0113-KDIPT1-2.4012.758.20171.1.IR - Brak zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do prac projektowych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 7 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.758.20171.1.IR Brak zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do prac projektowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2017 r. (data wpływu 27 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do prac projektowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do prac projektowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 18 maja 2017 r. podatnik zawarł umowę o prace projektowe z Projektantem działającym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Umowa ta została zawarta w ramach realizacji przez podatnika inwestycji zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego przez Miasto pod nazwą: "Przebudowa i adaptacja budynków położonych w Mieście dla potrzeb Urzędu Miasta i Miejskiej Pracowni Urbanistycznej" w systemie zaprojektuj i wybuduj. Jednym z obowiązków podatnika w ramach realizacji inwestycji na rzecz Miasta są prace projektowe, na które to prace podatnik zawarł z Projektantem wskazaną wyżej umowę 18 maja 2017 r.

Projektant jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku.

Przedmiotem umowy zawartej przez podatnika z Projektantem jest zaprojektowanie, wykonanie i uzyskanie pozwolenia przez Projektanta na użytkowanie dla przebudowy i adaptacji budynków położonych w Mieście na potrzeby Urzędu Miasta i Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.

W szczególności do obowiązków Projektanta należy:

a.

wykonanie projektów budowlanych i wykonawczych wraz z niezbędnymi uzgodnieniami i odstępstwami oraz projektów powykonawczych,

b.

uzyskanie na etapie przygotowania projektu budowlanego akceptacji Zleceniodawcy oraz Inwestora, w tym przyszłych użytkowników.

Przedmiotem umowy jest również wykonanie projektu nasadzeń drzew i krzewów zgodnie z wytycznymi Inwestora dotyczącymi lokalizacji projektowanych drzew i krzewów. W tym zakresie również uzyskanie decyzji o zezwoleniu na wycinkę leży po stronie Projektanta. Pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie realizacji robót na podstawie dokumentacji projektowej stanowiącej przedmiot niniejszej umowy.

W zakresie inwestycji realizowanej przez podatnika na rzecz Miasta, Projektant nie wykonuje żadnych innych prac poza przygotowaniem projektu i pełnieniem nadzoru autorskiego na podstawie odrębnej umowy, w tym w szczególności nie wykonuje robót budowlanych.

Wnioskodawca jest podatnikiem wskazanym we wniosku. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca (podatnik) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku.

Klasyfikacja statystyczna dla wykonywanych prac projektowych objętych zakresem pytania zadanego we wniosku ORD-IN wykonywanych przez podatnika na rzecz Miasta: 41.00.40.0 - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków).

Klasyfikacja statystyczna dla wykonywanych prac projektowych objętych zakresem pytania zadanego we wniosku ORD-IN wykonywanych przez Projektanta na rzecz podatnika: 71.11.23.0 - Usługi architektoniczne związane z przywróceniem budynkom charakteru historycznego.

Prace projektowe objęte zakresem pytania zadanego we wniosku, wykonywane przez Projektanta na rzecz podatnika i podatnika na rzecz Miasta są jednym z elementów przedmiotu umowy zawartej przez podatnika z Miastem na przebudowę i adaptację budynków niemieszkalnych: "Przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia w postępowaniu prowadzonym pod taką samą nazwą: "....." Strony zgodnie oświadczają, iż przedmiot umowy realizowany będzie poprzez zaprojektowanie, wykonanie i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie dla przebudowy i adaptacji budynków położonych w... i ul.... na potrzeby Urzędu Miasta... i Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. W szczególności do obowiązków wykonawcy należało będzie: a) wykonanie projektów budowlanych i wykonawczych wraz z niezbędnymi uzgodnieniami i odstępstwami oraz projektów powykonawczych... ".

W pozycji 76 wniosku ORD-IN podatnik wskazał i uzasadnił, iż w ocenie podatnika usługi projektowe w danym stanie faktycznym, nie mieszczą się w obszarze załącznika nr 14 do ustawy. Wynagrodzenie, o którym mowa w pytaniu zadanym w poz. 75 wniosku ORD-IN, wypłacane jest z tytułu świadczenia przez Projektanta usług projektowych, to jest wykonanie projektów budowlanych i wykonawczych wraz z niezbędnymi uzgodnieniami i odstępstwami, objętych umową zawartą pomiędzy podatnikiem i Projektantem. Wynagrodzenie to wypłacane jest przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku, gdy wykonawca inwestycji, do którego obowiązków należą również prace projektowe, zleca wykonanie tych prac projektowych innemu podmiotowi, który poza wskazanymi pracami projektowymi nie świadczy - w ramach tej inwestycji - innych prac, w szczególności robót budowlanych, należy zastosować odwrotne obciążenie podatkiem od towarów i usług przy wypłacie wynagrodzenia na rzecz Projektanta?

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku od towarów i usług, mimo iż bezpośrednio odnosi się do usług budowlanych i budowlano-montażowych, w żadnym miejscu nie zawiera definicji tych pojęć. W kwestii robót budowlanych należy zatem opierać się na ustawie - Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. Zgodnie z art. 3 ust. 7 za roboty budowlane uznaje się budowę oraz prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Ust. 6 wskazuje, że mianem budowy należy określić wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę lub nadbudowę obiektu budowlanego.

Z powyższego wynika w sposób nie budzący wątpliwości, iż prace Projektanta opisane powyżej nie mieszczą się w pojęciu usług budowlanych. Ponadto prace te nie są wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, w którym zawarto wskazanie usług objętych odwrotnym obciążeniem podatkiem VAT. Co prawda w przedmiotowym stanie faktycznym, w ocenie Wnioskodawcy, Projektant posiada status podwykonawcy, co wynika z internetowego wydania słownika języka polskiego, zgodnie z którym podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy. Do internetowego wydania słownika języka polskiego dla określenia znaczenia pojęć wynikających z ustawy odsyła Ministerstwo Finansów w raporcie z konsultacji społecznych projektu ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przedmiotowym stanie faktycznym wynagrodzenie wypłacane na rzecz Projektanta nie podlega odwrotnemu obciążeniu podatkiem VAT i powinno być opodatkowane na zasadach ogólnych przy zastosowaniu stawki podatku 23%.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 8 oraz art. 17 ust. 1h ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu określonym ustawą z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 2024) usługi budowlane określone załącznikiem nr 14 (poz. 2-48) do ww. ustawy, od dnia 1 stycznia 2017 r. świadczone przez Podwykonawcę i wykonane po tej dacie w rozumieniu przepisu art. 19a ust. 1, 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 8, i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług zostają objęte tzw. odwrotnym obciążeniem.

Zdaniem Wnioskodawcy, podkreślenia wymaga fakt, iż obie przesłanki, to jest podwykonawstwo oraz świadczenie usług budowlanych określonych załącznikiem nr 14 muszą być spełnione łącznie aby zastosować odwrotne obciążenie podatkiem VAT. W przedmiotowej sprawie nie jest spełniona przesłanka wykonywania robót budowlanych wskazanych w załączniku. Prawidłowe jest zatem stanowisko podatnika wskazane powyżej, iż wynagrodzenie wypłacane na rzecz Projektanta nie podlega odwrotnemu obciążeniu podatkiem VAT i powinno być opodatkowane na zasadach ogólnych przy zastosowaniu stawki podatku 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem, na wstępie należy zauważyć, że dla udzielenia odpowiedzi w zakresie zastosowania bądź niezastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla świadczenia objętego wnioskiem, istotne jest prawidłowe jego zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji dla nabywanych usług.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: "PKWiU", zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, wydane rozstrzygniecie traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2017 r. przepisu art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana, wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy, mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca. Jednocześnie zauważyć należy, że przy każdej z usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, podano również symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU, co wskazuje, że tylko konkretne usługi sklasyfikowane pod danym symbolem, wymagają rozliczania podatku na zasadzie odwróconego obciążenia.

W świetle powyższego nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) bezpośrednio na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) a inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi, zawierającą podatek VAT. W takim przypadku mechanizm odwróconego obciążenia nie ma zastosowania.

Wskazać w tym miejscu należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "podwykonawca", w związku z tym dla prawidłowego rozumienia tego terminu wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słowniku języka polskiego, podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).

Z kolei przy dalszych "podzleceniach" przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca zlecający jest - w stosunku do swojego podwykonawcy - głównym wykonawcą swojego zakresu prac (i w konsekwencji rozliczy "podzlecone" usługi budowlane na zasadzie odwróconego obciążenia).

Podsumowując przywołane wyżej regulacje należy stwierdzić, że mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę. Podwykonawcą będzie każdy podmiot będący usługodawcą, który nie jest generalnym wykonawcą w ramach danej inwestycji budowlanej, przyjmującym zlecenie wykonania tej inwestycji bezpośrednio od inwestora.

Fakt zgłoszenia, lub nie, głównemu inwestorowi powierzenia prac podwykonawcy, pozostaje bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy o VAT. Status podwykonawcy wynika bowiem bezpośrednio z zawartych pisemnych umów, a w przypadku ich braku - świadczą o tym statusie okoliczności i charakter wykonywanych usług.

A zatem, rozliczanie podatku na zasadzie mechanizmu odwróconego obciążenia ma zastosowanie jeśli spełnione są następujące warunki:

* usługodawca i usługobiorca są podatnikami VAT czynnymi,

* usługodawca jest podwykonawcą usługobiorcy, czyli usługodawca nie jest generalnym wykonawcą usług i jego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,

* świadczenie dotyczy usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi tam symbolami PKWiU.

Jak wynika z opisu sprawy w dniu 18 maja 2017 r. Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT zawarł umowę o prace projektowe z Projektantem działającym w formie spółki z o.o. Umowa ta została zawarta w ramach realizacji przez Wnioskodawcę inwestycji zgodnie z przedmiotem zamówienia złożonego w trybie przetargu nieograniczonego przez Miasto pod nazwą "...". Jednym z obowiązków Wnioskodawcy w ramach realizacji ww. inwestycji na rzecz Miasta są prace projektowe, na które to prace została zawarta z Projektantem ww. umowa. Klasyfikacja statystyczna dla wykonywanych prac projektowych wykonywanych przez Projektanta na rzecz Wnioskodawcy to: 71.11.23.0 - Usługi architektoniczne związane z przywróceniem budynkom charakteru historycznego. Przedmiotowe usługi, nie mieszczą się w obszarze załącznika nr 14 do ustawy. W zakresie inwestycji realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz Miasta, Projektant nie wykonuje żadnych innych prac poza przygotowaniem projektu i pełnieniem nadzoru autorskiego na podstawie odrębnej umowy, w tym w szczególności nie wykonuje robót budowlanych.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla wypłaty wynagrodzenia na rzecz Projektanta w pierwszej kolejności zauważyć należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług poprzez rozliczenie podatku na zasadzie mechanizmu odwróconego obciążenia nie podlega wynagrodzenie, lecz ewentualna czynność stanowiąca świadczenie usług, na poczet bądź z tytułu której ta wypłata jest uiszczana.

Udzielając zatem odpowiedzi na postawione we wniosku pytanie podkreślić należy, że mechanizm odwróconego obciążenia - jak wyżej wskazano - ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę. Z kolei podwykonawcą jest każdy podmiot będący usługodawcą, który nie jest generalnym wykonawcą w ramach danej inwestycji budowlanej, przyjmującym zlecenie wykonania tej inwestycji bezpośrednio od inwestora.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że chociaż podmiot wykonujący w ramach umowy zawartej z Wnioskodawcą usługi projektowe sklasyfikowane przez Zainteresowanego wg symbolu PKWiU - 71.11.23.0, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, to przedmiotowe usługi, które wykonuje na rzecz Wnioskodawcy nie są wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, wobec powyższego w okolicznościach niniejszej sprawy nie znajdzie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia.

Reasumując, usługi projektowe zlecone przez Wnioskodawcę Projektantowi jako podwykonawcy nie mogą być objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia i winny zostać opodatkowane na zasadach ogólnych.

Wobec powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku (w tym w szczególności w zakresie stawki podatku VAT), które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Ponadto zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera skutku prawnego dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Końcowo należy jeszcze raz podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, wydane rozstrzygnięcie traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl