0113-KDIPT1-2.4012.839.2018.1.JS - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.839.2018.1.JS Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2018 r. (data wpływu 27 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Park Narodowy jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077). Do zadań Parku Narodowego należy w szczególności:

1.

prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do realizacji celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;

2.

udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku;

3.

prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Park narodowy może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej z ograniczeniami wynikającymi z ustawy.

Za wstęp do Parku nie są pobierane opłaty zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie parków narodowych lub niektórych ich obszarów.

Park jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Park osiąga dochody zarówno opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione, jak i niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług.

I. Przychody opodatkowane to:

1.

wpływy z opłat za udostępnianie obszaru parku w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w parku narodowym, tj. opłaty za wstęp na obiekty oraz za wjazd na obiekt,

2.

wpływy z opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną oraz ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych i naukowych,

3.

wpływy z tytułu wynajmu pomieszczeń,

4.

wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony, planu zadań ochronnych tj. drewno, zwierzyna.

II. Przychody nieopodatkowane to: 1. wpływy z tytułu dzierżawy, najmu lub użytkowania nieruchomości (dzierżawa gruntu na cele rolnicze, czynsz za najem lokali mieszkalnych).

III. Przychody niepodlegające ustawie o VAT to:

1.

dotacje z budżetu państwa,

2.

dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

3.

dotacje z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

4.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

Wypełniając zadania statutowe w zakresie ochrony przyrody, Wnioskodawca w roku 2018 wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie projektu "..." w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (numer wniosku o dofinansowanie...). Zgodnie z planowanym przedsięwzięciem przebudowie ulegnie odcinek drogi nr... o przebiegu... o długości 6022 m. Droga ta nazywana "..." przebiegająca w granicach Parku Narodowego, Uchwałą nr. Rady Powiatu z dnia 21 czerwca 2017 r. została pozbawiona kategorii drogi powiatowej.

Uchwałą Rady Powiatu nr... z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na darowiznę nieruchomości stanowiące własność powiatu... na rzecz Parku Narodowego dla działek nr 158/2 AM-4 obręb... oraz 2629/1, AM-4 obręb..., oznaczonych w ewidencji gruntów jako drogi, Wnioskodawca otrzyma w formie darowizny.

Celem projektu jest zmniejszenie antropopresji na gatunki i siedliska przyrodnicze występujące wzdłuż 6-kilometrowego odcinka..., polegające na ograniczeniu emisji spalin i C02 do atmosfery oraz ochronie krajobrazu akustycznego poprzez przekształcenie drogi asfaltowej w szlak pieszo-rowerowy i całkowite wyeliminowanie ruchu pojazdów spalinowych. Projekt obejmuje prace związane z rozebraniem nawierzchni asfaltowej. Nowa nawierzchnia drogi powstanie z bruku piaskowcowego stanowiącego naturalny surowiec budulcowy.... W projekcie zaplanowana jest także budowa infrastruktury turystycznej wzdłuż szlaku (wiaty, tablice edukacyjno-informacyjne, punkty widokowe), która zapewni przebywanie turystów w wyznaczonych i przystosowanych do tego celu miejscach oraz ograniczy rozpraszanie się ich poza obręb szlaku i zaśmiecanie cennych siedlisk o priorytetowym znaczeniu dla UE.

Wartość projektu ogółem Brutto: 7 846 395,57 PLN.

Wartość wydatków kwalifikowanych Brutto: 7 846 395,57 PLN.

Kwota dofinansowania Brutto UE: 6 669 436,23 PLN.

Data rozpoczęcia realizacji projektu 1 marca 2019 r.

Data zakończenia realizacji projektu: 30 listopada 2020 r.

W trakcie realizacji ww. projektu będą wykonywane następujące zadania:

1. Przygotowanie dokumentacji przetargowej i przeprowadzenie postępowania przetargowego w celu wyłonienia wykonawcy zgodnie z obowiązującymi wytycznymi oraz przepisami prawa zamówień publicznych,

2. Budowa szlaku pieszo-rowerowego wraz z małą infrastrukturą turystyczną,

3. Prowadzenie nadzoru budowlanego przy budowie szlaku pieszo-rowerowego wraz z małą infrastrukturą turystyczną,

4. Wykonanie tablic informacyjnych,

5. Wykonanie tablic pamiątkowych.

Infrastruktura turystyczna wytworzona w ramach projektu będzie udostępniona nieodpłatnie wszystkim odwiedzającym Park. Za utrzymanie przez okres 5 lat po zakończeniu projektu wytworzonej infrastruktury turystycznej związanej z ochroną przyrody będzie odpowiedzialny beneficjent (Park Narodowy). Infrastruktura ta ze względu na swój charakter nie będzie wykorzystana w celu prowadzenia działalności zarobkowej. Żadne z wymienionych zadań nie jest związane z działalnością opodatkowaną. Efekty realizacji tego projektu w żaden sposób nie będą przedmiotem sprzedaży usług turystycznych, edukacyjnych i innych. Przedsięwzięcie to współfinansowane jest z budżetu Unii Europejskiej, z dotacji z NFOŚ i GW oraz ze środków własnych Parku.

Park jest płatnikiem podatku VAT, lecz udostępnianie ww. nieruchomości jako szlaku pieszo-rowerowego będzie nieodpłatne, czyli bez wynagrodzenia. W związku z powyższym jednostce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Koszty związane z realizacją przedsięwzięcia w kwocie brutto będą mogły być zaliczane jako koszty kwalifikowalne, które w całości będą podlegały zwrotowi w ramach wniosku o płatność.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Park Narodowy ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji przedsięwzięcia pod nazwą "..." finansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług, gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zakupy dokonywane w celu wykonania opisanego powyżej zadania nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. W ramach realizowanych zadań nie następuje wytwarzanie towarów i usług podlegających sprzedaży, a tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku zadań realizowanych w ramach projektu pn. "..." nie zachodzi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ponadto w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku naliczanego skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Park Narodowy w opisanej powyżej sprawie nie będzie spełniał warunków uprawniających do odliczenia podatku naliczonego, gdyż pomimo, że zakupów będzie dokonywał jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, to żadne z wymienionych zadań nie będzie związane z działalnością opodatkowaną. Ponadto efekty realizacji tego projektu w żaden sposób nie będą przedmiotem sprzedaży usług turystycznych, edukacyjnych i innych. Zatem będzie brak związku dokonywanych zakupów towarów i usług w celu realizacji opisanego projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym Park Narodowy nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu towaru i usług, które będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn. "...". Powyższe wynika z faktu, że zakupy, które będą dokonywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z treści wniosku - efekty projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ - jak wynika z opisu sprawy - efekty realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Ww. przepisy art. 14na § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej stosuje się z uwzględnieniem art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl