0113-KDIPT1-3.4012.109.2017.1.BM - Opodatkowanie opłat z tytułu wydawania pozwoleń uprawniających do połowu ryb wędką na łowiskach specjalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-3.4012.109.2017.1.BM Opodatkowanie opłat z tytułu wydawania pozwoleń uprawniających do połowu ryb wędką na łowiskach specjalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2017 r. (data wpływu 30 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat z tytułu wydawania pozwoleń uprawniających do połowu ryb wędką na łowiskach specjalnych osoby niezrzeszone w organizacji oraz Członków Związku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat z tytułu wydawania pozwoleń uprawniających do połowu ryb wędką na łowiskach specjalnych osoby niezrzeszone w organizacji oraz Członków Związku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Polski Związek Wędkarski jest stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce. Jego działalnie opiera się na społecznej pracy członków. Jest to stowarzyszenie dobrowolne, samorządne, nienastawione na generowanie zysków.

Podstawą prawną działania Związku jest:

a. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.)

b. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. z 2005 r. Nr 155, poz. 1298 z późn. zm.)

c. Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 1996 r. Nr 89, poz. 889 z późn. zm.)

d. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.)

e. Statut Polskiego Związku Wędkarskiego. Związek posiada osobowość prawną.

Strukturę organizacyjną Związku tworzą koła i okręgi, jako jednostki terenowe Związku. Zgodnie z § 3 Statutu Polskiego Związku Wędkarskiego osobowość prawną mogą posiadać okręgi jako terenowe jednostki organizacyjne.

Zgodnie z § 52 Statutu Polskiego Związku Wędkarskiego koło jest podstawową jednostką organizacyjną Związku powoływaną uchwałą zarządu okręgu, która określa teren działania, minimalną liczbę członków i zakres sprawowanej opieki nad wodami. Polski Związek Wędkarski skupia kilkadziesiąt Okręgów PZW, które również posiadają osobowość prawną.

Majątek Okręgu PZW zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach oraz postanowieniami statutu powstaje ze składek członkowskich, darowizn, dochodów z własnej działalności oraz dochodów majątków stowarzyszenia.

Celem Polskiego Związku Wędkarskiego oraz Okręgów PZW jest organizowanie kwalifikowanego sportu wędkarskiego, rekreacji, użytkowanie wód, działania na rzecz ochrony przyrody i kształtowania etyki wędkarskiej. W ramach realizacji ww. celów, Polski Związek Wędkarski Zarząd Okręgu..., nabywa i użytkuje wody, prowadzi racjonalną gospodarkę wodną, organizuje rekreacyjne imprezy wędkarskie, prowadzi egzaminy na kartę wędkarską oraz w inny sposób upowszechnia sport wędkarski, organizuje współzawodnictwo sportowe oparte o zasady obowiązujące w polskich związkach sportowych oraz organizuje zawody wędkarskie. Wszystkie te przedsięwzięcia stanowią działalność statutową i zostały wymienione w § 6 i 7 statutu Polskiego Związku Wędkarskiego, który jest wiążący zarówno dla całego Związku jak i dla Okręgów. Członkowie Związku muszą mieć ukończone lat 16, znać i uznać Statut Związku oraz uiszczać wymagane składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych.

Dzięki ww. składkom, płatnym do dnia 30 kwietnia każdego roku, stowarzyszenie ma możliwość finansowania wszystkich zadań przewidzianych w Statucie.

Od osób niebędących członkami Polskiego Związku Wędkarskiego Zarządu Okręgu...pobierane są opłaty uprawniające do wędkowania w ściśle określonym terminie (np. przez 1 dzień). Należność ta powiększa budżet ogólny Polskiego Związku Wędkarskiego Zarządu Okręgu..., który nie jest wystarczający na pokrycie w całości ww. przedsięwzięć.

W konsekwencji Związek jest zmuszony pozyskiwać dodatkowe środki niezbędne do ich realizacji. Dodatkowe składki pobierane za wędkowanie są przeznaczone na zarybianie wód. PZW Zarząd Okręgu... nie czerpie z tego tytułu żadnych korzyści, jest organizacją nienastawioną na osiąganie zysków, co potwierdza całokształt jej działalności oraz statut. Składki okresowe stanowią składki członkowskie - okresowe umożliwiające członkom Polskiego Związku zapisane w § 7 Statutu PZW, w tym użytkowanie wód stanowiących własność Okręgu lub dzierżawionych na cele statutowe przez Okręg, na których to Koła są zobligowane do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej i wędkarskiej. Działania te polegają między innymi na utrzymaniu akwenów wodnych w stanie umożliwiającym ich zarybianie.

Członkowie Kół w sposób dobrowolny na zebraniach sprawozdawczych ustalają wysokość składki na zarybienie i utrzymanie tych akwenów.

Przedmiotowe składki w całości są przeznaczane na utrzymanie w akwenach zasobów ryb w równowadze biologicznej.

Dodatkowe składki uiszczane przez członków Koła PZW są dobrowolne.

Wszystkie składki wynikające ze statutu Polskiego Związku Wędkarskiego, przeznaczone są na zarybianie wód oraz działania związane z prowadzeniem racjonalnej gospodarki wędkarskiej.

W konsekwencji należy uznać, że bez ich uiszczania niemożliwe byłoby udostępnianie wód wędkarzom, a zatem są one przeznaczone na czynności ściśle związane ze sportem. Polski Związek Wędkarski Zarząd Okręgu... nie osiąga z tego tytułu żadnych profitów, a świadczenia te są niezbędne do uprawiania sportu.

Dodatkowo w ramach prowadzonej działalności statutowej i w związku z realizacją przewidzianych w statucie celów PZW Zarząd Okręgu... świadczy na rzecz osób, które nie są członkami związku następujące usługi:

* usługi najmu lokali (PKWiU 68.20 11.0);

* usługi reklamy np. przy organizacji imprez sportowych (PKWiU 73.11.12);

* sprzedaż usług najmu domków kampingowych, stanic wędkarskich, pokoi (PKWiU 55.20.1).

Opłaty pobierane za ww. czynności są zawsze przeznaczane na działalność statutową.

Polski Związek Wędkarski Zarząd Okręgu... pobiera także opłaty za wydanie legitymacji członkowskiej. Opłata pobierana za wydanie legitymacji jest wymagana ze względu na fakt, że Zarząd Główny Polskiego Związku Wędkarskiego wyrabia takie legitymacje na swój koszt, następnie zobowiązuje Okręg do pobrania należności z tego tytułu w części dotyczącej legitymacji wydanych w okręgu PZW, adekwatnie do liczby złożonych zamówień. W konsekwencji cała kwota jaka zostaje pobrana przez Okręg z tego tytułu jest następnie przekazywana na rachunek Polskiego Związku Wędkarskiego.

Polski Związek Wędkarski Zarząd Okręgu... pobiera także jednorazowe składki tzw. wpisowe od nowych nowowstępujących członków. Składki od nowowstępujących członków są pobierane i przekazywane na fundusz Koła, z którego następnie finansowane są zarybiania zbiorników, czy organizowane zawody wędkarskie.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że opłaty te są pobierane tylko od członków, którzy nie wywiążą się z obowiązku uiszczenia składek w terminie przewidzianym w statucie, czyli do dnia 30 kwietnia.

Obowiązek uiszczenia tzw. wpisowego wynika z faktu, że nieterminowe uiszczanie składek rodzi konsekwencje natury praktycznej.

Okręg nie jest w stanie wykonać zaplanowanego budżetu, gdyż nie posiada na to środków. W konsekwencji zbiorniki są zarybiane mniejszą ilością ryb, rzadziej są organizowane zawody wędkarskie. W momencie, gdy zwiększa się liczba zainteresowanych konieczne jest dodatkowe finansowanie. Na uwagę zasługuje fakt, że wpisowe jest przeznaczane na nabywanie i użytkowanie wód, prowadzenie racjonalnej gospodarki wędkarskiej oraz organizowanie zawodów sportowych.

Ponadto Polski Związek Wędkarski otrzymuje dobrowolne wpłaty, przeznaczane na zarybienie lub organizację zawodów sportowych.

Wpłaty te są dokonywane zarówno przez członków stowarzyszenia jak i przez osoby niezrzeszone zarówno przelewem jak i gotówką.

Wszelkie darowizny i inne wpłaty od osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadjących osobowości prawnej przeznaczone są na działalność statutową. Podmioty dokonujące ww. wpłat nie mają bezpośredniego wpływu na ilość i wartość świadczeń w postaci zarybiania lub organizacji zawodów sportowych.

Działalność Polskiego Związku Wędkarskiego Zarządu Okręgu..., zgodnie ze statutem oraz wpisem do KRS kwalifikowana jest jako "Działalność Organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana" (symbol PKD 2007 zgodnie z numerem REGON to 9499.Z).

PZW Zarząd Okręgu... na użytkowanych przez siebie wodach tworzy łowiska specjalne. Za możliwość wędkowania na łowiskach specjalnych pobierane są opłaty uprawniające do takiego połowu, a wędkujący na nich mogą zabrać ze sobą określoną ilość złowionych ryb. Na takich łowiskach mogą wędkować Członkowie Związku oraz osoby niezrzeszone w organizacji. Wnoszone opłaty stanowią wynagrodzenie za otrzymane świadczenie. Przychody z łowisk przeznacza się na zakup materiału zarybiającego jak i koszty obsługi łowiska. Sprzedając pozwolenia na wędkowanie na łowiskach specjalnych związek nie jest nastawiony na osiągnięcie zysków, gdyż te łowiska są finansowane w całości ze sprzedaży pozwoleń.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

W jaki sposób opodatkować podatkiem VAT pobierane przez PZW Zarząd Okręgu... opłaty (pozwolenia) uprawniające do połowu ryb wędką na łowiskach specjalnych utworzonych na użytkowanych wodach?

a.

przez osoby niezrzeszone w organizacji;

b.

przez Członków Związku.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1a. Dotyczy osób niezrzeszonych w organizacji:

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają opłaty za wędkowanie na łowiskach specjalnych uprawniających do połowu ryb wędką na określonej wodzie. W tym przypadku występuje bowiem sytuacja gdy wnoszone opłaty stanowić będą wynagrodzenie za otrzymane świadczenie. Dla składek i opłat wnoszonych przez osoby niezrzeszone znajdzie zastosowanie stawka podstawowa w wysokości 23% (w oparciu o przepis art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT).

1b. Dotyczy osób będących członkami związku.

Zwolnieniem od podatku VAT zostaną objęte składki i opłaty za wędkowanie na łowiskach specjalnych uprawniających do połowu ryb wędką na określonej wodzie wnoszone przez członków Związku, a stanowiące wynagrodzenie, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy).

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a.

kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b.

organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 32 ustawy zwalnia natomiast od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Ze zwolnienia od podatku, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, korzystać mogą jedynie usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Natomiast podmioty takie jak: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, świadcząc usługi marketingowe, reklamowo-promocyjne, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych, nie mogą z ww. zwolnienia korzystać niezależnie od tego, że nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznaczają je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

a.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

b.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, iż wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj. art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1) wskazuje, iż opodatkowaniu, co do zasady, podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Z opisu sprawy wynika, że PZW Zarząd Okręgu... na użytkowanych przez siebie wodach tworzy łowiska specjalne. Za możliwość wędkowania na łowiskach specjalnych pobierane są opłaty uprawniające do takiego połowu, a wędkujący na nich mogą zabrać ze sobą określoną ilość złowionych ryb. Na takich łowiskach mogą wędkować Członkowie Związku oraz osoby niezrzeszone w organizacji. Wnoszone opłaty stanowią wynagrodzenie za otrzymane świadczenie. Przychody z łowisk przeznacza się na zakup materiału zarybiającego jak i koszty obsługi łowiska. Sprzedając pozwolenia na wędkowanie na łowiskach specjalnych związek nie jest nastawiony na osiągnięcie zysków, gdyż te łowiska są finansowane w całości ze sprzedaży pozwoleń.

Zauważyć należy, że będące przedmiotem wniosku opłaty z tytułu możliwości wędkowania na łowiskach specjalnych mają charakter opłat, z którymi wiąże się świadczenie wzajemne.

Przy ustalaniu charakteru pobranej kwoty znaczenie ma także cel, na który zostanie ona przeznaczona przez Wnioskodawcę. W przedmiotowej sprawie wskazano, iż opłaty z tytułu korzystania z łowisk specjalnych przeznaczone są na zakup materiału zarybiającego jak i koszty obsługi łowiska. Skoro zatem opisane we wniosku opłaty nie są przeznaczane, co do zasady, na utrzymanie struktury Wnioskodawcy (np. kosztów utrzymania siedziby), lecz w istocie nabywa się za to rzeczy (zarybianie akwenów, koszty obsługi łowiska), z których następnie mogą korzystać członkowie Wnioskodawcy oraz inne osoby fizyczne, to mamy do czynienia ze świadczeniem wzajemnym, jak przy odpłatnej usłudze.

Uwzględniając powyższe wskazać należy, że w przypadku, gdy w zamian za uiszczanie opłat, członek Związku otrzymuje prawo wędkowania na łowisku specjalnym, opłata ta w istocie stanowi opłatę za możliwość wędkowania na określonych zasadach. W tym przypadku można bowiem uznać, że uiszczana na rzecz Wnioskodawcy opłata ma charakter zapłaty za usługę (udostępnienie wód), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy płaconą składką, a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je członkowi organizacji Wnioskodawcy (możliwość wędkowania).

W przypadku, gdy opłaty za możliwość wędkowania na łowiskach specjalnych wnoszone są przez członków, to wówczas podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, korzystać jednak będą ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy.

Natomiast, gdy ww. opłaty wnoszone są przez osoby niezrzeszone, wówczas zastosowanie znajdzie stawka podstawowa w wysokości 23% (w oparciu o przepis art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy).

Nie znajdzie bowiem zastosowania zwolnienie od podatku opłat za możliwość wędkowania na łowiskach specjalnych wnoszonych przez osoby niezrzeszone, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, gdyż dyspozycja tego przepisu dotyczy wyłącznie "usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym" i nie można objąć nią czynności polegającej na udostępnieniu łowiska specjalnego w ogólnie pojmowanych celach wędkarskich, które mogą być realizowane w sposób rekreacyjny, a nie sportowy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1a i 1b należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl