0113-KDIPT1-3.4012.166.2018.1.JM - Brak prawa do odliczenia podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.166.2018.1.JM Brak prawa do odliczenia podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn.: "", którego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn.: "", którego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego (łącznie ze scentralizowanymi jednostkami gminy) prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Gmina.... w dniu 18 grudnia 2017 r. zawarła umowę o dofinansowanie z Województwem Nr.. na realizację projektu "", współfinansowanego ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 13. Infrastruktura Społeczna, Działania 13.2 Infrastruktura usług społecznych.

Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępu do wysokiej jakości usług aktywizacji społeczno-zawodowej w Gminie poprzez rozwój infrastruktury niezbędnej do ich sprawnego i efektywnego świadczenia. Cele szczegółowe projektu to:

1. Zapewnienie odpowiednich warunków do świadczenia wysokiej jakości usług społecznych w gminie.

2. Dostosowanie oferty usług społecznych w gminie do potrzeb obecnych i potencjalnych odbiorców.

3. Rozwój nieinstytucjonalnych, środowiskowych form wparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi w gminie.

W ramach realizacji projektu, w Gminie nastąpi remont łazienek w budynku stanowiącym mienie gminne, który zlokalizowany jest w miejscowości.... Ponadto zostanie zagospodarowana przestrzeń publiczna przy budynku oraz zakupione zostanie wyposażenie do pomieszczeń budynku wykorzystywanych wyłącznie przez Środowiskowy Dom Samopomocy.

W budynku mieści się Środowiskowy Dom Samopomocy, będący ośrodkiem wsparcia dla osób niepełnosprawnych, który jest bezpośrednim adresatem działań zawartych w projekcie.

Przewidziany w projekcie zakup wyposażenia, montaż klimatyzacji i wymiana oświetlenia dotyczą tylko i wyłącznie części budynku wykorzystywanej przez Środowiskowy Dom Samopomocy.

Remont łazienek przeprowadzony zostanie w części wykorzystywanej wyłącznie przez ŚDS (jedna łazienka w części budynku przeznaczonej na potrzeby ŚDS), jak również w części ogólnodostępnej (łazienki na parterze w części ogólnodostępnej dla wszystkich użytkowników budynku - w przypadku tych toalet 30% kosztów jest niekwalifikowalnych z uwagi na wykorzystanie przez innych użytkowników niż ŚDS). Ponadto w projekcie zaplanowano zagospodarowanie terenu przy budynku, przeznaczonego na potrzeby realizowania procesu terapeutycznego osób niepełnosprawnych (utwardzenie alejek, budowa trzech altan, wiata rowerowa, osłona śmietnika) oraz montaż monitoringu obejmującego swoim zasięgiem teren wokół całego budynku.

Poza Środowiskowym Domem Samopomocy w budynku mieści się również siedziba Ochotniczej Straży Pożarnej oraz Zakładu Komunalnego spółka z o.o. Pomieszczenia dla Ochotniczej Straży Pożarnej udostępnione są nieodpłatnie, natomiast Zakładowi Komunalnemu spółka z o.o. przekazane zostały na podstawie aktu notarialnego.

Pomieszczenia zajmowane przez OSP i Zakład Komunalny nie są przedmiotem projektu i nie będą remontowane ani doposażone. Pracownicy OSP i Zakładu Komunalnego będą mogli nieodpłatnie korzystać ze zmodernizowanych łazienek na parterze budynku.

Wykonane zostanie również zagospodarowanie przestrzeni publicznej wokół budynku dworku, m.in. małej architektury, budowa altan, osłon na śmietniki, zadaszenia na rowery, latarni, huśtawek, ławek parkowych, utwardzenie terenu.

Działania związane z remontem budynku oraz jego otoczeniem poprawią estetykę otoczenia i funkcjonalność budynku, wpłyną również pozytywnie na wizerunek Gminy, jej władz oraz mieszkańców. Poprawa stanu technicznego budynku oraz modernizacja jego bezpośredniego otoczenia przyczyni się w pełni do jego społeczno-gospodarczego ożywienia. Dodatkowo możliwe stanie się rozwijanie działalności o charakterze kulturalnym, edukacyjnym, społecznym, opiekuńczym i integracyjnym.

Właścicielem budynku oraz terenu wokół niego jest i będzie Gmina.

Po dokonanym remoncie Gmina nieodpłatnie użyczy pomieszczenia w budynku:

* Środowiskowemu Domu Samopomocy,

* Ochotniczej Straży Pożarnej.

Jednostki, którym zostaną udostępnione pomieszczenia, ponosić będą tylko koszty związane z zużyciem mediów - gaz, woda, energia.

Środowiskowy Dom Samopomocy, który będzie korzystać z pomieszczeń wyremontowanych i doposażonych w ramach projektu, ponosi jedynie koszty eksploatacyjne (woda, energia, użytkowanie windy, oddymianie). Gmina nie pobiera czynszu od Środowiskowego Domu Samopomocy. Również zagospodarowany teren przy budynku nie będzie odpłatnie wynajmowany, a jedynie nieodpłatnie użytkowany przez uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy. Gmina nie będzie osiągała żadnych dochodów z tego tytułu.

Gmina, w ramach realizacji projektu, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, 2232), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią ww. ustawy, do zadań własnych gmin należą sprawy: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15), ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5), pomocy społecznej (art. 7 ust. 1 pkt 6), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8), zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 13).

Realizacja projektu została zaplanowana na lata 2016-2018.

Do szczegółowych obowiązków Gminy przy realizacji projektu należeć będzie:

1. Pełnienie funkcji Inwestora:

a.

wyłonienie zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych wykonawców robót budowlanych,

b.

protokolarne przekazanie terenu budowy,

c.

zapewnienie nadzoru inwestorskiego,

d.

dokonywanie odbiorów robót,

2. Zawarcie umów z wykonawcami w zakresie realizacji inwestycji.

3. Dokonywanie zakupów towarów i usług na potrzeby inwestycji.

Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę, z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Wykonawcy będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

1. Regulowanie płatności wynikających z faktur wystawianych na rzecz Gminy przez wykonawców.

2. Odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją.

3. Dokonanie rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu.

Na podstawie umowy zawartej z Województwem przyznane zostało Gminie ogólne dofinansowanie projektu na pokrycie całkowitych wydatków kwalifikowanych w wysokości 448 954,88 tj. 85% w formie płatności ze środków europejskich.

Środki pomocowe są środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077).

Beneficjent obowiązany jest zapewnić wkład własny w wysokości nie mniejszej niż 79.227,39 zł, tj. nie mniej niż 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu.

Podatek VAT w projekcie został zaliczony jako koszt kwalifikowalny, przez co będzie podlegał dofinansowaniu ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

Otrzymane przez Gminę dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją całego projektu na terenie Gminy. Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują następujące wydatki:

1. Zakup wyposażenia Środowiskowego Domu Samopomocy - są to m.in. urządzenia służące do aktywizacji ruchowej i rehabilitacji ruchowej (w tym oparte na nowych technologiach rowery treningowe, trenażer wirtualny, które łączą się z tego typu urządzeniami jak tablet, TV lub projektor, zwiększając tym samym atrakcyjność zajęć, rozwijając umiejętność posługiwania się nowoczesnymi urządzeniami, a także pozwalają umiejętnie zaplanować i realizować odpowiedni program). Ponadto planuje się zakup wyposażenia poprawiającego bezpieczeństwo uczestników w czasie zajęć grupowych typu gimnastyka, zumba (rozkładana podłoga z piankowych elementów) oraz jakość tych zajęć (lustra odporne na uderzenia, ułatwiające terapeucie koordynację zajęć). Ponadto planuje się zakup sprzętu do realizacji nowych form treningu czasu wolnego oraz grupowej i indywidualnej rehabilitacji. Ważną kwestią jest także zakup mebli, sprzętu AGD (duże i małe) oraz RTV do Sali dziennej i pracowni gospodarstwa domowego, który będzie wykorzystywany przede wszystkim do integracji społecznej, prowadzenia aktywizacji zawodowej w kierunku pomoc kuchenna, a także zwiększenia różnorodności w prowadzonym treningu kulinarnym. Zostaną zakupione meble (biurka, szafy) do pracowni i innych pomieszczeń np. szatnia, pokój wyciszeń (pracownik socjalny/psycholog), do przechowywania materiałów do terapii oraz dokumentacji. Ponadto planuje się zakup sprzętu do pracowni artystycznej i manualnej (ICT/AGD), które umożliwią prowadzenie nowych form usług, w tym muzykoterapii, terapii opartej o komputer i internet (komunikacja, strona internetowa, media społecznościowe), z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (drukarka 3D). Planuje się również zakup zestawu komputerowego w pełni dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych (komputer, monitor, specjalna myszka z przyciskami i klawiatura, oprogramowanie mówiąco-powiększające, czy urządzenie do sterowania komputerem ruchami głową).

2. Modernizacja łazienek, roboty sanitarne i elektryczne - w ramach zadania planuje się remont łazienki z prysznicem na piętrze. Modernizacji wymaga prysznic, zakładającej między innymi likwidację brodzika (zbyt wysoki dla osób z niepełnosprawności ruchową), montaż składanego siedziska do kąpania. Ponadto zaplanowano kompletny remont łazienek na parterze wraz z wyprowadzeniem wody na zewnątrz budynku (do podlewania roślin, prowadzenia integracji społecznej). Modernizacja łazienek na parterze jest istotnym elementem zadania, gdyż ich wykorzystanie przez uczestników ŚDS znacznie wzrośnie po remoncie i utworzeniu nowej infrastruktury na zewnątrz.

3. Zakup i montaż klimatyzacji - montaż klimatyzacji planowany jest w jednym pomieszczeniu użytkowanym przez ośrodek wsparcia, tj. połączonych ze sobą sali dziennej i sali terapii ruchem. Jest to podyktowane faktem, iż w tym pomieszczeniu realizowane są grupowe zajęcia z zakresu aktywizacji ruchowej, a także spotkania ukierunkowane na integrację społeczną. Jest to pomieszczenie bardzo nasłonecznione, w związku z czym w okresie letnim temperatura powietrza jest zbyt duża. Takie warunki nie są komfortowe, a czasami stanowią wręcz zagrożenie, szczególnie dla osób o słabszej wydolności i kondycji psychicznej.

4. Wymiana oświetlenia na energooszczędne - wymiana oświetlenia obejmować będzie wszystkie pomieszczenia użytkowane przez ośrodek wsparcia, a jej celem jest ograniczenie kosztów zużycia energii oraz dbałość o środowisko naturalne.

5. Zagospodarowanie terenu wokół budynku ŚDS - utwardzenia - w ramach zadania zostaną wykonane utwardzenia terenu, który będzie służył integracji społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi. Prace będą polegały na korytowaniu, wykonaniu warstwy odsączającej z kruszywa, podbudowy betonowej i wykonaniu utwardzenia terenu i ciągów komunikacyjnych z kostki i płyt betonowych. Utworzone ciągi komunikacyjne będą służyły bezpiecznemu przemieszczaniu się uczestników po terenie przy budynku, mając szczególnie na uwadze osoby z trudnościami w poruszaniu się, czy osoby na wózkach inwalidzkich, także elektrycznych. Utwardzony zostanie między innymi teren pod małą architekturę (altany). Ciągi komunikacyjne zaplanowano także w taki sposób, by dostęp do nowej infrastruktury był jak najdogodniejszy i umożliwiał w pełni korzystanie z nowych usług społecznych.

6. Zagospodarowanie terenu wokół budynku ŚDS - oświetlenie - zadanie będzie polegało na montażu sześciu lamp solarnych zasilanych energią słoneczną o dwóch źródłach światła wraz z akumulatorem. Latarnie będą oświetlały nowo powstałą infrastrukturę, co w połączeniu z monitoringiem ma zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Taka forma oświetlenia służyć ma również ochronie środowiska naturalnego.

7. Zagospodarowanie terenu wokół budynku ŚDS - zieleń i mała architektura - zadanie składać się będzie z dwóch elementów. Pierwszym z nich jest zieleń, czyli nasadzenie roślinności na adaptowanym terenie, w tym drzew i krzewów oraz trawników, na których prowadzone będą nowe usługi, tj. aktywizacja ruchowa na zewnątrz, polegająca na różnych ruchowych zajęciach grupowych. Drugim elementem zadania będzie mała architektura, której służyć będzie przede wszystkim integracji społecznej. Planuje się między innymi altany (w tym jedną z grillem) wraz ze stołami i ławkami, gdzie organizowane będą różnego rodzaju spotkania i zajęcia, co do tej pory było niemożliwe, a jest wśród uczestników pożądane i celowe. Ponadto przy ciągach komunikacyjnych ustawione zostaną ławki i huśtawki, które służyć będą odpoczynkowi. W celu dbałości o nową infrastrukturę i czystość na terenie przy budynku zamontowane zostaną kosze na śmieci, a z tyłu na uboczu powstanie osłona śmietnikowa, gdzie będą trzymane pojemniki na odpady komunalne z organizowanych spotkań integracyjnych, jak i bieżącej działalności ŚDS. Ponadto w związku z tym, iż dość duża grupa osób do ośrodka dojeżdża rowerami, przy budynku powstanie wiata ze stojakiem na rowery, tak by każdy z uczestników mógł spokojnie zostawić swój rower w widocznym i bezpiecznym miejscu.

8. Zakup i montaż monitoringu - w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wokół budynku i nowo powstałej infrastruktury, w ramach zadania zakupione zostaną kamery (5 kamer kopułowych, jedna kamera obrotowa) wraz urządzeniem rejestrującym i innym osprzętem niezbędnym do działania systemu monitorującego.

9. Projekt zagospodarowania terenu.

10. Studium wykonalności.

11. Zarządzenie projektem - monitoring i obsługa - za prawidłową realizację projektu odpowiedzialni będą wyznaczeni pracownicy Urzędu Gminy, którzy za koordynowanie, monitoring, i obsługę finansowo-księgową otrzymają dodatki do wynagrodzenia.

12. Zakup i montaż tablic informacyjnych - w celu promocji projektu i realizowanych działań w ramach zadania zakupione i zamontowane zostaną 4 tablice informacyjne.

Po zakończeniu realizacji projektu inwestycja będzie własnością Gminy i pozostanie własnością Gminy przez okres 5 lat od dnia zatwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą końcowego wniosku o płatność z realizacji przedmiotowego projektu, tj. przez okres trwałości projektu. Po zakończeniu projektu mienie nie będzie przekazywane innym podmiotom. Inwestycja będzie służyć Gminie do realizacji zadań własnych. Gmina nie osiągnie z tytułu inwestycji żadnych przychodów opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina realizując projekt, którego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w trakcie jego realizacji oraz po jego zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Projekt pn. "", będzie realizowany przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, a więc Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

* wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,

* wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

* nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z faktem, iż realizując inwestycję Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT - będzie wykonywała zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą) oraz wydatki ponoszone przez Gminę na inwestycję nie będą związane z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT - przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. Tym samym, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia VAT od tych wydatków.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.57.2017.1.DC, wskazano, iż: "(...) w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.".

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.25.2017.1.MS, w której wskazał, iż: "W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca w związku z realizacją inwestycji, która stanowi wykonanie zadań własnych Wnioskodawcy, działał będzie, niejako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a efekt realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, polegającego na urządzeniu siłowni zewnętrznej i placu zabaw jako miejsca rekreacji w miejscowości D".

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2017 r. sygn. 0115-KDIT1-3.4012.7.2017.1, w której uznano, że "Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w związku z inwestycją nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi".

Podobne stanowisko wynika z interpretacji z dnia 8 lutego 2017 r., sygn. 3063-ILPP2-3.4512.197.2016.2.AG, w której stwierdzono, że " (...) w związku z realizacją zadania pn. "Centrum Rekreacji Turystyczno-Krajoznawczej (...)" Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Gmina nie będzie mogła odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. zadania. W konsekwencji, zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji".

Identyczne stanowisko, zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2017 r., sygn. 0461-ITPP2.4512.160.2017.1.KN, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż "warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż na co wskazuje treść wniosku - poniesione wydatki w ramach projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało, po realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, prawo do odliczenia podatku naliczonego".

Ponadto, w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.160.2017.1.MSU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odnosząc się do możliwości odzyskania podatku VAT w związku z budową ogólnodostępnej infrastruktury, stwierdził iż "warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, bowiem - jak wynika z okoliczności sprawy w ramach operacji Gmina realizuje zadanie własne przypisane samorządowi gminnemu - zaspakajanie potrzeb zbiorowych wspólnoty w zakresie spraw dotyczących kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Nadto wybudowana infrastruktura nie wiąże się z żadną odpłatnością jej użytkowników. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania przedmiotowej inwestycji, nie będzie nabywała ich jako podatnik podatku VAT w ramach swojej działalności gospodarczej, lecz jako organ władzy publicznej w ramach realizacji zadań własnych. Dlatego też nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania".

Stanowisko takie zostało również zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2017 r. o sygn. 3063-ILPP2-3.4512.197.2016.2.AG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, odnosząc się do prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych przez jednostkę samorządu terytorialnego na inwestycję w zakresie budowy Centrum Rekreacji Turystyczno-Krajoznawczej wskazał, że "mimo że Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu".

Według Gminy dokonując wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu, a także po jego zakończeniu, brak będzie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy, w oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina w dniu 18 grudnia 2017 r. zawarła umowę o dofinansowanie z Województwem na realizację projektu "", współfinansowanego ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 13. Infrastruktura Społeczna, Działania 13.2 Infrastruktura usług społecznych. W ramach realizacji projektu, w Gminie nastąpi remont łazienek w budynku stanowiącym mienie gminne. Inwestycja będzie służyć Gminie do realizacji zadań własnych. Gmina nie osiągnie z tytułu inwestycji żadnych przychodów opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w trakcie jego realizacji oraz po jego zakończeniu, którego efekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy zauważyć, że jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu. Tym samym, Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma prawa do prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn.: "", zarówno w trakcie realizacji oraz po jego zakończeniu, ponieważ efekty powstałe w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl