0113-KDIPT1-2.4012.91.2019.3.SM - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z zadaniem polegającym na usuwaniu azbestu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.91.2019.3.SM Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z zadaniem polegającym na usuwaniu azbestu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2019 r. (data wpływu 21 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 kwietnia 2019 r. (data wpływu 10 kwietnia 2019 r.) oraz z 19 kwietnia 2019 r. (data wpływu 29 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn.: "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 10 kwietnia 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz z 19 kwietnia 2019 r. poprzez podpis Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: "Gmina") zamierza przystąpić do realizacji zadania inwestycyjnego pn. "...". Realizacja inwestycji polegać będzie na udzieleniu przez Gminę Władającym nieruchomościami, na których znajdują się odpady zawierające azbest i położonych na terenie Gminy, dotacji celowej na ich unieszkodliwianie.

Dotacją celową zostaną objęte:

a.

demontaż wyrobów zawierających azbest i/lub;

b.

przygotowanie do transportu odpadów zawierających azbest i/lub;

c.

transport odpadów zawierających azbest do miejsca unieszkodliwianie i/lub;

d.

unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest.

Udzielenie dotacji nastąpi zgodnie z zasadami określonymi w Uchwale Nr.. Rady Miejskiej w... z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie określenia zasad udzielenia z budżetu Gminy... dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych na terenie gminy... (Dz. U. Woj.... z dnia... poz....) oraz uchwałami zmieniającymi ww. Uchwałę, tj.:

* Uchwała nr. Rady Miejskiej w... z dnia 25 sierpnia 2014 r. zmieniająca Uchwałę nr. Rady Miejskiej w... z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawę określania zasad udzielania z budżetu Gminy... dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska gospodarki wodnej, realizowanych na terenie Gminy... (Dz. U. Woj.... z dnia... poz....),

* Uchwała nr. Rady Miejskiej w... z dnia 29 stycznia 2015 r. zmieniająca Uchwałę nr. Rady Miejskiej w. z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie określania zasad udzielania z budżetu Gminy... dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, realizowanych na terenie Gminy... (Dz. U. Woj.... z dnia... poz....),

* Uchwała nr. Rady Miejskiej w... z dnia 5 maja 2016 r. zmieniająca Uchwałę nr. Rady Miejskiej w... z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie określania zasad udzielania z budżetu Gminy... dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, realizowanych na terenie Gminy... (Dz. U. Woj.... z dnia..., poz....),

* Uchwała nr. Rady Miejskiej w... z dnia 13 listopada 2018 r. zmieniająca Uchwałę nr. Rady Miejskiej w... z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie określania zasad udzielania budżetu Gminy... dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, realizowanych na terenie Gminy... (Dz. U. Woj.... z dnia..., poz....),

Ogłoszeniem Burmistrza Miasta, Gmina poinformuje o możliwości i terminie składania wniosków o udzielenie dotacji celowej na inwestycje dotyczące unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest. Po weryfikacji i ocenie wniosków zostaną podpisane umowy o udzielenie dotacji.

Kwota udzielonej wnioskodawcy przez Gminę dotacji będzie mogła wynieść 100% kosztów inwestycji. Jednocześnie, Gmina, udzieli zamówienia na wykonanie inwestycji dotyczącej unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest podmiotowi wyłonionemu w trybie ustawy - Prawo zamówień publicznych. Przyznana wnioskodawcom kwota dotacji, zostanie bezpośrednio przekazana Wykonawcy, który wykona inwestycję dotyczącą unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest. Dla sfinansowania przedmiotowego zadania Gmina zamierza wystąpić do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... (dalej również: "WFOŚiGW") z wnioskiem o udzielenie dotacji na opisane zadanie inwestycyjne. Udzielona przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... dotacja może wynieść 90% kosztów realizacji inwestycji.

W wyniku realizacji operacji zostaną osiągnięte następujące cele:

1.

poprawa stanu środowiska,

2.

poprawa warunków życia mieszkańców Gminy.

Realizacja inwestycji pozwoli na wypełnienie obowiązków określonych w dokumencie szczebla krajowego: "Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032", przyjęty Uchwałą Nr 122/2009 Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2009 r. i zmienionego Uchwałą Nr 39/2010 Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r., jak dokumencie szczebla lokalnego - "Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy..." przyjęty Uchwałą Nr.. Rady Miejskiej w... z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie przyjęcia Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy... wraz z prognozą oddziaływania na środowisko.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT.

Niniejszy wniosek (ORD-IN) będzie stanowił niezbędny załącznik do wniosku do WFOŚiGW o udzielenie dotacji na usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest.

Faktury dotyczące nabycia towarów i usług w związku z realizacje projektu pn. "..." będą wystawiane na poszczególnych Władających nieruchomościami, a płatnikiem będzie Gmina.

Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. Ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), jak również w art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.).

Ponadto wskazano, że:

1. Gmina w związku z realizacją projektu pn. "..." wystąpi o przyznanie dofinansowania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

2. Gmina w związku z realizacją projektu pn. "..." wyłoni wykonawcę oraz zawrze z wykonawcą umowę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

3. W odpowiedzi na pytanie Organu o treści: "W przypadku wskazania, iż to Gmina będzie zawierać z Wykonawcą, który wykona inwestycję dotyczącą unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest, umowę w imieniu i na rzecz "Władających nieruchomościami, na których znajdują się odpady zawierające azbest", należy wskazać czy ww. "Władający nieruchomościami" upoważnili Gminę do zawarcia w ich imieniu takiej umowy?", podano, że: "Nie dotyczy".

4. Poszczególni "Władający nieruchomościami, na których znajdują się odpady" nie będą zawierać umowy bezpośrednio z Wykonawcą.

5. Na pytanie Organu: "W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, iż " (...) Faktury dotyczące nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." będą wystawiane na poszczególnych Władających nieruchomościami a płatnikiem będzie Gmina... (...)", należy jednoznacznie wskazać:

a.

na podstawie jakich przesłanek/okoliczności ww. faktury będą wystawiane na poszczególnych "Władających nieruchomościami", a płatnikiem będzie Gmina?

b.

kto wystawi ww. faktury na poszczególnych "Władających nieruchomościami"?

c.

czy wystąpią sytuacje, że poszczególni ww. "Władający nieruchomościami" będą zobowiązani do zapłacenia całości lub części kwoty wynikającej z ww. faktur, na rzecz wystawcy faktury?

d.

jeżeli poszczególni ww. "Władający nieruchomościami" będą zobowiązani do zapłacenia całości lub części kwoty wynikającej z ww. faktur, na rzecz wystawcy faktury, to należy wskazać jakiej części "Władających nieruchomościami, na których znajdują się odpady zawierające azbest" będzie dotyczyła ww. sytuacja?", Wnioskodawca udzielił odpowiedzi:

"5a) faktury będą wystawiane na poszczególnych "Władających nieruchomościami", a płatnikiem będzie Gmina na podstawie Uchwały Nr.. Rady Miejskiej w... z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie określenia zasad udzielenia z budżetu Gminy... dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych na terenie Gminy... (Dz. U. Woj.... z dnia... r., poz...., z późn. zm.);

5b) faktury na poszczególnych "Władających nieruchomościami" wystawi Wykonawca;

5c) "Władający nieruchomościami" nie będą zobowiązani do zapłacenia całości lub części kwoty wynikającej z ww. faktur na rzecz wystawcy faktury; płatności dokona Gmina".

6. Gmina będzie miała obowiązek udzielenia Beneficjentom dotacji celowej na dofinansowanie kosztów związanych z demontażem, przygotowaniem do transportu, transportem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest w wysokości 100% kosztów realizacji inwestycji. "Władający nieruchomościami" podpisując umowę wyrażają zgodę, iż ww. dotacja zostanie przekazana bezpośrednio na rachunek podmiotu, któremu Gmina zleci wykonanie dotowanych prac. "Władający nieruchomościami" udzielają Gminie prawa do dysponowania nieruchomością, na której będzie wykonywane zadanie, obejmujące w szczególności prawo wstępu Wykonawcy dla wykonania dotowanych prac; "Władający nieruchomościami" w terminie 7 dni od dnia wykonania przez Wykonawcę dotowanych prac, przedłożą Gminie sprawozdania z ich wykonania; w terminie 7 dni po złożeniu ww. sprawozdania, Gmina przeprowadzi kontrole wykonanego przez Wykonawcę zadania; "Władający nieruchomościami, na których znajdują się odpady zawierając azbest" nie będą wnosili na rzecz Gminy jakiejkolwiek opłaty z tytułu realizacji zadania.

7. "Władającymi nieruchomościami" będą wyłącznie osoby fizyczne.

8. Stroną umowy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... będzie Gmina; Pozostałe 10% kosztów realizacji inwestycji zostanie sfinansowane ze środków własnych Gminy, ujętych w budżecie.

9. Wydatki, które Gmina będzie pokrywała z otrzymanego dofinansowania będą przeznaczone na pokrycie 90% kosztów wynikających z faktur wystawionych przez Wykonawcę na demontaż, przygotowanie do transportu, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest.

10. W sytuacji gdyby Gmina nie otrzymała dofinansowania to nie będzie realizowała zadania z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest.

11. Wysokość otrzymanego dofinansowania będzie uzależniona od ilości zdemontowanych, przygotowanych do transportu, transportu i unieszkodliwieniu wyrobów zawierających azbest.

12. Gmina otrzyma środki finansowe dopiero po realizacji zadania, dlatego też nie ma obowiązku rozliczania się podczas realizacji zadania.

13. W przypadku niezrealizowania zadania Gmina nie otrzyma środków pieniężnych.

14. Gmina nie będzie mogła przeznaczyć ww. dofinansowania na inny cel.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją zadania pn.: "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją zadania pn.: "...".

UZASADNIENIE stanowiska Gminy

Na podstawie obowiązujących przepisów prawnych Gmina uważa, że nie będzie ona miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z planowaną realizacją zadania pn.: "...".

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina nie będzie wykorzystywała towarów i usług nabywanych w związku z realizacją zadania, o którym mowa we wniosku do jakichkolwiek czynności: opodatkowanych, zwolnionych z opodatkowania VAT, jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina nie będzie ponadto dysponowała fakturami VAT, dokumentującymi wydatki poniesione na realizację inwestycji, na których widniałaby jako nabywca. Nabywcami przedmiotowych towarów i usług będą bowiem poszczególni mieszkańcy, z posesji których usuwany będzie azbest.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane, przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 października 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.615.2018.1.MJ, w której organ podatkowy wskazał: "faktury VAT dokumentujące wykonanie demontażu azbestu będą wystawiane na właścicieli/użytkowników nieruchomości, którzy dokonają zapłaty za ww. usługę, a Gmina z tytułu wykonywania czynności demontażu azbestu z nieruchomości znajdujących się na terenie gminy nie zamierza pobierać od właścicieli/użytkowników tych nieruchomości żadnych opłat.

Zatem w omawianej sprawie - pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt polegający na demontażu, wyrobów zawierających azbest, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT".

Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją zadania pn.: "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn.: "...".

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że jak wyżej wskazano obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Należy również podkreślić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania, stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. "...", ponieważ Zainteresowany w trakcie realizacji przedmiotowego zadania nie będzie dysponować fakturami nabycia wystawionymi na Gminę. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Odnośnie natomiast powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl