny nieruchomości Wnioskodawca będzie działał w charakterze podatnika.

Wnioskodawca 13 września 2012 r. nabył nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym o powierzchni zabudowy 105 metrów kwadratowych, budynkiem handlowo-usługowym o powierzchni zabudowy 120 metrów kwadratowych oraz budynkiem niemieszkalnym o powierzchni zabudowy 53 metry kwadratowe. Budynek mieszkalny o powierzchni zabudowy 105 metrów kwadratowych nigdy nie był wykorzystywany dla celów działalności gospodarczej i został wycofany z ewidencji środków trwałych w dniu 31 grudnia 2013 r. i przekazany do majątku prywatnego Wnioskodawcy. Budynek mieszkalny był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do celów mieszkalnych.

Pozostałe dwa budynki stanowią środki trwałe w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy, jednak przed dokonaniem darowizny Wnioskodawca wycofa ww. budynki i grunt z ewidencji środków trwałych i przekaże do majątku prywatnego. Zatem darowizna będzie dokonana z majątku prywatnego. Natomiast, po wycofaniu do majątku prywatnego, przed dokonaniem darowizny, nieruchomość nie będzie odpłatnie udostępniana na rzecz osób trzecich.

Zatem, w niniejszej sprawie brak będzie przesłanek do uznania Wnioskodawcy w związku z darowizną nieruchomości za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie dostawy towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku z tą dostawą jako podatnika podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie takich przesłanek brak.

W konsekwencji, Wnioskodawca dokonując darowizny nieruchomości na rzecz syna nie będzie działał w charakterze podatnika, a czynność ta nie będzie nosiła znamion działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Darowizna przez Wnioskodawcę nieruchomości będzie stanowiła zwykłe wykonywanie prawa własności.

Tym samym ww. darowizna nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ze względu na powyższe, skoro Wnioskodawca w związku z darowizną nieruchomości nie będzie działał w charakterze podatnika, brak jest podstaw do dalszego badania, czy czynność będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ewentualnie pkt 10a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, w szczególności dotyczące opodatkowania przekazania budynków i gruntu do majątku prywatnego, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl