0113-KDIPT1-3.4012.119.2019.2.EG - Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości zabudowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.119.2019.2.EG Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości zabudowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2019 r. (data wpływu 7 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2019 r. (data wpływu 30 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy budynków i budowli, oraz prawa własności działek i prawa użytkowania wieczystego działek, na których posadowione są budynki i budowle:

* zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 - jest prawidłowe,

* zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy budynków i budowli, oraz prawa własności działek i prawa użytkowania wieczystego działek, na których posadowione są budynki i budowle zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 kwietnia 2019 r. (data wpływu 30 kwietnia 2019 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Zgodnie z decyzją i wolą Członków... - Uchwałą nr... z dnia... r., w oparciu o wskazania art. 38 § 1p. 5 Prawa Spółdzielczego oraz § 37 ust. 1p. 6 Statutu Spółdzielni, postanowiono sprzedać całkowitą nieruchomość... wraz ze znajdującymi się na niej budynkami położonymi w... przy ul.....

Przedmiotowa nieruchomość stanowiąca przedmiot sprzedaży to działki własne.... w... o łącznej pow. 30 117 m2 oraz działki - grunty w użytkowaniu wieczystym o pow. łącznej 14 456 m2 wraz z znajdującymi się na nich budynkami powstałymi w latach 1960 - 1980 o ogólnej łącznej pow. użytkowej 14 055,81 m2.

Grunty własne... w... to działki:

Działka nr.

Powierzchnia działki.

Dokument własności.

A

2 856 m2

....

B

4 801 m2

....

C

290 m2

...

D

6 708 m2

....

E

1 747 m2

...

F

546 m2

...

G

2 032 m2

...

H

954 m2

...

I

3 630 m2

...

J

4 755 m2

...

K

1 186 m2

...

L

80 m2

...

M

532 m2

...

Pow. łącznie 30 117 m2

Grunty w użytkowaniu wieczystym... w... to działki:

Działka nr.

Powierzchnia działki.

Dokument własności.

O

2 148 m2

...

P

6 317 m2

...

R

5 610 m2

...

S

381 m2

...

Pow. łącznie 14 456 m2

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

1.... w..., co wynika z wszelkich dokumentów rozliczeniowych i innych - jak najbardziej jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest czynnym podmiotem gospodarczym zarejestrowanym w KRS pod nr..., jej NIP to:. i REGON....

2. W skład nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży... w... jest: 17 działek z których 13 to działki własne o pow. łącznej 30 117 m.kw. i 4 działki w użytkowaniu wieczystym o powierzchni łącznej 14 456 m.kw. Wszystkie działki stanowiące przedmiot sprzedaży - to działki zabudowane/w większości przypadków budynki stanowiące zabudowę położone są na paru sąsiadujących działkach/ zgodnie z przedstawionym poniżej zestawieniem:

Działki Własne - pow. łączna 30 117 m.kw.

Działka nr.

Powierzchnia działki.

Dokument własności.

Informacja o zabudowie

A

2 856 m.kw.

...

działka zabudowana, budynek nr. inw...., i nr....

B

4 801 m.kw.

...

działka zabudowana, budynek nr. inw...., nr...., i nr....

C

290 m.kw.

...

działka zabudowana, budynek nr. inw....

D

6 708 m.kw.

...

działka zabudowana, budynek nr. inw...., nr....

E

1 747 m.kw.

...

działka zabudowana, budynek nr. inw...., nr.... i nr....

F

546 m.kw.

...

działka zabudowana, droga lokalna utwardzona

G

2 032 m.kw.

...

działka zabudowana, budynek nr. inw....,...

H

954 m.kw.

...

działka zabudowana, droga lokalna utwardzona

I

3 630 m.kw.

...

działka zabudowana, budynek nr. inw....

J

4 755 m.kw.

...

działka zabudowana, budynek nr. inw..., nr...., nr..., i nr....

K

1 186 m.kw.

...

działka zabudowana, budynek nr. inw...., nr...., i nr....

L

80 m.kw.

...

działka zabudowana, budynek nr. inw....

M

532 m.kw.

...

działka zabudowana, droga lokalna utwardzona

Działki w użytkowaniu wieczystym - pow. łączna 14 456 m.kw.

O

2 148 m.kw

...

działka zabudowana, budynek nr. inw...., nr....

P

6317 m.kw.

...

działka zabudowana, budynek nr. inw....

R

5 610 m.kw.

...

... działka zabudowana, budynek nr. inw...., nr....,

nr.... i nr....

S

381 m.kw.

...

działka zabudowana, budynek nr. inw....

3. Przedmiotowe wszystkie działki, na mocy Ustawy z 20 stycznia 1990 r. o zmianach w organizacji i działalności spółdzielczości(Dz. U. z 1990 r. Nr 6/aktem notarialnym -/Akt Notarialny z dnia 11 lipca 1991 r./zostały przekazane na własność... w....

W okresie nabycia danej nieruchomości nie występował/obowiązywał podatek VAT, więc prawo obniżenia podatku było i jest bezprzedmiotowe dla całej powyżej określonej nieruchomości Wnioskodawcy.

4. Zgodnie z decyzją Członków Spółdzielni, cała nieruchomość... w.../dotyczy wszystkich działek łącznie z zabudową/ma być sprzedana w całości - co może nastąpić jeszcze w tym roku, bądź w przyszłym. Termin sprzedaży w danym przypadku uzależniony jest od ofert kupna, które cenowo mają odpowiadać wymaganiom właściciela -... w....

5. Wszystkie działki będące przedmiotem sprzedaży są działkami zabudowanymi. Działki niezabudowane nie występują.

13. Wszystkie działki będące przedmiotem sprzedaży są działkami zabudowanymi, co podano już w punkcie 2 wniosku.

działka Nr. A

* jest działką zabudowaną na której znajdują się/usytuowane są w dużej części dwa budynki murowane magazynowe - wielopowierzchniowe, trwale związane z gruntem.

działka Nr. B

* jest działką zabudowaną na której znajdują się/usytuowane są w dużej części trzy budynki murowane magazynowe - w tym dwa wielopowierzchniowe, trwale związane z gruntem.

działka Nr. C

* jest działką zabudowaną na której znajduje się/jest usytuowany w dużej części budynek murowany magazynowy z kotłownią CO dla potrzeb kilku obiektów magazynowych, handlowych i biurowych zlokalizowanych na przedmiotowej nieruchomości. Budynek ten jest trwale związany z gruntem.

działka Nr. D

* jest działką zabudowaną na której znajduje się/usytuowane są w dużej części dwa budynki murowane magazynowe - wielopowierzchniowe, trwale związane z gruntem.

działka Nr. E

* jest działką zabudowaną na której znajduje się/usytuowane są trzy budynki. Dwa z nich stanowią jeden ciąg magazynowo handlowy położony/usytuowany częściowo na danej działce i jest to budynek murowany. Następny budynek to murowany obiekt portierni - przedmiotowej nieruchomości tj. bazy magazynowej.

działka Nr. F

* jest działką zbudowaną, zajęta jest w całości przez ślepą lokalną drogę utwardzoną i pobocze stanowiącą jedyny dojazd do kilku różnych nieruchomości.

działka Nr. G

* jest działką zabudowaną na której znajduje się/usytuowany jest w dużej części podwójny budynek będący jednym ciągiem magazynowo handlowym, opisany przy działce Nr. E.

działka Nr. H

* jest działka zabudowaną, zajęta jest w całości przez ślepą lokalną drogę utwardzoną i pobocze stanowiącą jedyny dojazd do kilku różnych nieruchomości.

działka Nr. I

* jest działką zabudowaną na której znajduje się/usytuowany jest w dużej części budynek magazynowy murowany trwale związany z gruntem.

działka Nr. J

* jest zabudowana na której znajdują się/usytuowane są częściowo cztery budynki magazynowe murowane, trwale związane z gruntem.

działka Nr. K

* jest działką zabudowaną na której znajdują się/usytuowane są w dużej części trzy budynki murowane, magazynowe, trwale związane z gruntem.

działka Nr. L

* jest działką zabudowaną na której znajduje się/jest usytuowany częściowo budynek magazynowy, murowany, związany trwale z gruntem.

działka Nr. M

* jest działką zabudowaną, zajęta jest w całości przez ślepą lokalną drogę utwardzoną i pobocze stanowiącą jedyny dojazd do kilku różnych nieruchomości.

działka Nr. O

* jest działką zabudowaną na której znajduje się/jest usytuowane w dużej części dwa budynki murowane, magazynowe, trwale związane z gruntem - w tym jeden budynek wielopowierzchniowy.

działka Nr. P

* jest działką zabudowaną na której znajduje się/jest usytuowany w dużej części budynek murowany, magazynowy, trwale związany z gruntem.

działka Nr. R

* jest działką zabudowaną na której znajduje się/jest zlokalizowane w dużej części trzy budynki murowane, magazynowe, trwale związane z gruntem oraz jeden budynek murowany, trwale związany z gruntem stanowiący obiekt sklepu.

działka Nr. S

* jest działką zabudowaną na której znajduje się/jest zlokalizowany częściowo budynek murowany, magazynowy, trwale związany z gruntem.

14. Obiekty znajdujące się na przedmiotowych działkach stanowią budynki/budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332).

15. Budynki/budowle znajdujące się na przedmiotowych działkach są trwale związane z gruntem.

16. Wszystkie budynki zlokalizowane na przedmiotowych działkach są obiektami handlowo-usługowymi. Według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych klasyfikują się: Sekcja I, Dział 12, Grupa 123, Klasa 1230.

Natomiast droga lokalna biegnąca po przedmiotowych działkach, według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych klasyfikuje się: Sekcja II, Dział 21, Grupa 211, Klasa 2112.

17. Na pytanie cyt. "Czy miało miejsce pierwsze zasiedlenie budynków/budowli, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.? Należy wskazać odrębnie dla każdego budynku/budowli uwzględniając miesiąc i rok.

Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej."

Wnioskodawca wskazał, że pierwsze zasiedlenie budynków/budowli nie miało miejsca w rozumieniu przepisów powyżej określonych.

Wszystkie budynki i budowle powstały i były zasiedlone w latach siedemdziesiątych jak również ich przejęcie przez... w... w roku 1991 - odnosi się do okresu kiedy nie występował/obowiązywał jeszcze podatek Vat.

18. Na pytanie cyt. "W ramach jakich czynności oraz kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ww. ustawy?", Wnioskodawca wskazał że, nie dotyczy to przypadku Wnioskodawcy.

19. Na pytanie cyt. "Jeśli miało miejsce pierwsze zasiedlenie budynków/budowli, to należy wskazać czy między pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?" Wnioskodawca wskazał, że pierwsze zasiedlenie budynków/budowli nie miało miejsca w rozumieniu powyżej określonych przepisów.

20. Budynki/budowle znajdujące się na przedmiotowych gruntach/działkach stanowiły i stanowią obecnie bazę magazyno-handlową dla potrzeb... w.... Zapewne w przyszłości, zgodnie z miejscowym planem przestrzennego zagospodarowania danego terenu, baza ta będzie dalej pełnić taką samą funkcję.

21. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług -... w... na podstawie zawartych umów dzierżaw/najmu, w szeregu przypadków wydzierżawiała i wydzierżawia, zawsze za określoną odpłatnością swoje budynki, lokale i place.

22. Wnioskodawca prowadząc usługi dzierżaw/najmu - budynków/lokali/placów, zgodnie z obowiązującymi przepisami stosował i stosuje naliczenia podatku Vat od danych usług.

23. Do czasu sprzedaży nieruchomości -... w... będzie prowadzić dalej usługi objęte podatkiem od towarów i usług, nie przewiduje natomiast żeby wystąpiły w tym czasie usługi zwolnione od tego podatku.

24. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków/budowli przekraczających 30% ich początkowej wartości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zabudowanej w latach 1960 - 1980 wystąpi naliczenie podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku),... w... uważa, że w danym, powyżej opisanym przyszłym zdarzeniu dotyczącym sprzedaży nieruchomości naliczenie podatku VAT jest bezpodstawne gdyż podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy budynków i budowli, oraz prawa własności działek i prawa użytkowania wieczystego działek, na których posadowione budynki i budowle:

* zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 - jest prawidłowe,

* zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek czy budowla spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, chyba że budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. A zatem wykorzystywanie obiektu przez okres co najmniej 5 lat do czynności opodatkowanych pozwala podatnikowi na zastosowanie zwolnienia od podatku nawet w sytuacji, gdy ponosił on wydatki nie niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w związku z którymi to wydatkami miał prawo do odliczenia podatku VAT.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

a.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

b.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

a.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

b.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

c.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "budynku". W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202, z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, że wszystkie budynki i budowle powstały i były zasiedlone w latach siedemdziesiątych, od roku 1991 budynki/budowle znajdujące się na przedmiotowych gruntach/działkach stanowiły i stanowią obecnie bazę magazyno - handlową dla potrzeb... w.... W ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług -... w... na podstawie zawartych umów dzierżaw/najmu, w szeregu przypadków wydzierżawiała i wydzierżawia, zawsze za określoną odpłatnością swoje budynki, lokale i place. Wnioskodawca nie ponosił także wydatków na ulepszenie budynków/budowli przekraczających 30% ich początkowej wartości.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy dla sprzedaży budynków i budowli, oraz prawa własności działek i prawa użytkowania wieczystego działek, na których posadowione są budynki i budowle zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla ww. dostawy zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT zgodnie z art. w art. 43 ust. 1 pkt 10 należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do przedmiotowych budynków i budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że "Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT".

Tak więc, w ocenie NSA, w świetle wykładni językowej, jak i celowościowej systemu VAT należy przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do sprzedaży prawa własności tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie fakultatywne zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy wskazać, że przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady posługują się pojęciem "pierwszego zasiedlenia" jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE (Dz.Urz.UE.L z 2006 r. nr 347/1 z późn. zm.) państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:

1.

dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;

2.

dostawa terenu budowlanego.

Jak stanowi art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a, do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie "gruntu związanego z budynkiem".

W dniu 16 listopada 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości w wyroku C-308/16 odpowiedział na pytanie prejudycjalne Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczące wykładni pojęcia pierwszego zasiedlenia. TSUE w wyroku tym przyznał rację spółce Kozuba uznając, że pierwsze zasiedlenie w sprawie będącej przedmiotem postępowania głównego, nie musi być związane z czynnością opodatkowaną, gdyż takie stanowisko nie znajduje oparcia w treści przepisów Dyrektywy 2006/112/WE. TSUE w ww. wyroku orzekł, że "Artykuł 12 ust. 1 i 2 oraz art. 135 ust. 1 lit. j dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają zwolnienie z podatku od wartości dodanej w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Wskazane przepisy tejże dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one, aby takie przepisy krajowe uzależniały owo zwolnienie od warunku, zgodnie z którym w wypadku "ulepszenia" istniejącego budynku poniesione wydatki nie mogą przekroczyć 30% początkowej wartości tego budynku, o ile rzeczone pojęcie "ulepszenia" jest interpretowane w taki sam sposób jak pojęcie "przebudowy" zawarte w art. 12 ust. 2 dyrektywy 2006/112, to znaczy tak, że odnośny budynek powinien być przedmiotem istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia".

Zatem Trybunał potwierdził, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. "Pierwsze zasiedlenie" budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku. Przy czym, TSUE jednakowo traktuje pierwsze zasiedlenie po wybudowaniu obiektu, jak i po jego ulepszeniu. W obu przypadkach Trybunał twierdzi, że do pierwszego zasiedlenia wystarczy rozpoczęcie jego użytkowania.

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności i przywołanych przepisów, z uwzględnieniem przepisów Dyrektywy i wskazanego wyżej orzecznictwa należy stwierdzić, że planowana sprzedaż budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa ww. budynków i budowli nastąpi po pierwszym zasiedleniu i w okresie dłuższym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Jak wynika z wniosku, budynki i budowle powstały i były zasiedlone w latach siedemdziesiątych, stanowiły i stanowią obecnie bazę magazyno - handlową dla potrzeb.... W ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług -... w... w szeregu przypadków wydzierżawiała i wydzierżawia, swoje budynki, lokale i place. Wnioskodawca nie ponosił także wydatków na ulepszenie budynków/budowli przekraczających 30% ich początkowej wartości.

W konsekwencji powyższego, sprzedaż przedmiotowych budynków i budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, z uwagi na to, iż spełnione zostały przesłanki pierwszego zasiedlenia, a od pierwszego zasiedlenia do momentu dostawy upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części posadowione na tym gruncie. W świetle powyższego, dostawa działek oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym są posadowione budynki, budowle w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, również będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec możliwości zastosowania do transakcji dostawy budynków i budowli, oraz prawa własności działek i prawa użytkowania wieczystego działek, na których posadowione są budynki i budowle zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy jest w tych okolicznościach niezasadne.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy wskazać, iż sprzedaż budynków i budowli oraz prawa własności działek i prawa użytkowania wieczystego działek, na których posadowione są budynki i budowle, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy, że Wnioskodawca może również skorzystać z opcji opodatkowania tej sprzedaży przy zachowaniu warunków określonych w wyżej powołanych przepisach art. 43 ust. 10 i art. 43 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe, gdyż przedmiotowa dostawa będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca także na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla Sprzedającego przedmiotowych działek, o którym mowa we wniosku.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności dotyczące prawidłowości wystawienia faktury, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl