0113-KDIPT1-2.4012.790.2019.2.IR - Rezygnacja ze zwolnienia z VAT transakcji zbycia nieruchomości zabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.790.2019.2.IR Rezygnacja ze zwolnienia z VAT transakcji zbycia nieruchomości zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2019 r. (data wpływu 26 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2020 r. (data wpływu 21 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży zabudowanej nieruchomości oraz możliwości rezygnacji z ww. zwolnienia i wyboru opodatkowania przedmiotowej sprzedaży podstawową stawką podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży zabudowanej nieruchomości oraz możliwości rezygnacji z ww. zwolnienia i wyboru opodatkowania przedmiotowej sprzedaży podstawową stawką podatku VAT.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 stycznia 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione pismem z dnia 15 stycznia 2020 r.).

Spółdzielnia.... znajduje się w stanie likwidacji. Spółdzielnia planuje sprzedaż nieruchomości w pierwszym kwartale 2020 r. Przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość gruntowa zabudowana budynkami produkcyjnymi, stanowiąca działkę ew. X o pow. 0,3244 ha, obj. KW..... i działkę ew. Y o pow. 0,1367 ha obj. KW..... położone w obrębie... miasta.......

Działki są zabudowane murowaną halą produkcyjną (kuźnia), murowanym budynkiem byłej kotłowni, murowanym budynkiem byłej hydroforni. Zabudowania zostały wybudowane w 1968 r. i w tym roku były też przyjęte do użytkowania. Hale były użytkowane przez Spółdzielnię na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W latach sześćdziesiątych nie obowiązywał podatek VAT. Hala była modernizowana w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Nakłady nie przekroczyły 30% wartości początkowej i oczywiście nie był odliczany VAT. W latach 2001 do 30 września 2012 r. część hali była dzierżawiona pod działalność gospodarczą. Sprzedający jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

* Działalność gospodarcza Spółdzielni prowadzona jest od dnia 25 stycznia 1953 r., głównie w zakresie produkcji maszyn dla rolnictwa i leśnictwa, instalowania, naprawy i konserwacji maszyn rolniczych i leśnych, produkcji konstrukcji metalowych.

* Wszystkie wskazane budynki, tj. hala produkcyjna, kotłownia oraz hydrofornia położone są zarówno na działce ew. nr X, jak i Y.

* Murowane budynki tj. hala produkcyjna, kotłownia oraz hydrofornia znajdujące się na działce ew. nr X i Y są trwale związane z gruntem.

* Wszystkie opisane wyżej budynki znajdujące się na działce X oraz Y zostały wybudowane przez Wnioskodawcę.

* Z tytułu wytworzenia nieruchomości nie przysługiwało Spółdzielni prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

* Hala produkcyjna oddana została do użytkowania w dniu 31 sierpnia 1988 r. i była używana przez Wnioskodawcę, kotłownia oddana została do użytkowania w dniu 31 grudnia 1982 r. i używana była przez Wnioskodawcę, hydrofornia oddana została do użytkowania w dniu 31 grudnia 1982 r. i używana była przez Wnioskodawcę.

* Między pierwszym używaniem, a planowaną dostawą hali produkcyjnej, kotłowni oraz hydroforni upłynął okres powyżej 2 lat.

* W stosunku do budynków znajdujących się na działce X i Y Wnioskodawca nie ponosił nakładu na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

* Działki ww. wraz z halą produkcyjną, budynkiem byłej kotłowni i hydroforni nie były wykorzystywane do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

* Budynek byłej kotłowni był udostępniony innym przedsiębiorcom. Ww. czynność miała charakter odpłatny - umowa dzierżawy od 1 lutego 2001 r. do chwili obecnej. Hydrofornia była udostępniona innym przedsiębiorcom. Ww. czynność miała charakter odpłatny - umowa dzierżawy od 20 marca 2006 r. do chwili obecnej.

* Z ofert kupna wynika, że przyszli nabywca są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

* W przypadku uznania, że dostawa podlega zwolnieniu z VAT Wnioskodawca i nabywca przed dniem dostawy zabudowanej nieruchomości objętej zakresem postawionych we wniosku pytań złożą właściwemu dla nabywcy Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie, że wybierają opodatkowanie ww. dostawy i będzie zawierało ono wymagane elementy, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy sprzedaż opisanej wyżej nieruchomości jest objęta zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Czy strony umowy sprzedaży będą miały prawo wyboru opodatkowania sprzedaży 23% stawką podatku VAT, przy założeniu, że nabywca będzie czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a strony złożą Naczelnikowi Urzędu Skarbowego stosowne oświadczenie?

Zdaniem Wnioskodawcy (uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2020 r.), stawka właściwa dla budynku lub budowli ma zastosowanie do gruntu sprzedawanego wraz z tą budowlą lub budynkiem co wynika z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając na uwadze datę wybudowania budynków, brak obowiązywania w tym czasie przepisów o podatku VAT, brak poniesienia wydatków na ulepszenie o wartości co najmniej 30% wartości początkowej obiektów, Wnioskodawca uważa, że sprzedaż będzie objęta zwolnieniem z podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik może zrezygnować ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

2.

złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Mając na uwadze, że Spółdzielnia jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy nabywca będzie również czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a także gdy strony złożą stosowne, zgodne oświadczenie przed naczelnikiem urzędu skarbowego będzie możliwe zrezygnowanie ze zwolnienia od podatku i opodatkowanie sprzedaży stawką 23%.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu o jednoznaczne wskazanie czy zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż zabudowanej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, Wnioskodawca wskazał, że mając na uwadze datę wybudowania budynków oraz fakt, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata, sprzedaż będzie objęta zwolnieniem z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów - w rozumieniu art. 7 ustawy - podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r.) - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga natomiast przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Z kolei, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy - zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Należy bowiem zauważyć, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy przy tym wskazać, że jak wynika z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ww. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca znajdujący się w stanie likwidacji będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług planuje sprzedaż nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę nr X i Y zabudowanej murowaną halą produkcyjną (kuźnia), murowanym budynkiem byłej kotłowni, murowanym budynkiem byłej hydroforni. Wszystkie opisane wyżej budynki znajdujące się na działce X oraz Y zostały wybudowane przez Wnioskodawcę. Hala produkcyjna oddana została do użytkowania w dniu 31 sierpnia 1988 r., kotłownia i hydrofornia oddane zostały do użytkowania w dniu 31 grudnia 1982 r. Przedmiotowe budynki były używane przez Wnioskodawcę na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Między pierwszym używaniem, a planowaną dostawą hali produkcyjnej, kotłowni oraz hydroforni upłynie okres powyżej 2 lat. W stosunku do budynków znajdujących się na działce X i Y Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Budynek byłej kotłowni i hydroforni był udostępniony innym przedsiębiorcom. Ww. czynność miała charakter odpłatny - umowa dzierżawy kotłowni od 1 lutego 2001 r. do chwili obecnej, umowa dzierżawy hydroforni od 20 marca 2006 r. do chwili obecnej. Z ofert kupna wynika, że przyszli nabywca są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Wnioskodawca i nabywca przed dniem dostawy ww. zabudowanej nieruchomości złożą właściwemu dla nabywcy Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie, że wybierają opodatkowanie ww. dostawy i będzie zawierało ono wymagane elementy, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem postawionych we wniosku pytań w kontekście przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa podatkowego należy wskazać, że w okolicznościach niniejszej sprawy dostawa murowanych budynków tj. hali produkcyjnej, kotłowni oraz hydroforni znajdujących się na działce nr X i Y nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a od pierwszego zasiedlenia do momentu sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jak wskazano we wniosku w odniesieniu do ww. budynków doszło już do pierwszego zajęcia (używania). Przedmiotowe budynki były używane przez Wnioskodawcę na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca w stosunku do ww. budynków nie ponosił nakładów na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Między pierwszym używaniem, a planowaną dostawą hali produkcyjnej, kotłowni oraz hydroforni upłynie okres powyżej 2 lat.

W związku z powyższym dla dostawy przedmiotowych budynków znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Powyższe zwolnienie - stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy - obejmie również sprzedaż gruntu o nr ewidencyjnym X i Y, na którym znajdują się ww. budynki, będącemu przedmiotem sprzedaży.

Tym samym, w analizowanej sprawie brak jest podstaw do badania przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Reasumując, sprzedaż murowanych budynków tj. hali produkcyjnej, kotłowni oraz hydroforni znajdujących się na działce nr X i Y będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednocześnie ze zwolnienia od podatku korzystać będzie sprzedaż ww. gruntu zabudowanego przedmiotowymi budynkami, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy.

Przy czym należy wskazać, że skoro - jak wynika z opisu sprawy - strony transakcji będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT i przed dniem dostawy zabudowanej nieruchomości złożą właściwemu dla nabywcy Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie zawierające wymagane elementy określone w art. 43 ust. 11 ustawy, to uznać należy, że Wnioskodawca będzie miał prawo zrezygnować z ww. zwolnienia i wybrać opodatkowanie przedmiotowej dostawy podstawową stawką podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 10 z związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl